Ethän anna kenenkään sumuttaa?

Vielä yksi postaus aiheesta:

Voisiko sumuttamisen kohteeksi joutuminen myötävaikuttaa OCD:n syntyyn?

”Gaslighting eli sumuttaminen on hienovarainen manipuloinnin muoto. Tarkoituksena on vääristellä todellisuutta ja saada toinen epäilemään omaa muistiaan. Yllättävän moni turvautuu sumuttamiseen silloin, kun haluaa päästä vaikeasta tilanteesta helpommalla. Kyse on perimmiltään vastuun välttelemisestä.”

”Gaslightingissä ihminen pyrkii vaikuttamaan läheiseensä vääristämällä todellisuutta ja hämärtämällä tarkoitusperiään. Toiminta voi olla tarkoituksellista tai tiedostamatonta, mutta yleensä ihminen käyttää sitä vallankäytön tai kontrollin välineenä.”

Gaslightingiin eli sumuttamiseen turvautuva ajaa usein keskusteluissa omaa etuaan väittämällä toisen sanoneen tai tehneen aiemmin jotakin. Vähitellen toinen tulee yhä epävarmemmaksi omista sanomisistaan ja tekemisistään. Näin sumuttaja koettaa saada toisen kokemaan itsensä epänormaaliksi sen sijaan, että ottaisi vastuuta omista tunteistaan. Omassa toiminnassaan hän ei suostu näkemään mitään väärää. Tasaveroisuuden sijaan sumuttaja asettuu toisen yläpuolelle ”johtamaan” hänen ajatteluaan ja toimintaansa omien sääntöjensä mukaan.”

Avoimen keskustelun sijaan sumuttaja pyrkii saamaan tahtonsa läpi käyttämällä toiseen valtaa, joka helposti jää piiloon. Tästä syystä voisikin sanoa, että sumuttaminen on nimenomaan psyykkisen vaivannäön välttelyä erilaisissa vuorovaikutustilanteissa.”

”Sumuttaminen vapauttaa siihen turvautuvan osapuolen vastuusta puhua totta. Sumutuksen kohde ei voi kriittisesti punnita toisen rehellisiä perusteluja. Jos ihminen sanoisi reilusti, että keskusteltava asia on minulle tosi tärkeä, siitä voisi käydä yhdessä kriittistäkin keskustelua. Sumuttamisessa ohitetaan kriittisen keskustelun pelisäännöt, eivätkä keskustelijat siksi ole keskenään tasaveroisia.”

”Kun ihminen vääristää todellisuutta niin, että vastapuoli alkaa epäillä havaintojaan, se horjuttaa tämän mielenterveyttä. Erimielisyyksiä ei ikään kuin ole olemassa, koska niiden hetkellä toinen on aina ”väärässä” eikä tasa-arvoisella tavalla eri mieltä. Lopulta sumuttajan rinnalla ei ole tasaveroista kumppania”

”On sinänsä inhimillistä haluta päästä joissakin keskusteluissa mahdollisimman helpolla. Silti on tärkeää muistaa, että etenkin jatkuva sumuttaminen on aina haitallista sekä vastapuolen psyykelle että yhteiselle ihmissuhteelle.Manipuloinnin tiedetään voivan rikkoa vakavasti kohteensa mielenterveyttä. Keskeistä on oman vastuun väistäminen.”

”Mikäli ihmisen pääasiallinen tapa olla vuorovaikutuksessa toisiin on muiden itsepintainen sumuttaminen tai muu jatkuva vastuun väistely, taustalla voi piillä persoonallisuuden häiriö. Jos asian haluaa ottaa puheeksi sumuttajan kanssa, voi häneltä kysyä, että huomaako hän, kuinka hän yrittää jatkuvasti sumuttamalla hallita tilanteita. Hänelle kannattaa antaa konkreettisia esimerkkejä.”

Lähde:
https://www.hs.fi/perhe/art-2000009803604.html

Hyvinvointi Hyvä olo

Onko mielenterveysongelmasta bloggaamisella nosebovaikutusta?

Aina välillä tänne blogiin jätetään kommentteja, joissa kehotetaan lopettamaan tämä OCD-juurisyiden vatvominen – ”se on hyödytöntä ja pahentaa vaan oireiluasi!”. Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa, koska

ennakko-oletus haitasta synnyttää nosebovaikutuksia

”Nosebo eli kielteinen lumevaikutus on paremmin tunnetun plasebon eli myönteisen lumevaikutuksen vastakohta. Noseboilmiössä kielteiset odotukset tuottavat haitallisia vaikutuksia. Placebo tarkoittaa ”minä miellytän” ja nosebo ”minä aiheutan haittaa”. Nosebo ilmenee esimerkiksi uusina oireina, oireiden pahenemisena tai hoidon tehon vähenemisenä.”

”Ennakkokäsitykset ohjaavat ihmisen havaintoja ympäristöstään ja omasta itsestään. Evoluutio on virittänyt meidät havaitsemaan uhkia ja kielteisiä asioita herkemmin kuin myönteisiä, koska tämä piirre on lajin säilymiselle hyödyllinen. Seurauksena on se, että kielteiset ja uhkaavat kokemukset herättävät meissä helpommin vahvoja tunnereaktioita ja muistamme kielteiset asiat myönteisiä tai neutraaleja asioita helpommin.”

”Jos ihmisellä on oireita ja hänen toimintakykynsä on uhattuna, ihminen haluaa oireilleen syyn. Syystä voi muodostua osa identiteettiä, mikä voi osittain helpottaa oloa. Tällöin voi olla vaikea hyväksyä, että syy ei ehkä olekaan mikään ulkoinen tekijä.”

Kuten OCD:kään ei ole mikään ulkopuolelta tuleva ilkeä riiviö! Se on ihmisen toimimaton ja epätoivoinen tapa yrittää ratkaista sisäisiä ristiriitoja ja pitää itsensä turvassa turvallisuuden tunnetta uhkaavilta tekijöiltä, kuten sisäiseltä kaaokselta ja pakokauhun tunteelta, ja häpeän tai syyllisyyden musertavalta voimalta. Mutta jostain kumman syystä osa OCD:n kanssa kamppailevista haluaa kynsin ja hampain pitää kiinni pakkoneuroottisuudestaan. Sillä voidaan selittää lähes jokainen ahdistava tilanne ja kaikki vastoinkäymiset. Se on kuin jokerikortti, joka pelataan pöytään aina tiukan paikan tullen!

”Noseboilmiö ja sen laukaisemat vasteet voivat pahentaa oireita. Tarkkaavuuden kohdentaminen tiettyyn tuntemukseen, jolla on uhkaava merkitys, vahvistaa oirekokemusta ja keskushermoston reaktioita.” 

Eli saattaa hyvinkin olla, että omasta mielenterveysongelmasta bloggaaminen aiheuttaa nosebo-efektin. Siitäkin huolimatta jatkan, koska tämä on itsestäni mielenkiintoista.

Lähteet:
https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/kukaan-ei-ole-suojassa-lumevaikutuksilta-tata-tarkoittaa-plasebon-vastakohta-nosebo
https://www.duodecimlehti.fi/duo15624

Hyvinvointi Mieli