Suhtaudun itseeni samalla tavalla, kuin minuun on suhtauduttu

Ihminen suhtautuu itseensä samalla tavalla, kun häneen on tietyissä tilanteissa suhtauduttu. Ja vaikka ei tietoisesti tavoitaisikaan alkuperäistä hetkeä tai tapahtumaa, keho kyllä muistaa ja valitettavasti myös muistuttaa.

Sama myös toisin päin – jos on jokin kehollinen tila, kuten itselläni esim vatsakipu tai ummetus, keho muistaa senkin; että tällaisena eli apeana ja kipeänä minuun on suhtauduttu torjuvasti ja vihaisesti. Ja tämän hermostossa olevan muistijäljen vuoksi tuomitsen itseni sairaana, vaikka oikeasti tarvitsisin hoivaa ja huolenpitoa, sekä myötätuntoisuutta.

Kun minulla on nälkä, minua hävettää, koska minua on häpäisty nälkäkiukusta. Tunnen nälkäisenä itseni huonoksi, rumaksi ja epäonnistuneeksi. Joskus ruoskin itseäni niin, että menen paniikkiin ja alkuperäinen tarve hautatuu ahdistuksen alle.  Jos olen kuormittunut ja ADD-aivoni menevät sulkutilaan, tunnen syyllisyyttä, koska minua on syyllistetty siitä, etten saa mitään aikaiseksi. Jos olen väsynyt, tunnen itseni surulliseksi, koska minusta on tullut näkymätön, koska minusta ole mitään hyötyä tai iloa, minut on sivuutettu.

Suihkun jälkeen tunnen itseäni kohtaan vastenmielisyyttä, tunnen oloni raikkaan sijasta irstaaksi. Kehossani on muisto, joka yhdistää suihkun lapsuuteni saunaan. Unnutin aina saunan vesihanan alla ja tämä luultavasti on ollut äidistäni vastenmielistä. Sen sijaan, että asiasta oltaisiin puhuttu, äitini käytös muuttui minua kohtaan kylmäksi ja torjuvaksi saunan jälkeen. En osannut aikaisemmin yhdistää näitä asioita, luulin että itse suihkussa oleminen on se ongelma, mutta se onkin se peseytymisen jälkeinen kehollinen olotila, joka saa minut pelkotilaan. Siinä fiiliksessä yhdistyy torjutuksi tulemisen häpeä ja vastenmielisyys äitini katseessa.

En saa purettua yhteyttä pois, mutta voin toki päättää olenko aamulla vai illalla kauhuissani. Joskus käyn uimahallissa, koska siellä saan rauhassa olla tuskainen. Kukaan ei kiinnitä vihaiseen ja happamaan keski-ikäiseen naiseen mitään huomiota. Olen myös vähentänyt suihkussa käyntiä, koska en jaksa kiusata itseäni joka päivä.

Oman kokemukseni mukaan nämä hermoston yhteydet eivät myöskään vaimene ajan kuluessa. Itse olen ahdistunut aina iltapäivisin. Vaikka kukaan ei ole heittänyt minua päin kaapin ovia 30 vuoteen, siltikin keho menee ylivireiseksi klo 14 alkaen kestäen klo 19 asti, kunnes jännitys ja kauhu loppuu itsestään. Se joka päivä samaan aikaan tuleva pelkotila ei johdu mistään, mitä olen tehnyt, valinnut, sanonut tai syönyt, mitä minulla on päällä, missä olen ja kenen kanssa, mitä ajattelin tai koin.

Tämän iltapäivisin tulevan pelkotilan tunnistaminen kelloon sidotuksi on ollut itselleni merkittävä läpimurto; se auttaa minua ymmärtämään, miten paljon kehoni elää edelleen menneisyydessäni, ilman että itse pystyn siihen nykyisillä valinnoillani vaikuttamaan mitenkään.

Ainoat asiat, jotka olen huomannut, että pahentavat iltapäivisin tulevaa turvattomuuden kokemusta ovat univaje ja ummetus. Näitä pyrin kaikin keinoin välttämään. Itselleni parasta mielenterveyden hoitoa ovat nukkuminen riittävästi ja aineenvaihdunnan käynnissä pitäminen. Tärkeintä itselleni on pitää vuorokausirytmityksestä kiinni.

Väittäisin, että traumataustaisella ihmisellä tuskaiset olotilat ovat usein refleksin omaisia heijastuksia menneisyyden kokemuksista, ne eivät ole tahdonalaisia, eikä niitä voi muuttaa vaan päättämällä, että nyt keskityn kaikkeen positiiviseen. Itseäni on auttanut se, että olen hyväksynyt sen, että nämä kaukaisuudesta kumpuavat olot eivät ole minun vapaan tahtoni alaisia. Niiden kanssa pystyy kyllä elämään, kun keskittyy haittojen vähentämiseen. Olennaista on oppia ohjaamaan omaa toimintaa ja saada siten enemmän liikkumatilaa, pysyä dynaamisena.

Hyvinvointi Ajattelin tänään

makkaraperunat

Tänään yritin taas aktiivisesti ajatella OCD-kelojen päälle.

Toistelin mielessäni sanaa ”peruna, peruna, peruna.”

Itselläni OCD-ajatukset ovat kelamaisia jankutuksia. Näiden kelojen avulla yritän ratkaista epätietoisuuden tuomaa tuskaa, mutta niiden avulla myös järjestelen ja luokittelen ajatuksia. Tätä jälkimmäistä osaa OCD:stä voi käyttää hyväksi, kuten myös kehämaisuutta.

Ajattelin omien OCD-rituaalieni päälle. Aiheena oli siis kaikki ruokalajit, joita voi valmistaa perunasta. ”Perunalaatikko, perunasose, uuniperunat, ranskanperunat, paistinperunat, varhaisperunat, perunalastut, perunavelli, perunarieska…” Aivan sama mitä luokittelee ja pyörittelee, kunhan se on jotain täysin neutraalia ja merkityksetöntä.

0 0 0 0 0

Toinen OCD-kelojen neutralisointiin tai karkotukseen liittyvä metodi minulla on

”PU-HU-A  KO-ROS-TU-NEEN  HI-TAAS-TI  OCD-KE-LO-JE-NI  PÄÄL-LE.”

”AJATTELIN TÄSSÄ PUHUA SISÄISESTI OMIEN AJATUKSIENI PÄÄLLE MAHDOLLISIMMAN HITAASTI JA YLIARTIKULOIDEN TODELLA MONIMUTKAISIA JA PITKIÄ, KESKITTYMISTÄ VAATIVIA LAUSEITA, JOTKA EIVÄT OIKEASTAAN LOPU MISSÄÄN VAIHEESSA, EIVÄTKÄ SISÄLLÄ MITÄÄN, JOKA OLISI MILLÄÄN ULOTTUVUUDELLA MERKITYKSELLISTÄ TAI MIELENKIINTOISTA, KOSKA HYVIN HITAASTI PUHUMALLA HÖLYNPÖLYÄ VOIN RAUHOITTAA OMIA KIERROKSIANI JA KESKITTYÄ ASIAAN, JOKA EI HERÄTÄ TUNTEMUKSIA KEHOSSANI TAI AIVOJENI MISSÄÄN SOPUKASSA, VAAN SANOJA PULPAHTELEE MIELEENI JA JATKAN LAUSETTA SIIHEN MIHIN JÄIN, EIKÄ HAITTAA MILLÄÄN TAVALLA MUISTANKO ALKUOSAA ENÄÄ, KOSKA TÄMÄN ON TARKOITUS TOIMIA RAUHOITTAVANA MANTRANA EIKÄ INFORMAATIIVISENA SISÄLTÖNÄ, KOSKA TÄLLÄ TAVALLA SANOJA MUODOSTAMALLA MIELENI SISÄLLÄ VOIN TUKAHDUTTAA MUUNLAISET AJATUKSET, KOSKA NÄIN MONIMUTKAISTA SISÄLTÖÄ EI SAA TUOTETTUA, JOS EI KESKITY JA KESKITTYMÄLLÄ TÄHÄN TURHAAN TOUHUUN, SAAN ETÄISYYTTÄ MUIHIN SIELUANI RAASTAVIIN AJATUKSIINI, JOTKA EIVÄT KATOA ILMAN JOTAIN MUUTA AJATTELUA AKTIIVISESTI VAATIVAA TEKEMISTÄ JA AIVOTYÖTÄ…”

Tärkeää on hitaus ja se, ettei ajatuksilla ole mitään sisältöä, ne ei herätä mitään tunteita vrt sama kuin psykoottisille ihmisille ehdotetaan telkkarin katsomista tai musiikin kuuntelua, jotta ääniä ei tulisi tai jotta ne loppuisivat. Itse lähden ajatuksesta, että OCD:ssä omia ajatuksia ei voi hallita, eikä OCD-ihminen pysty hallitsemaan myöskään oman hermostonsa reaktioita omiin ajatuksiinsa, joten pitää jotenkin korvata ne, puhua päälle, saada huomio niistä pois.

Myös lyhyet rallatukset käyvät:

”Pois, pois postin tieltä, posti se kulkee keskellä tietä!”

Kokeilkaa! Toisinaan ne toimivat: ”kala nappaa syötin” eli aivot alkavat automaattisesti pyörittää näitä kuin loitsuja. Tyhjänpäiväisyydet aiheuttavat vähemmän ahdistusta kuin pelottavat uhkakuvat!

Spice girlsien Wannabe on kanssa aika kova:
Yo, I’ll tell you what I want, what I really, really want
So tell me what you want, what you really, really want
I’ll tell you what I want, what I really, really want
So tell me what you want, what you really, really want
I wanna, I wanna, I wanna, I wanna,
I wanna really, really, really wanna ZIGAZIGAAHHH (mitä helv?!)

Hyvinvointi Hyvä olo