Muumilaakson ensimmäinen jakso perustui vuoden 1956 sarjakuvaan

Ensimmäinen jakso uutta Muumilaakso-sarjaa on nyt katsottu Yle Areenasta, ja olemme antaneet sille yksimielisen hyväksyntämme.

Muumilaakso 2.png

Neiti 6-v nauroi katsoessaan useasti ja arvioi Muumilaakson ”paljon paremmaksi kuin vanhat muumit”. Hän piti siitä niin kovasti, että halusi katsoa jakson heti uudelleen.

Herra 2-v ei osannut pukea tuntemuksiaan tarkemmin sanoiksi, mutta illalla, kun mietimme jälleen nukkumaan mennessämme, mistä olemme kiitollisia, hän oli kiitollinen uusista muumeista. Hän myös pohti aamulla aamuhommia tehdessään, että hän kertoo päiväkodissa katsoneensa uusia muumeja.

Rouvan mielestä jakso oli kaunis ja ihana ja hyvin positiivinen kokemus. Hän katsoo kuulemma seuraavatkin jaksot mielellään yhdessä läjässä lasten kanssa.

Itse jouduin analysoimaan jaksoa hieman pidemään ja kaivamaan esiin myös aarteeni, Turun Sanomien vuosina 1978 – 1984 julkaiseman Muumi-sarjakuvakokoelman, jotka keräilin itselleni joskus aikuisena.

Muumilaakso - Muumi-sarjakuvat-1.jpg

Muumilaakson ensimmäisessä jaksossa, Pikku Myy tuli taloon, muumiperhe herää talviuniltaan siihen, kun Mymmeli (vanhempi) saapuu lapsilaumansa kanssa muumitaloon ja ilmoittaa lähtevänsä pois jo heti juhannuksena.

Muumilaakso 4.png

Lapsista mukana ovat vain pienimmät, mutta Pikku Myykin ilmestyy hetken päästä ovelle ja ilmoittaa, että Pikku Myy on vain hänen nimensä, ei hänen persoonansa.

Muumilaakso 5.png

Muumiperhe päätyy teeskentelemään, että juhannus onkin jo käsillä, mutta Mymmeli saa selville, että muumit vain huijaavat.

Muumilaakso 3.png

Lasten riehumisesta suivaantunut Muumipeikko päättää rakentaa itselleen uuden talon, mutta lopulta talo sopiikin paremmin Mymmelille ja hänen lapsilaumalleen.

Muumilaakso 1.png

Tarinassa oli jotain kovin tuttua, joten selailin ensimmäistä Muumi-sarjakuvakirjaa ja etsin tarinaa, jossa Pikku Myy esiintyy ensimmäisen kerran.

Tuossa.

Muumilaakso - Muumi-sarjakuvat-3.jpg

Haa! Tarina on nimeltään Muumi rakentaa talon, ja se on juoneltaan pääpiirteissään juuri sama kuin Muumilaakson ensimmäinen jakso! Tarina on yksi ensimmäisistä Tove Janssonin piirtämistä muumisarjakuvista, ja se on peräisin vuodelta 1956.

Muumilaakso - Muumi-sarjakuvat-2.jpg

Yksityiskohdissa on toki eroja, ja esimerkiksi Mymmelin tytärtä (joka on siis myös nimeltään Mymmeli) ei nähdä tässä jaksossa, eikä Niiskuneitikään ollut vielä mukana.

Mutta juhannusnarraus on osa tarinaa.

Muumilaakso - Muumi-sarjakuvat-4.jpg

Ja myös tässä tarinassa Muumin rakentama, vähän vino talo lahjoitetaan Mymmelille ja pikkumymmeleille. 

Muumilaakso - Muumi-sarjakuvat-5.jpg

Olin siis hyvin, hyvin iloinen, että ainakin tämä jakso perustui alkuperäisiin muumitarinoihin ja Pikku Myykin esiteltiin samaan tapaan kuin sarjakuvassa.

Muumihahmoilla oli japanilaisiin muumeihin verrattuna enemmän luonnetta, ja teini-ikäisen Muumipeikon lisäksi olin erityisen ilahtunut siitä, että myös Muumimammalla oli hieman enemmän pilkettä silmässä. Kun Muumipappa katseli ja kommentoi Muumipeikon rakentamaa, hyvin vinoa taloa, Muumimamma tokaisi Papalle: ”Ei ehkä täydellinen mutta ei tylsäkään. Aivan kuin sinä.

Muumilaakso 6.png

Hahmojen ulkoasuun ja varsinkin muumien nenän kyljessä heiluvaan suuhun kesti hieman tottua, mutta jakson loppua kohden siihenkään ei enää kiinnittänyt huomiota. Hahmojen mittasuhteet ovat onneksi kuitenkin oikeat ja Muumipeikkokin kookkaampi kuin japanilaisanimaatiossa.

Kevättalvisissa maisemissa ei nähty vielä paljoa värejä, ja jaksossa oltiin lähinnä Muumitalon ympäristössä, joten joudumme odottamaan vielä tulevia jaksoja, jotta näemme tarkemmin, miltä Muumilaakso näyttää.

Nyt odotan siis kovasti seuraavia jaksoja. Ensimmäinen oli hyvin lupaava.

Kulttuuri Suosittelen

Yksi ei olekaan vähemmän kuin kaksi

Tyttö vietti hiihtolomaviikon mummolassa ja palautui eilen kotiin Jyväskylästä isovanhempien mukana. Superaktiivinen viikko ei ollut uuvuttanut lasta, vaan hän toivoi pääsevänsä vielä luistelemaan heti kotiuduttaan. Lupasin, että menemme Jääpuistoon sunnuntaina lounaan jälkeen.

Luistelemassa Jääpuistossa-6.jpg

Viikko ilman pikkuneitiä tuntui kyllä pitkältä, ja ikävä oli molemminpuolinen. Ikävää helpotti se, että tekstailimme pitkin viikkoa toisillemme, sillä hän sai mukaansa vanhan kännykkäni, jonka annoin jo aiemmin hänen käyttöönsä.

Pappa oli käyttänyt tyttöä uimahallissa ja kävelylenkeillä koiran kanssa, ja mummo oli puolestaan askarrellut ja leiponut hänen kanssaan.

Luistelemassa Jääpuistossa-1.jpg

Joku kyseli, että onko viikko tuntunut lomaviikolta, kun toinen lapsista ei ole ollut kotona. Täytyy sanoa, että eipä sillä ollut oikeastaan minkäänlaista vaikutusta. Vaikka joskus on ehkä tullutkin sanottua, että kaksi ei mene siinä missä yksikin, nyt tuntui siltä, että yksi ei olekaan yhtään vähemmän kuin kaksi.

Luistelemassa Jääpuistossa-2.jpg

Päin vastoin: kun isompi lapsi oli reissussa, pienempi sai keskittää kaiken huomionsa vanhempiinsa, kun isosisko ei ollutkaan pitämässä yhtään seuraa. Viikkoon ei tietenkään tarvinnut kuunnella minkäänlaista nahistelua, mutta kaikki ilta- ja aamurutiinit, ruokailut ja päiväkotilogistiikat olivat ”Ei!”-vaihetta elävän 2-vuotiaan kanssa aivan yhtä työläitä kuin muulloinkin.

Että kyllä se 6-vuotias lopulta menee siinä missä 2-vuotiaskin. Toisin päin tämä yhtälö ei kyllä toimi, ja 2-vuotiaan lainaaminen mummolaan vaikuttaisi arkeen varmasti merkittävämmin.

Luistelemassa Jääpuistossa-4.jpg

Poika ei ole tähän mennessä viettänyt yhtään yötä meistä erossa, mutta nyt kun hän täyttää tänä vuonna 3, voisi olla jo aika kokeilla sitäkin. Tyttö taisi olla juuri 3-vuotias, kun hän vietti ensimmäiset yönsä ilman isiä ja äitiä mummolassa.

Viimeistään kesällä aion viedä molemmat poikaset Jyväskylään ja lähteä Rouvan kanssa pariksi – kolmeksi päiväksi johonkin. Savonlinnan oopperajuhlille? Tallinnaan? Ei ole mitenkään mahdotonta, että sellainen voisi tapahtua jo tässä keväällä. 

Nyt on kuitenkin kivaa, että on koko lauma koossa. Vaikka kuinka haaveilen siitä, että lapset voisivat mennä mummolaan, on se sitten kuitenkin aivan outoa, jos he eivät ole tuossa vieressä höpöttelemässä.

Luistelemassa Jääpuistossa-5.jpg

Mitenkäs muuten se luistelu sujui? Edellisellä kerralla poikanen ei pysynyt pystyssä ilman tukea hetkeäkään ja väsähti jo muutamassa minuutissa. Nyt jäällä vietettiin hänenkin kanssaan reilu tunti, ja loppua kohden hän alkoi jo töpötellä jäällä ilman tukea ja kaatumatta.

Luistelemassa Jääpuistossa-7.jpg

Siitä se lähtee!

Perhe Lapset Vanhemmuus