Löydä oma vahvuutesi

Kaupallinen yhteistyö: Löfbergs Lila

Mitä vastaisit, jos sinulta kysyttäisiin, mikä on vahvuutesi? Kertoisitko työroolisi vaatimista taidoista vai rakkaimmasta harrastuksestasi? Olisiko vahvuutesi jokin konkreettinen taito vai abstraktimpi asia, jonka olet vuosien varrella havainnut osaavasi keskimääräistä paremmin?

Löfbergs - löydä vahvuutesi-3.jpg

Olen itse vastannut kysymykseen monta kertaa eri yhteyksissä ja aina hieman eri tavoin. Joskus halusin korostaa esiintymis- ja viestintätaitoja, ja erityisesti työuran alkuvaiheessa oli merkityksellistä painottaa sitä, että on nopea oppimaan uusia asioita. Toisaalta vahvuuteni ei ole koskaan ollut olla jonkin tietyn asian syväasiantuntija vaan pikemminkin tietää monista asioista sen verran, että ymmärrän ainakin suurin piirtein, mistä oikeat asiantuntijat puhuvat ja osaan esittää oikeanlaisia kysymyksiä. Melko ilmeinen vastaus kysymykseen voisi olla myös musikaalisuus ja laulaminen.

Kun pidimme elokuussa syntymäpäiväjuhliamme puutarhamökillä, eräs vieraista päätti järjestää illan päätteeksi pelin nimeltä ”kiva pullonpyöritys”. Sen idea oli, että pelissä ei ollut lainkaan tehtäviä, vaan pyörittäjän oli esitettävä seuraavalle henkilölle kysymys, johon hän haluaisi itse vastata. Pienen epäröinnin jälkeen peli osoittautui äärimmäisen kiehtovaksi, ja kysymykset olivat niin hienoja ja jopa filosofisia, että ne opettivat paljon uutta kaikista ystävistämme.

Itse sain pelissä vastata kysymykseen, jonka tarkkaa sanamuotoa en enää muista mutta joka liittyi siihen, mistä olen itsessäni ylpeä. Vastasin siihen samoin kuin kysymykseen, jonka esitin postauksen alussa.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-1.jpg

Olen vuosien varrella todennut, että vahvuuteni on saada asioita aikaiseksi. Tämä on niin abstrakti vahvuus, että se vaatii enemmän selittämistä kuin vaikkapa laulaminen tai se, että olen huomannut olevani poikkeuksellisen taitava leikkaamaan täytekakkupohjia.

Lähtökohta sille, että saa asioita aikaiseksi on, että uskaltaa tarttua uusiin asioihin ja ottaa selvää asioista, joista ei tiedä tarpeeksi. Sen jälkeen on mahdollista päättää, mitä voi tehdä itse ja mihin pyytää apua joltain muulta.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-2.jpg

Asioiden aikaan saaminen vaatii, että osaa nähdä yksityiskohtien lisäksi isomman kokonaisuuden, pilkkoa sen palasiksi, tunnistaa palasten väliset riippuvuudet, järjestellä ja aikatauluttaa asiat ja seurata, miten homman valmistuminen etenee. Yksi tärkeimmistä asioista on kuitenkin priorisointi – sekä yhden kokonaisuuden sisällä että erilaisten projektien välillä. Erityisen tärkeää priorisointi on, jos on itse se ainoa henkilö, joka vastuulla on myös kaikkien tehtävien suorittaminen.

Myönnän, että elämässäni on välillä meneillään jopa liian monta projektia yhtä aikaa: on puutarhaa, remonttia, blogitekstejä, juhlia, esiintymisiä ja treenejä, ja niiden lisäksi on hoidettava vielä työprojektit. Perhekään ei saisi näistä kärsiä. Useampikin tuttava on ihmetellyt, millä ajalla teen tämän kaiken ja että nukunko lainkaan.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-10.jpg

Unta olisi tietty hyvä saada aina hieman enemmän, mutta muuten väitän, että asioiden aikaan saaminen on kiinni keskittymisestä olennaiseen ja asioiden priorisoinnista. Ensin on hoidettava kaikkein akuuteimmat asiat, sitten asiat, joiden lykkääminen viivästyttäisi jotain toista asiaa asiaa, sen jälkeen muut asiat kiireellisyysjärjestyksessä ja niin edelleen. Priorisointi tarkoittaa myös, että on osattava päättää, mitä asioita kannattaa siirtää myöhemmäksi tai jättää tekemättä kokonaan. Lisäksi on osattava sanoa ”ei”, jos aika ei todella riitä johonkin. 

Lähes yhtä tärkeää minulle on ollut oppia, että jotta asioita saa tehdyksi, kaiken ei tarvitse olla täydellistä vaan riittävän hyvää. Jos asiassa kuin asiassa hieroo jokaista pientä yksityiskohtaa loputtomasti, mistään ei tule valmista. Olenkin ottanut tavaksi todeta puoli-ironisesti, että jokin asia on ”ihan hyvä”, mikä tarkoittaa samaa kuin ”voisihan tätä vielä hieroa pidempäänkin, mutta onko siitä lopulta hyötyä”.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-9.jpg

Vaikkapa blogin kohdalla tämä tarkoittaa, että tänä syksynä olen joutunut hillitsemään postaustahtia ja esimerkiksi kirjoittanut mieluummin uutta postausta kuin käyttänyt saman ajan edellisten blogi- ja Instagram-postausten kommentteihin vastaamiseen. Lisäksi joudun useina iltoina katsomaan kellosta, milloin jokin postaus on valmis. Jos kello on 23 ja teksti on ”ihan hyvä”, painan Julkaise-painiketta.

Asiakkaiden kanssa sovitut yhteistyöpostaukset, kuten tämä, on hoidettava tietysti sovitussa laajuudessa ja aikataulussa, joten jokin muu asia on saanut väistyä tämänkin postauksen tekemisen alta. Toisaalta ennen tämän postauksen kirjoittamista halusin kuitenkin hoitaa edellisen postaukseni Facebook- ja Instagram-jaot pois alta, sillä ne eivät olisi voineet odottaa myöhempään.

Tämän postauksen kuvissa näkyvä omenankeruu meni puolestaan viime viikonloppuna prioriteettilistalla kaikkein korkeimmalle, jopa perheen ohi, sillä viimeiset omenat oli saatava kerättyä ja vietyä mehupuristamoon juuri sunnuntaina.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-11.jpg

Jotta muistaisin tehdä kaiken, käytän useita sähköisiä työkaluja. Yksi on sähköinen kalenterini, jossa on työpalavereiden lisäksi koko perheen kaikki ilta- ja viikonloppumenot, sovitut blogiyhteistyöt ja kaikki muut asiat, joita pitää muistaa tehdä tiettynä päivänä. 

Merkitsen sähköpostissani lipulla kaikki viestit, joihin pitää reagoida, ja käyn merkityt viestit säännöllisesti läpi. Lisäksi käytän töissä projektikohtaisia tehtävälistoja, joissa on ylhäällä kaikki muistettavat ja seurattavat asiat.

Listojakaan en voi selailla jatkuvasti vaan käyn merkityt viestit ja muut muistilistat läpi kerran tai pari viikossa. Tästä johtuen siis vaikkapa johonkin sähköpostiviestiin vastaaminen saattaa kestää, ellen ehdi tehdä sitä heti.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-8.jpg

Eipä siis ihmekään, että olen myös työurallani ajautunut projektinhallinnallisiin tehtäviin, ja nykyinen työni pelituottajana on aika lailla kaikkea sitä, mitä kuvasin edellä: töiden pilkkomista, aikatauluttamista ja priorisointia.

Vaikka en itse koodaa, piirrä tai suunnittele pelejä, vastuullani on, että asiat tulevat tehtyä ja muut projektin jäsenet tietävät täsmälleen, mitä heiltä odotetaan seuraavaksi. Tehtäväni on siis varmistaa, että asiat etenevät. On osattava ottaa asioista selvää ja kysyä tarvittaessa neuvoa oikeilta ihmisiltä. Ja mielellään aikataulussa ja sovitussa laajuudessa.

Eikä siinä haittaa myöskään se, että on nopea oppimaan ja myös viestintä- ja esiintymistaidot ovat hallinnassa.

Löfbergs - löydä vahvuutesi-7.jpg

Tämä postaus on osa Löfbergs Lila -kahvibrändin kampanjaa, joka kannustaa suomalaisia löytämään omat vahvuutensa niin elämässään kuin kahveissaan. Oma vahvuuteni kahvissa on tumma paahto, joten valitsin kuppiini Löfbergs Lilan Crescendon, joka on paahtoasteeltaan erittäin tummaa. Olen vähentänyt nykyisin kahvin juomista verrattuna aiempaan, mutta juon sitä edelleen kaksi tai kolme kupillista päivässä. En ole koskaan oppinut juomaan mustana muuta kuin espressoa, ja tummapaahtoinen kahvi maistuu suussani yksinkertaisesti paremmalta maidon kanssa kuin vaaleapaahtoinen.

Mikä on sinun vahvuutesi?

Suhteet Oma elämä Työ

Gastronaatti: Arjen ruokavinkit #37

Syyskuu on tehty omenapaistoksesta ja sienistä. Oman puutarhamme omenoista on riittänyt hyvin paistoksiin pari kertaa viikossa, mikä ei ole lainkaan haitannut, sillä erityisesti tyttömme söisi sitä yhtä määrättömästi kuin isänsä. Sieniä Rouva on hakenut myös Herttoniemestä ja tehnyt yhden sieniretkistä jopa kahden lapsen kanssa. Oma kesäkurpitsasatomme epäonnistui tänä vuonna täysin, mutta yhdet neljän raaka-aineen kesäkurpitsapihvit Rouva pyöräytti kaupan antimista. Suosittelen kokeilemaan!

Gastronaatti - Sienisalaatti.JPG

”Tämä sangen vaatimattoman näköinen asia on ehkä syksyn paras sieniruoka: sienisalaatti karvarouskuista, sellainen perinteikäs versio. Tiedän että jotkut laittavat sienisalaattiinsa kermaa, mutta minusta ranskankerma on ihan ok. Sekaan keitetyt ja hienonnetut rouskut, pikkuisen sipulia, tällä kertaa pillisipulia, suolaa, valkopippuria ja pieni tippa etikkaa, sitä isoissa pulloissa myytävää väkiviinaversiota. Olisin voinut nuolla kulhonkin.
Nuorisokin maistoi:
”Ihan okei”, sanoi kuusivuotias ja kohautti olkiaan. ”Hyvää! Litää”, huuhdahti kaksivuotias.
Voi kun kaupunkisienionni olisi vielä toisen kerran myötä
#keittiössänyt #sienisalaatti #karvarousku #sienihulluus #kaupunkisienestys”

Gastronaatti - Uunikuha.JPG

”Tänään meillä syötiin kovin pitkästä aikaa kuhaa. Olin ostanut hallista vajaan kilon nahattoman fileen, jonka leikkasin annospaloiksi ja asettelin voideltuun uunivuokaan. Rivautin palojen päälle suolaa myllystä, ja kalan suolaantuessa tein kuorrutteen: sekoitin kulhossa kaksi hienonnettua valkosipulinkynttä, desin leivänmuruja (todella kerätty leikkuulaudalta :D), kourallisen lehtipersiljaa hienonnettua, puoli desiä oliiviöljyä, pari kierrosta mustapippuria ja suolaa myllystä ja hetken mielijohteesta vielä jääkaapista löytyneen vajaan fetapaketin murennetut jämät. Jaoin kuorrutteen kalapalojen päälle ja nostin vuoan 175-asteiseen uuniin noin 20 minuutiksi. Maistui, myös lapsille! #keittiössänyt #kalapäivä #uunikuha”

Gastronaatti - Perunapizza 2.JPG

”Oikeastaan meidän piti syödä ihan muuta tänään, mutta koska unohduttiin katsomaan kuusivuotiaan toiveesta Mamma Mia -elokuvaa, tekaisin nopeasti perunapizzaa, siis sitä, jonka pohja tehdään ohuenohuista perunaviipaleista, tällä kertaa vielä oman mökin Siikleistä. Päällä raastettua provolone piccante -juustoa, eilisiä hyvin käristettyjä kangastatteja ja pillisipulia. Voi nam <3 #keittiössänyt #perunapizza #perunapohja #tattihulluus”

Gastronaatti - Neljän raaka-aineen kesäkurpitsapihvit.JPG

”Nyt huomio: Tein neljän raaka-aineen kesäkurpitsapihvejä, jotka olisivat hyvin voineet olla viidenkin raaka-aineen kesäkurpitsapihvejä, jos kotona olisi ollut jotakin tuoretta yrttiä, vaikka lehtipersiljaa. To-del-la koukuttavia.
Raastoin tavallisen kokoisen kesäkurpitsan (noin 300 g) karkeaksi raasteeksi ja laitoin vähäksi aikaa siivilään valumaan, jotta raaste ei olisi niin märkää. Sitten raastoin paketillisen halloumijuustoa. Kaadoin raasteet kulhoon, lisäsin kananmunan ja desin leivänmuruja (korppujauhoja) ja sekoitin taikinaksi. Annoin taikinan levätä tunteroisen jääkaapissa, ja sitten paistoin sen pihveiksi öljyssä pannulla. Olisin voinut syödä koko satsin pannulta 😀
Jos joku innostuu näitä tekemään, pieni vinkki: Taikina kannattaa puristella käsissä mahdollisimman tiiviiksi, pieniksi pihveiksi ja laittaa suoraan kuumalle pannulle. Sitten levy keskilämmölle ja vain malttia olla sorkkimatta ja kääntämättä pihvejä liian aikaisin, siten ne pysyvät kasassa.
Ja koska omenoita on, omenoista voi näköjään vallan mainosti tehdä dipiksi tsatsikia eli sekoittaa raastettua omenaa turkkilaiseen jogurttiin ja maustaa raastetulla valkosipulilla ja suolaripauksella. Mmmmm.
#keittiössänyt #kesäkurpitsapihvit”

Gastronaatti - Sieni-perunapizza.JPG

”Koska viikonlopulta jäi jääkaappiin taikinaa, tänään syötiin iltaruoaksi lasten riemuksi pizzaa. Taikina on tietenkin tehty hapanjuureen. Päälle ladoin mozzarellaa, raastettua provolone piccante -juustoa, pari mandoliinilla siivutettua Siikliä, siivutettua punasipulia, mökin rosmariinia ja eilen poimittuja punikkitatteja, jotka olin paistanut jo eilen pannulla kunnolla kypsiksi, parisenkymmentä minuuttia.
Kohta heittäydymme sohvalle telkkarin ääreen, sillä muutama viikko sitten kuvattu A-studion juttu tulee ulos tänään klo 21 alkavassa ohjelmassa. Jännää! #keittiössänyt #pizzatiistai #tiistaipizza #perunapizza #tattihulluus”

Gastronaatti - Kaura-omenapaistos.JPG

”Koska kaura-omenapaistoksen ohjetta kyseltiin, tässä se nyt tulee, olkaat hyvät! Ohje on kirpsakoille mökkiomenoille, sellaisille jotka irvistyttävät haukatessa.
Leikkaa parisenkymmentä kotimaista omenaa neljään tai kuuteen osaan ja poista siemenkodat, ei tarvitse kuoria. Omenalohkoja saisi olla runsaat pari litraa. Kaada lohkot piirakkavuokaan, lisää puoli desiä sokeria ja pöyhäise omenoita käsin, jotta sokeri leviää tasaisesti. Paista omenoita 200-asteisessa uunissa runsas vartti.
Sekoita kulhossa 50 g pehmeää voita, 3 dl kaurahiutaleita, 2 tl kanelia ja 1/2 dl sokeria murumaiseksi seokseksi. Ripottele omenoiden päälle ja paista vielä puolisen tuntia, niin että kaurahiutaleet paahtuvat ja rapeutuvat. Syö vaikka jogurtin kanssa!
#keittiössänyt #omenahulluus #kauraomenapaistos”

Gastronaatti - Tofu-kasviscurry.JPG

”Hyvää tänään alkanutta hävikkiviikkoa!
Teen usein jääkaapin eriparisista kasviksista vegecurrya: kuullotan hetken kattilassa öljytilkassa jeeraa, garam masalaa ja kurkumaa ja sitten lisään joukkoon suupaloiksi pilkottuja kasviksia, tällä kertaa purjoa, kukkakaalia, valkosipulia, sipulia ja perunaa. Kun kasvikset ovat paistuneet hetken, lisään purkillisen kookosmaitoa, suolaa, mustapippuria, hienoksi hakattuja korianterinvarsia ja keitän, kunnes perunat ovat sopivan kypsiä. Tätä sitten syödään riisin kanssa. Tällä kertaa paistoin seuraksi tofua, myös kikherneet olisivat maistuneet kastikkeessa, samoin chili, mutta kumpaakaan ei ollut. #keittiössänyt #vegecurry”

Gastronaatti - Omenapannukakku.JPG

”Kaksivuotias on paljastunut paitsi perunakriittiseksi, myös omenakriittiseksi. Hän ei pidä omppuviipaleista, kaura-omenapaistoksesta eikä varsinkaan omenapiirakan päälliosasta, siitä jossa omenat ovat. Tämä on vähän hankalaa, sillä omenoita on. Teimme kuusivuotiaan kanssa pannaria ja keksin ujuttaa raastettua omenaa taikinaan. ”Litää kakkua”, huusi kaksivuotias. Arvaan mitä meillä syödään tänä syksynä
#keittiössänyt #omenapannari #pikkunaatti #mininaatti”

Gastronaatti - kotimainen maissi.JPG

”Ihania nämä kotimaiset maissit <3 #keittiössänyt”

 

Rouva Instagramissa: @satu_koivisto

Sarjan edelliset osat:

Psst, jos et ole vielä ehtinyt ostaa Gastronaatti 2 -kirjaamme, löydät sen täältä: notofupublishing.com.

Koti Ruoka ja juoma