Une femme: Élisabeth Vigée-Lebrun

Élisabeth Vigée-Lebrun (1755-1842) oli yksi 1700-luvun merkittävimmistä taiteilijoista. Vigée-Lebrunin tausta on tyypillinen ajan naistaiteilijalle, sillä hänen ensimmäisenä opettajanaan toimi Vigée-Lebrunin isä Louis. Vuonna 1776 Vigée-Lebrun meni naimisiin taidekauppias Jean-Baptiste-Pierre Lebrunin kanssa ja neljän vuoden kuluttua taiteilija sai elämänsä tilaisuuden: mahdollisuuden maalata kuningatar Marie-Antoinette. Kuningattaren ja Vigée-Lebrunin yhteistyö oli tuottoisa. Vigée-Lebrun maalasi yli 20 muotokuvaa Marie-Antoinettesta. Heistä tuli myös läheiset ystävät.

Ranskan vallankumous muutti tilanteen täysin ja Vigée-Lebrun pakeni ulkomaille, jossa hän oleskeli yli 12 vuoden ajan. Pietarissa taiteilija asui 1795-1801. Hänet hyväksyttiin Pietarin taideakatemiaan vuonna 1800. Keisarinna Katariina Suuri ei ollut täysin tyytyväinen Vigée-Lebruniin, jonka suojelijoina Pietarissa toimivat myöhemmin Paavali I ja Aleksanteri I.

Vigée-Lebrun kuului aikansa suosituimpiin muotokuvamaalareihin – hänen tiedetään maalanneen ainakin 660 muotokuvaa. Vigée-Lebrunin tuotantoon kuuluu myös yli 200 maisemamaalausta.  Taiteilija työsti myös suuren määrän omakuvia. Pietarin Eremitaašin kokoelmiin kuuluvassa omakuvassa (1800) Vigée-Lebrun on kuvannut itsensä taiteilijan tunnusmerkkien kanssa: on paletti, siveltimiä ja maalausteline. Keskittynyt ilme kuvaa innostusta.

Lue myös:

Une femme: Sofonisba Anguissola

Une femme: Barbara Strozzi

Une femme: Lavinia Fontana

Kulttuuri Museot ja näyttelyt

Keskeneräisyys (eli kun elämästä ei tule valmista)

On projekteja, joilla on selkeästi alku ja loppu. Sitten on projeketeja, jotka eivät oikeastaan tule koskaan valmiiksi. Niin paljon tehtävää, nähtävää, ajateltavaa, luettavaa, koettavaa: sellaista on ihmisyys.

Nuorena minua hirvitti erityisesti ajatus, että maailmassa on niin paljon kirjoja, joita en ennätä lukea ja taideteoksia ja rakennuksia, joita en ennätä nähdä. Nyt tuo ajatus tuntuu melko neutraalilta, sellaiselta jokseenkin intohimottomalta faktalta, että näinhän se on, vaikka sitä onkin välillä hankala hyväksyä.

Vaikka olen oikeastaan hyväksynyt elämän keskeneräisyyden – siis sen, että kaikkeen mielenkiintoiseen ei yksinkertasesti ole aikaa, tunnen silti vaina välillä pienen pientä epätoivoa, koska tässä maailmassa on vielä niin paljon asioita, joista en  oikeastaan tiedä yhtikäs mitään, esimerkiksi fysiikka, kiinalaisen taiteen kehitys, etelä-amerikkalaiset kulttuurit, eläintiede.

Samankaltaista epätoivoa ja riittämättömyyttä tunnen myös aika ajoin niitä asioita kohtaan, joista tiedän melko paljon ja haluaisin tietää vielä paljon enemmän, esimerkiksi museologia, taidemuseoiden historia, modernismi, keisarillinen Venäjä, teekulttuurit, ooppera. Tulee hieman sellainen, no onko tässä nyt mitään järkeä, kun ei se loppu tule koskaan -olo.

Ja sitten on tietenkin sellaiset suuret asiat kuten henkinen kasvu, paremmaksi ihmiseksi tuleminen, empaattisuuden kehittäminen, itsensä hyväksyminen…niissäkään emme taida koskaan tulla valmiiksi.

Kuinka keskeneräisyyden kanssa oppii elämään? Tai miten sen oikeastaan pystyy edes hyväksymään? Että niin harva asia elämissämme tulee koskaan valmiiksi…puhumattakaan siitä, että meillä olisi koskaan valmis olo.

Ja toisaalta ajatus siitä, että jostakin tulisi valmista on lopullisuudessaan aika hirvittävä myös, sillä sehän tarkoittaisi  myös loppua ajattelulle ja kaikelle uudelle. Aika hirvittävä ajatus sekin.

Lue myös:

Turhat ahdistuksen aiheeni (ja eläköön huolilista)

Ikävä ja rohkeus (eli saman asian kaksi puolta)

Suhteet Oma elämä