Suomen opettajan työviikko — päiväkirja

Miltä näyttää suomen opettajan työviikko? Pidin päiväkirjaa maanantaista perjantaihin. (Ai että, miten olisi tehnyt mieli otsikoida postaus iskevämmällä My week -tunnisteella, mutta se olisi ehkä ollut turhan ironista.)

Maanantai

Maanantaille sattuu viikon rankin opetusputki, kolme kaksoistuntia, joista ensimmäinen alkaa 8.30. Heti viikon ensimmäisenä päivänä sitä on usein jo valmiiksi lamaantunut, sillä yhteensä kuusi tuntia opetusta vie kyllä mehut. Tälle maanantaille olin kuitenkin suunnitellut osittain poikkeavaa ohjelmaa, joten vain herätys oli paha.

Alkeisryhmän kanssa opiskelimme ruokateemaa. Katsoimme Supisuomea-sarjan ruokavideon, jossa puhutaan häkellyttävän paljon kalasta ja makkarasta. Videosta huomaa, että se on vanha, joten sen näyttäminen joskus hieman nolottaa, mutta vastaavia, pitkiä videoita modernimmassa muodossa ei oikein ole olemassa. Puhuimme, mitä tarkoittavat erilaiset lyhenteet, kuten g, l, pkt ja dl.

Lukutaitoryhmässä kävimme läpi liikuntasanastoa ja teimme tehtäviä, joissa piti täydentää sanoja ja kirjoittaa kokonaisia sanoja. Erityisesti keskityimme y-äänteeseen ja -kirjaimeen. Lukuryhmä on haastava porukka siinä mielessä, että osaamista on laidasta laitaan. Joku ei tunnista vielä yhtään kirjainta, joku osaa kirjoittaa sanelusta yhden kirjaimen kerrallaan, joku taas osaa kirjoittaa sanoja ja lauseita melko hyvin. Mutta ryhmä on ihana ja toisiaan kohtaan kannustava!

Kolmas kaksoistunti oli aamuisen alkeisporukan kanssa. Menimme kirjastoon, jonne osa meni autolla ja osa minun johdollani käveli. Kaikki, joilla ei vielä ollut kirjastokorttia, saivat sellaisen. Moni innostui lainaamaan suomen kielen oppikirjoja sekä sana- ja selkokirjoja. Kirjastosta lähdin suoraan kotiin ja jätin loppuviikon suunnittelun tiistaille.

Tiistai

Tiistaina minulla ei tässä jaksossa ole opetusta, joten pystyin menemään vapaasti työpaikalle aamutreenin kautta. Suunnittelin loppuviikon tunnit ja laitoin lukioon hakevien kielitestit kuntoon. Pääsin lähtemään ajoissa kotiin. Ehdin käydä päivän päätteeksi vielä asioilla, ennen kuin suuntasin koiran luokse kotiin. Sopiva työpäivä: ei liian pitkä, ei liian kuluttava.

Keskiviikko

Lukutaitoryhmässä jatkettiin liikuntateemalla ja tehtiin yhdessä pieni taukojumppa. Mahtavaa heittäytymistä! Hyvää käyttöä myös kaupungin maksamalle jumppaohjelmalle, joka yleensä ilmoittaa olemassaolostaan aina kesken kiivaimman työflow’n ja jonka yleensä klikkaan pois (vaikka ei tietenkään pitäisi).

Liikuntahetken jälkeen enemmän tukea kaipaava porukka harjoitteli y:tä ja lyhyitä sanoja koulunkäynninohjaajan kanssa, edistyneempien kanssa tehtiin sana- ja lausesanelua sekä puhuttiin, mitä harrastamme, mitä harrastuksia olemme kokeilleet ja mitä haluaisimme vielä oppia.

Alkeisryhmässä käytiin läpi hieman sanaluokkia ja KPT-astevaihtelua (esim. kukka – kukan). Astevaihtelu on monen S2-oppijan murheenkryyni, ja tänä syksynä eräs opiskelijani sanoikin minulle: ”Minä haluan ammattikouluun. Minun ystävä on ammattikoulussa, ja siellä ei ole KPT!” Epäilen kyllä vahvasti tätä lausuntoa — KPT on todennäköisesti sielläkin jollain tapaa läsnä.

Töistä ajelin puolikkaaseen VES-päivään, jossa pohdittiin tulevaa lukioiden yhdistymistä. Paikkakuntamme kolme lukiota yhdistyvät yhdeksi. Aikamoista! Työpäivän jälkeen olin ihan puhki.

Torstai

Aamulla oli ensimmäisenä lukioon hakevien S2-opiskelijoiden kielitestit. Testaaminen on järkevää, koska alkeis- eikä ihan peruskielitaidollakaan lukiossa ei pärjää. Tänään oli vuorossa kuullunymmärtäminen ja kirjoittaminen.

Puolenpäivän jälkeen jatkoin alkeisryhmän kanssa. Teimme sanelun, jonka aiheena oli makaronilaatikko, ja tankkasimme sitten verbien astevaihtelua kirjan ja Wordwall-tehtävien avulla. Ensi viikolle täytyy keksiä soveltavia harjoituksia, sillä minä luen, sinä luet, hän lukee -litaniaa on helppo täydentää kirjan taulukoihin, mutta on eri asia osata käyttää oikeita muotoja puheessa (tai vapaasti tuotetussa tekstissä).

Viimeinen tunti oli lukion suomi toisena kielenä -tunti. Alkeisryhmien jälkeen on aina virkistävää, kun voi puhua ”normaalisti”, tavallisella puhenopeudella ja niin, ettei tarvitse miettiä, mitä sanoja opiskelijat ymmärtävät. Kaikkea mahdollista ei tarvitse havainnollistaa. Lukiolaisten kieli- ja opiskelutaidot ovat hyvät. Tämän kerran aiheena oli videon lukeminen ja kuullunymmärtämistehtävien vastaustekniikka.

Päivä oli taas pitkä ja olo illalla rättiväsynyt.

Perjantai

Kielitestit jatkuivat puhumisen ja tekstinymmärtämisen osuuksilla. Kokeiden päätyttyä tarkistin ne saman tien ja ilmoitin tulokset hakijoille, heidän opettajalleen ja rehtorille. Suunnittelin ja valmistelin maanantain tunnit, ja työpäivä oli siinä. Perjantainakaan ei ollut opetustunteja. Parin raskaamman rutistuksen jälkeen oli taas päivä, jonka jälkeen on vielä energiaa omiin puuhiin. Ehkä aloitan viikonlopun siivouksella…

Tuleeko sinulle mieleen kysyttävää (suomen) opettajan työviikosta? Entä millainen sinun työviikkosi oli?

Työ ja raha Työ

Blogihaaste: Itseäni parhaiten kuvaavat asiat

Tähän on tultu- ja Älä ota sitä niin vakavasti -blogien jalanjäljissä minäkin kirjoittelin itseäni parhaiten kuvaavista asioista. Kiitos haasteesta!

1.Mikä adjektiivi kuvaa sinua parhaiten?

Vaikea valita vain yhtä, mutta jos on pakko, sanotaan ”tasapainoinen”.

2. Mikä taito sinulla on, jonka haluaisit muidenkin oppivan?

Hienoa olisi, jos kaikki osaisivat kirjoittaa hyvin äidinkieltään ja ymmärtäisivät lukemansa.

3. Jos saisit valita yhden supervoiman, mikä se olisi ja mihin sitä käyttäisit?

Lentäminen olisi mahtava supervoima, josta olen haaveillutkin. Käyttäisin sitä ehkä eniten itseni viihdyttämiseen, mutta myös matkustamiseen. 🤭 Jos mietitään maallisempia supervoimia, ottaisin mielelläni aimo annoksen sosiaalisia taitoja niin, että osaisin jutella luontevasti kenen kanssa tahansa.

4. Mikä on paras neuvo, jonka olet koskaan saanut?

”Jos sinä et tiedä, joku muu tietää sinun puolestasi.” En tiiä, ihan sama -ihmiset tuppaavat olemaan hieman rasittavia, ja sellainen en halua olla.

Arkielämää helpottaa ”Vie mennessäs, tuo tullessas” -ohje, joka auttaa ohimennen pitämään kotia siistimpänä.

5. Mikä lapsuuden muisto saa sinut aina hymyilemään?

Eräs muisto on ollut mielessä viime aikoina ja saanut ihan nauramaankin.

Naapurissa asui kiltti bernhardilaiskoira Otto, joka oli pihallaan vapaana mutta joka ei ikinä lähtenyt omille teilleen. Lapset rakastivat sitä. Yhtenä päivänä pikkuveljeni tuli kotiin huutaen: ”Otto on tapettu, sen nahka roikkuu mattotelineellä!” Kun menin katsomaan, telineellä roikkui lehmänkirjava matto.

En tiedä, miten veli oli tulkinnut tilanteen niin väkivaltaisesti. 😅

6. Jos saisit kuvata elämääsi yhdellä värillä, mikä se olisi?

Ehkä se olisi vihreä: rauhallinen ja maanläheinen. Olen myös politiikan puolella vihreä.

7. Mikä motto tai lause ohjaa elämääsi eniten?

Kaikki järjestyy. Koska kaikella on tapana järjestyä, ellei kyse ole kuolemasta, vakavasta sairaudesta tai neliraajahalvauksesta.

8. Mitkä kolme asiaa tekevät sinut juuri sinuksi?

Myönteinen ajattelu, kiinnostus monenlaisia asioita kohtaan, introverttiys.

9. Jos voisit antaa itsellesi yhden lahjan, mikä se olisi?

Tältä seisomalta lähtisin matkalle New Yorkiin.

10. Mikä olisi elämäsi soundtrackin ensimmäinen kappale?

Tätä oli hankala miettiä. Valitsenko lempikappaleen (joita on monia) vai laulun, joka kuvaa minua tai elämääni?

Päädyin kuitenkin miettimään elämän alkupuolta ja ensimmäisiä uskottavia biisejä, joita aloin kuunnella. Vastaus on Apulannan Mitä kuuluu. (Aloin samalla miettiä musiikillista aikajanaa. Sellainen voisi olla hauska tehdä!)

Hyvinvointi Höpsöä