Elämäntapamuutos tuottaa tulosta

Minulta otettiin tänään verikokeita, mm. pitkäaikaissokeriarvo, joka onkin laskenut normaaliksi sitten kesäkuussa olleen viiterajan ylimenon. Olen nyt ollut muutaman kuukauden ajan syömättä makeisia, suklaata tai sipsejä. Pullaa ja leivonnaisia olen syönyt vähän. Ehkä sokeritonta suklaata voisi joskus ostaa, jos tulee mieliteko. Niitä ei juuri kuitenkaan ole ollut.

Silloin, kun minulla on joku motivaatio pitää itseni kurissa niin kyllä sitten pidänkin. 20 vuotta sitten se oli raskaus ja nyt se, että haluan pitää sokeriarvoni normaalilla tasolla. Tiedostan, että arvoni tulevat kohoamaan jälleen, jos en yhtään katso, mitä suuhuni laitan.

Ja vaikka joskus vähän lipsuisinkin niin ei hätää sillä jonkin yksittäisen päivän syömisillä ei ole suurta merkitystä pitkällä tähtäimellä. Olettaen siis, että syöminen jää siihen yhteen päivään eikä jatku montaa päivää putkeen.

Oli hyvä käydä tänään labrassa. Muuten en juurikaan mittaile. En mittaile verensokeria enkä painoa. Ajattelin meneväni seuraavan kerran vaakalle vasta, kun olen diabeteshoitajan vastaanotolla. Oma olo on paras mittari näissä jutuissa. Kun voin hyvin niin varmasti sokeriarvotkin pysyvät hyvin.

Tänään nukkumaan ajoissa. Ehtii aamulla vaikka vähän jumpata. Tänään tein ainoastaan yhden joogan, 15 min virkistävää hathajoogaa.

Mutta siis hyvää yötä ja nähdään!

-Sanna-

Hyvinvointi Oma elämä Mieli Ajattelin tänään

Osaatko pitää taukoja?

Minä olen mielestäni aika hyvä pitämään taukoja. Elämä on minut siihen opettanut. Suunnittelen tekemiseni aina niin, että saan pidettyä tauon ennemmin tai myöhemmin. Tämä siis sekä vapaalla että töissä. Koen, että minusta on enemmän hyötyä silloin, kun pidän tauon.

Joskus toki voi tulla tilanne, että kaikki ei mene suunnitellusti, mutta useimmiten kylläkin. Ja silloin ajattelen, että sille asialle nyt vain ei voi mitään. Elämä ei olisi elämää, jos kaikki olisi aina niin hyvin suunniteltua. Joten siis minullakaan ei kaikki aina mene suunnitellusti.

Tässä iässä tästä asiasta ei tule minulle niin suurta masennusta kuin joskus aiemmin. Elämä opettaa olemaan lempeämpi itselleen ja toisille. Ja hyvä niin.

Tänään olen viimeistellyt siivoamista ja järjestämistä, lenkkeillyt, jumpannut ja pojat kävivät kylässä. Oli kiva nähdä heitä. Tarjosin heille kalakeittoa ja pullaa kera kahvin. Ja kyllähän ne maistuivat. Ja siis pidin aina taukoja juurikin tuon siivoamisen suhteen. En tehnyt tätä urakalla vaan osissa. Silloin ei väsytä itseään liikaa. Eihän nyt lomalla kannata väsyä. Kun voi tosiaan osittaa tekemisensä.

Huomenna minulla onkin sitten kaikenlaista muuta tekemistä. Askeleita kertyy huomaamatta, kun siirtyy paikasta toiseen osittain kävellen. Ehkä en mene lenkille ollenkaan. Katsotaan, miten huominen sitten meneekään.

Nyt hammaspesuille ja rentoutumaan. Hyvää yötä ja nähdään!

-Sanna-

 

 

Hyvinvointi Oma elämä Mieli Ajattelin tänään