kukaan ei suojele minua

Elimistöni hälyttää minulle, että olen vaarassa! Jokin uhkaa minua! Minua ahdistaa ja pelottaa, kummatkin näistä on ”vääriä” ja kiellettyjä tunteita. En osaa eritellä, mikä laukaisi tämän tilan. Alan epäillä että teen jotain väärin, varmuuden vuoksi pesen kädet. Käsienpesun yhteydessä tulee tunne, että käytän ”väärää” saippuaa, kosken hanaan ”väärällä” tavalla, en tee pesua riittävän huolellisesti. Jokin menee kohtalokkaalla tavalla ”väärin”.

Oikeasti aivoni hälyttää minulle, että olen itse vääränlainen. Olen riittämätön, vastenmielinen, nolo, rasittava, epäonnistunut, mitä milloinkin. Se että teen asioita väärin tai minulla on vääränlaisia ajatuksia, on helpompaa sietää kuin se että olen ihmisenä kertakaikkiaan vääränlainen ja vastenmielinen. Sillä jos kyse on väärin tekemisestä, minulla on vielä toivoa! Voin aina tehdä tarkemmin, paremmin, huolellisemmin, täysin sisäisen sääntökirjani mukaan – sitten olen turvassa!

Ilman OCD-rituaaleja mikään tai kukaan ei suojele minua.Jään ilman huolenpitoa, jään ilman huomiota, kukaan ei lohduta, minua pilkataan ja kiusataan, vähätellään, kukaan ei välitä vaikka saan nyrkistä, jään sisäpiirin ulkopuolelle. Minun pitää sopeutua, tai ei pelkästään sopeutua, minun pitää myös rakastaa ja osoittaa kiintymystä. Olla iloinen ja huoleton. Pitää näyttää reippaalta, ei saa valittaa. Minun pitää aina sanoa, että ei se haittaa, kaikki on ok. Kaikki kyllä järjestyy!

Hyvinvointi Mieli

ärtyneenä en ole turvassa

Minulla on ärtynyt suoli eli IBS. Laskin masennuslääkkeiden annostusta, koska teen nyt opinnäytetyötä ja aihe on mieluinen. En halua itselleni hypomaniaa, koska se ei hyödytä minua nyt. Hypomaniasta on hyötyä esimerkiksi hoitsuhommissa, ympäristössä jossa on paljon virikkeitä, ja pitää olla sosiaalinen ja nopea. Opinnäytetyötä tehdessä ylimääräiset kierrokset saattavat häiritä keskittymistä.

Optiparin (paroksetiini) tiputus 15 mg 10 mg on saanut vatsani toimimaan paremmin. Paradoksaalisesti olen nyt vähemmän masentunut pienemmällä masennuslääkitysannoksella kuin suuremmalla, ihan vaan siitä syystä että nyt aineenvaihduntani toimii paremmin. Tämä on kuin litsari poskelle, koska olen aina ollut hyvin masennuslääkemyönteinen.

Olen myös herkempi ärsykkeille. En tiedä onko tila parempi vai huonompi, mutta hermostun helpommin. Tietty robottimaisuus väheni käytöksestäni. Enkä ala nyt arvottamaan näitä tiloja keskenään. Pääasia että ei ahdista ainakaan ihan jatkuvasti.

Lapsuuteni takia minulla on kokemus, että olen ärtyneenä vääränlainen. Minulla ei ollut uhmaikää (äitini ylpeyden aihe!), koska jo kaksivuotiaana olen ymmärtänyt, että hylkäämisen uhka on todellinen. Ei ole kannattanut uhmata tai olla vihainen. Tästä on jäänyt viesti aivoilleni, että vihaisena minua uhkaa hylkääminen; ärtyneenä en ole turvassa! Pelko on ollut aiheellinen, mutta ei ole enää.

En osaa purkaa näitä vääriä yhteyksiä, siksi minulla on edelleen pakko-oireita. Kiukustumisen mukana tulee aina pelko ja syyllisyys, ja siksi minun on niin vaikeaa käsitellä vihastumisen tunteita. Tämä negatiivisten tunteiden rypäs saa joko aikaan paniikin omaisen levottomuuden, johon kuuluu monesti myös sekavuutta tai lähes täydellisen lamaantumisen, jolloin ”kioskin luukku menee kiinni” ja vetäydyn täysin.

Uskoakseni OCD:n yksi funktio on sitoa ahdistusta, rajata sitä jotenkin. Sen avulla voi myös kohdistaa kiukku ja keskittyminen johonkin muuhun kuin lähimmäisiinsä. Äitini uhmaamisen sijaan olen kääntänyt vihan itseeni ja sitonut ahdistuksen pakko-oireisiin. Olen kääntänyt vihan itseeni riittämättömyyden tunteen kautta,ja sillä tavalla säilyttänyt tunteen turvasta, että äidissäni ei ole mitään vikaa, hän rakastaa minua, hän on turvallinen hyvä vanhempi, minä vaan olen vääränlainen.

Edelleenkin pelkään aiheuttavan toiselle ihmiselle pettymyksen. Paradoksaalisesti olen valinnut elämänkumppanikseni ihmisen, joka loukkaantuu äärettömän herkästi ja  jolla on lähes aina paha mieli tai jokin ongelma. Olen tiedostamattani hakeutunut samanlaiseen rooliin kuin olin lapsuudessani. Luultavasti olen viimeisen parin vuoden aikana viettänyt paljon vapaa-aikaani yksin ihan vaan siitä syystä, ettei minun tarvitse miettiä ketä kiukkuni loukkaa. Olen joka päivä jossain vaiheessa ärtynyt pelkästään jo suolistovaivojeni takia, enkä kaipaa syyllistäviä silmiä todistamaan turhautumistani.

Hyvinvointi Ajattelin tänään