Sano hyvästit kertakäyttöiselle – vinkit muovittomaan arkeen

Reseptejä kestävään elämään ja vastuulliseen arkeen löytyy varmasti yhtä monta kuin meitä tekijöitäkin, ja ympäri maailmaa kasvava joukko ihmisiä on havahtunut globaaliin ongelmaan nimeltä (kertakäyttö)muovi. Onneksi päättäjätkin ovat nyt heränneet faktaan, että maapallomme merineen ovat hautautumassa muoviin, ja kertokäyttömuoveja kuten pillejä, ruokailuvälineitä ja pumpulipuikkoja ollaan nyt kieltämässä niin EU-tasolla kuin paikallisesti, kuten esim. Mallorcalla, jossa jätettä kertyy 800 000 tonnia vuodessa. Ja kyllä meilläkin osataan; katsotaan vaikka Keravaa, joka haluaa olla Euroopan ensimmäinen muovipussiton kaupunki. Muovi on jo löytänyt tiensä Mariaanien hautaankin, ja taas tällä viikolla uutisoitiin kuinka Filippiineillä rantaan ajautuneen kuolleen valaan vatsasta löytyi 40 kiloa muovia,joten toimia todella tarvitaan ja nopeasti.

Kertakäyttömuovituotteet tekevät elämästämme näennäisesti helppoa ja kätevää. Alla oleva lyhyt video ”The Story of a Spoon” kuvaa kuitenkin mielestäni hyvin, kuinka helppouden ja mukavuuden tavoittelu on lähtenyt vähän väärille raiteille, jos emme kyseenalaista sellaisten tuotteiden valmistusta ja käyttöä, jotka muutaman minuutin käytön jälkeen heitetään pois odottamaan kymmenien jollei satojen vuosien ‘maatumisprosessia’, jonka lopputuotteena on jo hengitysilmastammekin löytyvää mikromuovia. Tätä videota katsoessa ei ole vaikea uskoa, että yhtä meidän tuottamaamme jätekiloa kohti muualla on tuotettu seitsemän.

Viikko sitten kirjoittelin muovittoman arjen eduista ja rakennuspalikoista, nk. viiden K:n mallista: kanna mukana ja kieltäydy, karsi, käytä uudelleen ja korjaa, kierrätä sekä kompostoi. Näillä helpoilla vinkeillä jokainen meistä voi pienentää omaa muovijätevuorta helposti ja askel kerrallaan:

  1. Kanna mukanasi kangaskassia – niitä löytyy jokaisen meistä kotoa, ja muovipussit voi jättää kauppaan! 
  2. Suosi ihanaa suomalaista hanavettä ja täytä sillä esim. ruostumaton teräs- tai lasipullosi mukaan laukkuun. 
  3. Kanna mukana myös termosmukia/kestokahvikuppia takeawayta tai vaikka festariolutta varten, niin et tarvitse muovilla pinnoitettuja kertakäyttökuppeja!
  4. Suomalaiset kantavat kotiinsa 900 miljoonaa ohutta hedelmäpussia vuodessa, mutta tämän luvun voi omalta kohdalta nollata ostamalla tai tekemällä itse kankaisia pusseja hedelmien, vihannesten sekä irtona ostettavien kuivatuotteiden hankintaan. Myös esim. leivän voi pyytää leipätiskiltä suoraan omaan pussiin, ja reissuun saa kätevästi pähkinät, irtokarkit tai vaikka kuivatut linssit mukaan. 
  5. Säästä lasipurkit, ja irtona ostetut kuivatuotteet pavuista riisiin, pastaan, pähkinöihin, siemeniin tai vaikka kahvipapuihin säilyvät niissä muovipakettien sijaan. Kanna kaupassa mukana kankaisia pusseja ja kaada sisältö kotona koristamaan keittiön hyllyjä.
  6. Kaikilla meillä on kotona jokin muovirasia tai Tupperwareastia, johon voi tarpeen tullen ottaa mukaan takeaway-lounaat, ruoantähteet ravintolasta tai ostaa vaikka kakkupalan kahvilasta.
  7. Tämän seuraksi kassiin kotoa haarukka ja näin voit kieltäytyä kaikesta kertokäyttömuovista kodin ulkopuolella!

Ruoan ohella viiden K:n malli pätee kaikkiin muihinkin arjen osa-alueisiin, ja mm. kosmetiikan, siivoustuotteiden ja pesuaineiden osalta omasta arjesta voi leikata huomattavasti turhia kuluja, kemikaaleja ja mikromuoveja. Näistä lisää myöhemmin!

*Riina kirjoittelee tästä eteenpäin Vähän Vähemmän -blogiin ajatuksia kestävästä, low impact -elämästä, jossa merkityksellisyys ja inspiraatio löytyvät jostain itseä isommasta, ja visio paremmasta huomisesta ohjaa jokapäiväisiä valintoja ja vaikuttamista. Seuraile Instagramissa @mydailyimpact!

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Puheenaiheet Ruoka ja juoma Vastuullisuus Ostokset

Olisinko onnellisempi ilman somea?

Kun tulet illalla väsyneenä kotiin töistä tai koulusta, mitä teet? Minä tapaan usein tehdä niin kuin meistä varmaan suurin osa: rojahdan väsyneenä sohvalle – ja otan puhelimen käteeni. Aivan liian usein koko ilta kuluu siinä samassa asennossa, somekanavia selaillen. Olen kuitenkin vähitellen havahtunut kahteen väistämättömään tosiasiaan: siihen, ettei somen selailu ei tee minulle henkisesti hyvää (se saa vertailemaan omaa elämää muiden elämään ja luo myös turhia ”tarpeita”, vaikka todellisuudessa minulla on jo kaikkea) ja ennen kaikkea siihen, että se vie valtavasti aikaa.

Tajusin tämän ajan tärkeyden, kun aloin laskea vuorokauteni tuntijakoa. Jos nukun kahdeksan tuntia, työpäivä matkoineen vie kymmenisen tuntia ja aterioiden valmistaminen, syöminen ja jälkien siivoaminen pari tuntia, vapaa-aikaa jää noin kaksi tuntia päivässä. Kun seurasin puhelinaikaani QualityTime-sovelluksella, huomasin käyttäväni summittaiseen nettiselailuun ja someen usein puolitoista tuntia päivässä. Siis melkein kaiken minulle jäävän vapaa-ajan.

Siinä kohtaa oli pakko pysähtyä. Haluanko todella käyttää kaiken tuon ajan somessa?

kuinka päästää irti puhelimesta

Kun mietin, miten ihan oikeasti tahtoisin käyttää nuo harvat vapaat tunnit, sohvalla istuminen puhelin käteen liimattuna ei pääse listalleni ollenkaan. Sen sijaan haluaisin esimerkiksi: lukea enemmän kirjoja. Koota 1000-palaista palapeliä ja kuunnella samalla musiikkia. Kuunnella äänikirjoja ja neuloa. Käydä iltakävelyillä kumppanini kanssa. Opetella soittamaan instrumenttia.

Veikkaan, että mikä tahansa näistä toimista toisi elämääni paljon enemmän positiivisia asioita kuin se, että selaan somekanavaa toisensa jälkeen.

Monet suomalaiset ovat huolissaan älypuhelimen käytöstään ja haluavat etenkin vähentää someaikaa. Minä mietin pitkään jopa älypuhelimesta luopumista, mutta totesin sitten oikeasti hyötyväni monista sen ominaisuuksista: esimerkiksi hävikkiruokasovelluksista ja siitä, että voin kuunnella työmatkallani äänikirjoja. En siis oikeastaan halua eroon itse laitteesta vaan siitä, miten se saa minut käyttäytymään. Syy ei toki ole minun – Facebookin ja muiden somekanavien keksijät itse tunnustavat, että ne on suunniteltu koukuttamaan. Mutta minulla on onneksi valta yrittää muuttaa sitä, kuinka paljon koukuttamismahdollisuuksia näille kanaville annan.

Ja minä haluan aivan ehdottomasti eroon turhasta puhelimenselailusta, siitä miten tartun luuriin automaattisesti ja klikkaan somen auki herätessäni, junaa odottaessani, kahvitauolla ja niin edelleen. Se tekee minut vain onnettomaksi.

Niinpä päätin pitää viikon mahdollisimman tehokasta somepaastoa, pitää silmällä tapaa jolla käytän älypuhelinta ja koettaa tietoisemmin pohtia sitä, mitä puhelimeltani ja päiviltäni todella haluan.

Raportti tuloksista seuraa ensi viikolla! Ja tässä välissä kuulisin mielelläni teistä:

Kuinka moni teistä on harkinnut jonkinlaista somepaastoa tai rajoittanut puhelimen käyttöä?

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Puheenaiheet Hyvä olo Mieli Ajattelin tänään