5 vinkkiä syödä fiksusti myös jouluna

voileivät.jpg

ihana_glögi.jpgEdellisessä postauksessa kerroin, ettei jouluähky kuulu minun vuosittaisiin perinteisiini. En tunnista sen koskaan kuuluneenkaan ja työnkin myötä on tullut pohdittua, miten olen tähän mennessä niin jouluähkyt kuin muutkin ähkyt välttänyt. Tässä vinkkini kaikenlaisten ähkyjen välttämiseen. Ja muutenkin parempaan syömiseen ympäri vuoden.

Vinkki 1: Syö säännöllisesti aamusta alkaen. Oli sitten arki tai pyhä, aloitan aina aamuni hyvällä aamupalalla. Syön aamupalan, olin nälkäinen tai en, sillä aina se nälän tunne sieltä ensimmäisten puraisujen jälkeen viimeistään herää, kun keho muutenkin heräilee. Jos skippaisin aamupalan, olisi oloni koko päivän vetämätön ja sitä en halua. Seuraavat ateriat syön noin parin kolmen tunnin välein . Ruokahimot ja kiukkupotkuraivarit eivät vaivaa, kun energiaa riittää tasaisesti pitkin päivää. Sitä paitsi joulun makuja mahtuu kyllä joka aterialle mukaan sopivissa määrin. Vaikka aamupalasta alkaen 🙂

Vinkki 2: Syö riittävästi joka aterialla. En harrasta paastoamista enkä tankkaamista. En ravintolaan mennessä enkä jouluna. Syön kerralla kunnolla kun syön ja seuraavalla aterialla sitten sen verran kuin jaksan. Minun ei tarvitse ”syödä kerrankin kun saa”, koska kehoni tietää saavansa kyllä ruokaa useamman kerran päivässä ympäri vuoden.  Koska joulu on joka vuosi ja samat ruoat siellä pyörivät joka tapauksessa, ei minun tarvitse hamstrata kuin viimeistä ateriaa syödessä. Minulle osa syömisen nautintoa on myös hyvä olo syömisen jälkeen. 

Vinkki 3: Syö kunnon ruokaa nälkään ja herkkuja jälkkäriksi. Minusta herkut kuuluvat normaalia arkisyömisiä. En harrasta lakkoiluja, dieettejä tai muita turhia rajoituksia. En ennen joulua enkä sen jälkeen. Koska syön herkkuja ympäri vuoden, eivät herkut suuremmin houkuttele minua joulunaikaakaan. Himoja ei synny senkään vuoksi, että syön nälkääni kunnon ruokaa ja vasta aterian päätteeksi herkkuja. Herkut eivät ole ruokaa, eivät tarjoa kehon kaipaamia ravintoaineita, mutta ovat mielestäni tärkeitä mm. mielenterveydelle. Ne ovat kuin piste iin päälle. Mutta eivät koko piste.

Vinkki 4: Syö värikkäästi. Jouluun jos mihinkään vuoden juhlapyhistä kuuluvat kasvikset olennaisena osana ateriaa. Kokoa lautasesi eri värisistä ruoista ja kasviksista, kypsennetyistä ja mielellään myös tuoreista. Näin kroppa saa kohtuudella energiaa ja laajan kirjon erilaisia ravintoaineita. Sinä puolestaan saat nauttia erilaisista mauista, rakenteista ja sopivasta kylläisyydestä. Samaa väriloistotaktiikkaa suosittelen myös muina vuodenpäivinä. Sitä paitsi nätimpää ruokaa vaan on mukavampi syödä 🙂

Vinkki 5: Ei syömisten kompensointia. Ei uudenvuodenlupauksina laihduttamista. Tämä on mielestäni ehkä se tärkein ohje. Jos olet sallinut itsellesi syödä mitä vain sillä ehdolla, että kulutat ne tavalla tai toisella pois ennen tai jälkeen ruokailuhetken, tulet todennäköisimmin syömään tai ainakin ajattelemaan ruokaa kahta kauheammin. Tämä siksi, että koodaat mieleesi pula-ajan olosuhteet: syö nyt, kun saat, koska kohta et ehkä saa sitäkään.  Jos oikeasti haluat, että syöt järkevästi, älä aseta mitään ehtoja. Olennaista ei ole se, mitä syöt jouluna, vaan mitä syöt ja miten elät ennen seuraavaa joulua. 

Näin.  Sisäinen ravitsemusterapeuttini selvästi heräsi tätä tekstiä tehdessä :D. Mitä vinkkejä sinulla on sopivaan syömiseen myös jouluna? 

-Katja

Kommentit (4)
  1. Kiitos kommentistasi! Hauska tuo ”muulle hömpötykselle” :D. Toivottavasti ensi vuonna kukaan ei alkaisi tammikuussa kitukuureille, vaan säästäisi ne paukut jokapäiväiseen fiksuun syömiseen ympäri vuoden 🙂

  2. kissankarvoja
    24.12.2016, 17:04

    Hyviä vinkkejä 🙂 Samoilla linjoilla sun kanssa, jouluna tai muina ruoan sisältö voi olla jotain speciaalimpaa muttei silti tarvitse syödä övereitä tai niin, että olisi jotain tarvetta tammikuun ”ruotuun palaamiselle” tai muulle hömpötykselle. 

    Maukasta ja rauhallista joulun aikaa!

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *