Elena Ferranten Napoli-sarja vie matkalle Italian historiaan

Olen ehtinyt kuunnella kesän aikana monta suosittelun arvoista kirjaa, mutta en ole saanut kirjoitettua niistä blogiini sanaakaan. Aloitetaan tilanteen korjaaminen kertomalla Elena Ferranten Napoli-sarjasta, jonka neljäs ja viimeinen osa ilmestyi suomeksi tässä kuussa.

Via Dei Tribunali.jpg

Salanimellä kirjoitettu ja huippusuosittu kirjasarja on ollut maailmanlaajuinen ilmiö, ja se ilmestyy pian myös HBO:n tuottamana sarjana, joka menee ainakin itselläni ehdottomasti katsottavien ohjelmien listalle. 

Aloitin kirjasarjan kuuntelun vasta tänä kesänä. Kuuntelin kolme ensimmäistä osaa maalatessani ja tapetoidessani mökkiä, ja neljännen osan sain loppuun juuri eilen. Kirjat ovat ilmestymisjärjestyksessä: Loistava ystäväni, Uuden nimen tarina, Ne jotka lähtevät ja ne jotka jäävät sekä Kadonneen lapsen tarina (WSOY 2016 – 2018).

Kirjasarja kertoo kahdesta ystävyksestä, Elena Grecosta ja Raffaella ”Lila” Cerulosta. Elena on kirjojen päähenkilö, ja tarinaa kerrotaan hänen näkökulmastaan.

Tyttöjen tarina alkaa kouluajoista 1950-luvulla, ja heidän vaiheitaan seurataan aina vanhuuteen ja 2000-luvulle saakka. Tytöt kasvavat Napolissa melko köyhissä oloissa, ja vaikka molemmat ovat lahjakkaita koulussa, vain Elena pääsee jatkamaan koulunkäyntiä, kun taas Lila jää auttamaan perhettään suutarinverstaassa.

Molemmat kuitenkin menestyvät elämässään omilla tavoillaan, mutta ongelmatonta kummankaan elämä ei ole. Elenan tie vie pois Napolista kun taas Lila ei koskaan poistu kotikaupungistaan.

Vaikka tytöt ovat toisaalta parhaita ystäviä, heidän välilleen muodostuu kateutta, joka johtaa pitkiinkin ajanjaksoihin, jolloin he eivät ole tekemisissä toistensa kanssa. Ystävyys on terminä muutenkin hieman ongelmallinen, sillä tyttöjen välillä ei koskaan tunnu olevan sellaista lämmintä ystävyyttä, jossa molemmat auttaisivat ja tukisivat toisiaan kaikin tavoin. Päin vastoin: Elena tuntee aina olevansa monin tavoin Lilaa huonompi ja lahjattomampi, vaikka saakin korkeamman koulutuksen. Lila puolestaan vaikuttaa kylmältä ja oikukkaalta, joka on kiinnostunut Elenasta vain silloin, kun huvittaa.

Varsinaista juonta kirjoissa ei ole, vaan asioita vain tapahtuu kuten elämässä ylipäänsä. Sarjan ensimmäisessä osassa tytöt kasvavat 16-vuotiaiksi, seuraavissa kahdessa elävät nuorta aikuisuutta ja neljännessä osassa keski-ikää ja vanhuutta.

Kirjan kuvaus Napolista on yksityiskohtaista ja äärimmäisen kiehtovaa ajankuvaa kultakin vuosikymmeneltä. Napoli näyttäytyy kirjoissa brutaalina, väkivaltaisena ja korruptoituneena paikkana, jossa perheiden väliset vihat kytevät syvällä, ja kuka tahansa voi tulla murhatuksi milloin vain. Kirja kuvaa paitsi Napolia myös italialaista yhteiskuntaa ja sen murrosta.

Kiehtovuutta lisää tietysti myös se, että on käynyt itse kirjassa kuvatuissa paikoissa, ja esimerkiksi ylinnä olevassa kuvassa näkyvä Via Dei Tribunali Napolin vanhassa kaupungissa mainitaan kirjassa usein.

Napoli 2.jpg

Mikään hyvän mielen tarina kirjasarja ei ole, vaan päähenkilöt ovat oikeastaan ajasta riippumatta aina jollain tavalla onnettomia ja huolestuneita. Molempien perheet, miehet ja myöhemmin myös lapset eivät hekään tunnu tuovat naisten elämään rauhaa ja onnea, vaan molempia vaivaa ikuinen alakuloisuus. Lila on aina haaveillut katoavansa jälkiä jättämättä ja onnistuukin lopulta vanhuudessaan tekemään sen. Tämä kerrotaan heti ensimmäisen kirjan alussa, ja Lilan katoaminen saa Elenan muistelemaan elämäänsä loistavan ystävänsä kanssa.

Nyt odotan kovasti HBO:n sarjaa, ja odotan näkeväni siellä tuttuja maisemia. Ehkä se voi täyttää ainakin hetkeksi sen tyhjiön, jonka kirjasarjan päättyminen nyt jätti.

Kulttuuri Kirjat

LOL, mikä keräilyhahmo

Vieläkö joku muistaa Hatchimals-keräilyhahmot, jotka olivat viime vuonna kuuminta hottia? Niin. No, kuten arvata saattoi, ne ovat jo so last season (ei tietenkään lapsen itsensä mielestä, vaikka niillä ei juuri leikitäkään), ja nyt ainakin meidän piireissämme kaikki huomio on kohdistunut uuteen keräilyilmiöön, LOL-palloihin. Huokaus. Vai pitäisikö sanoa LOL tai sittenkin WTF.

LOL-pallot-2.jpg

Kuten kuvasta näkyy, meilläkin on nyt yksi LOL-pallo, mutta sen ostaminen ei ollut mikään itsestäänselvys.

Sekä Hatchimalsit että LOL-pallot myydään yllätyspakkauksissa, joiden sisältöä ei tiedä ostettaessa. Jotkin hahmot ovat yleisempiä, toiset harvinaisempia, ja ilmiselvää on, että lasten halutaan keräilevän useampia hahmoja kokoelmaansa. Siinä missä Hatchimals-hahmoja on kymmeniä tai satoja erilaisia ja ne maksavat muutamia euroja kappale, LOL-pallojen hahmot maksavat 18 euroa kappale. Siis kahdeksantoista euroa.

Ja mitä nukeilla voi tehdä? Niille voi vaihtaa vaatteita, joita voi ostaa toisissa yllätyspakkauksisa. Niitä voi juottaa, jolloin ne joko itkevät, sylkevät vettä tai pissaavat. Ja jotkin hahmot kai vaihtavat väriä, jos ne laittaa kylmään veteen. Parempi nimi leluille voisikin olla WTF-pallot.

Kun kuulin tällaisista leluista ensimmäisen kerran, ilmoitin, että en tule sellaisia ostamaan. Kerroin myös, että myöskään joulupukki ei tuo LOL-palloja.

Kirjoitin jo joskus aiemmin, miten tyttö on keräillyt tölkkejä ja pulloja, ja olemme luvanneet, että hän saa ostaa itse keräämillään rahoilla (lähes) mitä haluaa, ja hän onkin käyttänyt palautusrahojaan kirjepaperisettiin ja uusiin vaatteisiin Baby Born -nukelleen. Sanoin, että jos hän haluaa kaikkein eniten seuraavaksi LOL-palloa, hän voi säästää rahojaan sitä varten, mutta samalla hhän yväksyy, että rahat menevät sitten todella siihen, ja ne ovat pois vaikkapa uusista nukenvaatteista.

Ja hän todella sai kerättyä riittävästi tölkkejä ja pulloja LOL-palloa varten. Okei, luvattu mikä luvattu, ostetaan se pallo, niin saadaan tämä asia pois ajatuksista, ja lapsi pääsee leikkimään hahmollaan päiväkotikavereiden ja heidän LOL-hahmojensa kanssa.

LOL-pallot-1.jpg

Ei minulla mitään uusia leluja vastaan ole, jos lelut ovat sellaisia, joilla todella leikitään. Esimerkiksi Baby Born -nukke on leikeissä usein, ja uudet nukenvaatteet tulivat todella aktiiviseen käyttöön. Näissä keräilyleluissa vaan se kiinnostavin asia tuntuu olevan se keräilyvaihe ja uuden yllätyspaketin avaaminen.

LOL-pallot-3.jpg

Toki muitakin positiivisia yllätyksiä voi tulla. Hatchimals-keräilyhahmot olivat ensimmäinen keräilylelusarja, joka talouteemme ilmestyi viime vuonna. Ne tulivat joululahjoina, ja pieniä eläinhahmoja meillä on nyt kymmenen.

Hahmoilla ei sinänsä voi juurikaan tehdä mitään. Niillä ei ole kääntyviä raajoja, eikä niitä voi pukea. Mutta niiden ansiosta päädyimme kuitenkin tekemään lapsen kanssa jotain, jota emme olisi muuten tehneet: rakentamaan hahmoille kodin pahvista. Hän suunnitteli kodin ja leikkasi ja maalasi osat itse, ja minä käytin kuumaliimapistoolia. Siitä tuli oikeasti tosi hieno.

Rakennelmaa on paranneltu myöhemminkin, ja sillä on myös leikitty. Kodin rakentaminen oli paitsi hauskaa ja kehittävää, myös osoitus siitä, että hahmot eivät olleetkaan niin kertakäyttöisiä kuin pelkäsin. Ja lopulta Hathchimalseilla on leikitty huomattavasti enemmän kuin monella muulla, ei lainkaan kertakäyttöiseksi tarkoitetulla lelulla.

LOL-palloihin suhtaudun kuitenkin edelleen varauksella, ja omasta puolestani tämän yhden pallon ostaminen riittää.

Toisaalta toivon toki, että tällä ihmeellisellä ja kalliilla pikkunukella nyt leikitään, mutta tavallaan toivon jopa enemmän sitä, että se unohtuu niin nopeasti, että meidän ei tarvitse keskustella uusien LOL-pallojen ostamisesta.

LOL-pallot-4.jpg

Ja ehkäpä seuraavan keräilyilmiön ilmiintyessä voimme todeta yhteisesti lapsen kanssa, että niihin ei kannata lähteä. Ostetaan mieluummin vaikkapa legoja tai jokin lautapeli.

Perhe Lapset Vanhemmuus