Puutarhakuulumisia heinäkuun puolivälistä

Puutarhurointi on siitä jännää puuhaa, että näin keskikesällä vain muutamassa päivässä ehtii tapahtua isojakin muutoksia. Esimerkiksi punaherukka näyttää juuri nyt kypsyvän aivan silmissä!

Puutarhamökillä - Punaherukka.jpg

Myös valkoherukka notkuu marjoja, jotka ovat pian kypsiä.

Puutarhamökillä - Valkoherukka.jpg

Karviaiset punertuvat.

Puutarhamökillä - Karviainen.jpg

Mustaherukkakin alkaa muuttua makeammaksi.

Puutarhamökillä - Mustaherukka.jpg

Omenapuihin on ilmestynyt isoja raakileita, ja niitä on paljon!

Puutarhamökillä - Omena.jpg

Tähtilaukka kukkii komeasti.

Puutarhamökillä - Tähtilaukka.jpg

Vaaleanpunainen jaloangervo näyttää suloiselta.

Puutarhamökillä - Jaloangervo.jpg

Kärhön alta puskee komeaa ruusua.

Puutarhamökillä - Ruusu.jpg

Kasvatuslaatikoista pääsee pian poimimaan hernettä.

Puutarhamökillä - Herne.jpg

Tsinniat kukkivat yhä niin, että yksikään kukkimaan puhjennut kukinto ei ole lakastunut. Osa on leikattu jo mukaan leikkokukiksi.

Puutarhamökillä - Tsinnia.jpg

Myös myskimalva toimii hyvin leikkokukkana ja kukkii runsaasti.

Puutarhamökillä - Myskimalva.jpg

Kasvihuoneen puolelta olemme päässeet syömään ensimmäiset keltaiset kirsikkatomaatit. Ne olivat hyvin makeita.

Puutarhamökillä - Keltainen kirsikkatomaatti.jpg

Hunajamelonissa ei näy yhtään hedelmää, mutta kurkku alkaa tuottaa syötävää.

Puutarhamökillä - Hunajameloni.jpg

Vielä menee hetkinen, mutta kyllä tästä komea kurkku syntyy.

Puutarhamökillä - Kasvihuonekurkku.jpg

Kasvihuoneen ulkopuolella avomaankurkkukin puskee kurkkuja.

Puutarhamökillä - Avomaankurkku.jpg

Sen sijaan keltainen kesäkurpitsa antaa yhä odottaa itseään.

Puutarhamökillä - Keltainen kesäkurpitsa.jpg

Eilen saimme mukaan jo ensimmäisen astiallisen vadelmia. Perunoita joudumme sen sijaan odottamaan vielä tovin. Toivottavasti kuivuus ja kuumuus eivät verota hirveästi satoa…

Koti Sisustus

Paluu Tertin kesäpöytään

Tuttu paikka, tuttu kuvakulma. Elvytimme kesäperinteemme yhden kesän tauon jälkeen ja kävimme syömässä lounaan Tertin kartanossa Mikkelissä.

Tertin Kartano-8.jpg

Tertin kesäpöydän herkut ovat kuuluneet kesiimme jo pitkään, ja vain viime vuonna retki jäi väliin, sillä emme käyneet kesällä lainkaan Etelä-Savossa. Nyt korjasimme asian ja otimme myös mökkiämme isännöivät ystävämme mukaamme.

Tertin Kartano-20.jpg

Tertin Kartano-4.jpg

Saimme tällä kertaa pöydän kirjastohuoneesta, jossa on kaunis kaakeliuuni. 

Tertin Kartano-17.jpg

Kartanossa kannattaa kurkkia myös muihin huoneisiin, sillä jokainen niistä on sisustettu yksilöllisesti ja runsain yksityiskohdin. Osa pöydistä on katettu ulos ja kartanon terassille.

Tertin Kartano-15.jpg

On hauskaa, miten kartanossa on tunne kuin olisi vieraana jonkun kodissa. Valokuvat, koriste-esineet, sohvatyynyt: kaikki näyttää siltä kuin talon asukas olisi vain lähtenyt käymään jossain ja aika pysähtynyt viime vuosisadan alkupuolelle. Huoneissa soi klassinen musikki, ja musta-valkoisiin pukeutunut henkilökunta on superkohteliasta.

Tertin Kartano-18.jpg

Kartanon pääsalissa tunnelma on ravintolamaisempi.

Tertin Kartano-13.jpg

Kesäpöytä ei ole kertaakaan tuottanut pettymystä. Menu vaihtelee jonkin verran vuosittain, mutta tarjolla on aina useampaa sorttia kaloja, lihoja ja kasviksia.

Tertin Kartano-6.jpg

Tertin Kartano-9.jpg

Suurimpia suosikkejani olivat hauki-ceviche ja savumuikut.

Tertin Kartano-10.jpg

Sekä aivan ohueksi siivutettu savustettu luomu-Highland-härkä.

Tertin Kartano-11.jpg

Joka vuosi yhtä hyvältä maistuva klassikko on 125 vuotta vanhaan juureen leivottu talon oma näkkileipä.

Tertin Kartano-12.jpg

Ruoat maistuivat erinomaisesti myös lapsille. 

Tertin Kartano-7.jpg

Jälkiruokapöydästä löytyi jälleen klassinen kukkaissokerikakku, ja ainakin itselleni uutuutena tarjolla oli käsintehtyjä toffeekaramellejä.

Tertin Kartano-16.jpg

Kartanon pihapiirissä on myös herkkukauppa, kahvila sekä Muotiaitta.

Tertin Kartano-21.jpg

Tertin Kartano-22.jpg

Yrttimaa on paitsi kaunis, se tuottaa yrtit kartanon kesäpöytään.

Tertin Kartano-24.jpg

Tertin Kartano-25.jpg

Tertin Kartano-23.jpg

Jälleen kerran hyvin lämmin suositus Tertin kartanolle, johon kannattaa tulla pidemmästäkin matkasta. Kesäpöytä on katettuna lounailla klo 12 – 16 ja illallisella klo 18 – 21.

Haaveilemme edelleen yöpymisestä Tertin hotellissa, ja olisipa kiva päästä maistamaan joskus myös Tertin jouluateriaa.

Koti Ruoka ja juoma Matkat