Vain parin sentin päässä Vuoristoradasta

Kuulkaas enot, nyt lähdetään Lintsille!

Linnanmäki - 01.jpg

Linnanmäen huvipuiston avautumista on odotettu meillä lähes yhtä paljon kuin kahden viikon päästä juhlittavia 6-vuotissynttäreitä.

Linnanmäki - 03.jpg

Portit avautuivat perjantaina, ja kun Rouvan veljet tulivat viikonloppuna kyläilemään, otimme tytön kanssa enot mukaamme ja istutimme heidät heti ensimmäisenä HypyttimeenEnot pääsivät myös tutustumaan Linnunrata Extraan ja Lohikäärmeeseen, ja siinä olikin heille kuulemma aivan riittävästi.

Linnanmäki - 08.jpg

Edellisestä kerrasta oli kulunut yli 40 vuotta.

Linnanmäki - 07.jpg

Me puolestaan olemme ehtineet kiertää tytön kanssa hänelle sallitut laitteet jo niin monesti, että odotamme molemmat kovasti, että pääsisimme jo seuraavalle kokemustasolle. 

Harmillisesti tästä maagisesta 120 cm:n pituudesta puuttuu (kenkien kanssa) vielä pari senttiä, joten emme edelleenkään pääse Vuoristorataan, Hurjakuruun, Kehrään, Salamaan tai Tulirekeen. 120 cm:n pituinen lapsi pääsee myös yksin useisiin laitteisiin, joihin kaksi senttiä lyhempi tarvitsee vielä aikuisen (tai yli 15-vuotiaan) mukaansa.

Linnanmäki - 11.jpg

Tyttö on kasvanut viime kuukausina sentin kuukaudessa, joten toivomme toki, että tämä tahti jatkuu edelleen, jolloin 120 cm tulisi täyteen vielä tämän kesän aikana.

Linnanmäki - 06.jpg

Tällä kertaa tyydyimme edellä mainittujen laitteiden lisäksi Pikajuna-vuoristorataan ja Autorataan, joissa kävimme ostamillani Lippunippu-kertalipuilla. En suoraan sanoen pidä järkevänä ostaa melko hintavia rannekkeita ennen kuin pääsemme tytön kanssa useampiin laitteisiin. Ja sitten kun seuraavan kerran ostan rannekkeen, haluan käydä samalla hinnalla itsekin kaikista hurjimmissa laitteissa yksin.

Linnanmäki - 10.jpg

Avajaisviikonlopun lauantai oli kyllä mainio päivä vierailla Lintsillä: ilmat suosivat ja koska ihmisiä oli liikenteessä vielä hyvin vähän, laitteisiin ei ollut jonoja. Monia laitteita pyöritettiinkin vain parille asiakkaalle.

Linnanmäki - 05.jpg

Tämän kesän uutuuksia Lintsillä ovat uudistettu Linnunrata Extra ja Pellen Talo.

Linnunrata Extra on vesitornin sisällä kulkeva vuoristorata, jonka kyydissä istutaan virtuaalitodellisuuslasit päässä. Tähän asti VR-laseilla on voinut katsella avaruusseikkailua, mutta nyt voi itse valita sen ja kahden muun VR-elokuvan välillä. Me valitsimme hauskan liitohyppyelokuvan, jossa noustaan ensin Linnanmäen puuvuoristorataa ylös, minkä jälkeen vaunu lähteekin liitelemään ilmaan, lentelee rotkojen yläpuolella, syöksyy sademetsään ja laskeutuu lopulta Linnanmäen vesitornin päälle. Todella hauska elokuva, suosittelen! Vielä on näkemättä kolmas, kauhuteemainen elokuva.

Linnanmäki - 02.jpg

Pellen Talo valmistuu vasta toukokuun aikana, ja se nousee Kingin viereen, paikkaan, jossa oli aiemmin maksuton Miniautot-autorata. Pellen Talosta lupaillaan korvaajaa viime vuonna puretulle Vekkulalle, ja nähtäväksi jää, mitä Vekkulasta tuttuja elementtejä uuteen laitteeseen tulee.

Linnanmäki - 04.jpg

Vuoden päästä puistoon tuleekin uusi Taiga-niminen vuoristorata, josta kerrotaan tulevan Suomen pisin ja Pohjoismaiden nopein! Sitä odotellessa.

Linnanmäki - 12.jpg

 

linnanmaki.fi

Perhe Vanhemmuus

Vielä ei ole keinonivelen aika

Oikea polveni on reistaillut jo vuosia. Se kipeytyy helposti, ja toipuminen vaatii useamman viikon levon. Kipu tuntuu sekä vihlaisuina kävellessä että epämääräisenä paineen tunteena, kun kyykistyn. Olenkin alkanut vältellä polven rasittamista ja kaikenlaista kyykistelyä, mutta silloin tällöin intoudun kokeilemaan, kestäisikö polvi liikuntaa.

Polvi 1.jpeg

Olen useasti yrittänyt motivoida itseäni lenkkeilemään, mutta innostus on loppunut yhtä usein polven kipeytymiseen.

Pari vuotta sitten kokeilin kehonpainotreenejä kotona sillä seurauksella, että polveni oli kipeä viikkoja.

Kävin näyttämässä polvea lääkärille 1,5 vuotta sitten, mutta siitä ei löytynyt röntgenkuvissa muuta kuin lievää kulumaa. Suvussani on nivelrikkoa, joten jotain sellaista saattaa olla odotettavissa itsellänikin.

Sain polven kipeytymään lievästi myös pyöräilyllä viime syksynä, mutta muutaman viikon levon jälkeen se oli taas kunnossa. Sitten kävin laulamassa Tuomiokirkossa ja kiipesin kryptan portaat muutamaan otteeseen alas ja ylös sillä seurauksella, että polveni oli kipeä useamman viikon.

Alkuvuodesta polvi oli taas täysin kunnossa, ja kävin maaliskuun alussa yhdellä aikuisten hip hop -tunnilla tytön tanssikoululla. Polveen sattui vielä kuusi viikkoa myöhemminkin, ja silloin varasin uuden ajan lääkärille.

Uusia röntgenkuvia polvesta ei otettu, mutta lääkäri katsoi edellisen lääkärin lausuntoa ja totesi saman: vanhuuden vaiva, ei voi tehdä muuta kuin vaihtaa joskus myöhemmin keinoniveleen.

Yritin nyt kuitenkin saada selville, mitä voisin tehdä polven kanssa kuntouttaakseni sitä, ja lääkärin suositus oli, että vahvistaisin jalan lihaksia silläkin riskillä, että polvi kipeytyy.

Juoksua asfaltilla ei suositella, ja vaikkapa pyöräily on parempi liikuntamuoto. Myös kuntosalilla kannattaa käydä tekemässä jalkaliikkeitä. Jos polvi kipeytyy, syön tulehduskipulääkkeitä muutaman päivän ja jatkan kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Lisäksi sain toista erityisesti nivelvaivoihin tarkoitettua lääkettä, jota voin käyttää tarvittaessa.

Nyt uskaltauduin siis taas salille tekemään jalkaliikkeitä, ja tarkoitukseni olisi käydä pyörällä töissä ainakin kahdesti viikossa. Katsellaan. Polvivaivat eivät tulle iän myötä helpottamaan, joten niiden kanssa on vain opittava elämään.

Vielä ei kuitenkaan ole keinonivelen aika.

Suhteet Oma elämä Liikunta Terveys