Kuukausi töitä takana

Kappas, töihin paluusta on jo reilu kuukausi! Ensimmäiset viikot töissä olivat aikamoista pehmeää laskua, mutta nyt olen päässyt kiinni molempiin uusiin projekteihini, ja kylläpä on kivaa olla taas töissä ja aikuisten parissa. Uusien tehtävien myötä tuntuu lähes kuin olisi aloittanut täysin uudessa työpaikassa, ja on virkistävää olla taas kädet kunnolla savessa! 

Kuva2.jpg

Töihin paluu tarkoitti suurta muutosta myös lapsille. Poika aloitti päiväkotinsa, ja tyttökin palasi siihen arkeen, jossa päiväkodissa ollaan viitenä päivänä viikossa ja hoitopäivä on puolisen tuntia pidempi kuin hoitovapailla ollessamme.

Päiväkodin alku on sujunut yllättävän hienosti. Poika sopeutui uuteen arkeensa erinomaisesti jo ensimmäisellä harjoitteluviikolla eikä itkeskellyt perääni kuin aivan muutamana aamuna. Alkua on toki helpottanut se, että isosisko on koko ajan siinä lähellä, auttaa kaikessa ja leikkii ulkonakin pikkuveljen kanssa.

Kuva3.jpg

Päiväkodin aikuiset raportoivat, miten poika leikkii kaikki päivät iloisesti muiden lasten kanssa, kulkee rohkeasti pihalla kuin olisi ollut siellä pidempäänkin, oppii päivittäin uusia sanoja ja on ylipäänsä hyvin aurinkoinen ja peruspositiivinen. Oli hauskaa kuulla, että hänestä käytettiin juuri näitä sanoja, sillä niin olemme kuvailleet poikaamme itsekin.

Vaan kotona on nyt hieman toinen meno. Päiväkodin alku on ollut kuitenkin sen verran stressaavaa, että lapsiraukka on iltaisin todella väsynyt ja suuttuu ja itkee herkästi. Muistan, että tytön päiväkodin alun kanssa 4,5 vuotta sitten oli aivan samanlaista juuri ensimmäisen kuukauden kohdalla, joten tämä oli odotettavissa. Toivottavasti saamme pian sen aurinkoisen pojan takaisin myös kotiimme.

On tämä muutos kuitenkin ollut vanhemmalle lapsellekin melko rankkaa, ja myös hän on ollut väsyneempi kuin vielä talvella. Tällä viikolla lapset ovat kyllä jo vaikuttaneet virkeämmiltä iltaisin ja heränneet myös aamulla hyväntuulisina, joten ehkä hekin alkavat jo tottua uuteen arkeen.

Kuva1.jpg

Itselläni rutiinit päiväkotilogistiikassa ovat alkaneet löytyä – pyöräilyä lukuun ottamatta. Nyt, kun päiväkotiin pitää taas mennä rattaiden kanssa, pyörän mukaan ottaminen on jos ei mahdotonta niin ainakin hyvin hankalaa. Niinä päivinä, kun haluan pyöräillä töihin, joudun siis käytännössä tekemään päiväkotireissun erikseen ja joko palaamaan kotiin hakemaan pyörää tai viemään sen kotiin ennen kuin haen lapset päiväkodista.

Ei se matka ylitsepääsemättömän pitkä ole, mutta kun muutenkin tunnen olevani joka päivä sekä jostain myöhässä että lähteväni kaikkialta liian aikaisin, jokainen hukkaminuutti näissä siirtymissä on liikaa. Lapsen voisi tietty kuljettaa pyörän istuimessa, jos istuimen jättää sitten päiväkotiin odottamaan lapsen noutoa.

Vaan kyllä täytyy sanoa, että omat energiatasoni iltaisin ovat aivan toisenlaiset kuin hoitovapaalla tai ennen sitä. Iltaisin on vaikea jaksaa tehdä mitään ylimääräistä, ja huomaan ajatuksieni olevan lähinnä työasioissa. Mutta kyllä tämä tästä varmasti vähitellen tasaantuu, ja löytänen itsekin taas sopivan tasapainon työn ja vapaa-ajan – ja bloggaamisen – välillä.

Perhe Vanhemmuus Työ

Lounas kaupungilla: Krog Roba

Tapahtui eräänä keskiviikkona hoitovapaani loppupuolella lounasaikaan. Olin ajatellut käydä yhdellä viimeisistä kaupunkilounaistani Pikku-Roballa sijaitsevassa ravintola Pastiksessa. Kävi kuitenkin niin hassusti, että ravintola oli myynyt lounaansa yksinkertaisesti loppuun, enkä halunnut tilata mitään à la carten puolelta. Jatkoin siis matkaani, ja katseeni kiinnittyi kadun toisella puolella sijaitsevaan Krog Robaan. Haa!

Krog Roba - 06.jpg

Ravintola ei ollut minulle entuudestaan tuttu, ja sen nimikin soitteli kelloja vain etäisesti mutta kuitenkin duurissa. Kurkistettuani sisään palaset alkoivat loksahdella paikoilleen.

Kävi ilmi, että paikka on hotelli Lilla Robertsin ravintola. Helsingin hotelliskene ei ole itselleni hirveän tuttu, sillä en yövy täällä koskaan hotellissa, mutta Lilla Robertsin nimeen olen törmännyt useamman kerran Helsingin ulkopuolelta kaupunkiin saapuneiden tuttujen postauksissa. Hotelli ja ravintola on avattu vuonna 2015 tiloihin, joiden edellinen haltija oli Helsingin Poliisi. 

Krog Roba - 03.jpg

Krog Roban lounas on ns. astetta parempi ja hintakin ravintoloiden peruslounaita korkeampi: 2 lajia 23 € ja 3 lajia 29 €.

Alkuun tarjottiin punajuurisalaattia, jossa oli punajuuren lisäksi ohuita lihasiivuja. Mistä tiesivätkin, että minut on helppo voittaa puolelleen juuri punajuurella?

Krog Roba - 01.jpg

Pääruoaksi valitsin Haukiwallenbergaren, puikulaperunamuusia ja paahdettua voita. Aivan täydellinen annos, jonka kanssa tarjottiin myös etikkaiset ja tillillä maustetut kurkut. Jotenkin annos lupaili jo, että kesäkin on lähestymässä.

Krog Roba - 04.jpg

Jälkiruoaksi tilasin vielä Banaanikakkua, kinuskia ja maitojäätelöä. Aaah…

Krog Roba - 05.jpg

Lounas oli erittäin hyvä, ja Krog Roba miljöönä hyvin kaunis niin sisustukseltaan kuin arkkitehtuuriltaankin. Tänne tulisin kyllä toistekin, jos hoodeilla olisin!

Krog Roba - 02.jpg

 

Lisää lounassuosituksia kaupungilta:

Koti Ruoka ja juoma