Antipsykiatria, osa I

Viimeisin villitykseni on antipsykiatria. Olen pohtinut sen väitettä, että ”mieli ei voi sairastua”.

Ehkä OCD ei edes olekaan mielisairaus,vaan
mielen sopeutusmiskeino turvattomuuteen?

Kursivoidut tekstit alla ovat suoria lainauksia

”Antipsykiatrian mukaan psykiatria on pseudotiedettä, jonka perusta on hyvin hatara. Kyseessä on ennemmin ideologia kuin todellinen lääketieteellinen tieteenhaara. Antipsykiatriasta tuli aikanaan todella merkittävä ja tehokas ääni sellaisia kiisteltyjä hoitoja vastaan kuten lobotomia ja sähköshokit.”

”Psykiatri Thomas Szaszin kirja “The Myth of Mental Illness” aiheutti paljon polemiikkia. Szasz kritisoi DSM:ää (Suomessa ICD-10), mielenterveyden ja käyttäytymisen häiriöiden diagnoosijärjestelmää, jota useimmat pitävät psykiatrian kulmakivenä. Tämä diagnoosijärjestelmä sisältää kuvauksen kaikista mielen sairauksista ja mielentilan häiriöistä. Sen lisäksi että DSM antaa myös niille määritelmät ja suosittelee niihin hoitoja. Tätä psykiatrian manuaalia käytetään miljoonien ihmisten hoitamiseen ympäri maailmaa. Thomas Szasz kritisoi ankarasti tätä käsikirjaa. Hän oli jopa sitä mieltä, että kyseisellä manuaalilla ei ollut lainkaan tieteellistä perustaa.”

Olen samaa mieltä, ICD-10 on vahingollinen ja vanhanaikainen. Diagnoisointijärjestelmä ei toimi psykiatriassa, jako eri diagnooseihin on keinotekoinen, osin jopa lapsellinen yritys luokitella erilaisten traumojen aiheuttamia oireita. Palaan tähän myöhemmin.

”Szasz väitti, että mieli ei voi sairastua, koska mieli ei ole fyysinen. Täten mielisairauksia ei ole edes olemassa. Hänen mielestään syynä tähän on yksinkertaisesti se, että yhteiskunta kieltäytyy hyväksymästä joitakin käyttäytymisen muotoja. Tämän vuoksi nämä käyttäytymisen muodot leimataan “sairauksiksi”. Tämä tarkoittaa sitä, että ihmiset tahtovat kaikkien käyttäytyvän siten kuin useimmat ihmiset käyttäytyvät. He kutsuvat tällaista käyttäytymistä “normaaliksi” käyttäytymiseksi. Thomas Szasz sanoi myös selkeästi, että psykiatria leimaa ihmisiä heidän sairauksiensa kautta.”

Tässä nyt sivutetaan täysin se fakta, että monet mielenhäiriöt vaikuttavat selvästi elämänlaatuun ja ihmisen toimintakykyyn. Ja nykyään yhteiskunta suhtautuu suvaitsevammin mielenterveyteen liittyviin haasteisiin.

”Antipsykiatria on näkemys, jonka mukaan nykyisin käytössä olevista psykiatrisista hoidoista on potilaille enemmän vahinkoa kuin hyötyä. Psykiatria on ainoa lääketieteen ala, jolla on ollut pitkäaikaista vastustusta. Neurologisia ja psykiatrisia potilaita tutkittiin ja hoidettiin ennen vuotta 1963 samoissa sairaaloissa, sillä hermo- ja mielitaudit kuuluivat samaan erikoistumisalaan. Aivojen kuvantamistutkimusten myötä on havaittu, että jako neurologisiin ja psykiatrisiin sairauksiin onkin keinotekoinen.”

Joo, totta. OCD on toimimattomassa hermostossa, joka tykittää vääriä hälytyksiä.

”Psykiatrian vastustus perustuu psykiatrian käyttämien hoitomuotojen tehottomuuteen ja näkemykseen siitä, että psykososiaalisten ongelmien medikalisointi on tarpeetonta.”

Minustakin on kyse nimenomaan psykososiaalisista ongelmista.

”Antipsykiatrian mukaan “mielisairauksiin” suunnitellut lääkkeet ovat käytännöllisesti katsoen kemiallinen keino toteuttaa lobotomia. Psykiatrian vastaisuuden mukaan psykoterapia on huomattavasti hyödyllisempää, sillä “mielisairaus” ei ole biologista, vaan symbolista ja kulttuurillista. Suurin osa psykiatreista  luokittelee koko liikkeen puhtaan ideologian piikkiin, ilman minkäänlaista tieteellistä perustetta. He väittävät kyseessä olevan järjetön hyökkäys joka liittyy enemmän politiikkaan kuin tieteeseen.”

Itse olen kyllä hyötynyt lääkkeistä, tai ainakin kuvittelen hyötyväni. No oli niin tai näin, niin mielenkiintoista on omasta mielestä, joten jatkan aiheen tonkimista

Lähteet:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykiatrian_vastaisuus
https://mielenihmeet.fi/thomas-szasz-maailman-radikaalein-psykiatri/
https://mielenihmeet.fi/antipsykiatrian-renessanssi/

Hyvinvointi Mieli

käytössäni olevat lääkkeeni ja muut psykoaktiivit

Minulla on käytössä tällä hetkellä monta eri psyykenlääkettä, joiden avulla yritän pitää itseni toimintakykyisenä ja dynaamisena.

Kaikista ”mömmöistä” huolimatta mielialani ruopii aina välillä pohjamutia – kuten juuri nyt. Lääkkeillä saa kyllä oireita pois, mutta ne eivät juurikaan auta siihen ydinongelmaan, joka itselläni on terveiden ihmissuhteiden puute; yhteyden kokemisen ja myötätunnon riittämättömyys. En tule nähdyksi, enkä hyväksytyksi kokonaisuutena ja suurella todennäköisyydellä en myöskään pysty tätä samaa asiaa itsekään tarjoamaan toisille.

Koen elämäni melkolailla merkityksettömäksi, oloni on irrallinen ja tunnen itseni vääränlaiseksi. Usein minulla on kokemus, että olen kelpaamaton, jotenkin epämääräisesti pilaantunut, joskus jopa halveksittavan huono. Epähuomiossa toisille inhottava, kehno kumppani, kutakuinkin ”jonnin joutava”. Olen siis puutteellinen ihmisenä, häpeällisellä tavalla saamaton, vaarallisen virheellinen. Kykenemätön onnistumaan ja olemaan onnellinen. Näitä kokemuksia sitten yritän hallita ja hillitä erinäisin psykoaktiivein.

(Lähde: https://www.synonyymit.fi/kelvoton)

0  0  0  0  0

Käytössä olevat lääkkeeni

Alla listaus lääkkeistä, joita popsin päivittäin ja pillereiden miinukset sekä plussat. Kyseessä on vain oma subjektiivinen kokemukseni.

Paroksetiini eli Optipar 30 mg (selektiivinen serotoniinin takaisinoton estäjä eli SSRI)
+ poistaa paniikkituntemukset
+ auttaa sosiaalisten tilanteiden pelkoon
+ ajatus luistaa paremmin
– hikoiluttaa
– pahentaa unettomuutta
– aiheuttaa lihaskramppeja
– lopettaminen mahdotonta (vierotusoireina raivarit ja sähköiskutuntemukset aivoissa)
– alkoholin samanaikainen käyttö laukaisee manian tapaisen tilan, jolloin vauhti kiihtyy ja estot poistuu, harkintakyky katoaa

x

Lamotrigiini eli Lamictal 100 mg (mielialan tasaaja, jota käytetään myös epilepsian hoitoon)
+ vähentää ajatusten määrää eli pään sisäistä liikennettä
– aiheuttaa (ainakin näin alotusvaiheessa ja annostusta nostettaessa) pahoinvointia
– vähentää kierroksia niin tehokkaasti, että väsyttää

x

Ketiapiini eli Ketipinor 12,5 mg (antipsykootti)
+ poistaa turvattomuuden tunnetta
+ vähentää turhaa syyllisyyttä ja häpeäkokemuksia
+ nostaa mielialaa
+ 1/4 osa 25 mg tabletilla saa nälän aikaiseksi, jos on ahdistava tilanne, jossa pitää syödä (esim vaikka juhlat)
– 25 mg lisää noin tunnin päästä ottamisen jälkeen ruokahalua niin, että syöminen hallitsematonta, joten lihottaa
– hidastaa aineenvaihduntaa ja ummettaa, suolisto ei supistele normaalisti. Ummetusvaiheessa ruokahalu katoaa, mutta fyysinen nälkä jää eli joutuu tilaan, jossa on ärtynyt ja hermostunut nälästä, mutta ruoka maistuu vastenmieliseltä ja syömisestä tulee niin paha olo, että itkettää
– turvottaa kasvoja

x

Tsopikloni eli Zopinox 7,5 mg (unilääke)
+ auttaa nukahtamaan
+ poistaa ahdistusta tehokkaasti jo hyvin pienillä annoksilla (1/8 osa)
+ auttaa paroksetiinin aiheuttamiin lihaskramppeihin (1/8 osa)
+ toimii lihasrelaksanttina, joten auttaa selkäkipuun ja ulostamiseen (itsellä traumaperäinen IBS) (1/8 osa)
+ poistaa turhia estoja, joten on helpompi olla läsnä ihmisten kanssa ja esim kirjoittaa koulutehtäviä
+ lisää luovuutta
– koukuttaa tehokkaasti
– toleranssi kasvaa
– on päihdyttävä lääke, ei hoitava, ei siis käsittääkseni korjaa mitään aivokemiassa, vaan turruttaa
– saa himoitsemaan nikotiinia ja mielihyvää tuottavaa naposteltavaa (dopamiinia?)
– aiheuttaa viiltävän syyllisyyden tunteen, kun ottaa. Ristiriita on välillä sietämätöntä, kun tietää ja ymmärtää, ettei pitäisi käyttää ollenkaan, mutta se toinen vaihtoehto (kuten ummetus, iltapäivän tuskaisuus tai mielialan romahtamisen seurauksena tuleva lamaantuminen) on huonompi vaihtoehto

x

Bisoprololi eli Bisoprololi Orion 2,5 mg (beetasalpaaja)
+ ehkäisee tärinää ja punastumista
+ laskee verenpainetta ja sydämen sykettä
+ vähän sivuvaikutuksia
+ joskus riittää 1/4 osa
– ei auta traumaoireisiin, kuten takaumiin, aiheettomaan häpeään tai tukahduttavaan syyllisyyden kokemukseen

x

Mirtatsapiini eli Mirtazapin Orion 15 mg (tetrasyklinen masennuslääke)
+ auttaa nukkumiseen
+ pieni annos paras eli 3,25 mg
+ helpottaa masennusta
– lisää makeanhimoa eli lihottaa
– mahdollisesti aiheuttaa ihon keltaisuutta. Ainakin itselleni mianseriini eli Tolvon (josta mirtatsapiini on kehitetty) aiheutti keltaisuutta, jota tutkittiin maksavauriona. Verikokeissa ei näkynyt mitään, joten myös sisäelimet ultrattiin. Maksa oli kunnossa.

x

Muut psykoaktiivit, joita käytän ovat kofeiini ja nikotiini, jotka ovat stimulantteja eli ne piristävät. Liika kofeiini tärisyttää ja hermostuttaa, tupakoinnin vaarat varmaan kaikki tietääkin jo. Kahvia menee 3 kuppia ja tupakkaa ehkä 2 savuketta päivässä, joskus vain 1 aamulla ummetuksen estämiseksi. Olen lopettanut tupakoinnin monta kertaa, mutta se aiheuttaa itselläni masennuksen pahenemista.

Tuntuu surulliselta ja säälittävältä tämä lääkemäärä. Tämän listauksen tekeminen masensi minua, mutta tänään oloni on ollut heti aamusta asti tukkoinen ja vetämätön. Energistä hyvän fiiliksen päivää en olisi viitsinyt ”uhrata” ongelmien pyörittelyyn.

Wikipediasta löytyy hyvä kaavio psykoaktiiveista, mutta en onnistu kopioimaan kuvaa tänne.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Psykoaktiivinen_aine

Hyvinvointi Mieli