Salil vika, salil eka eli crossfittaajan uusivuosi

photo_31.12.2013_23.47.25.jpg

Hyvää uutta vuotta, murmelit!

Vuosi vaihtui rattoisasti missäpä muualla kuin crossfit-salilla. Ystävä ja kanssabloggaaja Miia kutsui minut mukaan CrossFit Herttoniemeen treenaamaan ja juhlimaan. On aina hauska käydä salivieraisilla, ja tämäkään kerta ei ollut pettymys. Hiljattain uusiin, käsittämättömän isoihin tiloihin muuttanut CFH tarjosi vuoden päätteeksi lystikkään Hero-wodin nimeltä Don. (Sankaritreenit on nimetty virantoimituksessa kuolleiden sotilaiden, palomiesten ja lainvalvojien mukaan ja ne ovat yleensä kaikkein ikävimpiä ja piinallisimpia jumppia ikinä.)

66 x maastaveto, 50/35 kg
66 x boksihyppy 60/50 cm
66 x kahvakuulaheilautus 20/16 kg
66 x polvet kyynärpäihin tangossa
66 x istumaannousu
66 x leuanveto 
66 x thruster, 25/17,5 kg
66 x kyykkypallonheitto kohteeseen
66 x yleisliike
66 x tuplahyppynaruhyppy

Parit arvottiin, ja ei kun tekemään. Don on suunniteltu alun perin tehtäväksi aikaa vastaan yksin, mutta teimme sen pareittain 35 minuutin amrapina niin, että toisen tehdessä toinen lepää. Jaoimme toistot parini kanssa yhdentoista blokkeihin, joita sitten lähdimme tekemään yksittäin alta pois. Ehdimme juuri toiselle kierrokselle, minkä jälkeen olo oli kyllä melkoisen hikinen. Pidän eniten pitkistä chippereistä, joissa toistomäärät voivat olla isoja, mutta kun yksi liike on tehty alta pois, ei siihen enää tarvitse palata (arvelin oikein että pääsemme takaisin maastavetoihin mutta lohdutti tietää, että leukoja ei enää tarvitse tehdä uudestaan.) 

Jumpan jälkeen keskityimme syömiseen ja juomiseen. En tuntenut ennalta montaakaan Hertsikan ristiinkuntoilijoista, mutta arvasin oikein heidän olevan muiden crossfittaajien tapaan hirmuisen kivoja ja vierailijat avosylin mukaansa ottavia tyyppejä. Ilta kului mässäten (kiitos ihan mielettömistä kakuista!) ja muun muassa crossfit-aiheisia termejä pantomiimillä esittäen (”Burgener warm-up” vielä meni leikiten, mutta ”crossfit-lahkolaisuus” osoittautui yhdeksi illan kinkkisimmistä rasteista.)

photo_1.1.2014_17.06.15.jpg

Oltuamme salilla kirjaimellisesti vika ja eka lähdin vielä muutamiin juhliin. Mikäs siinä hipatessa, kun oli ystäviä ympärillä ja onnea rinnuksissa uudesta vuodesta. Viimeiset jortsut taidettiin jorata kuuden jälkeen, ja se kyllä tuntuu kropassa ja pääkopassa tällä hetkellä melkoisen tukevasti. Piti kirjoittaa tänään vähän uudenvuodenlupauksista ja tämän vuoden treenitavoitteista, mutta jätetään se huomiselle. Nyt lisää kahvia ja kavereita. Fiilis tästä alkaneesta vuodesta on kyllä jo nyt erinomainen!

Ps. Haluaisiko joku tulkita uudenvuodentinaani? Minusta se on vähän korppikotkanpoikasen näköinen, mutta mistä sitä tietää. 

Suhteet Ystävät ja perhe Liikunta

Painonnostoa, bootysheikkausta ja monen kokoisia sydänsuruja eli Pumpuin vuosikatsaus 2013

vuosikoostealoituskuva.jpg

Kulunut vuosi on ollut melkoista myllerrystä elämän kaikilla osa-alueilla. 

Treenirintamalla on tapahtunut kaikenlaista. Pääpaino on toki ollut crossfitissä, jota HeiaHeian tilastojen mukaan on tullut treenattua 116 kertaa tähän mennessä. Määrä on ihan kohtuullinen, kun ottaa huomioon kaikki duunireissut, sairastelujaksot ja muut hässäkät, joiden takia on tullut useammankin viikon taukoja pahimmillaan. Crossfit on tuntunut olevan koko vuoden pysyvä teema ja kulmakivi. Olen hämmästyksekseni huomannut osallistuneeni CrossFit Openiin ja salikisoihin, inspiroitunut seuraamalla muiden kilpailuja, turhautunut käsittämättömän monta kertaa muun muassa kyykyn ja rinnallevedon kanssa sekä huomannut kehittyneeni ihan älyttömän monessa asiassa. Kuten aikaisemmin taisinkin tuumailla, on crossfitin pariin eksyminen ollut viime aikojen parhaita sattumuksia. Olen voimakkaampi, rohkeampi ja kurinalaisempi kuin ennen, ja mikä parasta, olen tavannut lajin parassa käsittämättömän määrän ihania ihmisiä.

vuosikoostecf.jpg

Vaan on sitä kaikenlaista muutakin ehditty vuoden aikana puuhastella. Kävin aikuisten yleisurheilukoulussa verestämässä koululiikuntamuistoja ja leikkimässä oman elämäni Jelena Isinbajevaa. Juoksin elämäni ensimmäisen puolimaratonin ja kolmatta kertaa Extreme Runin. Ajoin fillarilla Helsingistä Lappeenrantaan. Kävin nolaamassa itseni tankotanssissa ja kokeilin suppausta, squashia, ilmajoogaa, ampumista, off-road-ajoa ja geokätköilyä. Suurimman hämmästyksen koin reggaeton-tunnilla, jossa tanssimista vihaavasta pökkelöstä kuoriutui toviksi bootysheikkaava jorailija. Salillakin tuli käytyä, ja kamppailemassa kavereiden kanssa Kisahallilla. Niin, ja leikittyä fitnessmallia.

vuosikoosteurkka.jpg

Treeni on toiminut hyvänä päänselvittäjänä ja pakopaikkana muun elämän mullistuksista. Vuosi on ollut tunne-elämän kannalta äärimmäisen kuluttava, ja siihen on mahtunut niin järkälemäisiä kuin vähän pienempiäkin sydänsuruja. Kun on vuosikausia elänyt tasaisen onnellista parisuhde-elämää, on ollut melkoinen sokki joutua ensin käsittelemään eron aiheuttamia fiiliksiä ja tutustumaan uudelleen kaikkiin kummallisiin tunteisiin, joita uusien ihmisten tapaaminen aiheuttaa. Olen ihastunut saamatta vastakaikua, ollut ihastumatta kovasta yrityksestä huolimatta ja itkenyt, kun minut lempattiin toisen mimmin takia. Mutta on vuoteen mahtunut paljon hyvääkin tunnerintamalla: entisestä avomiehestä on tullut maailman paras kaveri, ja olen ylittänyt itseni esittämällä kaksi treffikutsua (onnistumisprosentti ihan kelvolliset 50). 

Loppuvuodesta päätin vielä laittaa työrintamallakin tuulemaan ja aloitan torstaina ihan uudenlaisissa hommissa. Jo nyt tuntuu siltä, että tämäkin muutos paitsi tuli tarpeeseen myös tarjosi ihan uudenlaisia mahdollisuuksia. En kyllä 364 päivää sitten Palawanin saarella Filippiineillä uutta vuotta vastaanottaessani olisi arvannut, että vuotta myöhemmin olen itäisessä kantakaupungissa yksiössä majaileva sinkku markkinointipäällikkö, mutta mitäs siitä. Ainakin on tapahtunut. Jos nyt ensi vuonna ei ihan tällaista tahtia kuitenkaan.

 

 

Suhteet Rakkaus Liikunta Ajattelin tänään