Kouluun ilmoittautuminen, nyt jo..?

Postiluukusta kolahti viime viikolla lapselle osoitettu kirjekuori. ”Lapsenne täyttää tänä vuonna 7 vuotta, ja hänen oppivelvollisuutensa alkaa…” Apua, kouluun ilmoittautuminen, nyt jo?

IMG_3984.JPG

On jotenkin haikeaa ajatella, että tytön päiväkotiaika jää ensi kesänä kokonaan taakse. Vastahan hän aloitti päiväkodin, ja nyt jo pohdimme yhdessä, mikä onkaan hänen A1-kielivalintansa ja tutustumme yhdessä ensimmäisen luokan opetussuunnitelmaan: äidinkieli ja kirjallisuus, matematiikka, liikunta, käsityö, ympäristöoppi… ”Mitä on ympäristöoppi?”

Lapsi odottaa koulun alkua jännittyneenä. Jännitystä varmasti helpottaa, että käytännössä kaikki hänen eskarikaverinsa siirtyvät samaan kouluun, ja he tekevät tulevan kevään aikana tutustumiskäyntejä tulevaan kouluunsa. Ilmoittatutumislomakkeessa voi myös esittää toiveen, kenen kanssa haluaisi päästä samalle luokalle. Muutos aiempaan on silti iso, joten kuuluhan sen vähän jännittääkin. 

Koulun alku on jännittävää myös vanhemmille. Miten lapsi sopeutuu kouluun? Miten hän pärjää kouluaineissa? Milloin hän alkaa kulkea koulumatkat yksin?

En osaa edes kuvitella, miten moni asia on muuttunut 34 vuodessa siitä, kun aloitin oman koulutaipaleeni. Digitaaliset välineet ovat tietysti läsnä, ja oppilaat saavat jopa omat sähköpostiosoitteensa heti ensimmäisellä luokalla.

IMG_3988.JPG

Yksi isoista muutoksista koskee vieraiden kielten oppimista. Itse olen aloittanut englannin opinnot kolmannella luokalla ja seuraavat kielet vasta yläasteella. Nykyisin ala-asteella opetellaan peräti kolmea kieltä. Helsingissä A1-kielen opinnot alkavat heti ensimmäisellä luokalla ja A2-kielen opinnot neljännellä. Toista kotimaista opetellaan kuudennesta eteenpäin.

Kielivalinta oli meille aika helppo. Tyttö itse sanoi haluavansa lukea englantia tai ”pariisia”. Uskomme englannista olevan eniten hyötyä ja iloa jo nyt, joten ilmoitimme tytön A1-englantiin ja sovimme hänen kanssaan, että hän saa valita ranskan A2-kieleksi sitten muutaman vuoden päästä.

Nyt se on tehty. Koulu alkaa elokuun 8. päivä, ja jo toukokuussa lapset saavat tietää tulevat luokkakaverinsa ja opettajansa.

Jotenkin kamalan liikuttavaa tämäkin.

Perhe Oma elämä Lapset Vanhemmuus

Just Dance Now muutti olohuoneemme tanssistudioksi

Jos olet katsonut viime aikoina Instagram Storyjani, et ole voinut välttyä tanssivideoilta. Ja koska niin moni on ehtinyt jo kysellä, että mistäs pelistä tässä olikaan kyse, kerrotaan se nyt täälläkin.

Just Dance Now-1.jpg

Kyseessä on Just Dance Now -peli, joka on muuttanut olohuoneemme tanssistudioksi. Tyttö tutustui peliin kaverinsa luona ja ilahtui ikihyviksi, kun kerroin, että sen saa myös kotiin. Joululomalla hän hioi koreografioita lähes päivittäin ja keräsi pelistä palkinnoksi useita avatar-hahmoja.

Just Dance Now-5.jpg

Peliä pelataan puhelin oikeassa kädessä, ja toistetaan peilikuvana liikkeitä, jotka näkyvät isolla näytöllä. Peli tunnistaa tanssijan liikkeet puhelimen liikkeistä.

Heijastan itse kuvan Chromecastin kautta telkkuun, mutta peliä voi pelata ilman Chromecastiakin katsomalla kuvaa tietokoneen selaimesta. Pelin saa myös uudemmille Apple TV:ille jolloin peli tunnistaa tanssijan liikkeet oikeassa kädessä pidettävästä kaukosäätimestä.

Eniten pelissä soi Abba, ja on hauskaa, miten pikkumieskin pyytää joka kerta siskoaan soittamaan Honey Honeyn. Toisinaan hänkin innostuu tanssimaan mukana, ilman puhelinta tosin.

Just Dance Now-2.jpg

Peli on periaatteessa ilmainen: sen lataaminen ei maksa, ja ilmaiseksi saa tanssia kaksi tanssia päivässä. Ostin peliin kuitenkin 3 kk:n VIP-paketin (11 €), jolla saa tanssia rajattomasti. Ja peli on kyllä ollut sen arvoinen.

Just Dance Now-3.jpg

Ja mikä hauskinta: kun yhdellä pelaajalla on VIP-tilaus, peliin voi liittyä jopa neljäkin pelaajaa omilla puhelimillaan. Olemme useamman kerran tanssineet yhdessä Rouvan ja tytön kanssa niin, että kaikki ovat olleet mukana omilla laitteillaan. Vanhemmille vaan tulee väsy huomattavasti nopeammin kuin tytölle. Hän saattaa jaksaa tanssia pelin ääressä pari – kolme tuntiakin.

Just Dance Now-4.jpg

Avatar-hahmojen kerääminen kannustaa lasta kokeilemaan myös uusia kappaleita, sillä jokaisen kappaleen läpäisemisestä saa uuden avatarin kokoelmaan. Onneksi, sillä Abbaa on kuultu kieltämättä viime viikkoina jo aivan riittävästi.

Just Dance Now-6.jpg

Vaikka puhelimen näpläämistä ja pelaamista kauhistellaan ja puhutaan lasten ruutuajan rajoittamisesta, on hyvä pitää mielessä, että mobiililaitteilla voi tehdä muutakin kuin niiden passiivista tuijottamista. Jos tanssipeli saa lapsen harrastamaan liikuntaa otsa hiessä usean tunnin ajan, sanon vain: ”Hyvä hyvä!” Pelaa vaan ihan niin pitkään kuin jaksat!

Hyvinvointi Mieli Musiikki