Mitä maata pitkin matkustaminen maksaa?

Ystäväni Maija kirjoitti viime vuonna meille jutun siitä, kuinka matkusti lentämättä Helsingistä Teneriffalle. Nyt Maija, joka on varsinainen maata pitkin matkustamisen asiantuntija, lupautui täydentämään matkapäiväkirjaansa myös tarkalla laskelmalla reissun hinnasta sekä vinkeillä heille, jotka tahtovat reissata pidempiäkin matkoja lentämättä. Siispä: mitä maata pitkin matkustaminen maksaa ja kuinka paljon aikaa siihen vaaditaan?

maata pitkin matkustaminenmaata pitkin Teneriffallemaata pitkin matkustaminen

Maija valottaa asiaa näin:

Koronapandemian myötä lentämisen ja erityisesti halpalentojen tulevaisuus näyttää nyt kotoilukesänä 2020 vähintäänkin epäselvältä. Vanha kunnon ilmastonmuutos oli jo entuudestaan ajanut yhä useammat vähentämään lentämistään, ja nyt on sitten vielä entistäkin ajankohtaisempaa tuoda yhä useampi matkoistamme yläilmoista maan kamaralle.

Taitoin viime joulukuussa maata ja merta pitkin suositun suomalaisten lentoreitin Helsinki–Teneriffa. Jaoin jo aiemmin matkapäiväkirjani, jossa kerroin, kuinka pääsin Suomesta Teneriffalle lentämättä, ja avaan nyt hieman käytännönläheisemmin sitä, miten matka toteutui.

Kululaskelma

Kulkuneuvo reitti kesto kilometrit hinta
Onnibus Helsinki–Turku 2h30min 171 km 5,70 €
Viking Line Turku–Tukholma 9h35min 330 km 28,00 €
SJ (juna) Tukholma–Kööpenhamina 5h6min 650 km 315 SEK (29,83 €)
Flixbus Kööpenhamina–Pariisi–Barcelona 33h45min 2330 km 90 €
Renfe (juna) Barcelona–Sevilla 11h47min 828 km 38,10 €
Damas (bussi) Sevilla–Huelva 1h15min 87 km 8,91 €
Fred. Olsen (laiva) Huelva–Santa Cruz de Tenerife 42h30min 1339 km 111,00 €
yht. 106 h 28 min
viikon aikana
yht. 5735 km yht. 311,54 €

(puhelimella lukiessa skrollaa oikealle, niin näet koko taulukon)

Suoraan voi sanoa sen, että tällaisen matkan kustannusten pitäminen reilussa 300 eurossa ei tapahdu ilman uurasta selvitystyötä. Kalliimpi mutta yksinkertaisempi buukkaustapa olisi hankkia esimerkiksi Euroopan laajuinen Interrail-lippu, jolla saa myös alennusta laivalipuista. Uutuutena on esimerkiksi lanseerattu neljän päivän Global Pass (esim. 28-59-vuotiaalta kakkosluokassa 246 euroa), jossa lienee ajateltu juuri lentoja korvaavaa päättäväistä porhaltamista perinteisen lomareilailun sijaan.

FlixBus-halpabussiyhtiöllä on kätevän oloinen 99 euron InterFlix-passi, jolla pääsee hyvin halki Euroopan, jos vain istumalihakset kestävät ja bussissa nukkuminen tulee kysymykseen. Finnlinesin lautta Helsingistä Travemündeen (esim. paikka jaetussa hytissä 120 €) ja siihen päälle InterFlix (99 €) vaikuttavat omasta mielestäni niin hinnan kuin vaivalloisuuden puolesta sen verran kohtuulliselta metodilta päästä Välimeren lämpöön, että taidan kokeilla sitä, kunhan tästä saa ja uskaltaa taas matkustaa.

Yleisiä vinkkejä maata pitkin matkustamiseen

Pitkillä matkoilla on tärkeää pitää huolta perustarpeista. Yritä pitää itsesi niin levänneenä, kylläisenä ja rentona kuin pystyt. Ensinnäkin se tekee matkasta miellyttävän. Toiseksi on tärkeää, että olosi on hyvä, jotta pystyt pitämään huolen tavaroistasi, aikatauluista ja reiteistä, ja virkeänä olet valmis ratkomaan ongelmia ja kommunikoimaan kielimuurien yli.

Unenlahjat vaihtelevat matkaajasta toiseen. Tunne omat tarpeesi ja harkitse niiden mukaan seuraavia varusteita: korvatulpat, unimaski, niskatyyny, peitto, lämpimät sukat. Myös vaatteilla täytetty kangaskassi on hyvä tyyny.

Eväille on hyvä olla mukana jonkinlainen lusikka-haarukkasetti, terävä veitsi, kannellinen eväsrasia ja pussinsulkijoita.

Pukeudu mukavasti. Ota bussiin tai junaan lämpimiä vaatteita: et voi etukäteen tietää, kuinka kovalla ilmastointi on.

Pidä lääkkeet helposti saatavilla. Etenkin jos tiedossa on matkustamista vuoristossa tai kovassa aallokossa, matkapahoinvointilääkkeen pakkaaminen saattaa olla järkevää. Voit käyttää myös melatoniinia tai muuta kemiallista apua nukahtamiseen. Pidä kuitenkin mielessä, että saatat yllättäen joutua keskellä yötä tilanteeseen, jossa sinun on kyettävä toimimaan.

Jos kaipaat suihkua mutta sinulla ei ole majapaikkaa jossa peseytyä, tutki ainakin rautatieasemia, uimahalleja ja kuntosaleja. Pidä mukana kosteuspyyhkeitä, käsidesiä ja vessapaperia.

Tarvitset sylissä tai jalkopäässä kulkevan kassin tai repun, jossa pidät arvotavaroitasi ja matkan aikana tarvittavia tavaroita, kuten eväitä. Loput matkatavarat voivat olla isommassa laukussa, joka menee kulkupelin ruumaan tai säilytystilaan.

Älä päästä näkyvistäsi kassia, jossa pidät arvotavaroitasi. Kassin on syytä olla vetoketjullinen. Pidä se ruuhkaisilla paikoilla aina etupuolellasi. Voit myös varmistaa vetoketjut esimerkiksi palomiehen haalla.

Vältä tavaroidesi turhaa levittelyä ympärillesi kulkuneuvoissa ja asemilla. Laita esine omalle paikalleen aina samaan taskuun, kun olet käyttänyt sitä.

Lataa puhelintasi aina kun pystyt. Monissa busseissa ja junissa on pistorasia istumapaikan yhteydessä, mutta älä laske sen varaan. Akun loppumisen varalta kannattaa tulostaa matkaliput ja kirjoittaa tarvittavat osoitteet ja reittiohjeet myös paperille.

Jos sinulle puhutaan ikävästi, sano, ettei sinun tarvitse kuunnella tällaista. Käske päättäväisesti ahdistelijaa lopettamaan ja lähtemään. Voi olla hyvä opetella sanomaan kauttakulkumaan kielellä ”älä koske” ja ”mene pois”. Ole valmis korottamaan ääntäsi tarvittaessa, kiltteydestä on tietyissä tilanteissa vain haittaa.

Teksti ja kuvat: Maija Kauhanen

Maija Kauhanen on Espoossa sekä tien päällä elävä suomentaja ja kirjailija, jonka esikoisromaani Eliitti ilmestyi viime vuonna. Maijaa voi ja kannattaa seurata myös Instagramissa @kirjakauhanen -tilillä.

*

Jos matkustaminen ilman lentämistä kiinnostaa, lue myös nämä:

Suomesta Teneriffalle lentämättä

Lähimatkailua: Ahvenanmaa

Matkalla omassa kotikaupungissa

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

puheenaiheet matkat vastuullisuus

Kevään ompeluprojekteja

Kirjoitin pari vuotta sitten harrastuksesta, jonka pariin palaan säännöllisin väliajoin. Vaatteiden ompeleminen on välillä turhauttavaa, aikaa vievää ja vaatii äärimmäistä kärsivällisyyttä – ja juuri siksi se on minulle sopiva harrastus.

Olen vähän kärsimätön tyyppi, joka mieluiten osaisi asiat heti. Siksi silloin, kun tuntuu menevän vähän liian lujaa, ompeleminen on hyvää vastapainoa. Hosumalla kaikki menee heti pieleen, ja säännöllisin väliajoin tunnin työ on purettava ja aloitettava alusta.

Ompeleminen on siis vähän niin kuin elämä yleensäkin! Kiirehtimällä ei koskaan tule hyvä.

Siksi koronakaranteenin alettua palasin pian takaisin ompelukoneen ääreen. Olen ajatellut, että vaivannäön sijaan ompelukoneen äärelle hiljentyminen on laatuaikaa itseni kanssa. Teini-iän ompeluharrastuksesta fokus on siirtynyt lopputuloksesta (valmis vaate) tekemiseen ja itsekseen olemiseen. Mitään ei ole enää kiire saada valmiiksi, vaan mielummin teen hyvin ja hartaasti. Samalla jonkin konkreettisen itse valmistaminen tuo sellaista mielihyvää, jota muista harrastuksista harvoin saa. Samalla unohdan ajan kulun ja jokapäiväiset murheet. Käsillä tekeminen on flow-tilassa olemista parhaimmillaan.

Ensimmäisenä valmistui brittiläisen Merchant & Mills -valmistajan kaavoilla ja kankaasta kesämekko, joka on väljän mallinsa ansiosta mukavuudenhaluisten etätyöpäivien suosikkivaate. Koska mekossa on sekä vuori että muotolaskoksia, se ei ole ihan yksinkertaisimmasta päästä, mutta kaava sopii jo vähän ompelua harrastaneille. Parasta on myös se, että kaavasta on olemassa kaksi versiota, joita voi myös yhdistellä. Aion ehdottomasti tehdä tätä kaavaa käyttäen muutakin – kenties vaikka kierrätyskankaasta, kun taas pääsee kirpputoreille fiilistelemään. Merchant & Mills’in kankaat tulevat useimmiten Euroopasta tai Japanista, ja niissä on laatu kohdillaan. Tähänkään pellavakankaaseen en ole joutunut pettymään.

Toisena projektina taas syntyi ohuesta farkkukankaasta valmistettu kimonomallinen takki. Kaava (jota muokkasin tekemällä kauluksesta kapeamman ja tekemällä takkiin irtovyön) löytyi netistä ja kankaan tilasin sähköpostitse kangaskauppa Materialsista (jolla nykyään on myös verkkokauppa). Vuorikangas löytyi lähiompelimon poistomyynnistä. Tämä kaava on vuorista huolimatta superhelppo ja sopii mielestäni hyvin sellaisellekin, joka ei hetkeen ole istahtanut ompelukoneen ääreen.

Molemmat vaatteet tulevat varmasti olemaan kovassa käytössä koko kesän (itse asiassa kirjoitan tätä juuri tuo mekko päällä). Jotenkin itse tekemässä vaatteessa fiilis on aina erityinen, kuin salaseuraan vihkiytynyt.

Kiinnostaisiko teitä jatkossakin kuvat ompeluprojekteista, vinkit kivoista kaavoista tai yksityiskohtaisemmat ohjeet ompeluprojekteista? Tai oletteko itse innostuneet ompelemaan viime aikoina?

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

muoti vastuullisuus