L-Teaniini – lisäravinne, joka helpottaa elämääsi!

Täytyy alkuun muistuttaa, että jokainen aikuinen tekee elämässään omat vastuulliset valintansa ja konsultoi tarvittaessa lääkäriä ja apteekkia lääkkeiden ja lisäravinteiden yhteensopivuudesta. En valitettavasti ole lääkäri.

Ahdistaako? Jännitätkö? Hermostuttaako? Saatko paniikkikohtauksia? Oletko iltaisin levoton?  Stressaatko helposti? Kaipaatko ehkä boostia aivotyöskentelyyn tai haastaviin tilanteisiin? Aiheuttaako kahvi sivuvaikutuksia? Jatka lukemista lisäravinteesta, joka saattaa helpottaa elämääsi.

Jännittäminen ja lentopelko

Vuosia sitten jännitin ihan hirveästi lentämistä – ylipäätään matkustamista, työhaastatteluita tai asiakastapaamisia, joissa ei missään nimessä saanut olla aivot lepotilassa tai sanoa mitään tyhmää. Reagoin jännitykseen helakanpunaisella naamalla ja värisevällä äänellä. Kainaloista valui hiki. Kun piti mennä yleisön eteen puhumaan, iski aivan pakottava tarve löytää jotain, joka auttaisi keskittymään ja unohtamaan paniikinomaisen olotilan. Halusin olla lavalla HUIKEA – puhua ääni värisemättä inspiroiden ihmisiä! Olin valitettavasti kaukana siitä…

Apu löytyi lisäravinteesta

Aloin etsimään ratkaisuja netistä: pakkohan tähän on jotain luonnon apua olla saatavissa!? Löysin juttuja l-teaniinista ja siitä, miten sillä pystyy selviämään kunnialla kamalista jännitystiloista. Aloitin l-teaniinin ottamisen pari iltaa ennen jännittävää päivää – esimerkiksi matkaa tai esiintymistä – ja ennen h-hetkeä otin vielä muutaman lisää. L-teaniinin avulla pääsin jopa lentojännityksestä niin, että en välttämättä edes tarvitse sitä enää.  Nykyään rakastan lentämistä ja vielä enemmän esiintymistä. Jos on viikko täynnä kaikkea ”hässäkkää”, tankkaan l-teaniinia rauhoittamaan oloa ja ylikierroksia.

L-teaniini on aminohappo, jota löytyy luontaisesti vihreästä teestä. Samaa vaikutusta ei kuitenkaan saa juomalla vihreää teetä, koska määrät pitäisivät olla niin valtavia. L-teaniinia voidaan  käyttää lievittämään ahdistusta, jännittyneisyyttä, stressiä tai kun ylipäätään kaivataan rentoutumiskeinoja purkista. Sen vaikutus perustuu aivojen alpha-aaltojen lisäämiseen eli rentoutumista lisäävien aaltojen määrään. Se ei ole unilääke eikä aiheuta riippuvuutta. Tällä aminohapolla on todettu olevan myös kyky parantavaa huomiokykyä sekä muistia. Näiden lisäksi se myös leikkaa kahvin kofeiinin haitalliset sivuvaikutukset esim. käsien tärinän tai levottomuuden tunteen. Saan kahvista sen verran pahoja sivuoireita, että otan l-teaniinia, jos haluan boostata keskittymiskykyä ja vireystasoa ilman hermostunutta oloa. Kutsun tästä syntyvää olotilaa tykittäjän moodiksi, jossa voi tehdä todella tehokkaasti töitä.

Biohakkerin älylääke (keskittymiskyky, vireystila) Lähde: Biohakkerin käsikirja

Ainesosat:

  • Kofeiini 100 mg (eli kuppi kahvia)

  • L-teaniini 200 mg 

Omat suositukset

Olen todennut parhaaksi tuotteeksi Vidan Vahvat L-Teaniinikapselit* (toimivuus ja helppo ottaa mukaan). Ne löydät edullisimmin täältä*. Muutama ystäväni käyttää Puhdas+ L-Teaniinia jauheena*, joka on vielä edullisempaa. Kapselit tulisi ottaa vähintään 40 minuuttia ennen h-hetkeä, että aine ehtii imeytyä ja vaikuttaa. Koska en ole ainut, joka käyttää tätä lisäravinnetta, pyysin myös muiden tuntemieni käyttäjien kokemuksia alle luettavaksi.  Käytän tätä satunnaisesti edelleen ennen tärkeitä tapaamisia eli otan sitä pari kapselia aamulla kahvin kanssa ennen kuin lähden töihin. Jos lähden selvinpäin illanviettoon, yli 300 mg annostuksella l-teaniinia ei muiden rellestäminen ärsytä ja ihmisten töniminen baarissa kiristä hermoja.

Kokemuksia l-teaniinista lisäravinteena stressiin ja jännitykseen:

”Oon ottanut sitä niin kauan jo etten enää ihan tarkkaa tiiä millasta olis olla ilman :D. mut kyl se jotenki tuo sellasen rauhallisemman olon ja laskee vähän semmosta täpinää.”

”Ensimmäinen L-teaniinikokemukseni aikoinaan oli, kun valmistauduin opinnäytetyön esittelytilaisuuteen ja jännitin aikalailla. Sain vinkin l-teaniinista ja kokeilin. Oli mahtavaa, kun olo lavalle mennessä oli rauhallisempi ja pystyin keskittymään olennaiseen. Nykyään käytän säännöllisen epäsäännöllisesti esimerkiksi, jos töissä vaaditaan erityistä keskittymistä, olo on muuten levoton tai edessä on jokin ahdistavat ilanne. Helpotusta myös pms-ahdistukseen. Erityisen hyvä illalla levottomalle mielelle, niin saa paremmat unet. Vinkkinä, että toimii itselläni myös korkean paikan kammoon lieventävästi niin, että pystyin kohtaamaan tilanteen”

”Selvisin yli ahdistavasta elämänvaiheesta l-teaniinin avulla. Se rauhoitti  olotilaa tosi paljon jopa niin että ahdistuskohtaukset väheni. Uskalsin lähteä ihmisten ilmoille ja sosiaalisiin tilanteisiin, kun tiesin että on luonnon rauhoittavaa veressä. En suostunut silloin ottamaan vastaan lääkkeitä, koska tilanne oli ohimenevää. Auttoi myös esiintymispelkoon.”

Turhaan rajoitamme elämäämme välttelemällä ikäviä tilanteita, koska niihin (kuten moneen muuhunkin asiaan), löytyy apuja. Pelkotilat ja hermostuneisuus syntyvät ihmisen pään sisällä kiihdyttäen hermostoa ja aiheuttamalla fyysisiä oireita. Kun koemme ikävän tilanteen ja sen tuomat voimakkaat oireet, alamme vältellä tilannetta – kuten moni tekee esiintymisen kanssa. L-teaniini on yksi näistä keinoista selviytyä. Et välttämättä jatkossa edes tarvitse koko purkkia. Näin emme rajoita turhaan omaa elämäämme, kun uskaltaudumme mukavuusalueemme ulkopuolelle – vaikka sitten pienellä biohakkeriboostilla. Lisäapua stressiin ja rauhoittumiseen saat joogasta, josta kirjoitan täällä.

Huomauttaisin, että kukaan ei ole maksanut minulle tästä tekstistä tai pyytänyt sitä tekemään – se on tehty täysin omasta tahdosta jakaa ihan huikea lisäravinnevinkki! Kaikki ei myöskään toimi kaikilla, mutta et mene konkurssiin, jos kokeilet tätä ja saat siitä ison avun arkeesi.

Katso alta Youtubesta video Sami Sundvikin ja lääkäri Olli Sovijärven l-teaniinin käytöstä lisäravinteena!

* sisältää mainoslinkin. Mainoslinkeillä rahoitan tämän blogin tutkimustyötä. En kuitenkaan suosittele blogissani mitään sellaista, jota en oikeasti koe suositeltavan arvoiseksi!

https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=GIFxn

Lähteet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25761837

IE27zY

http://luontainenterveys.fihttps://mielenihmeet.fi/kuinka-aktivoida-alpha-aivoaaltoja//index.php/tuotteet/l-teaniini/

Biohakkerin käsikirja. Sovijärvi Olli, Arina Teemu ja Halmetoja Jaakko. 2016

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *