Lähimatkailua: Pyhtään Kaunissaari

Olen kirjoittanut blogissa aikaisemminkin rakkaudestani saaristoon. Tänä vuonna kesäloma Suomessa jäi lyhyeksi, mutta merelle oli silti päästävä. Niinpä Kymenlaaksosta kotoisin oleva mielitiettyni ehdotti, että lähtisimme yöksi Kotkan edustalla olevaan Kaunissaareen. 

Kaunissaari osoittautuikin varsin hurmaavaksi paikaksi! Suurehkolla saarella on pituutta reilut kolme kilometriä ja nähtävää riittää helposti päiväksi. Saaren eteläkärjessä on pieni kalastajakylä, jossa on kauppa, kahvila, ravintola ja pieni saaristolaismuseo. Kaunissaarella on edelleen kalastajia, jotka asuvat saarella ympärivuotisesti.

Yhden yön reissulla ehdimme syödä hyvin, saunoa ja tehdä kävelyretken saaren ympäri. Kauan laukussa pyörinyt romaanikin edistyi kiitettävästi. Täydellinen rentouttava miniloma siis! Lämpimämmällä kelillä olisi ehdottomasti kannattanut testata myös saaren itäpuolen hiekkaiset uimarannat.

Saaristomatkailusta taitaa olla hyvää vauhtia tulossa jonkinlainen kesäperinne. Suunnitelmissa on palata Saaristomerelle, testata Espoon saariston kohteet ja vierailla Bengtskärin majakalla. 

Vinkkejä Kaunissaareen matkaaville:

  • Yhden yön reissulla ehdimme syödä mainiota kiviarinapizzaa sataman kahvila Merituulessa, todella hyvää marjapiirakkaa kahvila Mustikassa saaren pohjoispäässä ja kalakeittoa ravintola Majassa. Kaikki olivat hyviä!
  • Kaunissaarella on telttailupaikkoja ja useita vuokramökkejä. Yövyimme yhden yön Ravintola Majan pihapiirissä olevassa mökissä ja tunnelmoimme tuvan pöydän ääressä myöhään yöhön vanhaa Suomi-iskelmää kuunnellen. Saareen voi lautta-aikataulun salliessa lähteä myös päiväreissulle.

  • Kaunissaareen pääsee Kotkan Kuusisesta ilmaisella yhteysaluksella kesäaikaan päivittäin. Lauttamatka kestää noin puolitoista tuntia. 

Kiinnostaako saaristo? Tsekkaa blogin aikaisemmat vinkit:

Ahvenanmaa

Jurmo

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Hyvinvointi Matkat Vastuullisuus

Sadonkorjuuta kaupunkipuutarhassa

Kesän loppu on puutarhurin kannalta ihanaa aikaa, silloinkin kun puutarha on varsin pieni. Snadissa kaupunkipihassakin voi nimittäin hyötyviljellä kaikenlaista, ja elokuussa sadonkorjuu alkaa toden teolla: eilen keräsin pihalta kesäkurpitsaa ja kurkkua, tomaattia ja salaattia, basilikaa, raparperia ja retiisiä sekä karviaismarjoja ja kirsikoita. Saatuani sadon sisään makasin riippumatossa omenapuun alla ja mietin, miten ihmeellistä tämäkin on: asua pääkaupungissa ja kasvattaa ruokaa omalla pihalla. Vielä muutama vuosi sitten en olisi uskonut sitä mahdolliseksi.

kurpitsan kasvatus kompostissakesäkurpitsan kasvatustomaatin viljely

Ajattelin pitkään, että omalta pihalta voi saada satoa vain jos asuu maaseudulla. Lisäksi luulin, etten osaa pitää hengissä edes viherkasveja, vihanneksista puhumattakaan. Mutta nykyään syön kesäkurpitsoita, jotka kasvatan pihan perällä olevasta kompostista saamassani mullassa. Ja vieläpä kymmenen minuutin junamatkan päässä Helsingin keskustasta.

Mikään ei tietenkään ole täydellistä: olen puutarhurina edelleen hyvin malttamaton, en jaksa opiskella aihetta tarpeeksi ja teen jatkuvasti hölmöjä virheitä. Minulla ei myöskään ole tilaa kauniille kasvihuoneelle enkä voi tehdä takapihalleni perunapeltoa. Lisäksi aika on rajallista, jaksaminen samoin, ja usein kitkemättömällä kasvimaallani rehottaa niin suuria rikkaruohoja, että niistä pitäisi saada jonkinlaisia palkintoja.

Mutta siinä riippumatossa makoillessani (ja vältellessäni sitä hetkeä, jolloin on ryhdyttävä paloittelemaan kesäkurpitsaa pakastamista varten ja keittämään marjoista hilloa) mietin, että kaiken kaikkiaanhan tässä menee varsin hyvin. Ja että  oikeastaan moni hyötyviljelyyn pätevä asia pätee myös muuhun elämään.

Niin kuin esimerkiksi unelmoimisen ja tekemisen mittakaava. Haluan vielä joskus asua maalla ja viljellä enemmän ja paremmin – mutta juuri nyt elän kaupungissa ja juuri nyt minulla on käytössäni tämä tietty määrä aikaa ja energiaa. Niinpä minun kannattaa skaalata haaveeni siihen kokoluokkaan, joka on tällä hetkellä mahdollinen.

Kuten tämä pieni kaupunkipuutarhani vuosi vuodelta sadonkorjuun aikaan todistaa, myös vähän vähemmän ihanteellisissa olosuhteissa on mahdollista tehdä paljon. Unelmista on olemassa eri kokoisia versioita, ja että usein ne pienemmätkin ovat oikein kelvollisia.

*

Jos puutarhanhoito kiinnostaa, lue myös nämä:

Kasvatan kesäkurpitsoja ja kärsivällisyyttä

Kaupan ruukkusalaatin uusi elämä

Koti Piha ja puutarha Ajattelin tänään Syvällistä