Ratsumies soi vihdoin Kansallisoopperassa
Kesti puoli vuosisataa ennen kuin Aulis Sallisen esikoisooppera Ratsumies löysi tiensä Kansallisoopperan lavalle. Tänä vuonna teoksen kantaesityksestä Olavinlinnassa tulee kuluneeksi tasan 50 vuotta, ja on myös säveltäjän 90-vuotisjuhlavuosi, joten ajoitus Kansallisoopperan uudelle tuotannolle on nyt mitä juhlallisin.
Tätä korostaa myös se, että itse säveltäjä oli katsomassa oopperan ensi-iltaa Kansallisoopperassa viime perjantaina, ja yleisö osoitti hänelle suosiota seisten esityksen jälkeen. Oopperan pääjohtaja Gita Kadambi piti Salliselle osoitetun koskettavan puheen, joka korosti sitä, miten Sallinen ja Ratsumies ovat vaikuttaneet vahvasti siihen, että ooppera alkoi 50 vuotta sitten kasvattamaan suosiotaan taidemuotona Suomessa. Säveltäjän kunniaksi soitettiin myös hänen kirjoittamansa fanfaari.
Väkivallan, myytin ja vallankumousunelman kertomus
Ratsumiehen libreton on kirjoittanut Paavo Haavikko. Näytelmän tapahtumat sijoittuvat jonnekin kaukaiseen menneisyyteen, jossa suomalaiset elävät kahden suurvallan, Ruotsin ja Venäjä puristuksessa.
Myyttisen tarinan ensimmäisessä näytöksessä ollaan Novgorodissa, jossa ratsumies Antti ja hänen vaimonsa Anna ovat orjina novgorodilaisen kauppiaan talossa. Kauppias havittelee Annaa, ja Antti pakotetaan pukeutumaan pakanallisen perinteen mukaisesti karhuksi. Antti päätyy murhapolttamaan orjuuttajansa ja pakenee vaimonsa kanssa Suomeen.
Toisessa näytöksessä ollaan Olavinlinnassa keskellä oikeudenkäyntiä. Antti on kuljeskellut naamitoituneena vanhukseksi, mutta hänen hevosensa on tunnistettu. Anna piilottelee Anttia ja yrittää julistautua leskeksi peitelläkseen Antin jälkiä. Antti on kuitenkin varomaton ja ilmestyy oikeudenkäyntiin puolustamaan Annaa, ja hänet tunnistetaan ratsumieheksi, jolloin Anna tunnustaa juonensa.
Kolmannessa näytöksessä Antista on tullut vastentahoisesti johtaja kapinallisten hyökkäyksessä Liistonsaaressa sijaitsevaan kuninkaankartanoon. Kapinalliset unelmoivat oman metsävaltion perustamisesta kahden suurvallan väliin. Suunnitelma kaatuu kuitenkin hyökkäyksen epäonnistumiseen ja kapinallisten tuhoon.
Antin ja Annan rooleissa loistavat useita pääosarooleja tulkinneet Mika Kares ja Miina-Liisa Värelä. Mukana on myös muita loistavia roolisuorituksia: Kauppiaan ja hänen rouvansa roolit tekevät Johannes Vatjus ja Anna Danik. Tuomaria esittää Timo Riihonen, ratsutilallista Ville Rusanen, ratsastajan viettelemää naista Maiju Vaahtoluoto ja höperöä metsärosvoa Matti Puikkasta Markus Nieminen. Isossa roolissa on myös oopperan kuoro ja tanssijat.
Moderni sävelkieli kohtaa apokalyptisen näyttämön
Sallisen musiikki on tummasävyistä ja karua. Sallinen käyttää yksinkertaisia melodioita ja resitatiiveja, ja Paavo Haavikon rikas teksti pääse esiin. ”Kun kansa saa vallan, niin kuka sen saa?” hän kysyy. Oopperassa on myös useita puheosuuksia, mutta myös lyyrisyyttä. Se on 50-vuotiaanakin yhä modernia ja kaukana klassisesta estetiikasta, mutta ei kuitenkaan atonaalista tai vaikeasti lähestyttävää.
Esityskieli on luonnollisesti suomi, mikä tuo miellyttävää vaihtelua oopperan lavalle, ja pääosin librettoa oli mahdollista seurata tukeutumatta tekstityslaitteeseen.
Jussi Nikkilän ohjauksessa tarina on viety menneisyydestä jonnekin dystooppisen tulevaisuuteen, jossa ihmiset ovat selviytyneet ydinsodasta ja muista apokalyptisistä tapahtumista. Taiteilijanimellä takis tunnetun suunnittelijan lavastus ja puvustus on mustanpuhuvaa ja kaukana kansallisromanttisesta kuvastosta. Näyttämökuva on synkkä ja pysäyttävä.
Ratsumies jatkaa ratstasustaan tällä tulkinnalla vielä pitkään Kansallisoopperassa.
Näyttömökuvat: Ilkka Saastamoinen
Lippu saatu Kansallisoopperalta
Tällä kaudella nähty myös: