Sensuelli Les Nuits – Yölliset tunnit ei säästele paljasta pintaa

Kansallisbaletin kevään viimeinen ensi-ilta, koreografi Angelin Preljocaj’n Les Nuits – Yölliset tunnit, nähtiin viime viikonloppuna. Kävimme katsomassa esityksen Rouvan kanssa lauantaina.

Les Nuits - Yölliset tunnit - 3.jpg

On myönnettävä, etten tiennyt oikeastaan, mitä olin menossa katsomaan. Olin lukenut etukäteen vain teoksen lyhyen esittelytekstin, jossa sen kerrottiin pohjautuvan Tuhannen ja yhden yön tarinoihin. Tämä kuvaus ja teoksen markkinoissa käytetyt kuvat asettivat odotukset jonnekin Aladdinin maisemiin, ja ajattelin jostain syystä näkeväni klassista balettia Tuhannen ja yhden yön hengessä.

Esityspä ei ollutkaan laisinkaan klassista balettia vaan sekoitus nykybalettia ja nykytanssia, ja Tuhat ja yksi yötä olivat mukana enemmänkin henkisesti kuin inspiraation lähdettä alleviivaavasti kuvittavana. Katsojat vietiin 19 kohtauksesta koostuvalle sensuellille matkalle, joka alkoi itämaisesta kylpylästä mutta veikin myöhemmin myös Bollywoodiin ja James Bond -tunnelmiin. Yhdistävä tekijä kohtauksissa oli eroottinen lataus, eikä esityksessä säästelty paljasta pintaa.

Les Nuits - Yölliset tunnit - 4.jpg

Esityksessä liikuttiin kyllä itämaisissa tunnelmissa, ja erityisesti musiikki vei monissa kohtauksissa jonnekin Arabian öihin, mutta mukana oli myös kappaleita aivan muista ulottuvuuksista. It’s a Man’s, Man’s, Man’s World ja We Only Live Twice yllättivät ja jäivät jotenkin hieman irrallisiksi, sillä en ymmärtänyt, miten kappaleet liittyivät Tuhanteen ja yhteen yöhön tai ylipäänsä kokonaisuuteen.

Les Nuits - Yölliset tunnit - 1.jpg

Pitää myös myöntää toinen asia, josta olen kyllä kirjoittanut aiemminkin: minun on ylipäänsä vaikea ymmärtää vain tanssin keinoin kerrottua tarinaa. Tarvitsisin kertojan vääntämään rautalangasta, mistä on kyse ja mitä lavalla tapahtuu. Tämän esityksen taustalla ei ollut tiettyä tarinaa, jonka olisi voinut lukea etukäteen ja siten saada selville, mitä tanssijat liikkeillään kertovat.

Tanssi itsessään oli upeaa katsottavaa: sulavaa, yhdenaikaista ja varmasti hyvin vaativaa. 31:llä huikean taitavalla tanssijalla sai aikaiseksi näyttäviä kohtauksia, mutta mukana oli myös hyvin intiimejä duoja, joissa lavalla oli vain kaksi tanssijaa.

Les Nuits - Yölliset tunnit - 5.jpg

Constance Guisset’n lavastus ja Cécile Giovansili Vissièren valaistus olivat paikoin hyvin minimalistisia, mutta joissain kohtauksissa nähtiin myös sitä itämaista kuvastoa, jota ajattelinkin näkeväni. Lopussa nähty numero mashrabiya-ikkunoiden edessä oli esityksen visuaalisimpia.

Les Nuits - Yölliset tunnit - 6.jpg

Tutustumismatkani baletin maailmaan jatkuu varmasti myös ensi kaudella. Tyttäreni on nimittäin niin päättäväisesti menossa balettitunneille, että isänkin on parasta olla perillä taidemuodosta. Luulen, että seuraavan kerran pyrin kuitenkin löytämään klassisemman teoksen, joka kertoo jonkin tutun tarinan ja jossa on suuria hyppyjä ja näyttäviä piruettisarjoja.  

 

Aiemmin olen tutustunut Kansallisbaletissa näihin teoksiin:

Kuvat: Mirka Kleemola / Suomen kansallisbaletti

Lippu esitykseen saatu Kansallisbaletilta.

Kulttuuri Suosittelen

Ei mitään stressiä, tehdään sen verran kuin ja silloin kun ehditään

Apua! Kevään lämpimin viikonloppu, emmekä me ehdi edes käymään mökillä! Kaikki muut ovat jo perustaneet kasvatuslaatikkonsa ja istuttaneet kasvinsakin niihin! Nyt koko kevät menee ohi, emmekä me saa mitään aikaiseksi! Miksi edes on mitään mökkiä, jos on niin paljon kaikkea muuta tekemistä, ettei mökillä ehdi käydä?

Puutarhamökillä - 03.jpg

Tällaisissa tunnelmissa otimme vastaan kevään tähän mennessä lämpimimmän ja hyvin aurinkoisen viikonlopun. Ennalta sovittuja menoja kun oli sekä lauantaille että sunnuntaille, mökillä jäi käymättä. Jos olisikin ollut kylmää ja sateista, mutta kun ei.

Tilannetta pahentaa sekin, että myös ensi viikonloppuna on muuta tekemistä sekä lauantaille että sunnuntaille, ja hyvin monena muunakin viikonloppuna touko-kesäkuussa on sellaisia pakollisia menoja, että mökille päästään vain jompanakumpana päivänä, jos silloinkaan.

Ymmärrän kyllä, että ei tästä pitäisi ottaa mitään painetta ja ei mökillä käymisen pitäisi olla mikään pakko, josta pitää stressata, mutta toisaalta juuri nyt pitäisi saada asiat maahan ja kasvihuoneeseen kasvamaan ja myös remonttihommia edistettyä. Kohta pääsemme jo maalaamaan mökin sisätilojakin, mutta mistäs se aika maalaamiselle revitään?

Puutarhamökillä - 02.jpg

Ehdottelin Rouvalle, että käydään mökillä vuorotellen joinain päivinä töiden jälkeen. Lasten kanssa mökillä ollessa toinen joutuu joka tapauksessa vahtimaan pienempää, joten se on hommien edistymisen kannalta aivan sama, ollaanko paikalla koko porukalla.

Katselin heti kalenterista, minä päivinä ehtisin töiden jälkeen pesemään kasvihuoneen ikkunoita, ja Rouvakin otti helatorstain jälkeisen perjantain töistään vapaaksi. Kävin vielä sunnuntai-illan päätteeksi tilaamassa Plantagenista lisää kasvatuslaatikoita ja multaa ja sovin toimituksen perjantaille. Hain samalla reissulla vielä Mellunmäestä ison keraamisen ruukun, jonka Rouva oli löytänyt jostain käytettynä (ylin kuva). Se kulki kätevästi taksilla Herttoniemeen, ja siihen laitettaneen kasvamaan kesäkurpitsaa.

Puutarhamökillä - 01.jpg

Nyt hengitetään syvään ja toistetaan perässä: ”Ei mitään stressiä, tehdään sen verran kuin ja silloin kun ehditään. Ei mitään stressiä…”

Koti Sisustus