musiikin avulla voi paeta todellisuutta

Aina välillä aivoni menevät tilaan, jolloin ne alkavat haaveilla ja vaivun suosiolla omaan kuplaani. En tiedä, onko kyse dissoilusta tai autistisista fantasioista, mutta mitä väliä – kivaa on!

Mirellan ja Lauri Haavin biisi ”Luotathan” sopii hyvin näihin autuaisiin fiiliksiin:

Itse kuuntelen biisejä aina monta kertaa putkeen, uudelleen ja uudelleen. Niin pitkään kun saan mielihyvää.

Voisinpa luottaa ja olisi joku, joka suojelisi. <3

0   0   0   0   0

Pääsen helposti toisen ihmisen tunteisiin kiinni, tai toisin sanoen saan ilman ponnisteluja luotua itselleni fiktiivisen todellisuuden siitä, miltä toisesta on mahdollisesti tuntunut, kun hän on ollut erilaisissa tilanteissa. Millaisia ajatuksia ja tunteita tietyt asiat herättävät. Lauri Haav pukee tunnetiloja upeasti lauluiksi. Olen kuluttanut tuntikausia lukemalla hänen taustoistaan ja kuuntelemalla hänen tekemäänsä musiikkia. Hän herättää minussa mielenkiintoa samalla tavalla kuin Yona aikoinaan.

Hyvinvointi Hyvä olo

Espen, osa 4

12:36 Espen käyttää kaiken huomionsa ja energiansa saadakseen selville, minkälainen tahra on puserossa, jonka hän on laittamassa pesukoneen sisälle pestäväksi. ”Haluaisin tietää mitä se on?” Hän haistelee paitaansa, jopa yrittää maistaa kielellään, jotta saisi selville, minkä aineen aiheuttama tahra on. Tilanne on absurdi, jopa koominen, mutta minua ei naurata. Näen hänen epätoivonsa ja ponnistelunsa, jotka eivät tuota haluttua tulosta eli täyttä varmuutta asiasta.

Espen osaa arvioida omaa toimintaansa ulkopuolisin silmin, kuten suurin osa OCD-ihmisistä kykenee. Pakko-oireinen kyllä tajuaa, että hänen käytöksensä on ylimitoitettua ja järjetöntä, mutta sisäinen tuskaisuus ja henkinen hätä jyrää rationaalisen ajattelun. 13:00 Espen sanoo: ”Tulen apeaksi, kun näen itseni ulkopuolelta” Hän jatkaa: ”Tunnen häpeää ja pidän tätä sairaana touhuna, joka rasittaa. Harmittaa että elämä on tällaista”

Espen, kuten suurin osa länsimaalaisista OCD-potilaista, on aivopesty tuntemaan myös syyllisyyttä omasta pakko-oireilustaan. 13:54 hän toteaa: ”Toimintani vain ruokkii pakko-oireisuuttani, tekee minut apeaksi, eikä auta minua parantumaan” Tämä rituaaleista syyllistäminen on itselleni todella vaikea pala purtavaksi. Itse rinnastan sen psykoottisen potilaan syyllistämiseen aistiharhoistaan. Ja vaikka moderni psykiatria jakaa nämä ”mielisairaudet” eri poteroihin, niin kyse on enemmänkin samalla janalla liikkumisesta kuin erillisistä sairauksista.

Kummassakin ”mielenterveyshäiriössä” on kyse turvallisuuden tunteen menettämisestä. Siinä missä pakko-oireisella on jokin optio pysyä turvassa oikeanlaisena, nuhteettomana, täydellisenä, skitsofreenikolta puuttuu kaikki mahdollisuudet. Hän ei siis voi onnistua millään keinolla, hänen minuutensa tavallaan hajoaa – ja hänestä tulee täysin suojaton. Tämä minuuden hajoamisen tunne on kokemuksena hirvittävä, se emotionaalinen tuskaisuus on suoranaista kauhua ja sekasortoa – ja tältä tunteelta suojautuakseen pakko-oireinen mieli kehittää pikkutarkat rituaalit ja tiukat säännöt. OCD on siis mielensisäistä dynamiikkaa, jonka avulla ihmisen ego yrittää suojautua uhkakuvilta.

Espeniltä puuttuu siis oikeus omiin turvatoimenpiteisiinsä. Oikeuden puuttumisen lisäksi hän myös pitää itse itseään syyllisenä ahdinkoonsa.

Ennen hääseremoniaa Espen on kuin tulisilla hiilillä ja hänen hermostonsa tilttailee vähän väliä. 27:10 tapahtuu jotain merkittävää. Ystävän laittaessa rusettia Espenin kaulaan, hänen hermostonsa levähtää. Hänen kasvonsa rentoutuvat ja hän sulkee silmänsä. Hänen hengityksensä vapautuu. 27:31 Espen sanoo: ”nyt tunnen hengitteleväni ensimmäisen kerran tänään”. Kyse on luultavasti kanssasäätelystä (co-regulation): toisen ihmisen tarjoamasta sensitiivisestä, kannattelevasta ja rauhoittelevasta tuesta, jonka avulla ahdistus helpottaa.

32:03 Espen aloittaa suurien hääjuhlien seremoniamestarina ja on ihan helvetin hyvä siinä!! Siis todella, todella nokkela ja luonteva! Hän suorastaan loistaa! Olen iloinen ja hämmentynyt!

Katsokaa jakso Yle Areenasta! Suosittelen!!! Jännittävin ohjelma moniin vuosiin! Hyvä Espen!!

Lähde:
https://areena.yle.fi/1-50459215

Hyvinvointi Mieli Ajattelin tänään