Se oli siinä, hoitovapaa on ohi

No niin, viimeinen hoitovapaaviikkoni on nyt takana, ja anoppilassa vietettävän pääsiäisen jälkeen edessä on paluu töihin.

Aurinkolasit - 02.jpg

Pojan päiväkodin alku on sujunut erinomaisesti. Hän on juuri niin reipas kuin aavistelinkin, ja vaikka aamulla lähtiessäni päiväkodilta häntä on hieman itkettänyt, se on loppunut kuulemma lähestulkoon heti lähdettyäni. Hän on syönyt ja nukkunut hyvät päiväunetkin, ja joka päivä hakiessani vastassa on ollut hyvin iloinen poika.

Päiväkotiharjoittelun puolesta hän olisi siis selvästi voinut olla hoidossa jo tämän viikon alusta täysiä päiviä ja olisin voinut palata töihinkin, mutta sainpa hieman vapaata ennen töihin paluuta. Pääsin myös toteuttamaan suuren haaveeni ja söin joka päivä lounaan ulkona. Valkoisilta liinoilta vain kerran, mutta kuitenkin.

On kyllä todella mielenkiintoista nähdä, millaiseksi arkemme muodostuu. Muistan toki, millaista se oli kaksi vuotta sitten ennen kuin poikamme syntyi, mutta vielä on vaikea sanoa esimerkiksi, mihin aikaan on herättävä, jotta saa kaksi lasta ajoissa päiväkodin aamupalalle.

Toistaiseksi liikun töihin metrolla, mutta jossain vaiheessa pitäisi miettiä sekin, miten saan pojan päiväkotiin niinä päivinä, kun itse jatkaisin työmatkaani pyörällä. Lieneekö sitten parasta käydä työntämässä hänet rattailla aamupalalle ja palata kävellen kotiin hakemaan pyörää.

Aurinkolasit - 01.jpg

Otin anoppilan matkaa varten auton vuokralle, ja teimme eilen pisimmän automatkamme vuoteen. Viime vuonnahan pääsiäisretkemme samaan paikkaan oli sellaista huutoa ja kirkumista molempiin suuntiin, että päätimme, ettemme autoile ehkä enää ikinä mihinkään.

Ne ajat näyttävät nyt jääneen taakse. Automatka oli hyvin rauhallinen, molemmat lapset nukkuivat Heinolaan saakka ja käytyämme syömässä lounaan Heilassa poika nukahti uudelleen istuimeensa. Tämä antaa taas toivoa tulevaan ja voimme selvästi suunnitella tekevämme jatkossa taas autoretkiä lasten kanssa.

Anoppilassa olisi tarkoitus olla maanantaihin saakka, mutta mediassa on nyt varoiteltu lähestyvästä lumimyrkystä ja kehotettu palaamaan jo sunnuntaina, jos siihen vaan on mahdollisuus. Olisikohan parasta uskoa sitä?

Perhe Lapset Vanhemmuus

Hitti ja huti: Balti Jaama Turg & F-Hoone

Palataanpa taas hetkeksi Tallinnaan ja reilun viikon takaiseen minilomaamme siellä. Käytyämme Lentosataman merimuseossa suunnistimme myöhäiselle lounaalle ja illalliselle kohti Balti Jaama Turgia ja Telliskiven aluetta.

Balti Jaama Turg Tallinn - 05.jpg

Balti Jaama Turg on Tallinnan rautatieaseman tuntumassa sijaitseva tori, joka remontoitiin hiljattain ja muistuttaa nykyisin enemmänkin isoa, ruokaan kallellaan olevaa ostoskeskusta. Edellisen kerran Tallinnassa käydessäni tori oli vielä remontissa, mutta Rouva ehti tutustua siihen jo viimekesäisellä Tallinnan-matkallaan. 

Balti Jaama Turg Tallinn - 01.jpg

Torin alakerroksissa on mm. iso kauppahalli, supermarket, tuoreiden vihannesten myyntikojuja, ravintoloita ja katuruokapaikkoja. Yläkerrassa on useita antiikkikauppiaita.

Balti Jaama Turg Tallinn - 04.jpg

Koska etsimme vain pientä lounasta, otimme italialaista streetfoodia tarjoavalta Eugenio’silta palan pizzaa sekä perunagnoccheja ja tortellineja ragùlla. Ruoat maistuivat ja antoivat riittävästi virtaa käydä kävelemässä Telliskivessä ennen illallista.

Balti Jaama Turg Tallinn - 03.jpg

Uusi Balti Jaama Turg on siis todella näkemisen ja maistamisen arvoinen paikka, jossa vierailua voin suositella.

* * *

Telliskiven alue sijaitsee aivan Balti Jaama Turgin vieressä, joten niillä kannattaa vierailla samalla reissulla. Telliskivi Loomelinnakissa on useita ravintoloita ja pieniä putiikkeja, joista esimerkiksi designliike Les Petites on Rouvan vakiokohde.

Illallispaikaksi valitsimme suositun F-Hooneen, joka oli meille tuttu paikka jo muutaman vuoden takaa.

Telliskivi Loomelinnak F-Hoone Tallinn - 05.jpg

Tilana vanha ja korkea tehdasrakennus on todella kiva ja hauskan rustiikkinen. Ruoan suhteen paikka ei ole kuitenkaan kovin tasalaatuinen, ja edellisellä kerralla ruoan tasossa ja maussa oli paljon toivomisen varaa. Koska monet kuitenkin kehuvat paikkaa, ajattelimme antaa sille uuden mahdollisuuden. Emmekä toisaalta jaksaneet lähteä etsimään muutakaan paikkaa lasten kanssa.

Telliskivi Loomelinnak F-Hoone Tallinn - 06.jpg

Alkudrinkit ja alkupaloiksi tilaamamme bruschetat olivat erittäin hyvät. Rouva inspiroitui kovasti omasta juomastaan, jossa oli giniä ja ruusulimonadia ja koristeena ruusunnuppuja. Oma juomani oli viskipohjainen.

Telliskivi Loomelinnak F-Hoone Tallinn - 01.jpg

Pääruoissa oli sen sijaan toivomisen varaa. Tilasin tattaririsottoa ja possua, ja – mitenkäs tämän sanoisi kauniisti? – ruoka oli niin kuivaa, että se piti nieleskellä alas oluen kanssa. Possu olisi voitu jättää mehevämmäksi, ja risotto olisi kaivannut runsaasti lisää kosteutta tai jonkin kastikkeen seurakseen.

Telliskivi Loomelinnak F-Hoone Tallinn - 02.jpg

Rouva tilasi täytetyn munakoison. Sen lisukkeet olivat hyvät, mutta itse munakoiso oli jäänyt raa’aksi.

telliskivi_loomelinnak_f-hoone_tallinn_-_03.jpg

Lapsukaiset saivat lastenlistan puolelta kanapastaa ja lihapullia perunamuusilla. Touhukas taaperomme ei tainnut syödä juurikaan, ja jouduimme tälläkin kertaa jättämän jälkiruoan väliin. Vaikka naapuripöydässä istuneet naiset kovasti ihastelivat, miten näkee, että näiden lasten kanssa on käyty ennenkin syömässä ulkona, havaitsimme itse jo sen verran väsynyttä säheltämistä, että päätimme lähteä hotellille nukkumaan.

Telliskivi Loomelinnak F-Hoone Tallinn - 04.jpg

F-Hoone ei siis tälläkään kertaa oikein säväyttänyt, mikä on harmi, sillä tilana paikka on niin kiva. Jos jotain hyvää hakee, niin ei hintatasokaan ole kallis: pääruoat maksavat vain 4,80 € – 10,50 €, ja koko illallisemme juomineen maksoi yhteensä reilut 50 €. Silti maksaisin mieluummin vähän enemmän ja söisin jotain, joka on varmasti parempaa.

Telliskivi Loomelinnak F-Hoone Tallinn - 07.jpg

 

Lisää tältä Tallinnan-matkalta:

Koti Ruoka ja juoma Matkat