Onko muumeilla suuta?

Useammassa uusista muumeista kirjoitetussa arviossa ja kommentissa on mainittu muumien suut. Sarjassa muumien suu nimittäin läpättää kuono sivulla – joko vasemmalla tai oikealla riippuen siitä, mistä päin muumia katsotaan.

Muumien suut

Tämä suu on häirinnyt monia katsojia, ja esimerkiksi Ylen toimittaja mainitsee arviossaan, että Tove Janssonin luomilla hahmoilla ei ollut alun perin suuta. Koska olen nähnyt ja saanut vastaavia kommentteja muutenkin, on aivan pakko sanoa, että alun perin hahmoilla nimen omaan oli suu.

Muumien suut

Aivan ensimmäisessä Muumi ja suurituhotulva -kirjassa muumien kuonot näyttivät enemmän isoilta neniltä ja suut olivat hyvin näkyvät.

Muumien ulkonäkö on sittemmin muuttunut pyöreämmäksi ja kuonosta on tullut vähemmän nenämäinen. Suu peikoilla on kuitenkin ollut myöhemmissäkin kirjoissa.

Muumipeikko ja pyrstötähti.

Taikurin hattu.

Taikatalvi jne.

Ensimmäisissä Toven piirtämissä Muumi-sarjakuvissa muumien suu on myös näkyvissä usein. Ei kuitenkaan tavallisessa dialogissa vaan silloin, kun korostetaan esimerkiksi hahmon hämmästystä, vihaa tai säikähtämistä.

Myöhemmissä sarjakuvissa suita näkyy vähemmän, ja Toven jälkeen piirtämistä jatkaneen Lars Janssonin muumihahmoilla suita ei enää näytä näkyvän. En muista lukeneeni, mitä Tove on itse sanonut hahmojen suista ja siitä, pitäisikö niiden näkyä vai ei, mutta animaatiohahmojen suille on siis perusta ihan itsensä Tove Janssonin tuotannossa.

Minua suissa ei häirinnytkään niiden olemassa olo vaan nimenomaan sijainti. Suun pitäisi omasta mielestäni sijaita kuonon alla, ei sen sivussa.

Ymmärrän kyllä, miksi suu on haluttu lisätä, sillä jos hahmoja ei tunnista äänistä, suusta näkee selkeästi, kuka puhuu. Silti mietin, olisiko sen sijainti voinut olla hieman uskollisempi nimenomaan alkuperäisille muumisarjakuville, joiden hahmot olivat jo alkuperäisten kirjojen hahmoista kehittyneempiä.

Kulttuuri Kirjat Leffat ja sarjat

Neljäkymmentäyksi

On taas se aika vuodesta: täytin eilen neljäkymmentäyksi.

Sain kyllä vuosien vierimisestä muistutuksen jo viime viikolla, kun bussissa viereen istunut kaksikymppinen nainen teititteli minua. Niin no, ollaanhan tässä jo lähempänä viittä- kuin kolmeakymmentä.

Aamu alkoi mukavasti herkkuaamiaisella kotona. Juhlapäiviemme aamiaisilla tarjoillaan perinteisesti meheviä croque madame -leipiä, eikä tätä perinnettä katkaistu tälläkään kertaa.

Myös lapset olivat mukana aamiaisella, joten hekin pääsivät juhlistamaan isin syntymäpäivää.

Illaksi Rouvalla oli suunnitteilla jotain yllätysohjelmaa, ja aamiaisen kanssa annettu lahjakortti kehotti saapumaan Stockan kellon alle klo 16.30.

Yllätysohjelmaksi paljastui Escape Room Helsingin Ghost of the Opera -pakohuonepeli, jota pelataan Aleksanterin teatterissa.

Peli on rakennettu vanhassa oopperatalossa legendan mukaan kummittelevan venäläisen sotilaan tarinan ympärille.

En kerro sen yksityiskohdista enempää, etten pilaa kenenkään toisen pelikokemusta. Sen voin kuitenkin sanoa, että peli oli hauska mutta todella vaikea. Meille kävi niin, että aika loppui kesken viimeisen lukon kohdalla, mutta saimme kuitenkin selvittää pelin loppuun pelinjohtajan avustuksella.

Tässä eivät olleet kaikki yllätykset, vaan ilta jatkui vielä illallisen merkeissä. Rouvan ravintolavalintaa ei tosin ollut vaikea arvata. Miksi mennä mihinkään muualle, jos kerran voi mennä Basbasiin?

Päädyimme syömään koko listan läpi turskaa lukuun ottamatta.

Ja Basbas oli jälleen aivan niin törkeän hyvä kuin aiemminkin. Alkupalalajitelmasta lemppareiksi nousivat kuhaa & veriappelsiinia ja yllättäen härkätartar, jonka seassa oli semikuivattua tomaattia!

Basbasin kuuluisa veriappelsiinirisotto ei pettänyt tälläkään kertaa, ja myös timjami-voitagliolini oli ihanaa.

Pääruokavalinnat olivat helppoja. Viiriäisen koivet ovat harvinaista herkkua, ja tällä kertaa ne tarjottiin peston kanssa.

Basbasin flank steak on puolestaan yksi niitä harvoja liha-annoksia, joita Rouvakaan ei voi olla valitsematta.

Olipa hauska synttäritreffi-ilta, ja muutenkin mukava syntymäpäivä!

Tarkistetaanpa vielä 41-vuotiaan ryppytilanne…

Jep, paikallaan ovat!

Perhe Ravintolat Ruoka ja juoma Oma elämä