Tässä ovat Taste of Helsinki 2018:n ravintolat!

Kaupallinen yhteistyö: Taste of Helsinki

Onko kahden viikon päästä jo toukokuu?!? Ja siihen kun laitetaan muutama viikko lisää, on jo kesäkuu! Ja mitä tapahtuu kesäkuussa?

Taste of Helsinki!

img_6114 (1).jpg

Nämä kuvat ovat Taste of Helsingistä eli tuttavallisemmin ToH:ista viime kesältä, sillä en päässyt osallistumaan ToH:in eiliseen pressitilaisuuteen, jossa esiteltiin tapahtumaan tänä vuonna osallistuvat ravintolat.

Ennen niiden paljastamista kertaan vielä muutamat faktat niille, jotka eivät tunne tapahtumaa aiemmilta vuosilta.

Taste of Helsinki on Mira ja Barry MacNamaran perustama ruokafestivaali, johon osallistuu joka vuosi yhdeksän huippuravintolaa Helsingistä ja Helsingin ulkopuolelta. Jokaisella ravintolalla on (vuodesta riippuen) tarjolla 3 – 4 annosta, jotka maksavat tyypillisesti 4 – 6 euroa.

Lisäksi alueella on omat pisteensä mm. viinien maahantuojille, jotta ruoat saavat arvoisensa ruokajuomat.

img_5796 (1).jpg

Vielä viime vuonna ToH sijaitsi Kansalaistorin puistossa Helsingin Musikkitalon kupeessa, mutta tänä kesänä tapahtuma siirtyy hieman lähemmäksi rantaa eli Finlandia-talon viereiseen Töölönlahden puistoon. Onneksi ei kauemmas, sillä keskeinen sijainti on ollut ToH:ille aina iso etu. Niin, todella, tapahtuma järjestetään jo seitsemännen kerran, ja kerta on seitsemäs myös itselleni.

Olen tänäkin vuonna saanut kutsun Taste of Helsinki Ambassadoriksi. Ambassadorit pääsevät tutustumaan ToH:in kauttaukseen ja ravintolohin jo ennakkoon ja tietysti raportoimaan itse tapahtumasta heti etujoukoissa. Muut Ambassadorit näet ToH:in Facebook-sivuilta.

Tänä vuonna heitämmekin näemmä hyvästit vanhoille maksuvälineille. Markka-poletit nimittäin korvataan ennakkoon ladattavalla Taste-maksukortilla, johon voi ladata lisää saldoa Taste of Helsingin mobiiliapplikaatiolla sekä tapahtuman pankissa ja paikan päällä kiertävän henkilökunnan avulla.

img_5962 (1).jpg

Ja sitten ne ravintolat Taste of Helsingissä 2018!

  • Chapter: ”Cocktailbaari ja fine dining ravintola. Käytämme kotimaisia tuotteita ja haemme makuja eri puolilta maailmaa samalla, kun minimoidaan niiden hiilijalanjälki.”
  • Esperanto (Tukholma): ”Esperanto yhdistää pohjoisen maaperän parhaat maut japanilaiseen fiktioon tarjoten nykypäivän nautintoja ja syvää yhteyttä luontoon.”
  • Fabrik: ”Fabrikin konsepti perustuu italialaiseen ja ranskalaiseen ruokakulttuuriin. Haluamme rakentaa helposti lähestyttävän ruokailuelämyksen kaikille jotka nauttivat hyvästä ruuasta ja seurasta!”
  • Garden by Olo: ”Palkitun Olo ravintolan ”takatasku” tarjoilee Pohjoismaista à la cartea, maustettuna hitusella Aasiaa.”
  • Latva: ”Ravintola Latva on tehty ajattomista ja isoista mauista. Huolella valituista sesongin parhaista raaka-aineista sekä aidosta että lämpimästä huolenpidosta ja osaamisesta. Maku. Alkuperä. Intohimo.”
  • Nolla: ”Nolla on Suomen ensimmäinen todellinen hävikkivapaa ravintola, joka keskittyy parhaaseen paikalliseen luomutuotantoon.”
  • Ragu: ”Ragu juontaa verbistä ragoûter, joka tarkoittaa ruokahalun palauttamista tai yleensäkin mielenkiinnon lisäämistä.”
  • Sky Ounasvaara: ”Ruokataivaan huipulla sijaitseva Sky on keittiömestari Tero Mäntykankaan luovuuden koti, jonka juuret ovat pohjoisen luonnossa ja Lapin aitoudessa.”
  • Wino: ”Wino on ravintola ja alkuviinibaari Karhupuiston kupeessa, keskellä Kalliota. Winossa rento ja konstailematon asenne kulkevat käsi kädessä ainutlaatuisen viinivalikoiman sekä laadukkaan bistroruoan kanssa.”

Mielenkiintoista!

Juomapuolesta vastaavat Laurent-Perrier, Sinebrychoff, Juoman Paikka, Arvid Nordquist, Solera, Tampereen Viinitukku ja Vindirekt. Tapahtuman pääyhteistyökumppani on tänäkin vuonna Electrolux.

IMG_5793.jpg

Sitten vaan jännittämään, millaiset säät Suomen kesä tuo meille tänä vuonna!

 

Lue lisää: tasteofhelsinki.fi

Koti Ruoka ja juoma

Gastronaatti: Arjen ruokavinkit #33

Talvi ehti jo vaihtua kevääksi, ja parsat ovat ilmestyneet kauppoihin! Poimi täältä silti talteen aivan törkeän hyvän moussakan resepti ja kokeile myös tätä ohuista perunasiivuista rakennettua pizzan kaltaista uuniruokaa, jonka ansiosta jopa perunaa vihaava taaperomme on alkanut vihdoin syödä perunaa!

Gastronaatti - Arkiruokaa - Perunapizzahko 1.JPG

#keittiössänyt: läpimurto! Täten julistan, että olen vihdoin onnistunut tekemään taaperon kelpuuttaman perunaruoan. 

Kuorin kaksi perunaa ja siivutin ne mandoliinilla (toki siivutin myös sormeni). Ladoin pellille uunipaperin päälle ja sipaisin päälle oliiviöljyä. Rouhaisin päälle suolaa ja työnsin 200-asteiseen uuniin kymmeneksi minuutiksi esipaistumaan. Sitten lisäsin päälle pari hienonnettua kevätsipulia, muutaman palan Järki-Särkeä, pienen palan goudaa raastettuna ja mustapippuria ja työnsin takaisin uuniin viideksi minuutiksi. ”Pizzaa”, ilahtui viisivuotias ja nosti maistettuaan molemmat peukkunsa pystyyn. ”Litää pippaa”, huusi taapero syötyään ensimmäisen palansa. 

Uskallan tehdä toistekin. 

#järkisärki #perunapizzahko

Gastronaatti - Arkiruokaa - Kukkakaalicurry.JPG

”Pitkästä aikaa kukkakaalicurrya: kuullotin paistinpannulla kaksi hienonnettua sipulia raukeiksi, lisäsin kaksi teelusikallista curryjauhetta ja teelusikallisen jeeraa, lempimaustettani, kaksi valkosipulinkynttä ja kuullotin hetken. Sitten lisäsin yhden keskikokoisen paloitellun kukkakaalin, tietysti lehtineen ja varsineen, vajaan teelusikallisen suolaa, purkillisen cashewkermaa, kun sellaisen taannoin havaitsin kaupan hyllyltä, ja lasillisen vettä. Annoin kiehua vartin, kunnes kukkakaalit olivat napakan kypsiä. Ihan lopuksi lisäsin purkillisen kypsiä valutettuja kikherneitä ja ison kourallisen korianteria, jota ilman tuntuu vaikealta syödä mitään näin keväisin, vaikka tiedän että osa inhoaa sitä niin paljon, että Facebookissa on oma ryhmänsäkin heille. Lautasella riisin seurassa lisäsin päälle vielä pikkuisen lisää korianteria ja kevätsipulia. Hyvää, ja ihmeen kaupalla näytti maistuvan myös nuorisolle, taaperolle jopa paremmin kuin viisivuotiaalle. #keittiössänyt #kukkakaalicurry #vegaaninen #vegan”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Parsa.JPG

”V I H D O I N ! Tätä hetkeä on odotettu ns. melko paljon. #keittiössänyt #parsahulluus”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Pannukakku.JPG

”Olen tehnyt nyt talven ja kevään vaihteessa tosi monta kertaa iltapalaksi pannaria. Yleensä en lisää muita mausteita kuin suolaa, mutta tällä kertaa tein jälkiruokaversion: puolen litran taikinassa teelusikallinen kardemummaa ja kolme ruokalusikallista ruokosokeria. Niin ja tietysti ruskistettua voita, eli lisäsin muutaman voinokareen paistovuokaan ja työnsin uuniin odottamaan sen lämpenemistä. Lautasella seuraksi vähäsokerista omenahilloa. Nam! #keittiössänyt #perjantaiillanhuumaa #pannari #pannukakku”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Kalakeitto.JPG

Meillä on syöty talven aikana usein haukea ja kas kummaa, se on maistunut myös lapsille! Olen nimittäin ottanut tavaksi maustaa kokonaiset fileet sitruunamehulla, suolalla ja pippurilla, kypsentää ne sitten sellaisenaan uunissa ja ruotia vasta kypsänä, jolloin jättiruodot saa helposti irti, ainakin verrattuna fileointiin, joka on lievästi sanottuna haasteellista. Hauessa on kyllä tosi kiva rakenne! 

Kypsää kalaa sitten syömme – yllättäen – esimerkiksi risoton kanssa, ja tänään tekaisin uunivuokaan kerääntyneestä liemestä pienen keiton. Kalasopan mausteena sipulin lisäksi fenkolia ja muutama suolaan säilötty kapris, jotka osoittautuivat myös viisivuotiaan suosikeiksi. #keittiössänyt #kalasoppa #kalakeitto

Gastronaatti - Arkiruokaa - Passionhedelmä.JPG

”Passionhedelmä on minusta ollut jotenkin ylellinen hedelmä, enkä ole juuri ostanut niitä. Pääsiäisenä olivat tosi edullisia mutta raakoja eli pinnaltaan täysin sileitä palleroita. Nyt viimein odotus on palkittu ja hedelmät kypsyneet suloisen ryppyisiksi. Aivan ihanaa vaikka näin iltajogurtin päällä <3 #keittiössänyt #iltapalaa #passionhedelmä”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Nyhtösämpylät.JPG

”Vähän niin kuin korvapuusti tai bostonkakku, mutta suolainen. Hapanjuuritaikinasta, sisällä pannulla voissa paistettua sipulia, purjoa ja pakastimen rouskuja, mausteena raastettuja juustonkänttyjä, suolaa ja pippuria, pinnalla auringonkukansiemeniä. #keittiössänyt #juurileipähommia #hapanjuuri #maaninenjuurileipoja”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Punajuuripiirakka.JPG

”Ihana nähdä pitkästä aikaa, punajuuripiirakka! #keittiössänyt #punajuuri #punajuuripiirakka”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Juustomaitopannukakku.JPG

”Näet kuvassa kolmen raaka-aineen ihmepannarin, sellaisen mitä äitini tekee. Sain näet pääsiäisenä maalta mukaani pullon juustomaitoa, ja siitä tuli tällä kertaa pannaria: maitoa, jauhoja ja suolaa (plus nokare voita vuokaan). Eikö olekin hieno keltainen väri? #keittiössänyt #pannukakku #pannari”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Perunapizzahko 2.JPG

”Haudutin pääsiäiseksi hissukseen yön yli karitsan lapaa, jonka maustoin timjamin, sipulin, suolan ja mustapippurin lisäksi tähtianiksella, kun pussi sellaisia sattui silmiin äidin maustekaapissa. Oooh miten hyvää! Loppu liha syötiin maagisen perunapizzahkon päällä, maagisen siksi, että perunoita inhoava taapero on alkanut sen ansiosta syömään perunoita! #keittiössänyt #perunapizzahko”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Punajuuririsotto.JPG

”Lähdettiin lumimyrskyä pakoon ja tultiin jo eilen kotiin. Jääkaapissa oli pussillinen punajuuria ja onneksi oli, jotta päästiin keittiössäkin talvisiin tunnelmiin ja sain tehtyä lounaaksi koko perheen suosikkia, punajuuririsottoa. Päällä suolaista mysliä, jotta syödessä vähän rouskuu. #keittiössänyt #punajuuririsotto”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Broccolini.JPG

”Piti oikeastaan avata parsakausi, mutta ei ollut meidän kaupoissa parsoja. Mentiin sitten broccolinilla. #pääsiäinen #broccolini #paahtajanainen”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Punajuurisipsit.JPG

Kysyin torstaina viisivuotiaalta, mitä hän haluaisi syödä viikonloppuna. ”Punajuurisipsejä”, hän vastasi.

Taapero luuli syövänsä leipää.
”Litää leipää”, hän huusi. 
Kaikki olivat tyytyväisiä. 

#keittiössänyt #lauantaiillanhuumaa

Gastronaatti - Arkiruokaa - Kantarelli-fenkolipasta.JPG

Koska pakastimessa oli yhä kantarelleja, sai tehdä kantarelli-fenkolipastaa. Minulla on tapana sulattaa kantarellit kaikessa rauhassa jääkaapissa, puristaa kuivaksi (toki nesteen säästäen!) ja paistaa voissa, jolloin ne ovat melkein yhtä hyviä kuin tuoreet. 

Pastaa varten kuullotin paistinpannulla muutaman minuutin kevätsipulin valkoisia osia ja fenkolia ja lisäsin sitten paistetut sienet, ison lorauksen kermaa, suolaa ja mustapippuria ja keitin muutaman minuutin. Kaadoin kastikkeen keitetyn pastan sekaan, sekoitin, ladoin lautasille ja ripottelin päälle vielä vähän kevätsipulia ja fenkolin töyhtöjä. Kun otin kuvaa, pienempi käsimalli ryntäsi paikalle 😀 #keittiössänyt #pastapäivä

Gastronaatti - Arkiruokaa - Moussaka 2.JPG

”Moussaka-päivä: ”Äiti, miten sinä osasit tehdä näin hyvää moussakaa”, ihmetteli viisivuotias. Taapero puolestaan poistui pöydästä ruoan nähtyään. #keittiössänyt #pikkunaatti #mininaatti”

Gastronaatti - Arkiruokaa - Moussaka.JPG

Koska viimeviikkoisen moussakan reseptiä kaivattiin, kas tässä se tulee, olkaat hyvät. Kuva on otettu ennen juustokastikkeen lisäämistä ja paistamista, älkää hämmentykö.

Viipaloin kolme pientä munakoisoa (n. 600 g) puolen sentin viipaleiksi, levitin pellille leivinpaperin päälle, sipaisin päälle oliiviöljyä ja paahdoin vartin 225-asteisessa uunissa. 
Pesin, kuorin ja viipaloin noin 10 keskikokoista perunaa (n. 700 g), levitin uunipellille leivinpaperin päälle ja paahdoin vartin 225-asteisessa uunissa.
Kuorin ja hienonsin ison sipulin ja kuullotin oliiviöljyssä paistinpannulla. Lisäsin 400 g karitsan jauhelihaa ja paistoin kypsäksi. Seuraavaksi lisäsin yhden raastetun porkkanan, kourallisen hienonnettua lehtipersiljaa, 3 rkl tomaattipyrettä ja 2 dl vettä ja annoin kiehua niin kauan, että vesi haihtui. Lopuksi lorautin pannulle tilkan sitruunamehua ja maustoin kastikkeen suolalla ja pippurilla. 
Ladoin aineet kerroksittain uunivuokaan: ensin perunoita, pikkuisen suolaa ja pippuria myllystä, sitten munakoisoja ja jauhelihaa ja sitten sama alusta. 
Lopuksi tein päälle valkokastikkeen: sulatin 3 rkl voita kattilassa, lisäsin 3 rkl vehnäjauhoja, paistoin hetken ja sitten lisäsin 5 dl maitoa vähän kerrallaan kiihkeästi kierrevatkaimella sekoittaen. Keitin kastiketta niin kauan, että se sakeutui, ja lopuksi lisäsin 100 g raastettua juustoa ja maustoin kastikkeen suolalla ja muskottipähkinällä. 
Hulautin kastikkeen vuokaan ja työnsin sen 200-asteiseen uuniin 40 minuutiksi.
Maistui muille paitsi perunoita inhoavalle taaperolle.

#keittiössänyt #moussaka

Gastronaatti - Arkiruokaa - Päärynäpaistos.JPG

”Mies osti lasten mehujäitä varten päärynöitä, joita kypsytettiin ja kypsytettiin ja kypsytettiin huoneenlämmössä, mutta mitään ei tapahtunut. Kyllästyin ja työnsin ne paloiteltuna uuniin kaurahiutaleiden, voin ja sokerin kanssa, siis kuin kaura-omenapaistoksen mutta vain päärynöistä. Aijai! #keittiössänyt #päärynähulluus”

 

Rouva Instagramissa: @satu_koivisto

Sarjan edelliset osat:

Psst, jos et ole vielä ehtinyt ostaa Gastronaatti 2 -kirjaamme, löydät sen täältä: notofupublishing.com.

Koti Ruoka ja juoma