Inkivääri-mantelitortut

inkivääritahna.jpg

tortutuuniin.jpg

torttu.jpg

torttupari.jpg

Tämä ei ole yhteistyöstä, vaan rakkaudesta inkivääriin ja Ginger Peoplen tuotteisiin syntynyt postaus. Törmäsin Instagramissa kuvaan Inkivääri-mantelitortuista ja kokeilunhalukkuuteni heräsi heti! En ole vuosiin ollut torttujen perään, kaipa niitä perinteisiä versioita on tullut vuosien aikana syötyä ihan tarpeeksi, joten mielenkiinnolla suhtauduin näihin. Ginger Peoplen tuotteet ovat minulle tuttuja, joten luotin heidän Inkivääritahnansa taikaan. Ainoa, mikä vähän epäilytti, oli mantelimassan käyttö. Se ei ole makuuni. Päätin valmistaa mantelimassan itse  ja tehdä vain pienen erän mantelimassapötkön ostamisen sijaan. Käytin sitä puoleen tortuista ja puolet valmistin pelkällä inkivääritahnalla. Pelkäsin tahnan valumista ulos tortuista ilman mantelimassaa, mutta mitään eroa en lopputuloksissa havainnut mantelimassaisiin verrattuna eikä merkkejä valumisesta ollut. Mies tykkäsi enemmän tortuista pelkällä inkiväärillä, ne olivat vähemmän makeita ja inkiväärin potku tuli paremmin esille. Mantelimassaiset puolestaan olivat makumaailmaltaan pehmeämpiä. Itse taivun kannattamaan molempia. Mantelimassa sopi siis näihin torttuihin todella hyvin. Ennakkoluuloni saivat pienen kolauksen 😉

Resepti on alunperin Ginger Peoplen ja mantelimassan ohje löytyy täältä. Alunperin ohjeessa oli 150 g mantelimassaa 12 torttua kohti. Valmistin puolet mantelimassan ohjeen määristä, josta noin kolmanneksen tai neljänneksen käytin. Puolet olisi riittänyt hyvin kaikkiin torttuihin.  Jos mantelimassasta tykkää, voi sitä toki laittaa toki enemmänkin. Pakastin lopun massan myöhempää käyttöä varten, näitä torttuja todennäköisesti tulen tekemään uudelleen!

Inkivääri-mantelitortut 

6 kpl lehtitaikinalevyjä

n. 60 g mantelimassaa

1/2 prk Ginger People-inkiväärilevitettä (löytyy esim. Punnitse ja säästä-liikkeistä)

tomusokeria tai tomusokerin ja kanelin sekoitusta (käytin sekoitusta)

 

1. Sulata lehtitaikinalevyt ohjeen mukaan. Leikkaa ne neliöiksi ja tee viillot kulmiin.

2. Laita nokare mantelimassaa neliöiden keskelle ja taita kulmat keskelle massan päälle.

3. Lisää päälle n. 1 tl inkiväärilevitettä.

4. Paista torttuja 225 asteessa n. 10-15 min.

5. Anna jäähtyä ja koristele tomusokerilla (tai tomusokeri-kaneli-seoksella) ennen tarjoilua.

 

Nam! Inkiväärinmakuista joulunodotusta!

-Katja

Koti Ruoka ja juoma Sisustus DIY

Meillä hyggeillään

kynttilät.jpg

tonttujakynttilä.jpg

valo1.jpg

Minussa lienee tanskalaista verta. Ainakin jos on uskominen Me naisten artikkelia tanskalaisten hyggeilystä, jota tunnistan tekeväni :D. Törmäsin tähän artikkeliin Violan blogissa. Hyggeilyssä on siis kyse eräänlaisesta pimeän vuodenajan hypetyksestä, suomalaisittain kotoilusta, elämästä nauttimisesta juuri näihin aikoihin. En nimittäin masennu pimeällä. Väsyneempi olen kyllä, mutta myös jollain tapaa armollisempi itselleni. Nautin luvan kanssa kotiin jäämisestä ja lepäämisestä, elokuvien tai tv-sarjojen katsomisesta maratonina huovan alla tai puolison kainalossa. Nautin kynttilöiden sytyttämisestä ja jouluvalojen esillekaivamisesta. Parvekkeellamme loistavat myös valot. Eiväthän ne näytä miltään, ellei ole pimeää, joten nauttiakseni valojen tuomasta tunnelmasta tarvitaan vastapainoksi hämärää ulkona ja sisällä 🙂 En siis valita. Loskapaskakeleistä ja lumettomuudesta valitan, mutta näen hyviä puolia myös yleisesti inhotussa vuodenajassa. Vähemmän stressiä, kyllä kiitos. Enemmän kotoiluaikaa kotihiirelle, kyllä kiitos. Meillä siis hyggeillään!

Hyvää hyggeilyä kaikille!

-Katja

Ps. Myönnettäköön, että myös muutto Espanjan lämpöön ja valoon on ollut tapetilla tällä viikolla. Mutta toistaiseksi Suomen kamaralla, Suomen vaihtelevista keleistä nauttien ja inhoten.  Ehkä jonain päivänä pakkaamme tavarat. Emme vielä.

Suhteet Oma elämä Mieli Ajattelin tänään