Miten löytää joulumieli?

joulukoriste.jpg

jouluhevonen.jpg

joulukoristeet.jpg

joulupallo.jpg

joulupipari.jpg

Nyt on meilläkin joulusiivous tehty. En saanut toivomaani joulutonttua nurkkia koluamaan, mutta enpä kajonnut kaappeihin itsekään. Noudatan Marttojen siivousniksejä. Kaapit ehtii siivota myöhemminkin, kun ei niissä kukaan jouluansa kumminkaan vietä. 

 

Tuskin eilistä siivousurakkaa olisi tapahtunut, jos en olisi saanut huilata paria päivää syksyn työurakan jäljiltä. Kun deadlinet sekä opena että omissa opiskeluissa painoivat päälle, koko sana joulu lähinnä ärsytti. Olenkin välillä miettinyt, miten nurinkurista on, että joulua väserretään loppuvuodesta, koko vuoden töistä väsyneenä. Millaiset paineet joululle muodostuvatkaan! Toisaalta stressi on pakottanut luomaan joulusta omannäköisen, jättämään siitä pois ylimääräiset ja panostamaan vain asioihin, jota itse oikeasti haluaa ja jaksaa, kiireidenkin keskellä. Ei olisi siis meidän joulu jäänyt siivouksesta kiinni, mutta yllä se siivous vaan kummasti tuntui piristävän ja tuovan jouluista fiilistä. Jotenkin puhdistava kokemus, aivan kuin koko syksyn tomut olisi raivattu pois tieltä.

 

Parin päivän lepääminen tekee ihmeitä.  Joulumieli saapuu, kun sitä ei pakota, kun antaa itselleen aikaa ja rauhaa. Minulle kunnon yöunet ja omatahtisuus rentouttavat parhaiten. Kun mieli on rento, jaksaa kuin itsestään siivouksen lisäksi hakea kuusen varastosta, koristella sen ja nauttia kauniista väreistä ja kimalluksesta, ottaa vielä kuvia ja olla ylpeä kädenjäljestään. Levänneenä ei kiukuta turhaan, eikä maailma kaadu niskaan, vaikkeivät odotukset tai oletukset toteutuisikaan. Levänneenä olen onnellinen nyt ja tässä. 

 

Koen saaneeni jo joululta melkein kaiken, mitä joululta kaipasin. Kuten jo aiemmassa postauksessa kerroin, minulle joulussa on kyse tunnelmasta. Ja tunnelmassa puolestaan on kyse läsnäolosta, kauniiden asioiden havaitsemisesta ja niistä nauttimisesta. Loppuviikolle on luvassa vielä mukavia yhdessäolon hetkiä. Sitten olen valmis jättämään joulun taakse ja siirtymään jo uutta vuotta kohti.  

 

-Katja

Hyvinvointi Sisustus Mieli

5 vinkkiä syödä fiksusti myös jouluna

voileivät.jpg

ihana_glögi.jpgEdellisessä postauksessa kerroin, ettei jouluähky kuulu minun vuosittaisiin perinteisiini. En tunnista sen koskaan kuuluneenkaan ja työnkin myötä on tullut pohdittua, miten olen tähän mennessä niin jouluähkyt kuin muutkin ähkyt välttänyt. Tässä vinkkini kaikenlaisten ähkyjen välttämiseen. Ja muutenkin parempaan syömiseen ympäri vuoden.

Vinkki 1: Syö säännöllisesti aamusta alkaen. Oli sitten arki tai pyhä, aloitan aina aamuni hyvällä aamupalalla. Syön aamupalan, olin nälkäinen tai en, sillä aina se nälän tunne sieltä ensimmäisten puraisujen jälkeen viimeistään herää, kun keho muutenkin heräilee. Jos skippaisin aamupalan, olisi oloni koko päivän vetämätön ja sitä en halua. Seuraavat ateriat syön noin parin kolmen tunnin välein . Ruokahimot ja kiukkupotkuraivarit eivät vaivaa, kun energiaa riittää tasaisesti pitkin päivää. Sitä paitsi joulun makuja mahtuu kyllä joka aterialle mukaan sopivissa määrin. Vaikka aamupalasta alkaen 🙂

Vinkki 2: Syö riittävästi joka aterialla. En harrasta paastoamista enkä tankkaamista. En ravintolaan mennessä enkä jouluna. Syön kerralla kunnolla kun syön ja seuraavalla aterialla sitten sen verran kuin jaksan. Minun ei tarvitse ”syödä kerrankin kun saa”, koska kehoni tietää saavansa kyllä ruokaa useamman kerran päivässä ympäri vuoden.  Koska joulu on joka vuosi ja samat ruoat siellä pyörivät joka tapauksessa, ei minun tarvitse hamstrata kuin viimeistä ateriaa syödessä. Minulle osa syömisen nautintoa on myös hyvä olo syömisen jälkeen. 

Vinkki 3: Syö kunnon ruokaa nälkään ja herkkuja jälkkäriksi. Minusta herkut kuuluvat normaalia arkisyömisiä. En harrasta lakkoiluja, dieettejä tai muita turhia rajoituksia. En ennen joulua enkä sen jälkeen. Koska syön herkkuja ympäri vuoden, eivät herkut suuremmin houkuttele minua joulunaikaakaan. Himoja ei synny senkään vuoksi, että syön nälkääni kunnon ruokaa ja vasta aterian päätteeksi herkkuja. Herkut eivät ole ruokaa, eivät tarjoa kehon kaipaamia ravintoaineita, mutta ovat mielestäni tärkeitä mm. mielenterveydelle. Ne ovat kuin piste iin päälle. Mutta eivät koko piste.

Vinkki 4: Syö värikkäästi. Jouluun jos mihinkään vuoden juhlapyhistä kuuluvat kasvikset olennaisena osana ateriaa. Kokoa lautasesi eri värisistä ruoista ja kasviksista, kypsennetyistä ja mielellään myös tuoreista. Näin kroppa saa kohtuudella energiaa ja laajan kirjon erilaisia ravintoaineita. Sinä puolestaan saat nauttia erilaisista mauista, rakenteista ja sopivasta kylläisyydestä. Samaa väriloistotaktiikkaa suosittelen myös muina vuodenpäivinä. Sitä paitsi nätimpää ruokaa vaan on mukavampi syödä 🙂

Vinkki 5: Ei syömisten kompensointia. Ei uudenvuodenlupauksina laihduttamista. Tämä on mielestäni ehkä se tärkein ohje. Jos olet sallinut itsellesi syödä mitä vain sillä ehdolla, että kulutat ne tavalla tai toisella pois ennen tai jälkeen ruokailuhetken, tulet todennäköisimmin syömään tai ainakin ajattelemaan ruokaa kahta kauheammin. Tämä siksi, että koodaat mieleesi pula-ajan olosuhteet: syö nyt, kun saat, koska kohta et ehkä saa sitäkään.  Jos oikeasti haluat, että syöt järkevästi, älä aseta mitään ehtoja. Olennaista ei ole se, mitä syöt jouluna, vaan mitä syöt ja miten elät ennen seuraavaa joulua. 

Näin.  Sisäinen ravitsemusterapeuttini selvästi heräsi tätä tekstiä tehdessä :D. Mitä vinkkejä sinulla on sopivaan syömiseen myös jouluna? 

-Katja

Hyvinvointi Liikunta Mieli Terveys