Mökkivieraisilla omalla kesämökillä

Hellevaroitus: luvassa tukalaa hellettä! Mikäpäs parempi paikka sen vastaanottamiseen kuin Rouvan Etelä-Savon-saunamökki, jossa emme ole käyneet kahteen vuoteen.

Etelä-Savon-mökillä-8.jpg

Päätimme silloin kaksi vuotta sitten, että mökki sijaitsee tässä elämäntilanteessa liian kaukana, ja kahden lapsen kanssa neljän tunnin automatka on yksinkertaisesti liikaa tehtäväksi joka toinen viikonloppu ja vain parin yön vuoksi. Päädyimme siis hankkimaan Herttoniemen-puutarhamökkimme ja antamaan saunamökin ystäviemme perheen käyttöön.

Tilanne on varsinainen win-win: he saivat kaipaamansa kesäpaikan, jota voivat käyttää kuin omaansa ja me puolestaan jonkun, joka huolehtii, että mökki on kunnossa nyt, kun emme itse sitä käytä.

Etelä-Savon-mökillä-10.jpg

Kivahan mökillä oli käydä kyläilemässä nyt, kun joka tapauksessa tulimme vierailulle anoppilaan. Automatka tuntui silti pitkältä pienimmän matkustajan kanssa, joten aivan heti emme ole palaamassa tämän mökin käyttäjäksi.

Etelä-Savon-mökillä-15.jpg

Rouva haaveili, että olisi saanut kerättyä pihasta mukaan kantarelleja, mutta ilma on ollut liian kuiva ja kuuma niille. Mustikoitakaan ei löytynyt pihasta kuin pieni kourallinen.

Etelä-Savon-mökillä-4.jpg

Kesän kuumimpien päivien kunniaksi kävin jopa itse uimassa järvessä. Edellisestä kerrasta onkin kaksi vuotta, ja viimeksi olen tänne Puulaveteen pulahtanut ehkä kolme tai neljä vuotta sitten. 

Etelä-Savon-mökillä-2.jpg

Vaikka tässä näyttääkin, että houkuttelen lasta veteen, tilanne oli täysin päinvastainen: hän oli uinut varmaan jo lähemmäs tunnin ennen kuin uskaltauduin itse järveen. 

Etelä-Savon-mökillä-1.jpg

Mutta vesihän oli siis oikeasti todella lämmintä, varsinkin pinnasta. Hyvä, että tuli käytyä!

Etelä-Savon-mökillä-6.jpg

Pienin mökkivieras pulikoi puhallettavassa kahluualtaassa, ja lopussa pääsimme vielä saunaan lämmittelemään.

Etelä-Savon-mökillä-7.jpg

Mökin emännän viransijaisuutta hoiteleva Sini paistoi lettuja.

Etelä-Savon-mökillä-11.jpg

Etelä-Savon-mökillä-14.jpg

Miten hyviltä ne maistuivatkaan!

Etelä-Savon-mökillä-12.jpg

Jälkiruoaksi paahdoimme vielä vaahtokarkkeja, joita dipattiin sulatettuun suklaaseen. Uuh.

Etelä-Savon-mökillä-13.jpg

Tänään käymme illemmalla mökillä ihan omalla porukalla, sillä ystävämme lähtivät jo kotiinsa.

Etelä-Savon-mökillä-3.jpg

Vaan olipahan hauskaa ja erikoista olla vähän niin kuin kyläilemässä omalla mökillä. Kiitos isännille vielä illasta!

Etelä-Savon-mökillä-16.jpg

Etelä-Savossa ollessamme olemme päässet jatkamaan myös lähes katkeamatonta kesätraditiota jo useamman vuoden ajalta: kesäretkeä Tertin kartanoon. Siitä lisää toisella kerralla.

Kulttuuri Sisustus Matkat

Puutarhamökin tapetointi oli melkoista palapeliä

Puutarhamökin muodonmuutos alkaa vähitellen näkyä. Oikeasta kuvakulmasta katsottuna mökin tupa näyttää jo jopa varsin hyvältä.

Mökin maalaus ja tapetointi-6.jpgVintin ja alkovin maalaamisen jälkeen kävin tuvan kimppuun ja maalasin sen katon ja puolipaneelit valkoisiksi. Katto oli aiemmin puun värinen ja puolipaneelit vihreät.

Mökin maalaus ja tapetointi-12.jpg

Sekä paneelit että katto on maalattu kolmeen kertaan: ensin valkoisella Uula Into -pohjamaalilla ja sen jälkeen sävyllä Höyhen sävytetyllä Uula Into -kalustemaalilla, joka on hajuton ja nopeasti kuivuva vesiohenteinen öljymaali. Samoilla maaleilla on maalattu myös tuvan peitelistat paneelin ylä- ja alareunoihin.

Maalaaminen vei minulta kaiken kaikkiaan neljä työpäivää (tai iltaa), ja tein sen kahdessa osassa, sillä en saanut tupaa täysin tyhjäksi.

Mökin maalaus ja tapetointi-3.jpg

Listojen maalaamisen jälkeen tein ensimmäisen koemaalauksen lattiaan. Se on ollut aiemmin käsiteltynä ruutukuvioiseksi, mutta valitettavasti ruutukuvio ei kata koko lattiaa: purettujen keittiön kalusteiden alta paljastui maalaamattomat alueet.

Halusimme kuitenkin säilyttää ruutukuvion, joten käytin vanhaa ruudukkoa apuna ja tein maalarinteipillä uuden ruudukon sen päälle. Maali on Uulan Puulattimaalia, ja se on sävytetty sävyllä Usva.

Mökin maalaus ja tapetointi-7.jpg

Aivan alkuperäinen ajatus oli, että tässä vielä vaalean puun värisenä näkyvät osat maalattaisiin valkoisiksi, mutta nyt Rouva pohtii, pitäisikö ne sittenkin jättää käsittelemättä. Oma silmäni ei ole vielä tottunut tähän ajatukseen. Kyllähän se helpottaisi hommaa, sillä maalikerros pitää vetää kahdesti, ja teipit on irrotettava ja laitettava takaisin maalauskertojen välillä.

Sitten vaan mietin sitä, että jos toiset ruudut jäisivätkin puulle. nyt harmaaksi maalatut ruudut voisivatkin olla kivemman näköiset valkoisina. Tämä vaatinee koemaalauksen toiseen kohtaan.

Jäimme pohtimaan asiaa ja siirryin seuraavaksi tapettien pariin. Eilen ja toissapäivänä teinkin töitä puolille öin ja pikkutunneille, jotta sain koko tuvan tapetoitua kahdessa päivässä. Tapetti on Colefax & Fowlerin Alderney (Aqua), jonka tilasin Wallpaperdirect.comista.

Mökin maalaus ja tapetointi-8.jpg

Ammattilainen olisi varmasti tehnyt tämänkin nopeammin, mutta tällaiselle eläissään vain kolme ja puoli seinää tapetoineelle amatöörille tupa olikin yllättävän haastava. Yksikään seinä ei ole ehjä, ja kaikkien ikkunoiden, viistojen kattojen, sähkökaappien ja sähköjen läpivientien vuoksi tapetointi oli paikoin melkoista palapeliä ja vaati paljon mittailuja ja vielä enemmän ihmettelyä.

Mökin maalaus ja tapetointi-10.jpg

Homma on vielä viimeistelemättä ja suurin osa tapetin ylimääräisistä reunoista odottaa vielä irtileikkaamista terävällä veitsellä.

Mökin maalaus ja tapetointi-9.jpg

Olemme tapetin valintaan hyvin tyytyväisiä, ja työn laatukin on riittävän hyvä. Hieman hankalaa venyvän paperitapetin asentaminen on, mutta selvisin siitä ilman suurempia mokia. Tapettiakin meni hukkaan vähemmän kuin laskin (pystyin käyttämään hukkapaloja ikkunoiden päällä), ja voinen palauttaa yhden ostamistani rullista takaisin myyjälle, jos vaan huolivat sen takaisin.

Mökin maalaus ja tapetointi-5.jpg

Ainoa mitä pohdimme on, että luimme tämän tapetissa kiemurtelevan kasvin olevan wisteria (sinisade), joten nyt pelkäämme, että aina kun käymme tuvassa, ajattelemme väistämättä Wisteria Lanea ja Täydelliset naiset -tv-sarjaa.

Mökin maalaus ja tapetointi-11.jpg

Viimeistelytöiden jälkeen edessä lienee lattian maalaus ainakin tulevan keittiön kohdalta. Muut kohdat voi maalata periaatteessa milloin vain, sillä muualla tuvassa ei tule olemaan kiinteitä kalusteita. Toki tulevan vaatekomeron kohtakin kannattaisi maalata, jotta komeron saisi käyttöön jo pian.

Vaan mitäs mieltä: tehdäänkö lattiasta harmaa-valkoinen vai jätetäänkö valkoiseksi suunnitellut osuudet puun värisiksi siitäkin huolimatta, että osa näistä puun värisistä ruuduista ovat hieman eri värisiä kuin muualla lattiassa? Ja vaihdetaanko harmaan tilalle sittenkin valkoinen?

Koti Remontointi Sisustus