Näillä vinkeillä onnistut raudanpuutteen korjaamisessa

Raudanpuutteen yleisin oire on jatkuva voimattomuus, aloitekyvyttömyys ja väsymys.

Raudanpuutteen arvellaan olevan yksi yleisimmistä ravintoainepuutoksista etenkin naisilla. Ferritiinibuumista puhutaan jo uutisissakin.  Haluaisimme ja toivoisimme, että yksi tai kaksi rautakuuria voisi korjata väsyneen ja ahdistuneen olotilan paremmaksi ikuisiksi ajoiksi.  Rauta on raskasmetalli, jota ei kannata syödä turhaan tai pitkiä kuureja vuodesta toiseen.  Lukemalla tämän tekstin, saat käsityksen siitä, miten kokonaisvaltaista onnistunut raudanpuutteen korjaaminen on. Olen itsekin kulkenut raudanpuutteista polkua ja ihmetellyt, miksi olen jälleen samassa tilanteessa, kun arvot valuvat alas ja oireet palaavat.

Aiheesta aikaisemmin kirjoittamaani:

Imeytyykö rauta jo suusta? Asiaa ferritiinistä! (julkaistu 11/2019)

Korjaantuiko raudanpuute? Tehosiko mikroimeytyvä rauta? (julkaistu 10/2020)

Raudanpuutteesta eroon rautainfuusiolla – oma kokemukseni (julkaistu 7/2020)

En valitettavasti  ole lääkäri, joten olethan yhteydessä asiantuntevaan lääkäriin oikean diagnoosin saamiseksi.

Syötkö rautaa, mutta et seuraa ferritiiniä tai muita arvoja?

Satunnainen rautakuuri ilman laboratoriokokeita harvemmin naista kaataa, mutta kuukausien rautatankkaukset ilman pohjatyötä saattavat viedä ojasta allikkoon. Muistathan aina selvittää lähtötilanteen laboratoriokokeissa ja mieluiten konsultoida osaavaa lääkäriä. Pelkkä ferritiini ei kerro nykytiedon valossa tarpeeksi, koska esimerkiksi tulehdustilat saattavat vääristää arvoa. Transferriinireseptorit ja herkkäCRP yhdessä hemoglobiinin ja pienen verenkuvan kanssa antavat jo kattavampaa tietoa mahdollisesta anemiatilanteesta ja rautavarastoista. Todella matala ferritiini alle 10 usein kertoo kuitenkin usein suoraan raudanpuutteesta. Ferritiini voi olla myös liian korkea.

Rauta-arvojasi seuraat kätevästi itse ilman lääkärin lähetettä Puhti.fi -palvelun avulla*. Valitset haluamasi rautapaketin ostoskoriin ja varaat lähimpään Mehiläiseen ajan verikokeeseen. Vastaukset saat Puhti.fi -palveluun hyvin selkeinä ja ymmärrettävinä. Tarvittaessa saat yhteyden edullisesti myös etälääkäriin. Käytän tätä jatkuvasti omassa biohakkeroinnissani!

Muistathan seurata rauta-arvojesi nousemista, koska jos rauta ei imeydy, on vika jossain aivan muualla. Vatsalaukun ja suoliston kunto vaikuttavat siihen, onko raudalla mahdollisuuksia edes lähteä imeytymään. Elimistön tulehdustilat vaikuttavat rautatasapainoon. Haaste saattaa löytyä myös geenitasolta, jolloin raudan käyttöönotto on alunperin vaikeaa. Tällöin on entistä tarkemmin keskityttävä tekemään asioita oikein.

Oletko kokeillut mikroimeytyvää rautaa?

Mikroimeytyvällä raudalla saat imeytettyä rautaa suoraan suun limakalvoilta eteenpäin, jolloin ruuansulatuselimistön haasteet eivät vaikuta imeytymiseen tai rauta ei ärsytä. Toki siitäkään ei ole hyötyä, jos perälauta ns. vuotaa koko ajan. Mikroimeytyvästä raudasta kirjoittelin aiemmin täällä Imeytyykö rauta jo suusta? Asiaa ferritiinistä   

Jos rauta-arvot eivät lähde nousemaan, on korjattava ensin juurisyy (tai viimeistään selvitettävä se). Muuten syöt turhaan elimistöä kuormittavaa metallia, mikä lisää kehon oksidatiivista stressiä (mikä lisää taas riskiä sairastua erilaisiin sairauksiin).

Runsaat kuukautiset saattavat aiheuttaa raudanpuutetta, mutta eivät sinänsä ole juurisyy, vaan seuraus jostain muusta kehon epätasapainotilasta.

Oletko selvittänyt raudanpuutteen juurisyyn?

Raudanpuutteen juurisyy on aina selvitettävä. Jos ns. perälauta vuotaa ja syöt koko ajan lisää rautaa, altistat itsesi jatkuvasti korkeammalle hapetusstressille, jota raudansyönti lisää entisestään.

Yleisiä syitä raudanpuutteelle ovat huonokuntoinen suolisto,  krooniset tulehdussairaudet ja etenkin haavainen paksusuolentulehdus, synnytykset, leikkaukset ja verenluovutus. Runsaat kuukautiset aiheuttavat raudanpuutetta (mutta eivät ole itse juurisyy). Jos mikään näistä ei selitä määriteltyä raudanpuutetilaa, olisi hyvä tutkia, onko rauta-aineenvaihdunnalla edes edellytyksiä toimia vai missä ongelma on?. Usein ongelmia voi löytyä ihan aminohappo- ja kivennäisainetasolta eli epätasapainotiloja, jotka voivat vaikuttaa raudan imeytymiseen tai sen käyttöönottoon kehossa. Voi siis olla fiksua teetättää hivenaineanalyysi, josta selviäisi elimistön mineraalitasapaino (esim. Nordic Laboratories hiushivenaineanalyysi, jota alan viimeistään kesällä itsekin tulkita asiakkaille).

Raudanpuutteen syvemmät juurisyyt minun tapauksessani:

Omaa raudanpuutetta tutkiessani (funktionaalisen lääkärin avustuksella) löysin Atghenen geenitestistä (Nordic Laboratories) geenitason haasteen raudan imeytymiselle. Sen lisäksi A-vitamiinin käyttöönottö oli geenitestin mukaan haastavaa, mikä haastaa rauta-aineenvaihdunnan toimivuutta entisestään. Raskasmetallitesteissä löytynyt kuparikertymä haittaa voimakkaasti raudan imeytymistä ja olenkin ihan iloinen, että en ole viime aikoina edes yrittänyt syödä suuria annoksia rautaa ja skippasin jo varatun rautainfuusion. Voin todella huonosti jo muutaman päivän rautakuurista ja totesin, että jokin mättää. Korjaan ensin juurisyyt kuntoon eli mm. tasapainotan kehon mineraalitasapainoa, pyrin korjaamaan suoliston ja poistamaan raskasmetalleja, joita oli kertynyt. Tähän asti, otan rautaa vain päiväannoksen verran mikroimeytyvänä (en ehkä edes ihan joka päivä). Myös tulehdus kehossa pitää saada alas, joten sitä korjaan suoliston kautta.

Muistuttaisin vielä, että runsaat kuukautiset voivat olla juurisyy raudanpuutteen syntymiselle, mutta runsaiden kuukautisten takana ovat usein hormonaaliset epätasapainotilat (esim. estrogeenidominanssi), jotka vaativat omaa tasapainottamista elämäntavoilla ja ruokavaliolla. Valitettavan usein lääkärit määräävät hormonaalisen ehkäisyn ”korjaamaan” runsaita, epäsäännöllisiä tai kivuliaita kuukautisia. Se on valitettavasti vain oireiden helpottamista ja itse juurisyy jää pimentoon.

Antioksidanteilla on tärkeä roooli myös rautakuurin aikana suojata kehoa mm. raudan aiheuttamalta oksidatiiviselta stressiltä.

Syötkö rautaa, mutta antioksidanttipuolustuksesta huolehtiminen on jäänyt?

Rauta on metalli, joka tarvitsee kaverikseen voimakasta antioksidanttipuolustusta, ettet hapettaisi kehoasi turhaan (vrt. rautapalojen syöminen). Antioksidantit siis suojaavaan kehoa oksidatiivisen eli hapetusstressin vaikutukselta (vrt. ettei elimistösi ruostuisi). Antioksidanttipuolustus tarkoittaa usein C-vitamiinilisää, jota suositellaan nautittavaksi samanaikaisesti (parantaa raudan imeytyvyyttä). Antioksidantteja kannattaa lisätä myös ruokavalioon eli syödä mahdollisimman paljon värejä erilaisina kasviksina ja hedelminä. Syön itse rautakuurien aikaan erityisesti mm. ubikinoniQ10 -lisää, vahvaa kurkumiinia ja mikroimeytyvää C-vitamiinia (ei rasita suolistoa). Muita antioksidantteja ovat mm. seleeni ja  E-vitamiini.

Oksidatiivinen stressi (jota rautakuuri saattaa nostaa)  aiheuttaa tulehdusta,suurentaa syöpäriskiä ja sairastuttaa sekä vanhentaa, joten varmistetaan kaikki mahdollisimman turvallinen rautakuuri.

Oletko tarkastellut ruokavaliotasi?

Jos olet ennestään kasvissyöjä tai et muuten syö esimeriksi punaista lihaa, kannattaa tutkia, mistä kaikesta voisit saada enemmän rautaa ruokavalioosi. Suosittelisin itse aina ensin ruokavalion korjaamista, koska rautakuuri ei voi olla loppuelämän ratkaisu. Runsas maitotuotteiden samanaikainen nauttiminen (vrt. maitolasi pihvin päälle) sabotoi raudan imeytymistä (kalsium-magnesium). Huolehdithan, että et syö runsaasti maitotuotteita ja vaikeuta raudan imeytymistä.

Myös kahvi ja tee haastavat raudan imeytymistä, joten niiden kanssa kannattaa olla kalsiumin lisäksi yhtä tarkkana. Moni syö appelsiinia tai juo appelsiinimehua rautalisän kanssa C-vitamiinin toivossa, mutta suosittelisin appelsiinin kalsiumin (ja hedelmäsokerin) takia valitsemaan samanaikaisesti nautittavan C-vitamiinilisän.

Monipuolisesta ruokavaliosta tulet saamaan muutenkin todennäköisemmin kehosi tarvitsemat ravintoaineet, joiden riittävä saanti kokonaisuudessaan tukee elimistön optimaalista toimintaa ja raudanpuutteen korjaantumista. Otathan tarvittaessa yhteyttä esimerkiksi ravintoterapeuttiin!

Raudanpuutteen korjaaminen edellyttää myös ruokavalion tarkastelua imeytymistä heikentävien ja toisaalta myös tukevien ravintoaineiden osalta.

Unohdatko hyvien rasvojen saannin?

No miten ihmeessä hyvien rasvojen saanti liittyy ylipäätään raudanpuutteen korjaamiseen? Itseasiassa monestakin näkökulmasta hormonitasapainosta lähtien,mutta etenkin solukalvon joustavuuteen tarvitaan hyviä rasvoja. Jäykkä solukalvo tarkoittaa sitä, että vaikka kuinka yrittäisit saada  syötyjä ravintoaineita solun sisään, ne eivät tule käyttöön, koska solukalvo ei päästä niitä solun sisään. Hyvät rasvat lisäävät solukalvon kykyä ottaa sisään ravintoaineita ja päästää ulos kuona-aineita. Tämän takia on äärimmäisen tärkeää jälleen korjata perusasioita, ennen kuin lähdetään tankkaamaan purkista lisäravinteita. Eli varmistathan, että ruokavaliosta löytyy riittävästä tyydyttymättömiä rasvahappoja (esim. oliiviöljy, kala, avokado) ja muita laadukkaita rasvoja, kuten luomulaatuista voita. 

Juotko tarpeeksi nesteitä (ei pelkkää vettä)?

Moni on ymmärtänyt veden juomisen hieman väärin. Juomalla runsaasti pelkkää vettä koko päivän, saatat huuhdella  samalla myös elektrolyyttejä ulos kehosta. Runsas veden juonti ei nosta aineenvaihduntaa, vaikka usein niin luullaan. Riittävä nesteytys on kuitenkin kehon tasapainolle ja ravintoaineiden – myös raudan kuljettamiselle olennaista.

Mitä sitten olisi hyvä juoda? Jos juot paljon vettä, lisää muutamaan vesilasiin elektrolyyttijauhetta*. Puhdistamon elektrolyyttijauheita saa hyvänmakuisina tai maustamattomana. Tällä varmistat, ettei homma mene huuhteluksi eli suoraan sanottuna ojasta allikkoon. Kivennäisaineiden puute vaikuttaa nimittäin koko kehon tasapainoon ja myös rauta-aineenvaihduntaan. Aamun vesilasiin voit lisätä hieman hyvänlaatuista merisuolaa ja esimerkiksi sitruunaa. Ja tottakai, kookosvesi on luontaisesti elektrolyyttipitoinen ja siksi aivan loistava janojuoma!

Nestetasapainon ylläpitäminen on olennaisen tärkeä perusasia kehon normaalin toiminnan kannalta.

Lopuksi

On hyvä muistaa, että pelkkä laboratorioarvojen tuijottelu ei tee hyvää kenellekään. Pysähdythän välillä katsomaan omaa toimintaasi kärpäsenä katosta ja samalla varmistat, ettet arjen tottumuksillasi pahenna raudanpuutteen korjaantumista. Usein elämme vahvoissa uskomuksissa, kuten ”syön terveellisesti” tai ”saan tarpeeksi rasvoja”. Uskomus ei riitä valitettavasti tiedonlähteeksi ja olen joutunut monesti törmäämään tähän, kun en ole päässyt asioissa eteenpäin. Joskus oma mielemme haluaa suojella meitä raskaalta muutostyöltä, joka olisi tehtävä ja yrittää huijata meitä. Tunnistan tätä jatkuvasti omassa arjessani.

Raudanpuutteen korjaamisessa  – kuten monessa muussakin terveyteen liittyvässä asiassa, perusasioilla on valitettavan suuri merkitys lopputulokseen. Eli jos nyt jäi sellainen olo, että tässä on paljon tehtävää – aloita perusasioista. Itsekin aloitin ensin varmistamalla, että juon tarpeeksi nestettä, ruokavalio olisi monipuolinen ja juurisyyt selvillä. Siitä se matka kohti pysyvästi parempaa oloa lähtee! Raudanpuute harvemmin tulee yhdessä yössä, joten sen korjaaminenkaan ei tapahdu yhdessä yössä. Tsemppiä prosessiin – ollaan samalla polulla! <3

Jos kiinnostuit mainitsemastani Atghene -geenitestauksesta, pysy kuulolla! Aiheesta tulossa lisää tietoa, koska olen itsekin opiskellut tulkitsemaan testiä auttaakseni mahdollisimman monia muitakin ihmisiä selkeyttämään omia valintoja tässä valtavassa terveystiedonviidakossa. Testi selvittää 30 geeniä liittyen mm. IBS, gluteeniyliherkkyys, tiettyjen vitamiinien imeytyminen, raudan imeytyminen, uni, kofeiini, lihavuusgeeni jne. Mutta siitä lisää myöhemmin.

Lähteitä ja lisää luettavaa:

Rautavalmisteet ja oksidatiivinen stressi

Raudanpuute ilman anemiaa – miten ferritiiniarvoa tulkitaan?

Rautalääkäri Ilona Ritolan blogi 

Lääkäri Esa Soppi sivusto mm. raudasta

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *