Puutarhamökin seinässä on iso reikä

Ohoh, kevät tuli rytinällä, ja puutarhamökillekin kytketään vedet tulevana viikonloppuna!

Mökkiremontti - 11.jpg

Kävimme viime sunnuntaina mökillä ensimmäistä kertaa lumien lähdön jälkeen katselemassa sekä kevään merkkejä kukkapenkeissä että remontin etenemistä mökin sisätiloissa.

Rouvaa ilahdutti kovasti, että pionit puskivat jo versoa maasta. Ainakin osa niistä näyttää siis selvinneen talvesta.

Mökkiremontti - 07.jpg

Viime syksynä istutetut tulppaanit näyttivät myös olevan paikoillaan, ja viritin niiden ympärille verkkoaitaa, kun huomasin muutamissa lehdissä hampaanjälkiä. Viime keväänä kauriit kävivät nimittäin tekemässä tuhojaan useamman mökin pihassa.

Mökkiremontti - 08.jpg

Mökin sisälle talvehtimaan nostettu ruusu oli kasvattanut paljon uusia lehtiä. Niin ikään mökin sisään nostetut daalian juurakot näyttivät hieman kuivahtaneilta, mutta nekin olivat alkaneet kasvattaa uusia juuria. Rouva laittoi ne nyt multaan mökin sisälle.

Mökkiremontti - 13.jpg

Mökin remontti on sekin edennyt. Suurin ilon aiheemme on tuleva makuualkovi, joka on tehty yhdistämällä entinen vaatekomero ja kuivakäymälän tila. Emme tarvinneet kumpaakaan. (Vaatteille on tulossa iso kaappi, ja yhdistyksen käymälä on niin lähellä, että ei tulisi mieleenkään lähteä itse huolehtimaan oman tyhjentämisestä.)

Niistä syntyvä tila on kooltaan n. 140 cm x 210 cm, eli sinne mahtuu oikein hyvin kerrossänky lapsille. Joskus myöhemmin vaikkapa 120 – 140 cm leveä runkopatja. Vaikka mökin tupa on täynnä tavaraa, nyt jo vaikuttaa, että mökistä tulee mukavan avara, alkovi antaa siihen kivasti lisätilaa, saamme kuin saammekin koko perheelle nukkumapaikat tupaan ja siitä huolimatta tilaa jää vielä keittiölle ja pienelle pöytäryhmälle.

Erillistä sohvaa emme ehkä hanki, vaan ostanemme itsellemme jonkinlaisen sohvasängyn, jota voi pitää istumapaikkana silloin, kun mielessä ei ole yöpyä mökillä.

Mökkiremontti - 01.jpg

Sen lisäksi, että tuvan seinään on nyt tehty tämä reikä, vanhat lattialaudat alkovissa on vaihdettu uusiin, maata kaivettu pois lattian alta, jotta laudat eivät kostu, ja korotettu alkovin lattiaa tuvan lattian tasalle. Jäljellä alkovissa on enää vanhan ulko-oven tukkiminen, lattian laudoitus ja seinien ja katon panelointi.

Mökkiremontti - 02.jpg

Käytämme remonttifirmaa lähtökohtaisesti vain sellaisiin hommiin, joihin meillä ei olisi missään tapauksessa omaa osaamista. Aiomme siis itse maalata ja tapetoida ja hoitaa muutenkin kaikkien kalusteiden kiinnitykset sitten, kun niiden aika on.

Tuleva keittiömme, joka sijoittuu alkovin vasemmalle puolelle, ei siis tule valmistumaan tässä remontin ensimmäisessä vaiheessa. Emme ole itse asiassa edes valinneet keittiöön muita kalusteita kuin yhden yläkaapin, jonka toimme vanhasta kotikeittiöstämme.

Mökkiremontti - 12.jpg

Pyysimme remonttifirmaa tarkistamaan muutenkin, ovatko rakenteet kunnossa, ja vain tulevan alkovin puretun lattian lattialaudoissa näkyi pieniä kosteuden merkkejä. Sen sijaan vaikkapa lasikuistin muovimaton alta paljastunut lattia näyttää täysin terveeltä, eikä se vaadi edes tiivistämistä ennen maalausta.

Mökkiremontti - 05.jpg

Mökin ja sen vintin ilmanvaihdon parantaminen on myös agendalla, jotta sisäilma ei käy tunkkaiseksi eikä mökin kattorakenteisiin keräänny kosteutta. Sinne on nimittäin viritetty joskus aiempien vuosikymmenten remonteissa villat ja muovia, ja niiden poistaminen olisi vaatinut koko välikaton purkamisen. Siihen emme lähteneet. Nyt jo vaikuttaa, että tietty tunkkainen haju, joka mökissä tervehti joka kerta vielä viime vuonna, on kadonnut. 

Mökkiremontti - 04.jpg

Tulevana viikonloppuna nähdään sitten, miten paljon remontti on edennyt tällä viikolla! Ja pian päästäänkin maalihommiin – niin sisällä kuin ulkona.

 

Lisää puutarhamökistä: Tästä alkaa puutarhamökin remontti
Ja kasvavassa olevista taimista: Puutarhamökkikausi lähestyy ja taimet kasvavat vauhdilla
Ja tältä siellä näytti vielä viime syksynä: Viimeisiä mokkiviikkoja viedään

Koti Sisustus

Illallisella Gastro Cafe Kalliossa

Luin eilen Natan arvion Gastro Cafe Kalliosta ja muistin jotain hätkähdyttävää. Olen unohtanut tyystin kirjoittaa ravintolasta, vaikka kävimme siellä illallisella jo niin monta viikkoa sitten, että kehtaanko edes kertoa sitä…

Gastro Cafe Kallio - 07.jpg

Eipä sitä muuten huomaisikaan, mutta kuvista voi vielä aistia talvisen valaistuksen eli luonnonvalon täydellisen puutteen alkuillasta. Okei paljastetaan: nämä kuvat ovat helmikuulta.

Gastro Cafe Kallio on meille tuttu useammalta lounaalta, brunssilta ja aamiaiselta, ja Rouva pohdiskelikin, että hän on käynyt tässä ravintolassa lounailla ja brunsseilla useammin kuin missään muussa. Itsekin ehdin nauttia kaupunkilounaani Gastro Cafessa pariin otteeseen. Illallinen oli meille kuitenkin ensimmäinen.

Gastro Café Kallio - 02.jpg

Ravintola pääsi hiljattain Suomen 50 parhaan ravintola listalle, mikä oli itselleni hyvin suuri yllätys. Ei siksi, että ruoan tasossa olisi ollut koskaan moitittavaa vaan siksi, että ravintola on profiililtaan hyvin erilainen kuin muut tuntemani ravintolat listalta. Eikä siinäkään mitään, hienoa homma Gastro Cafelle! Tyypillisesti listan ravintolat ovat kallellaan fine diningiin, vaikka ote olisikin rento, kun taas Gastro Cafe Kallio on enemmänkin rento korttelikuppila, joka sattuu tarjoamaan tosi hyvää ja mielenkiintoista ruokaa.

Ruokalista vaihtuu ravintolassa usein, joten herkullista leipää lukuun ottamatta tietyn annoksen perässä paikkaan ei kannata mennä. Päivän ruokalistan löytää Facebookista.

Tällä kertaa alkuun oli tarjolla mm. sinisimpukoita ja blinejä.

Gastro Cafe Kallio - 01.jpg

Tyttö halusi itselleen simpukat (11 €), ja Rouvan kanssa aloittelimme blineillä (16 €, lisäblini 10 €). Rouva itse asiassa ajatteli, että hän söisi vain kaksi bliniä, mutta koska blineistä merkittävä osa katosi lasten suihin, hän tilasi vielä lisää ruokaa.

”Mikä pääruoista tulee kaikkein nopeiten?” hän tiedusteli.

Gastro Cafe Kallio - 03.jpg

Se oli paahdettua selleriä, linssejä ja kuminajogurttia (24 €). Annos oli kuulemma oikein hyvä, mutta itse pidin sitä hivenen hintavana paahdetuksi selleriksi.

Gastro Cafe Kallio - 06.jpg

Oma pääruokani oli kaninkoipea, linssejä ja dijon-kermaa (29 €). Se oli yksinkertaisesti todella hyvää. Myös tyttö ihastui siihen, ja hänen oli vaikea uskoa, että se ei ole kanaa.

Gastro Cafe Kallio - 04.jpg

Yhteisenä lisukkeena oli vielä hunajavoin kera paahdettua savoijinkaalia (4,50 €). Erinomaista! Jälkiruoan jouduimme tällä(kin) kertaa jättämään väliin pienten seuralaistemme vuoksi. Plussaa muuten lapsiystävällisyydestä ja siitä, että illallisellekin oli valittavissa tällainen pöytä, johon ei ollut levitelty valkoisia liinoja. Tänne voisin siis hyvin tulla toisenkin kerran nimenomaan lasten kanssa. Myös syöttötuoli järjestyi taaperolle.

Gastro Cafe Kallio - 05.jpg

Kokonaisuutena olimme hyvin tyytyväisiä illallisen ruokiin, ja vaikka selleriannoksen hinta yllättikin loppulaskussa, kaniannoksessa hinta-laatusuhde oli mielestäni kohdallaan. Gastro Cafessa on omanlaistaan rouheutta, joka tekee paikasta toisaalta sympaattisen mutta toisaalta panostus ammattimaiseen tarjoilijaan illallisella olisi nostanut kokemuksen vielä toiselle tasolle.

Seuraavan kerran haluan kuitenkin päästä taas viikonloppubrunssille – tai oikeammin All Day Breakfastille. Eggs FlemariBloody Mary…. mmm….

Koti Ruoka ja juoma