HKT:n Kinky Boots on täysosuma

Helsingin kaupunginteatterin uutuusmusikaali, Samuel Harjanteen ohjaama Kinky Boots sai ensi-iltansa viime viikolla. Alun perin komediaelokuvasta peräisin oleva tarina on tuotu Cyndi Lauperin säveltämänä musikaalina Broadwaylle vuonna 2013 ja palkittu silloin mm. parhaana musikaalina.

KinkyB6.jpg

Näin sattumoisin musikaalin pari vuotta sitten juurikin Broadwaylla (voit lukea täältä silloisia ajatuksiani), ja musikaalista ei sillä kerralla tullut omaa Broadway-suosikkiani. (Täällä muita Broadway-kirjoituksiani). Cyndi Lauperin musiikki svengasi kyllä hyvin, mutta yksikään kappale ei jäänyt mieleeni sellaisena, että haluaisin kuunnella vaikkapa musikaalin levytystä jälkikäteen.

En siis ollut aivan järisyttävän innoissani, kun kuulin HKT:n uutuusmusikaalin olevan juuri Kinky Boots. Lisäksi silloin kaksi vuotta sitten en löytänyt tarinasta sellaista tarttumapintaa, joka olisi tehnyt siitä jotenkin samaistuttavan ja sitä kautta erityisen koskettavan.

Nyt lienee paikallaan kerrata vielä juoni pikaisesti niille, jotka eivät sitä tunne.

Englantilainen miesten kenkiä valmistava Price & Son -tehdas saa uuden johtajan, kun kenkätehtailija Mr. Price kuolee, ja hänen pojastaan tulee pakon edessä tehtaan uusi johtaja. Tehdas painii taloudellisissa vaikeuksissa, mutta nuori herra Charlie Price saa idean, joka voisi pelastaa tehtaan ja sen työntekijät irtisanomisilta. Hän on tavannut sattumoisin drag-artisti Lolan, joka valittaa, miten helposti korkosaappaiden korot katkeavat. Charlie keksii, että tehdas voisi alkaa valmistaa kenkiä miehille, jotka pukeutuvat naisiksi.

KinkyB25.jpg

Lolassa ja hänen drag queen -seurueessaan on aika lailla sulateltavaa tehtaan väelle. Lolan suunnittelemat kengät on tarkoitus saada esille tärkeään muotitapahtumaan Milanoon ja sitä kautta koko maailman tietoisuuteen, mutta Lolan ja Charlien on voitettava tehtaan työntekijät puolelleen.

Höpsön juonen taustalla on kuitenkin vakavia teemoja siitä, millaisia odotuksia vanhemmilla on lapsiaan kohtaan, miten työntekijöitä voi kohdella ja miten hyväksyä muut ihmiset, jos he ovat jollain tavalla erilaisia kuin mitä itse on.

KinkyB23.jpg

Tällä taustalla lähdin siis hieman varautuneesti Helsingin kaupunginteatteriin, mutta toisaalta juonen puolesta tiesin nyt mitä odottaa.

HKT on tuottanut varsin onnistuneita sovituksia Broadway-musikaaleista, joten tiesin tuotannon olevan huippulaatua. HKT:n musiikkiteatteria tekevissä näyttelijöissä on myös upeita laulajia, joten heidän puolestaan ei tarvinnut jännittää. Paitsi että tarvitsi: Lolan osalta.

Lolan rooli on vaativa paitsi laulun suhteen, myös siksi, että näyttelijän olisi oltava uskottava drag queen. Lolan esittäjäksi paljastui jo viime keväänä suurelle yleisölle melko tuntematon Lauri Mikkola. Muistin hänet kuuden vuoden takaisesta Voice of Finlandista, ja sen perusteella uskalsin odottaa, että hän olisi ainakin laulajana hyvä.

KinkyB27.jpg

Mutta voi pojat ja tytöt ja kaikki siltä väliltä, miten järjettömän hyvä Lauri Mikkola olikaan! Sen lisäksi, että Mikkola esitti Lolan korkeaa miesääntä vaativat laulut virheettömästi, hän todella täytti Lolan kimaltelevat korkosaappaat kuin vanha drag-tekijä ja yllätti erittäin positiivisesti myös näyttelijänä. Hänessä on karismaa, joka toimii niin mahtipontisissa laulunumeroissa kuin kohtauksissa, joissa Lola – tai miesten vaatteet ylleen vaihtanut Simon – osoittaa herkkyyttä ja haavoittuvuutta.

Hyvin iso osa Kinky Bootsista ja sen toteutuksen onnistumisesta on kiinni Lolan esittäjästä, ja HKT on tehnyt valinnallaan täysosuman.

KinkyB19.jpg

Myös muu casti ansaitsee toki kiitoksensa. Toista miespääosaa, tehtaanjohtaja Charlietä, esittää useissa musikaaleissa loistanut Petrus Kähkönen (mm. Vampyyrien tanssi, Shrek), joka esittää oman osansa vakuuttavasti ja vahvasti. Kähkösen laulu on aina yhtä ilahduttavaa kuultavaa.

Miespääosiin verrattuna naisnäyttelijöillä on tässä musikaalissa pienemmät roolit. Charlien tyttöystävänä, Nicolana, vilahtaa muutaman kerran Raili Raitala ja samaan mieheen salaa lätkässä olevaa Laurieta esittää Anna Victoria Eriksson. Laurien rooli on itse asiassa Nicolaa isompi, ja Eriksson pääsee esittämään myös komediennen taitojaan hassuttelevana tehdastyöntekijänä. Molempia naisia olisin kuunnellut mielelläni enemmänkin.

Isossa osassa ovat myös Lolan enkelit, piikkikoroissa tanssiva ja akrobaattisia temppuja tekevä ryhmä drag queeneja. Huh. Piti ihan tarkistaa käsiohjelmasta, olivatko kaikki tanssijat todella miehiä. 

Puvustuksen, valaistuksen ja lavasteiden osalta HKT on pannut parastaan, ja erityisesti drag queenit ovat peruukkeineen ja erilaisine korkokenkineen huikeita ilmestyksiä. Lolan asuissa on Lady Gagaa, Liza Minnelliä, Evitaa ja Jessica Rabbitia.

Kun vedetään överiksi, tehdään se täysillä ja ylpeydellä!

KinkyB29.jpg

Myös 6-vuotias musikaalifanimme pääsi mukaan esitykseen. Koska olin nähnyt show’n jo aiemmin, arvioin, että sen voi katsoa myös lapsen kanssa. Hän pitikin esityksestä kuulemma ”tosi tosi tosi kovasti”.

Teema herätti kuitenkin kysymyksiä, ja pohdimme esityksen jälkeen yhdessä, miksi ne miehet halusivat pukeutua naisten vaatteisiin ja halusivatko he siis olla tyttöjä. Päädyimme yhteisesti siihen, että ihmiset ovat erilaisia ja muistelimme myös show’n tärkeintä sanomaa ja opetusta: hyväksyä joku sellaisena kuin hän on. Ei aina tarvitse edes ymmärtää, miksi joku on erilainen. Jotenkin tämä sanoma tuntui erittäin ajankohtaiselta, ja musikaali upposi itseenikin paremmin kuin kaksi vuotta sitten Broadwaylla.

KinkyB11.jpg

Esityksestä jäi erittäin hyvä mieli ja iloinen tunnelma koko viikonlopuksi. Tällaista iloista menoa ja kaikin puolin hienosti toteutettua musiikkiteatteria on ilo katsoa, eikä ihmekään, että yleisö osoitti suosiota seisaaltaan eikä aplodeista ollut tulla loppua.

KinkyB28.jpg

Siis hyvin lämpimät suositukset Kinky Bootsille. Tällaista show’ta ei ole aiemmin kaupungissa nähty eikä varmasti tulla hetkeen näkemäänkään!

 

Lippu saatu Helsingin kaupunginteatterilta.

Kuvat: Mirka Kleemola, Helsingin kaupunginteatteri

Kulttuuri Suosittelen

Gastronaatti: Arjen ruokavinkit #36

Kesän vaihtuminen syksyksi alkaa näkyä jo lautasillakin. Kun vielä pari viikkoa sitten söimme kilokaupalla oman kasvihuoneen tomaatteja ja kurkkuja, niiden tuotanto alkaa olla tältä vuodelta ohi. Omenaa sen sijaan riittää, ja tänään pääsimme herkuttelemaan myös itse kasvatetuilla lohkoperunoilla!

Gastronaatti - uuniperunat ja aioli.jpg

Eipä olla nähty pitkään aikaan, #gastronaatti-aioli!

Tänään nostin mökiltä viimeiset Siiklit, ja isoimmat niistä pääsivät 200-asteiseen uuniin oliiviöljyn, suolan ja hienonnettujen korianterinvarsien kanssa melkein tunniksi.

Jos et vielä tunne sauvasekoittimella tehtyä aiolia, nyt kannattaa tehdä lähempää tuttavuutta! Kuori ja hienonna kaksi valkosipulinkynttä. Laita ne, 2 tl Dijon-sinappia, puolen sitruunan mehu, 1/4 tl suolaa, ihan pikkuisen valkopippuria ja kananmuna korkeaan kapeaan kannuun, sauvasekoittimen mukana tullut on hyvä. Valuta lopuksi päälle 2 dl rypsiöljyä. Kaikkien aineiden täytyy olla huoneenlämpöisiä. Laita sitten sauvasekoittimen terä kannun pohjalle, käynnistä laite ja nosta hiljalleen ylös. Muutama sekunti, ja elämäsi paras aioli on valmista!

Kaksivuotias perunakriitikkokin hyväksyi jostain syystä nämä perunat ruokavalioonsa 😀 #keittiössänyt #uunipottuja #paahtajanainen

Gastronaatti - Paahdetut kukkakaalit ja parsakaalit.JPG

Tänään #paahtajanainen paahtoi kukkakaalia ja varsiparsakaalia (myös jälkimmäinen suomalaista!): tein kulhossa kastikkeen karkeasta Dijon-sinapista, oliiviöljystä, suolasta ja pippurista ja pyöräytin paloitellut kaalit seoksessa, toki lehtineen. Sitten vain kaalit pellille ja 175-asteiseen uuniin noin 20 minuutiksi, niin että palat ovat vielä napakan pureskeltavia. #keittiössänyt #syksy

Gastronaatti - Kikhernepasta.JPG

Tänään oli pastaperjantai: surautin sauvasekoittimella kannussa tahnaksi tölkillisen keitettyjä kikherneitä, avokadon, raastetun ison valkosipulinkynnen, puolikkaan punaisen chilin, puolikkaan sitruunan mehun ja pienen kourallisen ruohosipulia, kun sitä jääkaapissa oli, kaavin tahnan kulhoon, maustoin suolalla ja pippurilla ja lisäsin sitten valutetun spagetin ja sekoitin.

Lautasilla päälle vähän oliiviöljyä ja auringonkukansiemeniä. Aikaa meni vartti eli se, mitä spagetin keittäminen vei. Rentoa viikonloppua! #keittiössänyt #pastapäivä #perjantaiillanhuumaa

Gastronaatti - Neljän raaka-aineen lasagne.JPG

Somemaailmassa on nyt kohistu @satokausikalenteri’n neljän raaka-aineen kesäkurpitsalasagnesta, eikä syyttä. Meillä ei ollut viikonloppuna kesäkurpitsaa mutta pihvitomaatteja sitäkin enemmän, joten päätin kokeilla, voisiko samaa ideaa soveltaa niihin.

Ladoin vuoan pohjalle kerroksen tomaattisiivuja, levitin ohuen kerroksen basilika-cashewtahnaa (juu, sitä meillä riittää) ja kerroksen lasagnelevyjä. Jatkoin kerroksia niin kauan kuin tomaatit oli käytetty, ja sitten lopuksi ripottelin pinnalle kunnon kerroksen juustoraastetta. Paistoin lasagnea 200-asteisessa uunissa runsaan puoli tuntia, ja annoin sen vetäytyä melkein saman ajan.

Maistui, koko perheelle ja jäi alkuviikon lounaiksi, onneksi <3 #keittiössänyt #lasagne #pikalasagne #sadonkorjuu #tomaattihulluus #neljänraakaaineenlasagne

Gastronaatti - Omenapannukakut.JPG

Tänä aamuna piilotin omenaa pannukakkuihin: Sekoitin kulhossa 2 dl vehnäjauhoja, 1 tl leivinjauhetta, 1 rkl sokeria, 1/4 tl suolaa, 2 dl maitoa, yhden pienen munan ja 1 rkl sulatettua voita. Lopuksi lisäsin 3 karkeaksi raastettua kirpeää oman mökin omenaa ja annoin turvota muutaman minuutin. Paistoin pannukakkuja voissa keskilämmöllä muutaman minuutin per puoli ja tarjosin keltaluumujen ja hunajan kanssa. Leppoisaa sunnuntaita! #keittiössänyt #pannariaamu #americanpancakes #omenahulluus #omenapannukakut #omenapannukakku

Gastronaatti - Luumupiirakka.JPG

Tänään päällystin sen omenapiirakkapohjan keltaluumuilla. Aika kirpsakoitahan luumuista uunissa tulee, mutta ihmeen hyvin ”kakku” lapsillekin upposi 😀 #keittiössänyt #somepiirakka #luumupiirakka

Gastronaatti - Kantarellipiirakka.JPG

Pakastimen viimeinen viimevuotinen kantarellipussi meni tähän sienipiirakkaan, jonka täytteessä on sienien ja sipulin lisäksi kesäkurpitsaa, mehevyyttä tuomassa. Nyt sitten vain jännitetään, vieläkö tänä syksynä saadaan uusia sieniä. #keittiössänyt #sienipiirakka #sienikaiho

Gastronaatti - Perunapizza.JPG

Pellillinen perunapizzaa. Toisella puolella hyväksi havaitut Järki-Särki, sipuli, gouda ja toisella basilika-cashewtahna, tomaatti, mozzarella. #keittiössänyt #perunapizza

Siivuta muutama raaka peruna mandoliinilla tai veitsellä ohuiksi siivuiksi, levitä uunipellille vähän lomittain ja sipaise päälle oliiviöljyä. Paista perunoita 200-asteisessa uunissa vajaa vartti. Lisää päälle pestoa, tomaattisiivuja ja mozzarellaa tai Järki-Särkeä, kesäsipulia ja raastettua goudaa ja nosta takaisin uuniin muutamaksi minuutiksi, niin että juusto sulaa.

Gastronaatti - Kaura-omenapaistos.JPG

Ensimmäinen kaura-omenapaistos tänä syksynä muttei todellakaan viimeinen, kun puita katsoo! #keittiössänyt #omenahulluus

Gastronaatti - Linssinugetit.JPG

Linssinugettitehdas. #keittiössänyt #gastronaatti2

Gastronaatti - Punajuuripasta.JPG

Pastapäivä! Kuullotin ensin kaksi hienonnettua valkosipulinkynttä öljytilkassa pannulla. Sitten nakkasin ne korkeaan kannuun, lisäsin perään kaksi pientä aiemmin keitettyä ja kuorittua punajuurta, purkillisen mascarponejuustoa, kaksi ruokalusikallista basilika-cashewtahnaa, pikkuisen mustapippuria ja suolaa ja hurautin ne sauvasekoittimella tahnaksi. Tahnan sekoitin keitetyn spagetin joukkoon ja lautasella lisäsin päälle cashewpähkinöitä.

Kaksivuotiasta nauratti vaaleanpunainen väri, ja hän halusi kolme kertaa ”Litää”, mitä en muista tapahtuneen, jaa, no ehkä koskaan. Jotakin erityistaikaa tässä ruoassa siis oli! #keittiössänyt #punajuuripasta #punajuurihulluus

Gastronaatti - Tomaattigalette.JPG

Kasvihuoneessamme rehottaa 18 tomaattia, siis kah-dek-san-tois-ta. Satoa kypsyy joka päivä, mutta silti kuvan galette on ensimmäinen lämmin ruoka, jonka olen omista tomaateista tehnyt. Yleensä tomaatit napsitaan suoraan puskasta kasvihuoneessa tai suoraan vadilta keittiössä. Salaattiakin olen tehnyt vain kolme kertaa. Kolme! Miten paljon tomaatteja pitää viljellä, jotta niitä saa syödä yltäkylläisesti? Tarvitsenko isomman kasvihuoneen? Noh, tässä joka tapauksessa tulee tomaattigaleten ohje, sen voi hyvin tehdä kaupan tomaateista.

Nypin kulhossa 100 grammaa paloiteltua voita, 1/2 tl suolaa, 1 tl leivinjauhetta ja 4 dl vehnäjauhoja murumaiseksi seokseksi. Lisäsin yhden kananmunan ja 1/2 dl turkkilaista jogurttia ja sekoitin taikinan nopeasti palloksi. Pallon nostin jääkaappiin vajaaksi tunniksi, niin että se asettui ja jähmettyi vähän. Taikinan levätessä hienonsin kesäsipulinipun vihreät varret ja kuullotin ne öljyssä ja viipaloin neljä tomaattia (ja pelasin esikoisen kanssa neljä peliä Maijaa). Taputtelin taikinan käsin pyöreäksi pohjaksi suoraan leivinpaperin päälle. Sipaisin alimmaiseksi ohuen kerroksen ihmeellisen monikäyttöistä basilika-cashewtahnaani, ja sitten lisäsin sipulit, mozzarellapallon paloina ja tomaattiviipaleet ja käänsin pohjan reunat tomaattien päälle. Voitelin reunat vielä maitotilkalla. Paistoin piirakkaa 200-asteiseen uunin keskitasolla runsaan puoli tuntia, niin että mozzarella hieman ruskettui. Pöytään kannoin piirakan jäähtyneenä ja ripottelin päälle basilikaa. Toivottavasti teille maistuu! #keittiössänyt #tomaattihulluus #tomaattigalette #tomaattipiirakka

Gastronaatti - Paahdetut porkkanat.JPG

#paahtajanainen oli kesän ongelmissa miltei 30-asteisessa keittiössä, mutta nyt hän on palannut innokkaampana kuin koskaan. Aloitetaanpas kesäporkkanoista. #keittiössänyt

Gastronaatti - Avomaankurkkukastike.JPG

Kolme avomaankurkkua pukkaa pötkylöitä sellaista tahtia, että meillä on ollut varsinaiset #avomaankurkkutalkoot. Yksi koko perheen lemppareista on ollut simppeli jogurttikastike: kolme kuorittua, karkeaksi raastettua ja nesteestä kuivaksi puristettua avomaankurkkua kulhoon ja seuraksi yksi hienoksi raastettu valkosipulinkynsi, puolitoista desiä turkkilaista jogurttia, puoli teelusikallista suolaa ja pikkuisen valkopippuria myllystä. Päälle vielä ruohosipulia, ja kyllä maistuu pottujen kanssa ja leivän päällä. #keittiössänyt #avomaankurkkuhulluus

Gastronaatti - Kreikkalainen salaatti.JPG

Yhtäkkiä Kreikka kiinnostelee lautasella: avomaankurkkuja, tomaatteja ja oreganoa mökiltä, oliiviöljyä, suolaa ja fetaa kaupasta. Aivan täydellinen elokuun alun salaatti. #keittiössänyt

Rouva Instagramissa: @satu_koivisto

Sarjan edelliset osat:

Psst, jos et ole vielä ehtinyt ostaa Gastronaatti 2 -kirjaamme, löydät sen täältä: notofupublishing.com.

Koti Ruoka ja juoma