Brunssikirjan julkkareita juhlittiin Kahvila Blossomissa

Viime viikolla juhlistettiin Jenni Häyrisen ja Saara Atulan Brunssikirjan – Brunch All Day (Tammi 2018) julkaisua Kahvila Blossomissa (Tehtaankatu 23).

Brunssikirja - julkkarit - 01.jpg

Jenni on tunnettu Liemessä-ruokablogistaan, ja Saara kirjoittaa omaa kasvisruokablogiaan, Viimeistä murua myöten. Toisensa työpari löysi, kun Jenni etsi itselleen assistenttia bloginsa ruokakuvauksiin. Hommat synkkasivat ilmeisen hyvin yhteen, sillä viime keväänä naiset kertoivat aloittavansa yhteisen kirjaprojektin.

Ja hienoa, että aloittivat! Juuri julkaistu Brunssikirja on yksinkertaisen upeaa työtä. Kirja sisältää reilut sata reseptiä, joissa brunssiklassikoita, puuroja, leipiä, salaatteja, tahnoja, suolaisia ja makeita vohveleita, brunssijälkkäreitä ja -juomia. 

Kivojen reseptien lisäksi kirja ihastuttaa kuvillaan, jotka ovat häkellyttävän kauniita. Pelkästään kirjan kansi on kauneimpia kirjan kansia, joita muistan nähneeni. Kansi on tunnelmallinen, herkullinen ja herkkä, ja se kertoo yhdellä silmäyksellä, mistä kirjassa on kyse.

Brunssikirja - julkkarit - 07.jpg

Kirjan kuvissa nähdään miljöinä mm. Suomenlinnaa, Lehtisaaren metsiä, Lohjan järvimaisemia ja Kaisaniemen kasvihuoneita. Kaikki paikat ovat tekijöille merkityksellisiä, ja on hienoa kuulla, miten kuvauspaikatkin ovat ollet viimeisen päälle harkittuja.

Kirjan kuvissa on ruokien lisäksi myös ihmisiä, sillä Jenni ja Saara pyysivät ystäviään kuvauksiin brunssimalleiksi. Järjestivätpä he yhdet kuvaukset myös blogiensa lukijoiden kanssa, ja saivat hetkessä pöydän täyteen innokkaita ja nälkäisiä faneja.

Brunssikirja - julkkarit - 06.jpg

Kirjan julkkareissa oli kolmisenkymmentä vierasta. Kahvila Blossom oli itselleni uusi paikka, ja se oli hyvin viihtyisä. Kahvila sijaitsee Agricolan kirkon sisäpihalla kirkon tiloissa, mutta sen toiminta ei sinänsä liity lainkaan kirkkoon.

Brunssikirja - julkkarit - 02.jpg

Laseissa kuohui kuplajuoma, ja Kahvila Blossom paistoi vieraille suolaisia ja makeita vohveleita. Maistoin molempia, ja mieleni valtasi akuutti vohvelirautakuume.

Brunssikirja - julkkarit - 03.jpg

Lapsille löytyi kiva leikkinurkkaus.

Brunssikirja - julkkarit - 10.jpg

Natan saapuminen julkkareihin oli ihana yllätys tytöllemme.

Brunssikirja - julkkarit - 04.jpg

Vielä suurempi yllätys oli, kun äitikin ehti mukaan juhlien loppuvaiheessa, joten saimme edustaa tällä kertaa oikein koko perheen voimin!

Brunssikirja - julkkarit - 05.jpg

Kiitos vielä kerran kutsusta Jenni ja Saara ja uudet onnittelut kirjavauvasta! Se on kyllä upea!

 

 Brunssikirja – Brunch All Day on saatavilla esimeriksi Adlibriksestä.

Kulttuuri Ruoka ja juoma Kirjat

Kai te olette ravintola Saltissa käyneet?

Viime perjantain illallinen Tallinnassa nautittiin ravintola Saltissa (Vase 14, Tallinn). Salt sijaitsee kävelymatkan päässä vanhasta kaupungista ja Viru-keskuksesta Kadriorgin suuntaan, ja ravintola mainitaan usein yhtenä kaupungin parhaista.

Salt Restaurant Tallinn - 09.jpg

Meille Salt oli uusi tuttavuus, ja menimme sinne ensijaisesti Natan suosituksesta. Suositus meni kutakuinkin näin: ”Kai te olette Saltissa käyneet?” No emme olleet, joten asia piti korjata!

Salt Restaurant Tallinn - 08.jpg

Paikka oli myös suositusten arvoinen! Pienessä ja idyllisessä ravintolassa on vain 28 asiakaspaikkaa, mutta saimme onneksi pöydän, vaikka kyselin sen perään vasta torstai-iltana. Taisin olla kuitenkin liikenteessä viime hetkellä, sillä jokainen pöytä täyttyi illallisemme aikana. Lauantaille pöytää ei olisi enää saanut.

Vaikka olimme liikenteessä taaperon kanssa, joka ei ollut nukkunut päiväunia, uskaltauduimme syömään sekä alku- että pääruoat. Tarjoilija toi saman tien pöytään piirustuspaperit ja kynät, joilla lapsia viihdytettiin illallisen ajan.

Salt Restaurant Tallinn - 04.jpg

Ravintola tarjoaa fuusioruokaa (käytetäänkö tällaista termiä yhä?), jota on vaikea sijoittaa erityisesti mihinkään maanosaan. Tarjolla on ainakin mereneläviä ja aasialaisia makuja mutta myös välimerellistä tunnelmaa ja paikallisia raaka-aineita.

Alkuun valitsimme ”punajuuriraviolit”, friteeratut tiikeriravut ja kampasimpukat.

Salt Restaurant Tallinn - 03.jpg

Ravut tarjoiltiin retrohenkisesti katkarapucocktailin muodossa. Simpukat lepäsivät yuzu-merilevälisukkeen päällä.

Salt Restaurant Tallinn - 01.jpg

Poika yllätti syömällä kampasimpukoita useamman suullisen. Tytölle niiden rakenne oli liian erikoinen, mutta hän rakasti tiikerirapuja. Pidin itse molemmista annoksista.

Yuzu-merilevälisuketta olisi kuitenkin voinut olla simpukoiden kanssa hieman maltillisemmin, ja kuten joku arvaakin, söisin rapuni mieluummin niin, että niihin ei tarvitse koskea sormin. Maut ja kypsyys olivat molemmissa kohdillaan.

Salt Restaurant Tallinn - 02.jpg

Punajuuriraviolit olivat hivenen yllättävät. Luin nimittäin ”raviolin” listalta liian kirjaimellisesti, ja annoksessa raviolit olikin tehty ohuista punajuurisiivuista. Soija-wasabikerma ja curry-jogurtti olivat kivan makuisia, mutta annos kokonaisuutena ei ollut suosikkiemme joukossa.

Pääruoat olivat illallisen paras osuus.

Tyttö halusi itselleen karitsan kareita nähtyään niitä viereisessä pöydässä. Hän söi hyvällä ruokahalulla kaksi ja autoin mielelläni häntä syömään loput. Todella mureaa lammasta, kirsikkakastiketta, valkosipulikreemiä ja vaahterasiirapissa karamelisoitua ananasta! Vesi tulee uudelleen kielelle, kun tätä kirjoittaa!

Salt Restaurant Tallinn - 05.jpg

Itse valitsin grillattua mustekalaa ja perunasalaattia, ja myös siinä olivat sekä kypsyys että maku kohdillaan.

Salt Restaurant Tallinn - 06.jpg

Kolmas jaettava pääruokamme oli musta mustekalarisotto, ja se oli todella hyvää. Juuri sellaista kuin risoton kuuluu ollakin.

Salt Restaurant Tallinn - 07.jpg

Jälkiruokia emme uskaltaneet enää tilata, sillä taapero alkoi loppuvaiheessa muuttua jo kurpitsaksi. Pakkasimme siis pian pääruokien jälkeen molemmat lapset kärryihin – toisen eteen ja toisen taakse – ja suuntasimme takaisin kohti vanhaa kaupunkia ja hotellia.

Kiitos siis Natalle suosituksesta, ja olkaa hyvä kaikki muut: saatte suositukset eteenpäin! Plussaa muuten myös siitä, että lapselle löytyi syöttötuoli. Pieneen ravintolaan ei olisi rattaita saanut mahtumaankaan.

Yksi huomio kuitenkin: luin jo ennen illallista jonkin tekstin, jossa kerrottiin ravintolan olevan todella kuuma. Niin se oli nytkin, joten toisen kerran menisin ravintolaan t-paitasillani.

Koti Ruoka ja juoma