Ei tullut joulujuhlaa, tuli ambulanssikeikka sairaalaan

Ei ihan kaikkein mieluisin puhelu kotoa lapsia hoitavilta isovanhemmilta: ”Kävi vähän ikävä juttu. Poika kompastui talon ulko-ovella mattoon ja kaatui ovenkarmiin niin, että otsaan tuli iso haava. Pappa odottaa nyt tuolla alhaalla ambulanssia, ja he menevät sairaalaan tikattavaksi.”

Haava otsassa-2.jpg

No, kuten kuvasta näkyy, kaikki on nyt hyvin, mutta kyllähän tuollainen säikäyttää kovasti. Lasten piti siis tulla työpaikkani järjestämiin lasten joulujuhliin, ja isäni oli tuomassa heitä juhliin puoli viideksi. Onnettomuus oli sattunut matkalla autolle, kun pienempi oli juossut innoissaan kohti ulko-ovea ja kompastunut kynnysmattoon.

Isompi oli tapahtuneesta kovin järkyttynyt. Hän oli nähnyt kaatumisen ja sen, miten pikkuveljen otsasta valui verta, joka tahrasi vaatteet, kengät ja käytävän. Kuulin asiasta heti, kun isovanhemmat olivat soittaneet ambulanssin. Pudotin kirjaimellisesti työpaperit käsistäni ja lähdin kohti Lastensairaalaa. Soitin myös Rouvalle tapahtuneesta, ja pian istuimme molemmat omissa busseissamme kohti Meilahtea.

Haava otsassa-1.jpg

Vekki otsassa oli syvä mutta onneksi sen verran siisti, että se saatiin umpeen liimalla ilman tikkejä. Lapsi oli myös ensimmäisen säikähdyksen jälkeen iloinen ja reipas, ja puhuin hänen kanssaan puhelimessa jo ambulanssimatkalla. Ambulanssilla kesti puolestaan sen verran pitkään, että olimme Rouvan kanssa odottamassa potilasta sairaalalla jo paljon ennen kuin hän saapui sinne.

Sinne hän sitten saapui papan sylissä ja hymyili aurinkoisesti iso valkoinen harsorulla pään ympärille kiedottuna.

Tulipa nähtyä samalla myös uusi Lastensairaala, ja jos nyt sairaalakäynti voi olla kiva, niin Lastensairaalassa käynti oli niin kiva kuin sairaalakäynti voi olla. Tilat olivat avarat ja valoisat, ja odotushuoneessa oli paljon leluja.

Joulujuhla jäi siis väliin, mutta yritimme lohduttaa isompaa lasta sillä, että tuleehan niitä, ja että isi voi pyytää, että työkaverit laittavat sivuun niitä herkkuja ja lahjoja, joita juhlissa jaettiin. Ja Joulupukinhan ehtii nähdä vielä Tuomaanmarkkinoillakin. Tärkeintä oli tietysti, että pikkuveljelle ei käynyt mitään pahempaa.

Otsassa on nyt iso kuhmu ja mustelma, ja haavasta jää jokin arpi, mutta muuten voimme huokaista helpotuksesta. Vaan kylläpä voikin viedä voimat tällainen säikähdys ja siihen liittyvä jännitys, vaikka kaikki menisikin hyvin.

Perhe Lapset Vanhemmuus

Joulupukin vastaanotto

No, kyllähän minäkin sitä mietin. Milloin kertoa lapselle totuus?

Joulupukki-2.jpg

On niin kovin liikuttavaa, miten syvä lapsen usko joulupukkiin voi olla.

Vaikka hän tuntuu näkevän, kuulevan ja ymmärtävän kaiken ja haistavan pienenkin vilpin asiassa kuin asiassa sadan metrin päästä, hän ei ole kertaakaan esittänyt pienintäkään epäilystä siitä, että joulupukki ei olisi oikea henkilö. Ei, vaikka pukki näyttää joka ikisessä kuvassakin aivan erilaiselta ja jättää lahjansa oven taakse Ikean kassissa juuri silloin, kun isi on viemässä roskia.

Joulupukki-1.jpg

Usko kahteen muuhun olentoon on tosin jo alkanut kadota.

Ensinnäkin hammaskeiju, joka vielä pari hammasta sitten muisti jättää kolikon tyynyn alle, unohti tehdä vastaavan kahden viimeisimmän maitohampaan kohdalla. Päätelmä oli, että hammaskeiju olisikin isi, joka on muutenkin vähän hajamielinen. Mitään en myöntänyt.

Toinen on se tonttu, joka tuo joulun alla yllätykset keittiön ovessa roikkuvaan pussikalenteriin. Vielä viime vuonna tämän tontun olemassaolosta ei ollut epäilystäkään, mutta eilen, kun tonttu oli tuonut ensimmäiset tämän joulun yllätykset pussukkaan, epäilys taisi ollakin jo lähes varma tieto. ”Nämä tikkarit ovat Chjokosta. Kuka nämä on ostanut? Äitikö?” Lukutaidotonta on helpompi huijata.

Jännä nähdä, mitä hän tuumaa, kun jätän pussukkaan töistä saamani Angry Birds -heijastimet.

Joulupukki-3.jpg

Stockan joulupukin tapaaminen eilen oli jännittävä hetki, ja vaikka pukin epäilyttävän tuuhea parta herättikin kysymyksiä, itse pukkia ei kyseenalaistettu. Miten ihailevan intensiivisiä katseita pukki sai, ja miten lumoutunut pieni ihminen olikaan tämän merkkihenkilön tapaamisesta?

Tapaaminen oli itselleni myös kovin liikuttava. Epäilen nimittäin kovasti, että ensi jouluun mennessä totuus on jo paljastunut.

Perhe Lapset Vanhemmuus