Viimeisiä lomapäiviä, retki Suomenlinnaan ja Café Silo

Onpahan ollut ikimuistoinen kesäloma! Ei minkään erityisen aktiviteetin tai matkan vuoksi vaan koko maata hellineen kolmenkymmenen asteen helteen ansiosta! Kun viime kesä oli niin kylmä, ettei oikein huvittanut tehdä mitään, tänä kesänä on saatu nauttia ulkoilmasta senkin edestä.

Suomenlinna-Helsinki-1.jpg

Helsingissä ollessamme olen ehtinyt tehdä muutakin kuin puutarhatöitä ja mökin remonttia. Olemme käyneet tytön kanssa uimassa Uimastadionilla ja Kumpulan maauimalassa. Tiistaina kävimme koko perheen kanssa retkellä Suomelinnassa – retkellä, jota on suunniteltu jo… muutaman vuoden. Oli itse asiassa hätkähdyttävää huomata, että emme olleet käyneet tytön kanssa Suokissa kertaakaan aiemmin, joten olihan se jo aikakin.

Suomenlinna-Helsinki-2.jpg

Suomenlinna-Helsinki-3.jpg

Kävimme tervehtimässä Suomelinnassa asuvaa Dorit Salustkij’ta, joka sattui saamaan samana päivänä vieraakseen myös Tämän kylän homopoikaEinon.

Suomenlinna-Helsinki-5.jpg

Dorit ja Eino kävivät lounaalla Suomenlinnan Susisaaren ruokalassa, mutta me olimme jo syöneet lounaamme, joten emme liittyneet seuraan. Paikka näytti kivalta, joten kokeillaan sitä sitten ensi kerralla.

Suomenlinna-Helsinki-6.jpg

Sen sijaan poika nukahti rattaisiinsa, ja me lähdimme tytön kanssa tutkimaan Susisaaren jännittäviä käytäviä.

Suomenlinna-Helsinki-30.jpg

Kävelymatka Kustaanmiekalla sijaitsevalle Kuninkaanportille oli yllättävän pitkä, mutta bastionin pimeät käytävät olivat kävelymatkan arvoiset.

Suomenlinna-Helsinki-11.jpg

En ollut itsekään käynyt koskaan näin syvällä Suomenlinnassa, enkä ollut nähnyt aiemmin edes Kustaanmiekan upeaa kallioista uimarantaa. Harmi vaan, että sinilevätilanteen vuoksi uiminen ei ollut suositeltavaa. Se ei kyllä näyttänyt haittaavan monia uimareita.

Suomenlinna-Helsinki-10.jpg

Käytävät olivat lapsesta huippujännittävät, varsinkin ne, joissa oli niin pimeää, että taskulampulle oli tarvetta. Muutaman käytävän lattialla oli vettä, mikä lisäsi jännitystä entisestään.

Suomenlinna-Helsinki-12.jpg

Suomenlinna-Helsinki-14.jpg

Suomenlinna-Helsinki-13.jpg

Käytäväretken jälkeen kävimme tutustumassa aiemmin tänä vuonna avattuun Café Siloon ja söimme aivan törkeän herkulliset voisilmäpullat.

Suomenlinna-Helsinki-20.jpg

Suomenlinna-Helsinki-22.jpg

Tarjolla oli myös Chjokon suklaajäätelöä, jota emme voineet vastustaa.

Suomenlinna-Helsinki-23.jpg

Ja koska ilman lämpötila oli kuin Italiassa, tilasimme vielä Aperol Spritzit.

Suomenlinna-Helsinki-24.jpg

Tässä välissä myös Dorit ja Eino liittyivät seuraamme, ja jatkoimme iltapäivän istumista Silon terassilla.

Suomenlinna-Helsinki-27.jpg

Lapset saivat katsella kahvilan sisäpuolella Ryhmä Hauta puhelimesta, ja hekin vaikuttivat hyvin tyytyväisiltä.

Suomenlinna-Helsinki-28.jpg

Olipa kiva, että oli kerrankin aikaa lähteä vaeltelemaan Suomenlinnaan ja katselemaan siellä uusia paikkoja. Oli taas hetken aikaa tunne kuin olisi lomalla jossain vieraammassakin paikassa. Miten kaunista Suomenlinnan saarilla onkaan, aivan kuin aika olisi pysähtynyt siellä aikakauteen, jota muualla Helsingissä ei ole enää nähtävissä.

Suomenlinna-Helsinki-19.jpg

Suomenlinna-Helsinki-18.jpg

Kesäloma vetelee jo viimeisiään, mutta kesähän jatkuu edelleen! Puutarhamökin remontille on toki varattava aikaa, mutta eiköhän tässä vielä pienille retkillekin ehditä!

Suomenlinna-Helsinki-29.jpg

Perhe Ruoka ja juoma Vanhemmuus Matkat

Björk lauloi huilujen säestyksellä

Islannin musiikki-ihme, Björk, kävi hämmästyttämässä suomalaista yleisöä tiistaina Finlandia-talossa, ja kävin itsekin katsomassa ja kuuntelemassa, mitä persoonallinen supertähti on tällä kertaa keksinyt.

Björk-Finlandia.jpg

Olin suoraan sanoen hieman varautunut, sillä Björkin musiikki on viime vuosina mennyt yhä erikoisempaan suuntaan. Se ei ole missään tapauksessa suuria yleisöjä kosiskelevaa eikä edes kovin helposti lähestyttävää. Enkä tarkoita, että sen sitä tarvitsisi ollakaan.

Itselleni on kyllä kuitenkin käynyt vuosien aikana niin, että tiemme Björkin kanssa ovat erkaantuneet. Pidin kovasti Björkin vanhemmasta tuotannosta, ja erityisesti Post-albumi vuodelta 1995 on loistava. Myös vuoden 2000 elokuvan Dancer in the Dark soundtrack, Selmasongs, kuuluu suosikkeihini. Mutta sitten kävi jotain, ja 2000-luvun albumit eivät enää avautuneetkaan itselleni. On myönnettävä, että uusimpia levyjä en ole edes kuunnellut.

Siksi konserttiin meneminen oli pieni riski. Aavistelin, että Björk esittäisi kappaleita lähinnä uusimmalta levyltään, ja greatest hits -tyyppistä konserttia olisi tuskin odotettavissa. Olen nähnyt hänet vain kerran aiemmin livenä, vuonna 1996 Pori Jazzeilla, ja nyt mietin, harmittaako jos jätän konsertin väliin. Päädyin siihen, että harmittaa. Konsertti olikin oikeastaan odotusten mukainen, mutta onnistui silti yllättämään.

Konsertin alussa seinälle heijastui teksti, jossa kerrottiin ihmiskunnan olevan hätätilassa ja kehotettiin yhdistämään luonto ja teknologia. Luonto oli läsnä kappaleiden sovituksissa, puvustuksissa ja lavasteissa. Laulaja itse oli pukeutunut valkoiseksi kukaksi, ja esiintymislava oli kuin vehreä puutarha. Teknologia oli puolestaan mukana mahtipontisissa laservaloissa ja taustascreenillä pyörivissä videoissa.

Yllättävintä oli kappaleiden sovitus. Lavalla nähtiin komppiryhmän lisäksi vain harppu ja huiluseptetti. Hauskaa oli muuten se, että konsertissa rumpuja soitti suomalainen Samuli Kosminen, joka tuurasi venähtäneen kiertueen kolmella viimeisellä keikalla Björkin varsinaista rumpalia.

Aivan varauksettoman ihastunut en konserttiin ollut. Koska en tuntenut suurinta osaa kappaleista etukäteen ja koska niiden sanoituksista oli täysin mahdoton saada selvää, myös niiden sanomat menivät täysin ohi. Huiluille sovitetut kappaleet kuulostivat yksi toisensa jälkeen kovin samanlaisilta ja mainstream-popin sointukiertoihin tottuneille korvilleni paikoin hälyisille riitasoinnuille.

Muutaman vanhemman kappaleen tunnistin: Isobel, Human Behaviour ja Anchor Song saivat myös isoimmat aplodit yleisöltä heti kappaleiden alettua. Laulaja oli itse kovin vähänsanainen. Ensimmäiset kappaleet hän kiitti islanniksi: ”Takk!” ja vaihtoi sitten suomeen: ”Kiitosss!”. Konsertin loppupuolella hän kannusti ihmisiä nousemaan istuimiltaan, mutta kovin tanssittava tämän kehotuksen jälkeen soinut kappale ei ollut.

Konsertti oli kovin lyhyt, alle 1,5 tuntia mutta se tuntui aivan riittävän pitkältä. Nyt lienee aika kuunnella Björkin uusin levy läpi ja keskittyä ottamaan selvää, mistä laulut kertoivatkaan.

Olitko sinä paikalla? Mitä pidit?

Kuvia keikalta Livenationin sivuilla täällä.

Kulttuuri Musiikki