Kuinka paljon rahaa käytän kauneuteen? 2/4

On aika toisen neljänneksen tarkastelulle. Tähän neljännekseen on mahtunut itsen hemmottelua niin kampaajalla kuin täydellisessä kasvohoidossakin, lisäksi tämän neljänneksen aikana on hankittu kesäkauden tuotteita aurinkovoiteesta aina auringon polttamiin ja hyönteisten puremiin helpottavaan aloe vera -geeliin.

Opettelen olemaan arvostelematta itseeni tai kauneuteen käyttämääni summaa. Postaussarjan tarkoitus on ensisijaisesti tutkia millainen summa kauneudenhoitoon minulta konkreettisesti kuluu vuositasolla. Tässä postaussarjassa merkitsen ylös kaunistelematta kaiken ostamani, jonka ajattelen kuuluvan tavalla tai toisella tähän kategoriaan. Lisään mukaan myös mahdolliset kauneuteen liittyvät palvelut. Nimeän tuotteet ja merkitsen ylös siitä maksamani hinnan. Merkitsen myös, jos olen ostanut tuotteen alennetulla hinnalla.

Käytän vain luonnonkosmetiikkaa ja olen usein melko uskollinen löytäessäni minulle sopivan tuotteen. Kaikkia tuotteita en käytä ympäri vuoden, vaan vuodenaikojen vaihtuessa muutan hieman rutiinejani. Viimeisen vuoden aikana olen myös huomannut ihoni herkistyneen vielä aiempaa enemmän ja olen tuskaisesti (välillä henkisen tuskailun lisäksi myös iho helahdellen, poltellen ja kiristellen) etsinyt itselleni aidosti sopivia kasvotuotteita. Joitakin kosmetiikkatuotteita valmistan myös itse esim. dödö ja vartalovoide.

Huhtikuu

• Kampaaja 59€
• Maggie Anne kynsilakka 9€ (alennuksessa, kuopukselle ostetun hiusharjan kylkiäisenä)
• Less is more Proteinspray 25€
• Melvita Eau Extraordinaire Rose Lotion-sérum repulpante 22€

Huhtikuun ostokset yhteensä: 115€

Toukokuu

• Laponie of scandinavia milk cleanser 17,95€
• Alimapure meikkipohja re-fill 28€
• Manteliöljy 6,99€ – käytän manteliöljyä vartalovoiteen valmistukseen sekä iholle sellaisenaan.
• Inkuto Sheavoi 19,95€ – sheavoita käytän vartalovoiteen ja deodorantin valmistukseen. Yhdestä paketista riittää hyvin useampaan deodoranttiin ja vartalovoiteeseen.
• Algamaris aurinkovoide 23,90€

Toukokuun ostokset yhteensä: 96,79€

Kesäkuu

• Ayurvedinen kasvohoito 108€ – tämä oli ehdottomasti paras kasvohoito, missä koskaan olen ollut!
• Rasasara Pitta starter kit 89,90€
• Melvita Damask Rose Floral Water kosteuttava kasvovesi 16,50€
• Aloe Vera Esi aloe vera -geeli 10,50€ – aloe vera -geeli on minulle kesän ykköstuote, jota käytän aurinkoisten päivien jälkeen vartalovoiteeseen ja kasvovoiteeseen sekoitettuna tai sellaisenaan hyönteisten puremille jne.
• Organic Shop Thermal Spring suihkugeeli 3,50€
• Savon Stories Shampoing au Lait de Coco Bio 13,80€

Kesäkuun ostokset yhteensä: 242,20€

Kaikki ostokset yhteensä: 453,99€

Jos edellisen kolmanneksen kokonaissumma 245,60€ oli mielestäni suuri, niin tämä todellakin on. Tämän neljänneksen keskikulutus nousee 151,33€ kuukaudessa. Toisaalta, kun tarkastelen ostoksia, huomaan summaa nostavan lähinnä kampaajakäynnin ja kasvohoidon, joista kummastakaan en tunne pienintäkään katumusta. Käyn kampaajalla verrattain harvoin (noin 2-3 kertaa vuodessa) ja kasvohoito oli palkinto itselleni pidemmän projektin loppuun saattamisesta. Tosin kasvohoito oli niin ihana, että päätin heti hoidon jälkeen palaavani hoitopedille viimeistään joulukuussa.

Muutamia ns. turhiakin ostoksia tähän neljännekseen on mahtunut, kuten kynsilakka. Ja toisaalta myös sellaisia ostoksia, joita lisäkseni käyttää koko perhe: aurinkovoide, aloe vera, suihkugeeli. Myös itse tehdyn kosmetiikan raaka-aineista hyötyy paitsi oma perhe myös mm. isosiskoni, joille valmistin vartalovoiteet syntymäpäivälahjaksi. Huomaan, etten jaksa enkä halua järkyttyä tästä kauneuteen käyttämästäni summasta. En kadu yhtäkään ostosta ja tällä hetkellä minulla ei ole tarvetta uusille ostoksille. Hajuveteni loppui, mutta en ole vielä edes alkanut etsiä uutta, vaan käytän kaapista löytyvät matkakokoisten tuoksujen jämät ensin loppuun.

Lue myös:

Kuinka paljon rahaa käytän kauneuteen?

Kuinka paljon rahaa käytän kauneuteen? 1/4

Kauneus Raha Vastuullisuus Ostokset

Parasta kesäkuussa

järvi_puut_punkaharju

Kesäkuu on kulunut nopeasti. Lapsi on lomaillut, vaikka me vanhemmat olemme tehneet töitä. Ensin arjen muuttuminen ja aikataulujen jongleeraus lapsen kanssa oli pieni shokki, mutta pian lapsen loma-arki alkoi tuoda parhaat puolensa esiin sekä lapsesta, meistä vanhemmista että elämästä. Sitten kaikki heitti taas kerran häränpyllyä ja saimme lyödä päätä yhteen kiukuttelevan, rajoja koettelevan ja erittäin itsepäisen lapsen kanssa. Tahtojentaisto ei kuulu lempiasioihini, mutta monet muut asiat kyllä.

Lapsen kanssa oleminen. Vaikka kuopuksemme onkin päiväkodissa vain neljänä päivänä viikossa ja lyhennettyjä päiviä, on elämä aivan erilaista lapsen ollessa koko ajan kotona. Vasta vietettyäni pari viikkoa koko ajan lapsen kanssa tajusin, miten paljon olen kaivannut hänen kanssaan vietettyä aikaa. On ihana seurata lapsen luovuutta ja toisaalta herätä halauksiin. Toisaalta lapsi koettelee rajoja välillä raivokkaastikin ja savu nousee korvista niin äidillä kuin pojalla. Sitten taas vastapainona on ne hetket, kun nauramme kippurassa.

Hetkessä eläminen. Lapsi pakottaa elämään hetkessä. Toki arki vaatii suunnittelua, mutta en voi unohtua menneeseen tai elää tulevassa, koska lapsi pitää minut kiinni tässä hetkessä. Pysymällä kiinni tässä hetkessä näen ja koen enemmän. Silloin on aikaa pysähtyä ihmettelemään ohi lentävää perhosta tai sudenkorentoa, viettää aikaa museossa niin kauan kuin huvittaa, leikkiä ja lukea pitkiä iltasatuja. Usein sama kiireettömyys jatkuu myös niihin hetkiin, kun saan omaa aikaa lapsen nukkuessa tai ollessa isänsä kanssa. Sama hetkessä eläminen murehtimatta jatkuu silloin, kun saan käpertyä mieheni kainaloon lapsen jo nukkuessa.

Mökkeily. En muistanutkaan miten rentouttavaa voi olla mökillä vietetty aika. Kesämökkimme on koruton, pieni ja keskellä metsää. Toki vedet joutuu kantamaan saunaan, lämmittämään suuressa vesipadassa ja tiskit tiskaamaan käsin, mutta samalla muu elämä yksinkertaistuu. On vain aikaa ja luonto, puhdasta ilmaa ja laineiden äänet.  Kaupunkiin palatessa aina yllätyn siitä, miten kasvojeni iho on muuttunut sileämmäksi ja tummat silmänaluset on haalistuneet. Mökillä elämä hidastuu ja se tuntuu sopivan minulle. Jotain tuosta hitaudesta haluaisin tuoda mukaan arkeenkin.

Uiminen. Olipa kyse sitten Helsingin uimastadionista tai Saimaasta, rakastan uimista paljaan taivaan alla. Uimastadionin 50 metrin altaat houkuttelevat uimaan matkaa. Uimastadionille lähdenkin mieluiten ilman seuralaista, jotta voin uida rauhassa. Luonnonvesissä uimiseni on enemmänkin leikkiä ja pulahtelua. Uidessani minun on seurattava rannassa leikkivää lasta, joten en voi uida kauas. Lapsi rakastaa lorua ”Yks, kaks, kolme, istu isän polveen, äiti sanoi älä istu, isä sanoi istu vaan, näin sitä sukelletaan!” Hän ei vielä itse uskaltaudu uimaan aaltoihin, mutta nauraa kikattaa, kun minä sukellan.

Juokseminen. En olisi uskonut koskaan sanovani näin, mutta rakastan juoksemista! Ensimmäiset juoksulenkit tein toukokuun lopussa ja jo parin viikon juoksemisen jälkeen oli koukussa. Juokseminen tyhjentää mielen ja toimii minulle liikkeellisenä meditaationa. Rakastan myös sitä tunnetta, mikä kehossani on juoksemisen jälkeen, kun keho on väsynyt ja kuitenkin energinen. Aamulenkin jälkeen tunnelma on koko loppu päivän aikaansaava, mutta samalla myös maadoittunut. Ihanaa!

Juhannus. Saimme viettää juhannuksen kahdestaan mieheni kanssa. Vietimme kiireettömän kaupunkijuhannuksen: söimme hyvin sekä ravintolassa että kotona, näimme ystäviä, kävimme piknikillä, vietimme aikaa puistoissa kauniista ilmasta nauttien. Ehdimme myös nukkua hyvin ja vetelehtiä joutilaina juuri sopivan verran. Sunnuntaina juuri, kun olimme lähdössä hakemaan kuopusta mummolasta tuli yllätyksenä esikoinenkin käymään kotona (hän on ollut kesäkuun isänsä luona). Halasin ehkä liiankin monta kertaa teiniäni, mutta äidin ikävä on kova, vaikka viestejä olemmekin lähetelleet.

Puheenaiheet Hyvä olo Lapset Ajattelin tänään