Miksi liiasta tunnollisuudesta on niin vaikea päästä yli?

Yksi blogimme ohjenuorista on alusta asti ollut hitaamman elämän puolesta puhuminen. Oli kyse sitten suorittamisesta vapaa-ajalla, kiireen vaikutuksesta luovuuteen, käsin tekemisen tervehdyttävästä vaikutuksesta tai menestyksen määrittelemisestä uudelleen, olemme molemmat vakuuttuneita siitä, että vähemmän voisi olla enemmän, mitä tulee myös työhön ja vapaa-aikaan.

Totuus kuitenkin on, että tämän ohjenuoran sisäistäminen ja noudattaminen omassa elämässä on haastavaa. Kirjoitin aikaisemmin tänä vuonna siitä, miten haluaisin määritellä uudelleen sen, mitä menestys tarkoittaa omassa elämässäni. Se on kuitenkin ihan todella vaikeaa!

On helppo syyttää omasta burnoutista järjetöntä työelämää, somen aiheuttamia epärealistisia odotuksia tai lähiympäristön paineita. Vaikka sosiologina rakastankin tarkastella erilaisia rakenteellisia tekijöitä yksilön ongelmien taustalla, ylisuorittajan pahin vihollinen taitaa olla suorittaja itse.

Ylisuorittaminen ja jatkuva kiire ovat keinoja hakea turvaa ja hyväksyntää. Olen kuitenkin huomannut, että usein on helpompi miellyttää muita kuin itseään. Ylisuorittaja ei nimittäin koskaan ole tyytyväinen. Aina kun voisi olla parempi, tehokkaampi, kauniimpi, älykkäämpi, sivistyneempi, urheilullisempi, hauskempi ja luotettavampi ystävä.

Mediassa ylisuorittaminen esitetään usein luksusongelmana. Ylisuorittajia ovat Slushin lavalle nousevat parikymppiset startup-miljonäärit, romaaneja julkaisevat tv-juontajayrittäjät tai maratoneja juoksevat toimitusjohtajat.

Ylisuorittamisen todellisuus on kuitenkin usein toisenlainen. Se, ettei osaa kieltäytyä, voi kertoa siitä, että haluaa miellyttää muita oman terveyden ja hyvinvoinnin kustannuksella. Ehkä siksi, että on sisäistänyt liiankin hyvin nykypäivän eetoksen, jonka mukaan vain suorittamalla saa rakkautta, ihailua ja arvostusta. Jatkuvasta suorittamisesta tulee kruunu, jonka timantteina kimmeltävät ylityötunnit, tahraton koti ja kehittävät harrastukset.

Juuri tästä ajattelutavasta eroon opetteleminen on itselleni ollut niin vaikeaa. Ylisuorittajan on opeteltava ajattelemaan, että laiskottelu on okei, lomailu tarpeellista ja viikonloput ansaittua omaa aikaa. Ja se vaatii ihan tietoista opettelua, ja oppi usein tulee kantapään kautta. Ylisuorittajalle ylisuorittamisesta yli pääsemisestä tulee helposti vain yksi paineita ja häpeää aiheuttava, suoritettava asia lisää.

Oman näköisen vapaa-ajan viettäminen on myös tärkeää, mutta vaatii itsetuntemusta ja rohkeutta. Helposti tyhjä kalenteri ajaa pohtimaan pelottavia, isoja kysymyksiä, joita mieluiten välttelisi. Minkälaista elämää haluan elää? Kuka minä olen? Miksi universumi on ääretön? Mikä on ajan olemus? Mikä minulle on tärkeää? Vähemmästäkin sitä säikähtää pakenemaan tuollaisia isoja kysymyksiä suorittamiseen ja edes takaisin säntäilyyn.

Siksi aion ottaa suorittamisesta eroon opettelemiseen vähän vähemmän ankaran asenteen. Hyvää ei tule kerralla, vaan vähitellen. Opetteleminen jatkukoon!

Oletko päätynyt itse suorittamaan liikaa? 

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Hyvinvointi Mieli

Onko mitään oikeasti pakko ostaa uutena?

Kun kolme vuotta sitten muutin Suomeen ulkomaan vuosien jälkeen, minua odotti tyhjä asunto. Sen jälkeen kaikki tarpeelliset tavarat ovat löytäneet tiensä kotiimme – käytettynä. Huonekalut, petivaatteet, keittiövälineet, viherkasvit, puutarhakalusteet… Kaikkee on, ja se kaikki on haalittu kirppiksiltä tai kierrätyskeskuksista, saatu tai dyykattu.

Se sai minut miettimään. Suomalainen keskivertoperhe omistaa tutkimuksen mukaan 10 000–50 000 esinettä. Se on ihan valtavasti. Samaan aikaan maailman ylikulutuspäivä aikaistuu vuosi vuodelta (tänä vuonna se oli 1. elokuuta, ja  Suomen ylikulutuspäivä jo 5. huhtikuuta) ja me tuhlaamme valtavasti luonnonvaroja uusien esineiden tuotantoon, vaikka maailma jo hukkuu tavaraan.

Onko mitään oikeasti pakko ostaa uutena?

kierrätyssisustus2ndhandsisustus

Arabia, Sampo
Kuvissa näkyvät tavarat ovat käytettynä hankittuja ja saatuja. Itse asiassa jopa kissat ovat tulleet minulle aikuisina, netti-ilmoitusten kautta.

On hienoa, että vintagevaatteiden ja huonekalujen shoppailu alkaa olla todella normaalia. Mutta toivon, että saisimme vielä aikaan laajemman asennemuutoksen, mitä tulee käytettyyn tavaraan.

Kun keksimme haluavamme tai tarvitsevamme jonkin esineen, marssimme yleensä suorinta tietä kauppaan. Ja onhan uuden ostaminen usein helpompaa ja nopeampaa kuin käytetyn metsästäminen. Mutta oikeastaan haluaisin, että kyseenalaistaisimme tämä koko ajatuksen. Sillä kuinka tärkeää helppous ja nopeus lopulta onkaan? Kuinka oleellista, ihan todella?

Voisimmeko sittenkin odottaa hetken, käyttää jotakin muuta sillä välin, tai jopa pärjätä kokonaan ilman? Loppujen lopuksi on hyvin vähän sellaisia tavaroita, joita tarvitsemme välittömästi. Lisäksi netissä toimivat second hand -liikkeet, erilaiset markkinasivustot ja oman asuinalueen kierrätysryhmät ovat nykyään tehneet käytettynä ostamisen niin helpoksi, että toisinaan se saattaa olla peräti vaivattomampaa kuin kaupassa käyminen.

En kerta kaikkiaan keksi käytettynä ostamisesta yhtään huonoa puolta. Se on paitsi säästänyt minulta pitkän pennin rahaa, myös valtavasti luonnonvaroja. Kierrätyskeskuksen nettikaupasta voi tsekata second hand -shoppailunsa vaikutuksen, ja sieltä selviää esimerkiksi se, että ostamalla paistinpannun käytettynä uuden sijaan säästää kiinteitä luonnonvaroja yli kuusitoista kiloa.

Ajatelkaa, millainen vaikutus sillä olisi, jos ostaisimme edes osan omistamastamme 10 000–50 000 tavarasta käytettyinä.

Tällä viikolla polkaistaan käyntiin zero waste -syyskuu, ja sen tiimoilta haastankin teidät kaikki mukaan! Sovitaanko, että tämän kuun aikana tarkastelemme ostoslistojamme kriittisesti ja kyseenalaistamme uutena ostamisen ’tarpeen’? Jos siis aiot tässä kuussa hankkia jotakin uutta, mieti, voisitko hankkia sen käytettynä. Muutoksesta koituva vaiva ei todennäköisesti ole kovin suuri, mutta teon vaikutus kyllä on.

*

Lue myös nämä:

Ota vastaa ostoksistasi korjaamalla vanhaa

Voisitko vuokrata vaatteesi?

Entä jos ompelisit vaatteita itse?

*

FACEBOOK / BLOGLOVIN / INSTAGRAM

Koti Sisustus Vastuullisuus Kirppislöydöt