Teatteriretki Tampereelle

Kulttuurivuotemme pärähti käyntiin retkellä Tampereen työväen teatteriin katsomaan Billy Elliot -musikaalia. Lähdimme tytön kanssa retkelle tälläkin kertaa aivan kahdestaan. Edellisen kerran kävimme hänen kanssaan katsomassa Tampereen teatterin Cats-musikaalin.

Tampere-4.jpg

Teimme retken siitä huolimatta, että olen ollut koko viikon kipeänä… tai oikeastaan jo useamman viikon. Retkeä oli kuitenkin suunniteltu niin pitkään ja liputkin hankittu jo niin hyvissä ajoin, että päätin vain vetäistä aamulla voimakkaan Panadolin nassuun ja jaksaa sen voimilla.

Teimme Tampereelle päiväretken. Lähdimme Helsingistä aamulla, söimme lounaan Tampereella, kävimme teatterissa klo 13:n näytöksessä, ehdimme syödä vielä päivällisen Tampereella ja palasimme illaksi kotiin.

Tampere-1.jpg

Jos tyttäreltäni kysytään, hän valitsisi aina ruoaksi sushia. Huomasin ilokseni, että Tampereen kauppahallistakin saa sushia, joten kävimme maistamassa miltä Umami Sushibarin antimet maistuvat.

Ja erittäin hyviltä ne maistuivat! Sushit valmistetaan ja tarjoillaan, kun riisi on vielä hieman lämmintä. Riisi on maustettu punaviinietikalla, joten se ei ole niin valkoista kuin riisiviinietikalla kostutettu, mutta riisi on maukkaampaa. Täytteinä oli lohta, kevyesti liekitettyä lohta ja avokadoa. Sushien kanssa tarjottiin myös pehmeitä ja hieman makeita suupaloja, jotka toivat mieleen paahtovanukkaan. Valitettavasti unohdin kysyä, mitä ne olivat.

Ravintola on todella pieni, noin 12-paikkainen, ja se on avoinna vain lounasaikaan. Kannattaa kyllä odottaa, jos paikkaa ei heti saa.

Tampere-2.jpg

Olisin itse asiassa voinut syödä vähän enemmänkin, mutta tyttö vetäisi omat sushinsa niin hyvällä ruokahalulla, että päädyin antamaan pari omaa lohinigiriänikin hänelle.

Tampere-3.jpg

Ehdimme käydä lounaan jälkeen vielä parissa kaupassa ja ostaa tytölle pari uutta vaatetta ja olimme teatterissa juuri sopivaan aikaan.

Itse esitykseen palaan toisessa postauksessa. Spoilaan kuitenkin jo vähän: se oli aivan järjettömän hyvä!

Tampere-5.jpg

Teatterin jälkeen edessä oli lapsen mielestä aivan liian pitkä paluumatka Hämeenpuistosta takaisin rautatieasemalle. Pysähdyimme matkalla vielä syömään. 

Tampere-6.jpg

Olin luvannut tytölle iltaruoaksi pizzaa, ja paikkakin oli jo mielessä: Pizzeria Luca. Pohjois-Euroopan parhaaksi valittu pizzeria, jonka ensimmäinen toimipiste sijaitsee juurikin Tampereella Tammerkosken kupeessa. Tilasimme Margheritan puoliksi, ja se oli juuri sopiva annos meille kahdelle. Aivan törkeän hyvää pizzaa, ja kun pizza on hyvää, ei tomaattikastikkeen ja juuston lisäksi muita täytteitä edes kaipaa.

Tampere-7.jpg

Junamatkat molempiin suuntiin sujuivat leppoisasti Aku Ankkoja lukien ja pelaten. Päivä oli kuitenkin aika rankka pienelle, sillä olihan se pitkä ja Tampereella tuli jonkin verran kävelyäkin.

Silti hän pohti, että päivä oli varmasti yksi parhaista ikinä: sai pelata, isi luki Akkaria, syötiin sushia ja pizzaa ja juotiin niiden kanssa limsaa, ostettiin uusia vaatteita, päästiin musikaaliin ja otettiin vielä väliajalla iso viipale kakkua. Itse olisin vielä lisännyt listaan, että saatiin olla ihan kahdestaan, sillä sekin on tärkeää silloin tällöin. Ja juuri siitä syystä en halunnut jättää tätä retkeä väliin.

Retki oli siis erittäin onnistunut, ja palasimme tyytyväisinä kotiin. En tiedä, milloin teemme seuraavan teatteriretken Tampereelle, mutta Särkänniemeen palannemme jo tulevana kesänä, kun 120 cm:n pituus tulee täyteen ja pääsemme taas uusiin laitteisiin!

Koti Ruoka ja juoma Matkat

4 x elokuvissa perheen kanssa

Olen onnistunut käymään viimeisen parin kuukauden aikana elokuvissa useamman kerran kuin edellisen vuoden aikana yhteensä. Erityismaininnan ansaitsee myös se, että olen käynyt elokuvissa vuorotellen jokaisen perheenjäsenen kanssa kahdestaan. Myös poikamme pääsi ensimmäistä kertaa katsomaan leffaa isolta kankaalta!

IMG_3735.JPG

Ryhmä Hau: Superpennut

Poika sai joululahjaksi elokuvaelämyksen: ensimmäistä kertaa elokuviin oikeaan leffateatteriin isin kanssa ja vielä popparit kaupan päälle!

No, Ryhmä Hau -elokuva ei varsinaisesti ole elokuva. Se on enemmänkin ylipitkä jakso (45 min) Ryhmä Hau -sarjaa, mutta tällaiseksi ensielokuvaksi se sopi erittäin hyvin. Lapsi jaksoi katsoa leffan ja kyseli jopa sen loputtua, voisiko sen nähdä uudestaan.

Aikuiselle leffa ei tarjoa mitään, ja juoni on sellaista dadaa, että sitä ei edes kannata mainita.

Sitä ihmettelin, jälleen kerran, miksi ihmeessä Ryhmä Hausta on olemassa kaksi suomennosta ja kahdet ääninäyttelijät. Tässä leffassa tunnusmusiikissa lauletaan ”Ryhmä Haun” sijaan ”Paw Patrol”, ja hahmojen nimiä ei ole suomennettu. Joka kerta, kun hahmoja kutsuttiin väärillä nimillä, esim. Ryder, poika katsoi minuun ja totesi tuohtuneena: ”Se on Riku!” Ääninäyttelijät eivät myöskään olleet samalla tasolla kuin Pikku Kakkosessa.

Tähdet: 1/5. Poika viihtyi, isä ei nukahtanut.

IMG_3722.JPG

IMG_3775.JPG

Onneli, Anneli ja nukutuskello

Vein tyttäreni joulun jälkeen maalla katsomaan uutta Onnelia ja Annelia paikalliseen elokuvateatteriin. Ihan alkuun minun on myönnettävä, että olen hyvin allerginen kotimaisille lastenelokuville. Erityisen paljon inhoan puisevaa ja kirjakielistä dialogia (varsinkin lasten suissa) ja karikatyyrisiä henkilöhahmoja, jotka ilmeilevät kummallisesti. Onneli ja Anneli oli onneksi sieltä paremmasta päästä.

Onneli ja Anneli (Celina Fallström ja Olga Ritvanenlähtevät vierailulle hassun keksijämiehen, Vekotiituksen (Ville Myllyrinne), luo. Vekotiitus saa tietää, että kunnan virkamiehet ovat päättäneet vetää moottoritien hänen maatilansa yli, ja Onneli ja Anneli keksivät, miten Vekotiituksen tila saadaan säästettyä tuholta. Apuna he käyttävät Vekotiituksen keksimää nukutuskelloa.

En ole nähnyt Onneli ja Anneli -elokuvia aiemmin, joten en voi vertailla nukutuskelloa niihin. Tarina on hyväntuulisen höpsö ja erittäin satumainen. Onnelin ja Annelin maailmassa värit ovat kirkkaita ja aurinko paistaa. Tapahtumat etenevät rauhalliseen tahtiin, ja loppu on onnellinen. Lapsinäyttelijät ovat suloisia ja rooleissaan melko luontevia.

Mutta nyt kun olen nähnyt useamman lastenkirjaan ja niiden karikatyyrihahmoihin perustuvan elokuvan, olisi kiva nähdä jotain vähän realistisempaa. Kai sellaisiakin elokuvia lapsille tehdään? Pretty please?

Tähdet: 2/5. Lapsi piti elokuvasta kovasti. Itsekään en varsinaisesti kärsinyt, mutta en minä tätä toista kertaa katsoisi.

IMG_3766.JPG

IMG_3872.JPG

The Wife

Pääsin elokuviin myös Rouvan kanssa. Kävimme Maximissa katsomassa The Wifen, joka poiki pääosaa esittäneelle Glenn Closelle myös Golden Globe -palkinnon.

Elokuvassa kirjailija ja hänen vaimonsa saavat kuulla miehen voittaneen kirjallisuuden Nobel-palkinnon, ja he lähtevät yhdessä aikuisen poikansa kanssa Tukholmaan palkintoseremoniaan. Jokin vaikuttaa kuitenkin hiertävän kaikkien välejä, ja erityisesti kirjailijan vaimo tuntuu peittelevän jotain salaisuutta.

Elokuva on pienimuotoinen mutta todella vangitseva. Close tekee huikean roolin padottua raivoa sisällään pidättelevänä kirjailijan puolisona. Hän oli kultaisen maapallonsa ansainnut. 

Tähdet: 3/5. 

IMG_3878 (1).JPG

Ihmisen osa

Toinen leffakokemus Rouvan kanssa tapahtui puolivahingossa, kun emme keksineet muutakaan tekemistä lastenhoitajan hoitaessa lapsia. Olimme nähneet Ihmisen osan trailerin aiemmin, ja se vaikutti kiinnostavalta. 

Hannu-Pekka Björkman esittää Pekkaa, entistä menestyksestä toimitusjohtajaa, jonka firma on mennyt nurin, mutta hän esittää edelleen muille olevansa varoissaan ja lentelevänsä firman asioille sinne tänne. Todellisuudessa hän ruokailee vieraiden ihmisten hautajaisissa ja asuu purettavassa ostarissa sijaitsevassa pikkutoimistossaan.

Kun Pekan vanhemmat (Asko Sarkola ja Leena Uotinen) tulevat yllättäen vierailemaan Helsingissä ja olettavat Pekan maksavan hotelliyöt, Pekka joutuu kiperään tilanteeseen. Kovin iloisia yllätysvierailusta eivät ole myöskään Pekan kaksi siskoa (Riia Kataja ja Armi Toivanen), joista toinen on töihinsä hautautunut yksinhuoltaja ja toinen ei ole ehkä aivan selkeästi kertonut, että hänen ”poikaystävänsä”, Mika, onkin todellisuudessa tyttöystävä, Bika.

Elokuva on tyyliltään draamakomedia, enemmän kuitenkin draamaan kallellaan. Elokuvassa on paljon hyviä hetkiä, ja näyttelijät, erityisesti Hannu-Pekka Björkman loistavat rooleissaan. Elokuva perustuu Kari Hotakaisen kirjaan, mutta luin, että tarinaa on muokattu ja kevennetty merkittävästi. En ole lukenut kirjaa, mutta nyt se kiinnostaisi. Elokuvan on ohjannut Juha Lehtola.

Tähdet: 3/5. Katsomisen arvoinen.

Kulttuuri Leffat ja sarjat