Uusi projekti nielaisi pelituottajan

Jos muutama vuosi sitten minulle olisi sanottu, että jonain päivänä olen niin innostunut omista töistäni, että en malttaisi olla tekemättä niitä, en olisi uskonut. No, niin on nyt käynyt. En malttaisi iltaisin odottaa pääseväni aamulla takaisin työpöytäni ääreen, ja toisinaan ihan harmittaa, että viikonloppu tulee siihen perjantain ja maanantain väliin katkaisemaan hyvän flow’n.

Angry Birds-1.jpg

Olen siis mukana uuden pelin tuotantoprojektissa, ja projektini on vaiheessa, jossa tapahtuu paljon ja saadaan paljon aikaiseksi. Joka päivä peliin ilmestyy uusia ominaisuuksia ja uutta testattavaa. Pelin keskeneräiset osat valmistuvat vähitellen, ja usein testaan vielä illalla lasten mentyä nukkumaan pelin viimeisintä testiversiota, joka ilmestyy aina puoli kymmenen jälkeen ladattavaksi.

On äärettömän mielenkiintoista olla kädet savessa mukana täysin uuden pelin kehityksessä. Ja koska olen projektista niin innoissani enkä oikeastaan paljoa muuta ajattele, ajattelin nyt valottaa hieman, millaista työni pelituottajana onkaan juuri tällä hetkellä. Yritän välttää ammattijargonia ja finglishiä, mutta se on lähes mahdotonta.

Teemme tätä projektia sisäisellä tiimillä, joten koko projektin ydintiimi työskentelee samassa tilassa kanssani. Ydintiimiin kuuluu viitisentoista henkeä ja se kattaa kaikki pelikehitykseen tarvittavat osa-alueet: pelisuunnittelun, kenttäsuunnittelun, ekonomiasuunnitelun, käyttöliittymä- ja käytettävyyssuunnittelun, peligrafiikat, animaatiot, äänisuunnittelun, ohjelmoinnin ja laadunvarmistuksen. Lisäksi tuotteen lähestyessä julkaisua mukaan liittyvät mm. markkinoinnin, analytiikan, käyttäjähankinnan ja käyttäjätuen asiantuntijat.

Projektin johtovastuu jakautuu omassa projektissani kahdelle henkilölle. Product Lead (ei järkevää käännöstä…) on projektin ja tuotteen business casen ja vision omistaja. Hän tekee viime kädessä päätökset suurista linjauksista pelin sisältöön ja on myös päävastuullinen projektin kannattavuudesta. Itse olen tuottajana peliproduktion teknisempi projektipäällikkö. Vastuullani on karkeasti sanottuna pitää kaikki langat käsissäni, varmistaa, että projekti etenee suunnitelman mukaan ja kaikki sen jäsenet tietävät, missä mennään, mitä heiltä odotetaan ja milloin mitäkin tarvitaan.

Tehtäväni ovat hyvin monipuolisia. Hieman laajemmalla perspektiivillä katsottuna mm. ylläpidämme Product Leadin kanssa suunnitelmia: laadimme karkean kehityssuunnitelman ja aikataulun, peilaamme projektimme etenemisnopeutta tavoiteaikatauluun, priorisoimme peliin suunniteltuja ominaisuuksia ja päätämme, mitä on tärkeintä tehdä seuraavaksi ja mitä voidaan jättää myöhempiin vaiheisiin. Käymme jatkuvaa dialogia ohjelmoijien ja suunnittelijoiden kanssa, jotta osaamme joka viikko kohdistaa huomion oikeisiin osa-alueisiin.

Olen myös projektin prosessien omistaja, ja olen määritellyt yhdessä suunnittelijoiden ja ohjelmoijien kanssa sekä pelimme suunnittelutyöhön että kehitykseen liittyvät työnkulut ja konfiguroinut työkalumme tukemaan prosessiamme.

Vastuullani on myös viikoittaisen kehitystyön suunnittelu aivan yksityiskohtien tasolla. Pelikehityksen yksityiskohtia ja niiden toteutusjärjestystä hallitaan Jira-nimisessä työkalussa, jossa on tuotteen backlogiksi kutsuttu lista ominaisuuksista, joita peliin tulee toteuttaa jossain vaiheessa. Lista koostuu tarinoista eli storyista, jotka ovat itsenäisesti toteutettavissa ja testattavissa olevia pieniä palasia pelistä. Storyissa kerrotaan paitsi ominaisuuden speksit koodaajille, määritellään myös se, milloin kyseisen ominaisuuden voidaan katsoa olevan valmis ja mitä tapauksia on vähintään testattava ennen kuin story voidaan sulkea.

Olen backlogin omistaja, ja minun vastuullani on, että uuden työviikon (eli ammattijargoniksi käännettynä sprintin) alkaessa backlog on priorisoitu, kaikki alkavaan sprintiin sisällytettävät tarinat ovat ymmärrettäviä, kaikkien storyjen monimutkaisuudesta on annettu arvio ja se, että sprintin työmääräarvio on mahdollisimman realistinen. Sprintin aikana huolehdin siitä, että pelin testiversioihin ennättäneet ominaisuudet tulee testattua, niihin liittyvät virheet kirjattua ylös ja valmistuneet storyt merkittyä tehdyiksi.

En kuitenkaan vain katso tätä kaikkea päältä vaan olen itsekin aivan kädet savessa kaikessa, mihin oma ymmärrykseni vain riittää. Olen suunnitellut melko pitkälti, millaisiksi storyiksi pelin isot ominaisuudet jaetaan ja autan pelisuunnittelijoita myös storyjen kirjoittamisessa. Joitain speksejä kirjoitan itse, mutta vähintään luen kaikki suunnittelijoiden tekemät määrittelyt läpi ennen kuin siirrän ne varsinaiselle kehitysbacklogille. Pidän hyvänä mittarina sitä, että jos en itse ymmärrä jotain, on mahdollista, että määrittely on epäselvä myös ohjelmoijalle. Lisäksi on muutenkin erittäin hyödyllistä, että storyt kulkevat kahden henkilön läpi, jolloin toinen saattaa huomata jonkin puutteen tai asian, jota ei ole jossain toisessa storyssa muistettu ottaa huomioon.

Kun olen itse ollut kirjoittamassa ja editoimassa suurin piirtein jokaista storya, minun on helppo myös testata kaikki uudet ominaisuudet. Odotankin malttamattomana uusia testiversioita, jotta pääsen katsomaan, saisinko jo merkattua lisää storyja tehdyiksi.

Huomioni ei saa olla kuitenkaan liikaa vain käynnissä olevassa sprintissä, vaan samalla pitää katsoa muutaman sprintin päähän ja katsoa, että suunnittelutyö ja graafikon hommat etenevät. Backlogille on saatava myös myös kaikki sellaisetkin vaatimukset, jotka saattavat mennä pelisuunnittelijoiden osaamisen ulkopuolelle. Silloin yritän edistää niiden määrittelyjä itse ja hankkia tarvittaessa konsultaatioapua muilta pelitiimeiltä, jotka ovat toteuttaneet vastaavia ominaisuuksia omiin peleihinsä.

Tälläkin viikolla olen ollut kirjoittamassa speksejä mm. konfiguraatioiden hallintaan ja jakeluun dynaamisesti, sovelluksen sisäisten ostojen konfigurointiin ja analytiikkatapahtumiin. Pelipalvelimen ja pelin välinen kommunikointi alkoi mennä kuitenkin minullekin jo liian tekniseksi, joten sen jätin suosiolla koodareiden speksattavaksi.

Tuottajan työssä on paljon viestintää, niin kirjallisesti kuin suullisestikin, ja tuottaja on oletuksena se, joka järjestää ja vetää kehitystyöhön liittyvät palaverit, ellei toisin sovita. Tuottajan työssä on myös HR-puolta. Tapaan säännöllisesti tiimiläisiä kahden kesken, jotta saan paremmin selvää heidän fiiliksistään ja voin auttaa heitä ongelmien ratkaisussa. Jos projektissa on mitä tahansa käytännön järjesteltävää ja selvitettävää, se on tuottajan vastuulla. Tuottajaa voi oikeastaan pitää öljynä, joka pitää muun koneiston liikkeessä.

Saan siis tehdä todella mielenkiintoista ja monipuolista työtä kiehtovalla toimialalla, ja pystyn hyödyntämään töissäni kaikkea sitä osaamista, mitä olen hankkinut tähän astisella työurallani. Olen myös sellainen harvinaisuus, että teen täysin koulutustani vastaavaa työtä.

Sanoin juuri tässä joillekin kavereille, että en muista, että olisin koskaan ollut näin innostunut töistäni, ja on mahtavaa, että joka päivä on niin kiva mennä töihin. On helppoa olla innostunut töistä, kun jokainen päivä on yksinkertaisesti niin kiinnostava ja täynnä mahdollisuuksia oppia aivan uusia asioita, ja kun tekee töitä vielä motivoituneen ja huippulahjakkaan tiimin kanssa. Ja pelistähän tulee tietysti myös erinomainen! 

En valitettavasti voi kertoa vielä itse tuotteesta mitään, mutta senkin aika vielä tulee. Nyt puristamme kovaa, että saamme pelin joskus valmiiksi, ja sen julkaisu aikanaan tuo sitten mukanaan aivan uudentyyppisiä asioita ja mahdollisuuksia oppia. Pelin kehityshän ei lopu sen julkaisuun, vaan siitä se kovin työ vasta alkaa. Sitten yritetään ymmärtää pelaajia ja parantaa peliä entisestään tuomalla siihen uusia ominaisuuksia ja uutta sisältöä säännöllisesti.

Tällaista on siis tuottajan työ juuri tässä vaiheessa produktiota. Puolen vuoden päästä se saattaa sisältää jotain aivan muuta!

Työ ja raha Työ

Herkun Bistron kalakeitto on kaupungin, ellei koko maailman paras

Kaupallinen yhteistyö: Food Market Herkku

Tiistaina 12.2.2019 vietetään kansallista kalakeittopäivää, joten viimeistään nyt on oiva tilaisuus käydä maistamassa Food Market Herkun Bistron kuuluisaa kalakeittoa, jota ei suotta kehuta kaupungin parhaaksi!

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-3.jpg

Keiton reseptin takana on ravintola Palacen keittiömestari Eero Vottonen, joten ei ihmekään, että keitossa ovat maut kohdallaan. Eero Vottonen on itse myös paikalla kokkaamassa ja tarjoilemassa keittoja kalakeittopäivänä 12.2.2019, joten nyt on hyvä mahdollisuus käydä utelemassa, mikä keiton salaisuus onkaan. Voit samalla osallistua myös Herkku-kassin arvontaan (arvo 100 €).

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-5.jpg

Bistro aukesi Food Market Herkkuun sen uudistuksen yhteydessä viime vuoden loppupuolella, ja se tarjoaa Herkussa asioiville mahdollisuuden levähtää ruokaostosten lomassa, jos nälkä yllättää siinä juusto- ja leikkeleosastojen jälkeen.

Ruokaostokset voi siis hyvin tehdä jopa lounasaikaan lapsen kanssa, sillä hän on vain innoissaan siitä, että pääsee syömään Bistron kalakeittoa ostosretkellä. Silloin saattaa olla kyllä parasta käydä syömässä keitto ensin ja palata takaisin keräilemään ostoksia kärryyn täysin vatsoin.

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-15.jpg

Olemme nauttineet Herkun Bistron kalakeitot aiemminkin, ja koko perheemme ihastui niihin. Niiden hinta-laatusuhde todella hyvä: iso keitto maksaa 11,95 € ja pieni 7,95 €. Annokset ovat sen verran kookkaita, että voimme tilata perheelle neljä pientä keittoa, sillä lapset täyttyvät jo keiton puolivälissä.

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-2.jpg

Keitossa on tomaattinen liemi, ja siinä on kalan lisäksi myös jokiravunpyrstöjä. Keitto viimeistellään crème fraîchella, jossa on hieman sitruunaa. Lisäksi annokseen kuuluu Herkun leipomon leipäviipale.

Tällä kertaa keitto oli lohikeitto, mutta siinä kerrotaan käytettävän myös muita kaloja sesongin ja saatavuuden mukaan. Kalat keittoon tulevat Herkun kalatiskiltä aivan vieresä. Herkun kalatiski on muuten ensimmäinen ja ainoa kalatiski Suomessa, jolle on myönnetty arvostettu kestävästä kalastuksesta kertova MSC-sertifikaatti! Sertifikaatti takaa, että kalat ja äyriäiset on pyydystetty ekologisesti kestävällä tavalla.

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-6.jpg

Bistro on avoinna maanantaista lauantaihin. Sen menu vaihtuu viikoittain, mutta Vottosen kalakeittoa on saatavilla aina. Tällä kertaa muut vaihtoehdot olisivat olleet grillattu lohi, grillattu raakamakkara, paahdettu munakoiso ja bataattikeitto.

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-14.jpg

Onpa Bistrossa tarjolla myös ostereita perjantaisin ja lauantaisin, mutta tälläkin kertaa tulimme syömään kalakeittonälkäisinä.

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-1.jpg

Herkut uudistuvat myös muissa toimipisteissä. Kuulin, että myös Tapiolaan on tulossa kalakeiton myyntiin keskittynyt bistro, kun Tapiolan herkun remontti valmistuu.

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-9.jpg

Sitten se totuuden hetki: millaisen arvion keitolle antoi perheemme tiukin ruokakriitikko, joka tunnetusti kertoo mielipiteensä ilman pahempaa sensuuria?

”Tämä on varmasti maailman parasta kalakeittoa!” Tähän on helppo yhtyä!

Food Market Herkku Bistro Kalakeitto-4.jpg

Tsekkaa myös Herkun kalakeittoreseptit, jos kaipaat kotikeittiöösi uutta soppainspiraatiota!

Koti Ruoka ja juoma