Vieraana Piilaaksossa
Olen ajatellut aiemmin, että miehiltä puuttuu se osa aivoista, joka saa tuntemaan itsensä huonoksi vanhemmaksi. Ei ole lainkaan tavatonta, että naiset kutsuvat itseään helposti huonoiksi äideiksi, mutta vastaavaa syyllisyyttä en ole itse tuntenut. Paitsi nyt.
Lähdin siis hoitovapaalla ollessani ilman muuta perhettä viikoksi Kaliforniaan ja järjestelin isovanhemmat hoitamaan tyttöä. Ei tarvitse sanoa: huonoon omaantuntoon on ehkä vähän aihettakin. Minulle tarjottiin kuitenkin niin mielenkiintoinen tilaisuus, että asia kannatti järjestellä.
Osallistun Netflix-videopalvelun lapsiperheille suunnattuun kampanjaan, joka alkoi palveluun tutustumisella Netflixin päämajassa Kalifornian Piilaaksossa, Los Gatosissa.
Hotel Los Gatos, Los Gatos CA
Los Gatos on ilmeisen yläluokkainen pikkukaupunki tunnin ajomatkan päässä San Franciscosta. Sen rakennukset ovat ulkoasultaan niin kaukana mielikuvasta maailman johtavasta IT-firmojen keskittymästä kuin vain voi olla. Niin myös Netflixin päämaja. Ei lasia ja terästä, vaan design on kuin välimerellisestä huoneistohotellista.
Netflix Headquarters
Netflix kutsui siis vieraakseen parikymmentä perhebloggaria ympäri maailman: Jenkeistä, Latinalaisesta Amerikasta ja Euroopasta. Osallistujia kutsutaan Stream Teamiksi, ja useimmat sen jäsenistä ovat suomalaisittain käsittämättömän isoja ja tekevät blogeillaan tai webbisaiteillaan enemmän tai vähemmän isoa bisnestä. Esimerkiksi vieressäni istuneella Dooce.comin Heather Armstrongilla on pelkästään Twitterissä 1,5 miljoonaa seuraajaa. ”Whaaaaaat?” kommentoi Rouva asiaa.
Aivan pieniä eivät vaikuttaneet olevan myöskään esimerkiksi Charlie Capenin isyysblogisaitti HowToBeADad.com tai Ruotsin suosituimman äitibloggarin, Suomessakin laulajana tunnetun Hannah Graafin Femme.se, jota hän pyörittää miehensä Peter Karydin kanssa. Eikä tee muita töitä.
Ja sitten olin minä, jonka blogin lukijamääristä ei voi puhua edes samana päivänä. Toinen edustaja Suomesta oli koomikko, mediahahmo ja Twitter-persoona Lotta Backlund.
Netflixin johtajat – aina toimitusjohtaja Reed Hastingsia myöten – kävivät kertomassa palvelun strategiasta ja kehityksestä ja erityisesti lapsille suunnatusta sisällöstä.
Reed Hastings, CEO
Keskusteluissa nousivat esiin erityisesti sekä vanhempien tarpeet kontrolloida sitä, millaista sisältöä lapset katsovat, että viihteen kuluttamisen muuttuminen. Harva bloggareiden lapsista katsoi enää lineaarista tv:tä, vaan katsominen oli siirtynyt monilla lähes pelkästään on demandiin. Pienille lapsille ensisijainen viihdelaite ei ollut myöskään tv vaan iPad tai muu tabletti.
Perehdytyksen jälkeen Netflix tarjosi illallisen California Caféssa.
California Café
Netflixiin tutustuminen jatkuu vielä huomenna ja sitten ehdin tutustua hieman San Franciscoon ennen paluuta Suomeen. Netflixin kanssa yhteistyössä toteutettavasta kampanjasta kerron lisää myöhemmin.