Kohti kestävämpiä häitä

Menemme naimisiin ensi kesänä ja vaikka juhliin on vielä aikaa, monia yksityiskohtia on mietittävä jo nyt. Tykkään järjestää juhlia, mutten ole mikään hääintoilija. Siksi aiheesta kirjoittaminen tuntuu vähän vieraalta, mutta tiedän siellä ruudun toisella puolella olevan paljon muitakin, jotka suunnittelevat joko häitä tai muita isoja kekkereitä ja kaipaisivat vinkkejä kestävämpien juhlien suunnitteluun.  Vieraskynäilijämme Riina kirjoitti jo aikaisemmin tänä vuonna omista häistään. Ajattelin käsitellä itsekin häiden eri osa-alueita nimenomaan vastuullisuusnäkökulmasta. Seuraavan vuoden aikana on siis luvassa juttua niin puvusta, kukista kuin lahjoistakin.

Mitä häiden valmistelussa sitten voi ottaa huomioon?

  1. Paikka ja koristelut. Juhlimme Suomenlinnassa, joka on minulle henkilökohtaisesti tärkeä paikka. Historiallinen rakennus ei kaipaa turhia koristeluja, joten säästymme turhan hääkrääsän hankkimiselta. Liinat ja servietit vuokrataan ja kukat hankitaan sesongin mukaan – aiomme myös maksaa niistä päästökompensaatiota. Kestävistä kukista lisää myöhemmin myös blogissa!
  2. Ruoka. Vaikka emme täysin vegaanista ruokaa tarjoakaan, löysimme onneksi firman, joka toteutti toiveidemme mukaisen lähiruoka- ja kasvispainotteisen menun.
  3. Vaatteet. Häävaatteidenkaan ei tarvitse olla kertakäyttökamaa. Kierreltyäni vajaan vuoden tuloksetta kirpputoreja ja nettihuutokauppoja, päädyin ostamaan uutena Liettuassa valmistetun, pitkän valkoisen pellavahameen, jota voi käyttää häiden jälkeenkin. Yläosan teetän poistokankaasta paikallisella ompelijalla – tai ehkäpä uskallan jopa tehdä sen itse! Siitäkin tulee monikäyttöinen.
  4. Sormukset. Timantteihin ja jalometalleihin liittyy valtavasti ympäristö- ja ihmisoikeusongelmia. Siksi sormus tulee olemaan kierrätysmateriaaleista valmistutettu ja yksinkertainen, ilman timantteja.
  5. Matka. Häämatkalle suunnataan usein kauas, palmupuiden katveeseen. Ulkomaille meinasimme suunnata mekin, mutta takataskussa on lentolipun sijaan reililippu.
  6. Lahjat. Nykyajan nuorillapareilla useimmiten taitaa olla kaapeissa liiankin paljon tavaraa, eikä meilläkään ole puutetta tavarasta. Lahjatoivelistat jäävät siis ainakin meidän juhlistamme väliin.

Lisäksi on tietysti valtavasti muitakin asioita, joissa vastuullisuuskysymykset voi ottaa huomioon. Haetaanko juomat risteilylaivalla Virosta? Miten vieraat tulevat paikan päälle? Hankitaanko juhlia varten ylimääräistä tavaraa, kuten koristeita? Kaikesta näistä tulen varmasti kirjoittamaan blogiinkin, kunhan pääsen yli tästä häähäpeästä.

Onko siellä päässä kukaan valmistelemassa häitä? Minkälaisiin asioihin kiinnittäisitte itse huomiota?

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Suhteet Oma elämä Vastuullisuus

Tylsä tyyli on ekologinen valinta

Tunnustan: minulla on tylsä tyyli. Olen jo vuosikausia pukeutunut lähinnä mustaan. Käytän yleensä t-paitoja ja farkkuja, välillä myös kauluspaitaa tai neuletta. Minulla on yhdet pellavahousut ja yksi hame, kahdet saappaat ja kolmet lenkkarit, kaksi kaulakorua ja yksi rannekoru, yhdet aurinkolasit ja yksi ruma mutta käytännöllinen lippalakki. Ja olen tilanteeseen oikein tyytyväinen.

2nd hand -tyyli2nd hand -tyyli2nd hand tyyli

Tylsä tyylini sopii yksinkertaisuutta kaipaavalle ihmiselle, joka ei halua aamuisin miettiä sitä, sopivatko kaikkien vaatteiden kuosit yhteen. Mutta sen lisäksi se on myös tietoisesti tehty ekologinen valinta.

Muotiteollisuuden tahti kiihtyy vuosi vuodelta, ja siinä missä vaatevalmistajat tekivät ennen kaksi mallistoa vuodessa, nykyään puhutaan mikrosesongeista, joita pikamuotifirmoilla saattaa olla peräti 52, siis yksi joka viikolle. Tämä tarkoittaa sitä, että kauppoihin saadaan jatkuvasti jotain uutta – ja meidät saadaan shoppailemaan.

Tylsä tyylini on auttanut minua sanoutumaan irti tällaisesta muodin pikakierrosta ja jatkuvasta uutuuksien havittelusta. Kun nykyään näen halpamuotifirman mainoksia, uuden sesongin must have -vaatekappaleita, viikottain vaihtuvia trendejä, ohitan ne yleensä olankohautuksella: ei koske minua. Se on vapauttava tunne.

Vastuullisen pukeutumisen ei tietenkään tarvitse olla tylsää, mutta minulle tämä äärimmäisen minimalistinen lähestymistapa sopii. Maailmassa, jossa omaa imagoa kultivoidaan kiivaasti ja henkilöbrändiä rakennetaan pitkälti ulkonäön kautta, tällaisesta ajattelusta etääntyminen ei aina ole helppoa. Mutta jos jotain olen tähän ikään mennessä oppinut, on se tämä: mitä vähemmän mietin ulkonäköäni, sitä onnellisempi yleensä olen. Ja tylsä tyylini antaa minulle tilaa miettiä oikeastaan kaikkea muuta paitsi sitä, mitä minulla milloinkin on päällä.

Mielestäni tylsyydellä on myös täysin turhaan huono klangi. Tylsän tyylin ei tarvitse tarkoittaa sitä, että pukeutuu vain yhteen väriin tai ei koskaan osta mitään uutta. Vaatekaapin karsiminen astetta yksinkertaisemmaksi ja se, että katselee vaateteollisuuden villityksiä vähän etäämmältä, tekee kuitenkin todella hyvää. Tylsyyden pelko ja sen pakeneminen kaikenlaisen turhan osteluun hyödyttää vain suuryrityksiä, jotka myyvät meille aina vain uusia rättejä.

Itse asiassa koko sana pitäisi brändätä uudelleen: minunkaan tylsä tyylini ei oikeastaan ole tylsä, vaan ekologinen, elämää helpottava ja mielenrauhaa lisäävä tyyli. Ja sellaisen kerran löydettyäni aion ehdottomasti pukeutua tylsästi myös jatkossa.

*

Jos vaatteet ja vastuullisuus kiinnostavat, tutustu myös näihin:

5 vinkkiä täydellisen vaatekaapin metsästykseen

Entä jos ompelisit vaatteita itse?

Tunnista laadukas vaate

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Muoti Vastuullisuus Kirppislöydöt Päivän tyyli