Olvin uusi lonkero syntyy artesaaniginistä ja Kainuun puolukoista

Kaupallinen yhteistyö: Olvi

Mitä saa, kun yhdistää helsinkiläisen ginin, kainuulaisen puolukkamehun ja iisalmelaisen pohjaveden?

Ginilonkeroa, joka voittaa kauppojen peruslonkerot mennen tullen!

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 15.jpg

Olvin uutuustuote, Iisalmi Gin Lonkero, saa makunsa The Helsinki Distilling Companyn palkitusta ginistä ja Kiantaman puolukkamehusta, joka puristetaan käsin poimituista, suomalaisista puolukoista.

Sain kutsun tuotteen lanseeraustilaisuuteen, joka pidettiin kolme viikkoa sitten The Helsinki Distilling Companyn (alla jatkossa HDCo) tislaamobaarissa Teurastamolla.

HDCo avasi tislaamonsa nelisen vuotta sitten ja tuottaa Teurastamolla mm. viskiä, ginejä, liköörejä ja Calvados-tyyppistä Applejackia. Tislaamon ravintola avattiin puolestaan reilu vuosi sitten tislaamon yläkertaan, ja se on paitsi tislaamon omien tuotteiden showroom ja cocktailbaari, myös viihtyisä illallisravintola.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 16.jpg

Tilaisuuden alussa tuote pidettiin vielä salaisuutena ja alkudrinkin kerrottiin sisältävän ”salaista ainesosaa”, joka paljastettaisiin myöhemmin.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 03.jpg

Puolukkaämpärit ja tapahtuman teema ”Greetings from Ginland” antoivat kyllä vihiä siitä, mitä on tulossa.

olvi_iisalmi_gin_lonkero_puolukka_-_01.jpg

Tuotteen paljastusta jouduttiin kuitenkin odottamaan tovi.

Alkumaljan jälkeen HDCo:n perustaja ja Master Blender Kai Kilpinen piti osallistujille gini-tastingin.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 06.jpg

Laseissa oli Helsinki Dry Giniä, vahvempaa Helsinki Sailor’s Giniä sekä Puolukka-Gin Likööriä.

Dry Gin on voittanut mm. Berliinin Craft Spirits -festivaalin Spirit of the Year -palkinnon vuonna 2016 ja kultamitalin samoilla festareilla vuosina 2017 ja 2018. Gini tehdään pienissä erissä käsityönä, ja se saa ominaisen makunsa puolukasta (!), katajanmarjasta ja sitrusten kuorista. Katajanmarjan kyllä tiesin, mutta enpä olisi puolukkaa arvannut.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 04.jpg

Sailor’s Gin on niin sanotusti laivastovahvuista (57,2% vol) eli huomattavasti Dry Giniä (47% vol) vahvempaa. Nimi ja laivasto-termi tulevat siitä, että aikoinaan brittilaivojen oli lain mukaan pidettävä aina mukanaan giniä ja se oli oltava juuri vähintään näin vahvaa.

Jotta ginin myyjät eivät huijaisi ja laimentaisi viinaa, juoman vahvuus voitiin testata yksinkertaisella ruutitestillä: jos giniä sekoittaa ruutiin ja ruuti edelleen räjähtää, ginissä on riittävästi potkua. Alle 57,2 %:ksi laimennettu gini vain kastelee ruudin.

Ja potkua siinä todella oli. Alkoholin maku on jo niin voimakas, että se peittää alleen aika lailla muut aromit. Olen aiemmin osallistunut vodka-tastingiin, ja silloin juomat lantrattiin vedellä, jotta muut maut pääsevät esiin. Ehkä pienen vesitilkan lisääminen tähänkin olisi auttanut löytämään mausta sen puolukan ja sitrukset.

Puolukka-Gin Likööri oli puolestaan herkullinen jälkiruokajuoma, joka tehdään uuttamalla kokonaisia puolukoita ginissä kaksi kuukautta. Marjoja ei murskata eikä niistä puristeta mehua vaan kokonaiset marjat kerätään uuttamisen jälkeen pois juomasta. Erittäin kiva tuttavuus.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 05.jpg

Tastingin jälkeen pääsimme ihastelemaan tislaamon kellaria, jossa sijaitsevat sekä käymissammiot että tislaamon upeat kuparipannut. Kierroksen isäntänä toimi yhtiön Master Distiller Mikko Mykkänen

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 18.jpg

Kuulimme, että tislaamo toimii biokaasulla, jota tuotetaan muun muassa juomien tuotannosta yli jäävästä kuiva-aineesta. Vesi otetaan Helsingin vesijohtoverkosta, sillä se on niin laadukasta ja puhdasta, että edes vedenpuhdistusjärjestelmien myyjät eivät ole suostuneet myymään suodattimiaan tislaamolle, sillä se olisi huijausta.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 08.jpg

Mykkäsen työpiste tislaamon ylätasanteella näyttää vähintään yhtä kiehtovalta kuin takana komeileva tislaamokin.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 09.jpg

Ennen julkistusta ehdimme kuulla vielä helsinkiläisestä viinanvalmistuksen historiasta ja napostella pientä sormiruokaa.

Helsingillä on pitkä historia viinanvalmistuksessa, mutta kieltolaki lopetti yksityiset viinatehtaat. HDCo on itse asiassa ensimmäinen yksityinen tislaamo sitten kieltolain aikojen. 

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 14.jpg

Ja viimein tuote paljastettiin. Vahvuudeltaan 5,0 % oleva juoma on kehitetty erityisesti uusi alkoholilainsäädäntö huomioon ottaen. Aiemmin ruokakaupoissa on saanut myydä vain käymisteitse valmistettuja juomia, mutta vuoden 2018 alusta voimaan tulleen uuden alkoholilain myötä ruokakaupoissa voidaan myydä myös tislausmenetelmin valmistettuja alle 5,5 %:n alkoholijuomia.

Tuote vastaa myös asiakkaiden kysyntään, ja monet varmasti arvostavat sitä, miten juoman valmistuksessa on käytetty juuri helsinkiläistä artesaaniginiä ja kaikki ainesosat on jäljitettävissä jopa metsiin ja peltoihin asti.

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 11.jpg

Lopulta pääsimme maistamaan myös tuotetta, ja ero käymisteitse valmistettuun lonkeroon oli valtava.

Lonkerossa on selkeä katajamarjan tuoksu ja maku, ja sekä gini että puolukka maistuvat hyvin selkeästi. Lonkero on raikas ja enemmänkin kuiva kuin makea. Juoma ei muistuta maultaan juurikaan käymisteitse valmistettuja lonkeroita, ja uskon, että juoma voittaa monta lonkeron vihaajaakin puolelleen.

Itselleni lonkero on ollut perinteisesti Etelä-Savon-mökillä nautittu kesäinen saunajuoma, mutta Iisalmi Gin Lonkero on täysin kaupunkiuskottava ja tyylikäs juoma, jota kehtaisi tarjota vaativammallekin vieraalle.

Hienoa, tätä ostan itsekin, kun kaupassa näen!

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 17.jpg

Kippis ja onnea! Alla Mikko Mykkänen, Olvin markkinointijohtaja Olli Heikkilä ja Kai Kilpinen poseeraamassa yhteistyönsä hedelmän kanssa. On syytäkin hymyillä!

Olvi Iisalmi Gin Lonkero Puolukka - 12.jpg

 

Postauksen kommentointi on suljettu alkoholimainontaan liittyvän lainsäädännön vuoksi.  

Koti Ruoka ja juoma

Lounas kaupungilla: Ravintola Latva ja astetta parempi lounas

Päätin jo aikoja sitten, että viimeisellä hoitovapaaviikollani syön lounaan joka päivä ulkona. Heti ensimmäisen tilaisuuden tullen tarjosin itselleni varsinaisen juhlalounaan alkuvuodesta avautuneessa ravintola Latvassa (Pohjoinen Makasiinikatu 9) – ja kuten haaveilin: valkoisilta liinoilta ja pöytään tarjoiltuna.

Ravintola Latva lounas - 02.jpg

Jos ravintolan nimi kuulostaa tutulta, olet ehkä käynyt ravintola Juuren tuntumassa sijainneessa Latva-baarissa. Kyseessä on periaatteessa sama Juuren ravintolaperheeseen kuuluva paikka, joka muutti Korkeavuorenkadulta Kasarmitorin laidalle ja muuttui samalla baarista aivan täysimittaiseksi ravintolaksi. Uusi Latva on nyt jopa tilavampi kuin isoveljensä. Keittiömestariksi Latvaan on palkattu mm. vuoden luomukokkina vuonna 2016 palkittu ja Bocuse d’Or -ehdokkaaksi valittu Benjamin Frostell.

Ravintola Latva lounas - 08.jpg

Lounas on niin sanotusti astetta parempi. Ravintolassa on mahdollista valita kahden, kolmen tai neljän lajin lounas (26 €, 29 € ja 34 €). Alku- ja pääruoista on useampi vaihtoehto mistä valita. 

Itse halusin ottaa pisimmän kautta, kun siihen oli kerran(kin) mahdollisuus.

Ravintola Latva lounas - 01.jpg

Otin alkuun paahdettua maa-artisokkaa, siitakesieniä ja miso-hollandaisea. Aloitus oli todella maukas. Alkuun tarjoiltiin myös kivat pikkelöidyt porkkanat ja punakaali.

Ravintola Latva lounas - 04.jpg

Väliruokana tarjottin tomaatti-tillirisotto ja sinisimpukkaa. Annos olisi voinut olla jonkin verran lämpimämpi tarjoiltaessa, mutta maultaan se oli erinomainen. Itse teen harvemmin tomaattirisottoja, mutta ne voisikin ottaa ohjelmistoon!

Ravintola Latva lounas - 06.jpg

Pääruoaksi valitsin päivän kalaa, chorizoa, perunaa ja timjami- beurre blanc. En tullut kuitenkaan kysyneeksi, mitä päivän kala on, ja se osoittautui loheksi.

Olin suoraan sanoen hivenen pettynyt siihen, että kala oli juuri lohta, joka on suurin piirtein joka ikisen päivän kala. Kala oli kyllä erittäin hyvin valmistettua ja maukasta, ja chorizo hauska lisuke kalalle. 

Ravintola Latva lounas - 05.jpg

Jälkiruoka oli uuniomena vol-au-vent ja jäätelöä, eli lehtevään voitaikinaan tehty torttunen, jossa oli omenaa ja jotain pähkinäistä sisällä. Se oli juuri niin hyvää kuin miltä kuulostaakin.

Ravintola Latva lounas - 07.jpg

Kokonaisuutena lounas oli hyvin laadukas, ja hinta-laatusuhde oli kohdillaan. En kävisi aivan näin hintavalla lounaalla usein, mutta bisneslounaaksi tai jonakin juhlapäivänä ravintola on erittäin osuva valinta. On kuitenkin hyvä huomata, että neljän lajin lounaalle on varattava aikaa pari tuntia.

Tämän perusteella uskon, että myös illallispaikaksi Latva olisi loistava valinta. Ehkäpä pitää viedä Rouva Latvaan treffeille joku ilta.

Ravintola Latva lounas - 03.jpg

 

Lisää lounassuosituksia kaupungilta:

Pizzeria Via Tribunali
Kolmon3n
Mashiro Postitalo
Levain Helsinki
Maya Bar & Grill
Beijing8
Fisken på Disken
Onda Siltanen
Gastro Café Kallio
Hoku

Koti Ruoka ja juoma