Perinteet vs. Me

Perinteet

Teki mieli kirjoittaa vähän naimisiin menemisen perinteistä, sen verran paljon ollaan jo pohdittu oman H-päivän kulkua ja sisältöä. Haluan ihan erikseen kaikille mielensä pahoittamiseen taipuville korostaa, etten tässä nyt arvostele tai millään muulla tapaa arvota seremoniallisia traditioita. Kaikki mahdolliset vaihtoehdot ovat varmasti hyviä ja kauniita. Tässä on nyt kyse täysin meidän omista, itsekkäistä näkemyksistä, joita halutaan soveltaa meidän hääpäivään ja sen odotukseen. Ajatteluani ohjaa hyvin pitkälti käsitys siitä, että mitään ei tule tehdä vain siksi että joskus on tehty niin. Oma tyyli on paras tyyli, ja jos sillä pystyy vähän ravistelemaan niin aina parempi!

39116690_220629448632004_1123317879878451200_n.jpg

Ymmärrän, että kaikilla pareilla on esimerkiksi erilaisia perhetaustoja ja tilanteita, mutta itse en usko siihen, että lupaa solmia liitto pitäisi kysyä joltakin ulkopuoliselta taholta; omilta vanhemmilta, tulevan puolison vanhemmilta tai kirkolta tai valtiolta. Yhteinen elämähän on kuitenkin, tai ainakin sen 
pitäisi olla, vain kahden ihmisen välinen asia. Edelleen on ehkä kuitenkin hyvä kysyä siltä
aiotun liiton toiselta osapuolelta suostumusta 

Esimerkkinä vanhoista ja käsittääkseni aika kiistellyistä perinteistä, morsiamen isältä tämän tyttären käden pyytäminen tuntuu minusta todella hassulta ajatukselta siinä vaiheessa, kun on asuttu yhteisessä kodissakin jo useampi vuosi. Luulen, että vuosien aikana on useimmiten jo selväksi, onko sinut ”hyväksytty” vai ei. Ja mitäs sitten, jos kysyessä vastataan, ettei se nyt oikein sovi niin laitetaanko siinä vaiheessa sitten lusikat jakoon, jonkun toisen mielipiteen perusteella? Voitte varmaan jo päätellä, etten tätä perinnettä toteuttanut.

Uskon, että kosinta on jokaisen parin omannäköinen tapahtuma. Ehkä tästä johtuen meillä ei Kiiran kanssa myöskään ollut ”perinteistä kosintaa”. Ollaan jo ihan meidän suhteen alkuajoista pohdittu yhdessä meidän suhtautumista avioliittoon niin paljon, että tavallaan jo aikoja sitten sovittiin, että naimisiin mennään jossain vaiheessa. Tän jälkeen järkeiltiin, että koska näin on jo luvattu toisillemme, niin tässähän ollaan jo kihloissa. Kihlaushan on lupaus avioliitosta? Järkiavioliitto.

Valittiin siis vaan sitten meille sopiva päivä virallistaa asia ja ostettiin yhdessä sellaiset sormukset kuin haluttiin. Tästä täytyy sanoa, että ohuesti harmittaa, kun en onnistunut järjestämään mitään hirveän romanttista Kiiralle, mutta ehkä meillä on meidän tyyliin elämässä romantiikkaa ihan riittävästi muutenkin.

Aika suuret suuntaviivat meidän päivälle on piirretty jo mun aikaisemman pohdinnan tuloksena. Olen jo nuorempana päätynyt eroamaan kirkosta, ja minulle onkin erittäin tärkeää, ettei meidän liittoa perusteta uskontoon tai sotketa korkeampia voimia kuvioon. Meillä ei siis tule olemaan kirkkoa, pappia tai alttaria. Saattaa tulla vanhan liiton sukulaisilta ilahduttavasti sanomista.

Ei siksi, että alttaria ei ylipäänsä ole, mutta meistä ei kumpikaan usko myöskään ”alttarille” saattamiseen. Tämäkin johtuu meidän perhetaustoista ja perustuu siihen, että tuntuu oudolta ajatella jompaakumpaa Kiiran vanhemmista ojentamassa häntä minulle kaikkien yhteisten vuosien jälkeen. Vielä ei ihan tarkkaan olla päätetty, kuinka tämä meidän seremoniassa toteutetaan, mutta luultavasti ilmaannutaan yhdessä. Tästä syystä emme myöskään näe toisiamme ”ensimmäistä” kertaa puvut päällä, kun meidät vihitään, vaan käymme ikuistamassa ”ensinäkemisen” reaktiot aikaisemmin päivällä. Mulla on luultavasti roskia silmissä niissä kuvissa.

 

Sen verran pitää kuitenkin turvata rauhaa, että hääpäivän aatto on varmaan pakko viettää erillään.

Muuten jännitys saattaa purkautua kevyenä ja hiljaisena mielipiteenvaihtona.

 

39090159_244251416419894_9038882429619666944_n.jpg

 

 

-Eetu

 

 

Suhteet Oma elämä Rakkaus

Tulisinko Bridezillaksesi?

Tulisinko Bridezillaksesi?

Jos lähiympäristöstäni kysyisi henkilöiltä voisiko tämä olla mahdollista vastaus olisi mukisemattakin; KYLLÄ. Omaksi – ja myös muiden onneksi yritän välttää tuota vaihetta viimeiseen asti olemalla ennakoiva, jopa liiallisuuksiin sillä sekin onnistuu multa aivan varmasti.
                             No, olen jo aloittanut ennakoinnin varaamalla kuvaajan häihimme, itseasiassa varasimme kuvaajan jo ennen kihlauksen julistamista. Kuvamme ottaa aivan mahtava talentti Satu, joka pääsee myös ikuistamaan save the date-korttimme kuvat jo tämän vuoden elokuussa- en malta odottaa! Valokuuvaja oli meille todella tärkeä, varsinkin oman valokuvaharrastuksen vuoksi- en halua kuvien näyttävän siltä, kuin ne olisin itse ottanut. Tutkimme useita vaihtoehtoja, joista Satu ja hänen kuvansa herättivät minussa suuria tunteita, ja toivoin heti pääseväni hänen kuvattavakseen. Kaiken lisäksi Satu on vallan loistava persoona, suosittelen! (Huomatkaa minkä vaikutuksen Satu on minuun jo tehnyt, vaikka yhtäkään kuvaa ei ole otettu.) Suomi on täynnä muitakin osaavia valokuvaajia, joista varmasti löytyy monille budjetissa kuvaajalle tilaa antaville hyviä vaihtoehtoja, jos Satu ei ole juuri silloin käytettävissä. Omia suosikkeja ovat mm:

Satu Mali: https: https://www.satumali.com/

Täydenkuun kuva: http://taydenkuunkuva.com/

Krista Luoma: http://www.kristaluoma.com/kuvaaja/

Lily Christina: https://www.lilychristina.com/

Näitä kaikkia seuraan instagramissa. 

 

                             Toisekseen olen päättänyt mennä sovittelemaan mekkoja jo tänä kesänä. Ai miksikö? – syy on helppo; haluan tietää kuinka paljon minun ’’tulee’’ laihtua ennen The päivää. Jos Eetulta kysyy, ei mulla ole mitään laihdutettavaa ja olen just hyvä näin- mikä on tietenkin hyvä kuulla -, mutta tärkeintähän on se mitä itse tuntee ja miten itsensä näkee/ toivoisi näkevänsä. Koen, että jo nyt mekkoja sovittamalla saan hetkellisen mielenrauhan ja hyväksynnän itselleni siihen mikä minulle käy ja miltä haluan näyttää. Ja minähän haluan näyttää todella hyvältä, niin hyvältä että puna nousee vieraiden poskille. Mutta niin kun sanoinkin, koskaan ei voi olla liian ennakoiva, tai no voi ennakoida liikaakin ja sen olen tehnyt jo. Olen päättänyt koon, johon haluaisin mahtua ja Eetun toiveena on ollut mekon malliin liittyen se, että joko merenneito, tai trumpetti. Hämmennys. Kaikkea tuokin tietää ja netistä tutkii, mutta onneksi meillä on aika sama käsitys siitä mitä puolia minun kropasta kannattaa esitellä, ja se on peräpuoli. Riikka, joka on yksi kaasoistani, etsikin minulle muutamia liikkeitä Helsingin keskustasta, jossa voisi olla sen tyylisiä mekkoja, joita minä kuollakseni tahtoisin päästä hipelöimään ja sovittelemaan. Vieno (https://vienohelsinki.fi/ )oli yksi näistä liikkeistä, ja sinne minä sitten eksyinkin; bittimekkoavaruuteen sydämet silmissä. Onnekseni pääsen vielä tuonne, ja saan vielä niitä mekkoja päälleni.

38047757_1616388975139966_7062057992866234368_n.jpg

 

                          Olen ja olemme tutkineet mahdollisia juhlapaikkoja jo tovin. Sillä vaikka kihlautuminen julistetiin webeissä vasta meidän neljäntenä vuosipäivänä kesäkuun alussa, oli häät olleet jo tiedossa erittäin pitkää. Tahdomme tummaa- ei liikaa valoja. Puu elementtinä kiehtoo minua, sekä Kaunotar ja Hirviö-elokuvasta tutut portaat – olen unelmoinut, että pääsisin vihkimiseen laskeutumaan pitkin kauniita portaita, kuin kaunotar. Lisäksi toiveena on omien juomien saaminen tilaan, mahdollinen paikka bändille (Eetu toivoo Gaselleja), hyvä äänentoisto, sekä tietenkin meidän näköinen ehkä vähän erilainen ja mieleen painuva. Ei koulun liikuntasaleja, kiitos.  Listaan tähän mitä olemme miettineet tosissamme, ja mitä vähemmän tosissaan. Sen voin paljastaa, että Uunisaari se ei ole, koska hintatiedostelun jälkeen hinta oli lähempänä 15t kuin 10t. Lopulliseen valintaan vaikuttaa niinkin selvä asia, kun fiilis. Lisäksi kaiken yhteen sopivuus ja Eetulle tärkeä: ei vihreitä poistumisvaloja kaikkialla, tai hän peittää ne. Se on jämpti.

Agroksenmäen Holvikellari, Helsingissä

lataus (4).jpg

Kuva 1: https://www.google.fi/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjjuZmUoMncAhVMjSwKHaBBDDoQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fit-it.facebook.com%2FAgroksenmaenHolvikellari%2F&psig=AOvVaw1yDsFRy_U4V9J88o4MQvpP&ust=1533123458794665

 

Wanha Bäckby Vantaalla, lähellä ensitreffi paikkaamme. Vaikuttaa tällä hetkellä erinomaiselta vaihtoehdolta

5.jpg

Kuva:

https://www.google.fi/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjOzsfCn8ncAhWEQZoKHR7yBRcQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fwww.naimisiin.info%2Fyhteiso%2Ftopic%2F12832-wanha-b%25C3%25A4ckby-vantaa%2F%3Fpage%3D6&psig=AOvVaw0bMNWA6hDPQAQnsuHSr3IB&u

 

Hurmatuotannon Juhlatalli Espoossa, täällä olisi ne portaat

 

34774635_627298620954604_4654538620831531008_n.jpg

Kuva:

https://www.google.fi/url?sa=i&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjb56rUn8ncAhWpa5oKHdZzBAoQjRx6BAgBEAU&url=https%3A%2F%2Fhurmatuotanto.fi%2Fjuhlatiloja-helsinki-vantaa-espoo%2Fjuhlatila-espoon-talli%2F&psig=AOvVaw1gH3k_AV0IayJyd_uvZ-9A&ust=1533

 

 

                             Lisäksi mulla on Kaasot valittuna. Heitä on kolme. En ollut aluksi varma pyydänkö kuinka monta, ja näiden kolmen lisäksi olin ajatellut lisäksi kahta ihmistä. Joskus vaan elämä ei vie niin kuin toivoisi ja ihmisiä tippuu matkalta. Kuinka kurjaa se onkin. Ajattelin, että pyydän kaasoilta vielä jossain vaiheessa pienen esittelyn tai esittelen heidät luvan kanssa toisessa postauksessa, sillä ei kaikkea kannata aina samaan aikaa kertoa – säilyy jännitys.

 

Kuullaan taas! 

– Kiira

Suhteet Oma elämä Rakkaus Mieli