mummolife

Olin hyvin turhautunut ja ärtynyt  perjantai-illalla. Ehdotin puolisolleni karaokea kavereideni kanssa, mutta hän tyrmäsi täysin ehdotukseni. Tunsin oloni torjutuksi. Tunsin, että hän sanoo kaikkeen ei, mitä ehdotan. Että hän on tylsä vanha pieru ja elämäni on pelkkää mummoilua. Hän lähti palauttamaan synttärilahjaani kauppaan ja minä marssin käsienpesulle. 10 minuuttia pesin käsiäni kolmella eri saippualla ja sen jälkeen kosteutin ihoni kunnolla.

Tunsin hetkellistä helpotusta ja tunnetta kontrollista. Käsienpesun jälkeen suuntasin huomioni netflixin Mindhunter-sarjaan, joka on jostain syystä jäänyt minulta katsomatta. Vahva suositus sarjalle, se on loistava. Näillä toimilla sain pahimman pettymyksen purettua ja vältin konfliktin.

Silti olin koko illan ärsyyntynyt, koska jouduin pettymään ja vatsassani väänsi. Tein kaikkeni, jotta ärtymys ei näkyisi olemuksestani. Olen siis taas kiukuttoman ihmisen roolissa. En saa olla vihainen, koska se tarkoittaa, että toinen on vääränlainen ja riittämätön. Puolisollani on myös traumatausta, ja jos minulla on torjuva tai vihainen ilme, häneltä katoaa turvan tunne. Hänestä tulee pelokas lapsi. Ja kun hän hermostuu, minä tunnen syyllisyyttä.

Tunnen myös syyllisyyttä siitä, että tunnen syyllisyyttä. Mielestäni saan olla ärtynyt jos vatsani on kipeä, mutta tunnekokemus sanoo toista. Ja niin pitkään kun itse olen tällä telluksella tallustellut, niin se on tunne joka päättää ja ohjaa käytöstä, eikä järki. Pakko-oireiden rituaaleista en pode syyllisyyttä, mutta toisen mielen pahottaminen on eri juttu.

Pienen itsetutkiskelun jälkeen tulin siihen tulokseen, että ärtymyksen kylkiäisenä minulla kulkee syyllisyys (että pahotan jonkun mielen) ja pelko (että tulen hylätyksi, koska en ole miellyttävä). Joka kerta kun olen vihainen, olen siis myös pelokas ja poden syyllisyyttä. Ehkä jopa häpeän itseäni, koska olen vääränlainen. Näitäkö tunteita pesen pois?

Hyvinvointi Oma elämä Terveys

älä syyllistä itseäsi pakko-oireistasi, se on turhaa

Heräsin väsyneenä. Nukuin pätkissä ja näin levottomia unia. Suu oli herätessä kuiva ja aamukahvi maistui kitkerältä. Olen ollut heräämisestä asti todella pahalla tuulella. Käytin juuri päivästäni noin 30 minuuttia pakko-oireisiin. Pesin käteni ja hampaani, sekä kosteutin ihoa. Kaikki kompulsointini videoin kännykällä.

En tunne pakkotoiminnoistani huonoa omaatuntoa, minua ei kaduta eikä hävetä pätkääkään. Mitä se kenellekään kuuluu mitä teen vapaa-ajallani? Jos itsestäni tuntuu, että pakko-oireet auttavat minua, niin miksi tuntisin niistä syyllisyyttä? Kenellä on ylipäätään oikeus sanoa, mikä on normaalia ja mikä ei?

Ja minua on syyllistetty kyllä jo koko elämän edestä, ei kiitos enää sitä.

Kuten jo aikaisemmin kirjoitin, pyrin siihen että OCD vie minulta mahdollisimman vähän pois. Pyrin haittojen minimointiin mieluummin kuin eroon pakko-oireistani.

Join siis aamukahvin, se auttoi hetken. Mieliala laski odotetusti noin tunnin päästä. Kävin tupakalla. Mietin, että ehkä nikotiini korjaisi aivojeni epäsuotuisia kytköksiä. Ei auttanut. Minun piti pakottaa itseni aamupesuille. Napsautin oikeasta korvasta ”autopilotin” päälle (itse keksitty robottimoodin kytkentätapa) ja tartuin aamutoimiin.

Oma veikkaukseni on, että olen syönyt viimeisen kolmen päivän aikana jotain väärää, josta ärtyvä suoleni ei pidä. Rankka vitutus kumpuaa siis todennäköisesti suolistostani, enkä ole vielä keksinyt, miten sen saa pois.

Nyt jos alkaisin pohtia psykologisia selityksiä huonolle tuulelleni, niin metsään mentäisiin ja rytinällä. En siis ala käymään sisäisen lapseni kanssa mitään karusellikeskustelua, jossa märehditään mikä tällä hetkellä mahdollisesti uhkaa herkkää egoani. Sen sijaan käyttäydyn niin kuin aikuinen ja ohjaan omaa toimintaani. Teen asioita vaikka mieliala on mitä on.

Hyvinvointi Ajattelin tänään