10 vinkkiä ruokahävikin vähentämiseen + hävikkisipsit

Suomessa kotitaloudet heittävät vuosittain ruokaa roskiin 120-160 miljoonaa kiloa. Tämä on järkyttävä määrä. Ruokahävikin synty voitaisiin estää hyvällä suunnittelulla. Tässä kymmenen hyväksi toteamaani vinkkiä ruokahävikin vähentämiseen.

  1. Tarkista mitä ruoka-aineita kaapeissa on ja  mitkä niistä on pilaantumassa ensimmäisenä. Suunnittele ruoka sen mukaisesti ja tee ostoslista.
  2. Vältä kauppaan menoa nälkäisenä, sillä silloin tulee helposti ostettua liikaa ruokaa.
  3. Tarkista kaupassa tuotteiden päiväysmerkinnät ja mieti ehditkö käyttää tuotteet ajoissa. Muista kuitenkin, että parasta ennen -ja viimeinen käyttöpäivä -merkinnät eivät ole sama asia.
  4. Jos ruoka on menossa pian vanhaksi voit pakastaa sen, näin se säilyy pidempään syömäkelpoisena.
  5. Hanki ruokaa vain tarpeeseen. Suuret pakkauskoot ja paljousalennukset eivät ole hyödyllisiä silloin jos osa ruoasta menee roskiin.
  6. Suosi ale-tarrallisia tuotteita, näin autat vähentämään kaupan ruokahävikkiä ja säästät rahaa.
  7. Kokkaa mitä ”kaapista löytyy”-ruokia. Muista aistinvarainen arviointi.
  8. Ruan jämätkin ovat ruokaa, ei roskaa. Jämiä voi hyödyntää seuraavan päivän aterialla, syödä välipalana tai vaikka pakastaa. Esimerkiksi perunat voi viipaloida ja paistaa pannulla seuraavana päivänä.
  9. Syö lautanen tyhjäksi (ota lautaselle vain sen verran kuin jaksat syödä), kaavi kipot ja pannut tyhjiksi ja huuhtele esimerkiksi tomaattimurskapakkaus ruokaan sitä valmistaessa ( esim. kastikkeeseen tai keittoon).
  10. Käytä koko vihannes hyödyksi. Parsakaalin varsi on yhtä hyvää kuin muutkin vihanneksen osat. Varren voi laittaa kattilaan keittymään vähän aikaisemmin. Perunan kuorista voi tehdä perunankuorisipsejä ja keitinvettä voi käyttää kasvien kastelussa, muusissa, sosekeitossa tai vaikka tiskirätin puhdistamiseen.

Hävikkisipsit eli perunankuorisipsit

Sain idean perunankuorisipseihin  Nollahukka-blogin Otso Sillanaukeen kirjasta Zero Waste – Jäähyväiset jätteille. En huomannut ottaa kirjasta reseptiä talteen. Kyseessä oli siis kirjaston kirja. Sovelsin ja hyviä tuli. Tein parsakaali-perunamuusia ja perunankuoret käytin näihin sipseihin.

Ensin kuoret huuhdellaan ja kuivataan, sitten ne sekoitetaan öljyn ja mausteiden kanssa kulhossa ja laitetaan uunipellille leivinpaperin päälle mielellään vieri viereen eikä päällekkäin. Mausteena käytin suolaa, pippuria, paprika -ja grillimaustetta. Paistoin 200 asteisessa uunissa noin 15-20 minuuttia. Paistoaika voi vaihdella sen mukaan kuinka paljon pellillä on kuoria ja onko ne isossa kasassa vai vierekkäin. Uunia kannattaa seurailla ja perunankuoria voi välissä käännellä. Perunankuorisipsit on siitä hyviä, että ne saa maustaa miten haluaa, saa syödä sipsejä hyvällä omallatunnolla, eikä hävikkiä synny. Ne ovat myös erittäin hyvän makuisia!

puheenaiheet ostokset ruoka-ja-juoma vastuullisuus
Kommentit (2)
  1. Tosi hyviä vinkkejä! Ja jämäruoat on ihan parhautta, kun lautaselta löytyy vähän kaikkea. <3 Ja kiitos muistutuksesta, täytyykin kokeilla noita kuorisipsejä joskus. 🙂

    1. Kiitos ihanasta kommentista ja niinpä! <3 Kuorisipsit on niin hyviä, nam! 🙂

Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *