Puutarhamökkikausi lähestyy ja taimet kasvavat vauhdilla

Vaikka puutarhamökkikausi ei ole vielä varsinaisesti käynnistynyt, taimien kasvatus on jo pitkällä! Viime päivät ovatkin jo lupailleet kesän todella lähestyvän, ja pian päästään aloittelemaan puutarhahommia.

Puutarhamökki - Taimet - 02.jpg

Viime kesänä suurimpia ilon aiheita olivat kurkut ja tomaatit. Kurkkuja emme tänä vuonna esikasvata, sillä ne versovat kasvihuoneessakin niin nopeasti.

Tomaatteja puolestaan kasvatetaan tänä vuonna sekä isoja, keskikokoisia että pieniä: useampia kirsikkatomaatteja (Zuckertraube, Sungold, Yellow Submarine) ns. tavallisen kokoisia tomaatteja (Zlatava) ja myös isoja ”Härän Sydän”-tomaatteja.

Puutarhamökki - Taimet - 01.jpg

Keittiön ikkunalaudallamme versovat tämän kesän varsinaiset uutuudet: ”Petit Gris de Rennes”-melonit…

Puutarhamökki - Taimet - 05.jpg

…sekä kukkakaalit (Snowball) ja ruusukaalit (Groninger).

Puutarhamökki - Taimet - 04.jpg

Täällä puolestaan versovat Rouvan vaaleanpunaiset idänunikot (Papaver orientale ”Princess Victoria Louise”)…

Puutarhamökki - Taimet - 03.jpg

…ja kelmun alla kosmoskukat ja zinniat.

Puutarhamökki - Taimet - 06.jpg

Puutarhamökki - Taimet - 07.jpg

Seuraavana itämään pitäisi laittaa keräkaalin taimet.

Ja lähiaikoina pääsen kertomaan jo puutarhamökin remontistakin! Se on nimittäin edennyt viime viikkoina harppauksin.

Koti Sisustus

Paluu töihin – kolmen viikon pehmeä lasku päättyy

Keilaniemi, Kägeludden. Olin suoraan sanoen lapsellisen innoissani, kun pääsin ensimmäistä kertaa oikeasti metrolla töihin. Olenhan minä Länsimetrolla kulkenut jo useampia kertoja, mutta vasta huhtikuun kolmantena päivänä astuin metroon päästäkseni aamulla työpaikalle.

IMG_5255.JPG

Aivan ensimmäinen työviikko vierähti aika lailla ihmetellessä, vaihdellessa kuulumisia ja pelaillessa pelejä – sekä omaani että muita. Toisella viikolla aloin vähitellen ymmärtää jälleen, mistä töissä puhuttiinkaan, ja nyt kolmannella viikolla osaan jo keskustella muiden kanssa lähes luontevasti.

Suurin yllätys on ollut, miten vaikea on kommunikoida taas lähes pelkästään englanniksi. Puolen vuoden käyttämättömyyden jälkeen sanat eivät vaan tule mieleen, ja välillä tuntuu, että etsin ihan perussanoja – en edes mitään ammattitermistöä. Kyllä sekin kone tästä vähitellen käyntiin lähtee.

Pehmeä lasku päättyy kuitenkin tähän viikkoon, sillä sovimme, että uuden projektini entiset vastuuhenkilöt vapautuvat nyt tehtävistään, ja ensi viikosta alkaen he voivat keskittyä uusiin projekteihinsa. Olen siis nyt Angry Birds Pop -pelin Product Lead, ja hoidan myös pelin tuottajan tehtävät. Olen siis periaatteessa vastuussa koko pelistä ja sen menestyksestä, ja voin viime kädessä päättää suunnan, mihin peliä viedään jatkossa.

Angry Birds POP - Appstore.png

Peli on ollut ulkona jo kolme vuotta, ja tässä vaiheessa pelin elinkaarta tärkeää on ns. Live Operations eli se, miten pelissä ajetaan erilaisia tapahtumia ja myyntikampanjoita, ja millaisia uusia tapahtumia peliin tehdään. Peli on ulkoinen tuotanto kuten edellinenkin projektini, Angry Birds Transformers, ja kumppanina toimii skotlantilainen Outplay. Lähiaikoina olisi siis käytävä Skotlannissa.

Otan hiljalleen isompaa roolia myös toisessa projektissa, jossa toimin tuottajana. Se on uusi peli, jota on konseptoitu talven aikana, ja se siirtyy todennäköisesti lähiaikoina seuraavaan vaiheeseen, jolloin tuottajaa myös tarvitaan. Tähän asti pelin konseptointia on vedetty Product Leadin johdolla, mutta esituotanto- ja tuotanto-vaiheissa käytännön toteutustyötä johtaa tuottaja, jolloin Product Lead voi keskittyä puhtaasti tuotteeseen ja sen yksityiskohtien suunnitteluun. Tämä projekti tehdään puolestaan sisäisellä tiimillä, ja on todella mielenkiintoista olla mukana myös täysin uuden pelin tuotannossa jo näin aikaisessa vaiheessa!

Olen siis innoissani paitsi Länsimetrosta, myös ihan näistä töistäkin. En itse asiassa edes muista, milloin olisin viimeksi ollut yhtä täpinöissäni uusista projekteista, ja ajatukseni pyörivät nyt aika lailla työasioissa.

Puoli vuotta oli hyvä aika olla poissa, siinä ehti päästä irti kaikesta ja vähän unohtaakin asioita – ei kuitenkaan liikaa – mutta toisaalta siinä ehtiä pitkästyäkin sen verran, että töihin paluu tuntui erittäin hyvältä. Myös päiväkoti on alkanut pojalla erinomaisesti. Palataan siihen kuitenkin toisen kerran.

Suhteet Oma elämä Työ