Puutarhamökin uusi keittiö on (melkein) valmis

Kaupallinen yhteistyö: Stala ja Domus Classica

Olisipa kiva kertoa, että mökkiremonttimme on nyt valmis, ja esitellä kuvia lopputuloksesta. Sitä se ei kuitenkaan ole, joten näin mökkikauden päättyessä pääsen esittelemään, mistä tilanteesta jatkamme remonttia sitten keväällä.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-1-2.jpg

Tuvassa ollaan kuitenkin niin pitkällä, että keittiön voi sanoa olevan jo melkein valmis. Kaapistot ja tiskiallas ovat paikoillaan, hanasta tulee vettä, ja se valuu myös hallitusti pois, ja pistorasioihin ja hellaan on kytketty sähköt. Olemme siis edenneet kahden kuukauden takaisesta tilanteestaKuvasta puuttuu enää välitilan päälle suunnittelemamme avohylly – sekä kaikki elämän merkit: keittiövälineet, purkit ja purnukat. 

Remontti viivästyi meistä riippumattomista syistä niin reilusti, että jo kesällä oli selvää, että valmista ei tule ennen syksyä. Ajattelin, että olisin ehtinyt jatkaa verannan maalaushommia vielä ennen kuin vedet alueelta katkaistaan, mutta veranta täyttyikin varastosta sähköremontin tieltä raivatuista romuista. Kun sain verannan jälleen tyhjäksi pari viikkoa sitten, aikaa maalaamiseen ei yksinkertaisesti enää löytynyt ennen vesien katkaisua. Maalihommiin en taas viitsi käydä ilman mahdollisuutta pestä työvälineitä.

Tupa ehdittiin kuitenkin tehdä sitä yhtä avohyllyä vaille valmiiksi. Sähkömies käy vielä vetämässä kattovalaisimen ja yhden pistorasian paikalleen, mutta se on pientä verrattuna tähän muuhun keittiön rakentamiseen.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-8.jpg

Pieni kertaus: Siirsimme keittiön kokonaan toiseen kohtaan huoneessa, sillä vanhan keittiön kohdalle tehtiin seinään aukko alkovia varten. Samassa yhteydessä mökkiin vedettiin vedet ja viemäriputki sisään. Aiemmin vesi on tullut vain mökin ulkopuolella sijaitsevaan tiskipöytään. Keittiön siirtäminen vaati myös sähkötöitä, jotka johtivat täydelliseen sähköremonttiin.

Olen maalannut tuvan paneelit ja katon ja uusinut lattian ruutukuvion, sillä keittiön siirto paljasti vanhassa ruutukuviossa aukkoja kalusteiden alla. Tapetoin myös seinät kesälomallani.

Mielestämme valinnat ovat hyvin onnistuneita, tapetti näyttää sympaattiselta ja mökin henkeen sopivalta, ja ruutulattiakin näyttää kivalta, ei yhtään levottomalta.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-6.jpg

Uuden keittiön rakensimme samaan henkeen kuin oman kotikeittiömmekin: yhdistelemällä vanhaa ja uutta. Allaskaappi on Rouvan löytö Tori.fi:stä, ja kävin noutamassa sen Lohjalta kesällä. Se oli aivan tavallinen senkki, mutta kun irrotin sen kansilevyn, siitä tuli juuri täydellisen kokoinen allaskaappi keittiöömme. Jääkaappi sijoittui sen vasemmalle puolelle nurkkaan ja hella sen oikealle puolelle. Jääkaappi ja hella ovat samat vanhat, jotka mökissä olivat sen ostaessamme, ja vaihdoin vain jääkaapin kätisyyden vasenkätiseksi.

Tiskitason tilasin Stalalta. Se on ComboL-keittiötaso, jossa on 50-senttinen allas, 3 cm:n profiilin ja korotetut reunat. Tilaus tehdään Stalan suunnitteluohjelmalla, johon syötetään haluttu pituus, valitaan syvyys, allastyyppi ja muut speksit useammasta vaihtoehdosta, määritetään altaan asemointi sivusuunnassa ja kerrotaan, miten monta reikää tasoon tarvitaan hanoja varten. Mittasin sopivaksi pituudeksi 178 cm ja syvyydeksi 64 cm, jotta jääkaappi mahtuu väljästi tason alle. Suunnitteluohjelmassa voi valita joko Seitsikko– tai Combo-tason, ja valitsin tämän Combon siksi, että Seitsikossa allas olisi asemoitu syvyyssuunnassa keskelle tasoa, kun taas Combossa sen sai lähemmäksi etureunaa.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-4.jpg

Kylläpä jännitti, kun lähetin tilaukseni. Olin kyllä varmistanut mittaukseni useaan kertaan ja varmuuden vuoksi vielä piirtänyt koko keittiöstä 3d-mallinkin, mutta ainahan on silti mahdollista, että jossain onkin käynyt jokin ajatusvirhe. Nyt kun katselen lopputulosta, se on niin täydellinen kuin voi vain olla ja näyttää itse asiassa vielä paremmalta kuin ajattelin. Jopa tiskitason yläpuolella kulkeva koristelista on juuri oikealla korkeudella. Ehdin jo jännittää sitäkin, mutta kalusteet saatiin juuri yhtä korkeiksi kun seinissä kiertävä puolipaneeli.

Hana on puolestaan Domus Classicalta, joka on erikoistunut vanhanajan tyylisiin rakennustarvikkeisiin ja sähkö- ja vesikalusteisiin. Halusin ehdottomasta yksiotteisen hanan, ja Rouva katsoi, että tämä linjakas Clarissa-keittiöhana on vaihtoehdoista kaikkein kaunein. 

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-3.jpg

Myös välitilan valaisin, pistorasiat ja valokatkaisijat ovat Domus Classicalta, samoin punotut sähköjohdot. Valaisin on simppeli opaalikupuinen pallovalaisin posliinikannalla, ja myös muut sähkökalusteet ovat posliinia. Fontinin posliiniset pistorasiat ja vaihtokytkimet sopivat mökin henkeen erinomaisesti.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-2.jpg

Välitilaan emme halunneet kaakeleita tai lasilevyjä, vaan päätimme lakata tapetin kalustelakalla. Kyseessä ei ole kuitenkaan varsinaisesti kostea tila, ja lakkapinnasta voi pyyhkiä pois ne roiskeet, joita ruoanlaitosta ja tiskaamisesta tulee.

Lakkasin tapetin kahteen kertaan Tikkurilan puolihimmeällä Kiva-kalustelakalla, ja suoran reunan sain aikaiseksi herkille pinnoille tarkoitetulla vaaleanpunaisella maalarinteipillä. Kyllä sekin oli vähällä jäädä kiinni paperitapettiin, mutta sain teipin irti ilman suurempia vaurioita, kun olin nopea liikkeissäni.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-5.jpg

Jos tämä yläkaappi näyttää tutulta, se johtuu siitä, että se on peräisin kotikeittiöstämme. Keittiöremontin yhteydessä meille jäi yksi ylimääräinen kaappi, ja sille löytyi siis nyt käyttöä mökkikeittiössä! Kaapin oli oikeastaan alun perin tarkoitus mennä Etelä-Savon mökillemme, mutta emme onneksi ehtineet laittaa sitä sinne. Kaappi vaati myös kunnostusta: sen pohjassa oli reikä halogeenivalolle, joten se oli laitettava kiinni ja koko kaappi maalattava samalla kalustemaalilla kuin mökin katto ja paneelit.

Mökkiremontti - Keittiön kalusteet-1.jpg

Tästä siis jatketaan keväällä, ja sitten pääsen esittelemään lopputuloksia laajemminkin. Nyt jo näyttää siltä, että lopputuloksesta tulee todella kiva! Vain oma sänkyratkaisumme on vielä valitsematta.

 

Aiemmin mökkiremontista kirjoitettua:

Koti Sisustus

Pelejä aikuisille: Exit Room ja Sugoi

Tälle viikolle sattui osumaan kaksi hauskaa pelikokemusta, joita voin lämpimästä suositella varsinkin aikuisille.

Exit Room

Pelejä aikuisille-4.jpg

No juu, eihän tämä mikään uusi juttu ole. Pakohuoneita on ollut Helsingissä jo useamman vuoden ajan, mutta itselleni kerta oli ensimmäinen. Saimme Rouvan kanssa ystäviltä syntymäpäivälahjaksi ”täydelliset treffit” pakohuoneessa.

Valitsimme pakopeliksi ”President’s apartmentin”, sillä toinen treffivaihtoehto, ”Bodom”, kuulosti liian pelottavalta. Pelin teema oli siis, että meidät oli kutsuttu vieraaksi presidentin asuntoon, ja meidän piti selvittää presidentillinen vihje kerrallaan, miten pääsisimme ulos huoneesta. Lisähaastetta peliin teki se, että näillä täydellisillä treffeillä meidät kytkettiin toisiimme käsiraudoilla. Kun normaalisti Exit Roomin pelit kestävät 66 minuuttia, tässä treffiversiossa aikaa annettiin 11 minuuttia enemmän.

En halua kertoa sen tarkemmin tehtävistä, jotten pilaisi kenenkään toisen kokemusta, mutta sen verran sanon, että ne olivat todella haastavia ja aivan alkuun seisoimme Rouvan kanssa huulet pyöreinä pohtien, mistä ihmeestä pääsisimme edes alkuun. Huoneessa oli useita riippulukkoja ja papereille kirjoitettuja vihjeitä, ja meidän piti niiden perusteella keksiä lukkoihin sopivat koodit ja sen jälkeen kokeilla, minkä lukon mikäkin koodi avaisi. Joidenkin lukkojen takaa paljastui avaimia, ja lukkojen avauduttua ovien takaa paljastui lisää huoneita ja uusia tehtäviä.

On myönnettävä, että osa tehtävistä oli niin vaativia, että emme olisi päässeet ulos huoneesta ilman pelinjohtajan radiopuhelimitse antamia vihjeitä. Hän kyllä kertoi, että harva pääsee ja että hoksasimme itse joitain tehtäviä, joissa pelaajat tarvitsevat usein apua.

Pääsimme ulos huoneesta 73 minuutissa, eli suoritimme huoneen onnistuneesti. Todella hauskaa ja erittäin suositeltavaa! Tämän perusteella haluan ehdottomasti pelata pakohuonetta toistekin. Exit Roomilla on myös lapsille tarkoitettuja pakopelejä, joihin pääsevät pelaamaan jo 8-vuotiaat.

exitroomhelsinki.com

Sugoi

Pelejä aikuisille-2.jpg

Keskelle Malmin teollisuusaluetta on puolestaan ilmestynyt kaikessa hiljaisuudessa jo kolmisen vuotta sitten japanilaistyylinen pelihalli. Valikoimassa on nelisenkymmentä räiskintä-, ajo-, urheilu-, puzzle-, tappelu- ja musiikkipeliä, ja kaikki ovat pelattavissa 9 euron (viikonloppuisin 11 euron) sisäänpääsymaksulla. Halliin on 12 vuoden ikäraja.

Kävimme Sugoissa perjantaina työporukalla, ja ihastuin erityisesti japanilaisiin musikkipeleihin.

Pelejä aikuisille-3.jpg

Katselin Tokiossa ihaillen, kun paikalliset nuoret pelasivat juuri samanlaisia rummutus ja dj-pelejä sellaisella taidolla, että itse en uskaltanut edes kokeilla. Nyt pääsin siis kokeilemaan niitä turvallisessa ympäristössä ilman pelkoa itsensä nolaamisesta! Ja ne olivat juuri niin hauskoja kuin ajattelinkin.

Pelejä aikuisille-1.jpg

Pääsin kokeilemaan myös yhtä klassikkoa: Guitar Hero. Ihan hävettää myöntää, etten ollut aiemmin pelannut sitäkään. Sellainen kutina nyt kyllä jäi, että näitä pitäisi päästä pelaamaan uudelleenkin. Ehkä jonain toisena tiimipäivänä taas!

sugoi.fi

Hyvinvointi Mieli Suosittelen