Sisäistä ääntä muuttamalla voi muuttaa koko elämän – myös epäterveelliseksi

Moni elää ulkoisesti hyvin terveellisen näköistä elämää, mutta päänsisäinen ääni esittää kovia vaatimuksia , arvostelee ja sättiii tehdyistä valinnoista jne. Pään sisälle on saattanut muodostua voimakkaita uskomuksia, jotka ohjaavat elämää. Se, miten puhut itsellesi ja millaista tarinaa kerrot itsellesi, saattaa romuttaa koko hyvinvointisi. Lue, miten huomasin oman sisäisen ääneni muuttuneen ja miten sitä voi ja kannattaa pyrkiä muuttamaan. Lopuksi paljastan, mitä aloin tämän ymmärrettyäni opiskelemaan auttaakseni muita! <3

Sademetsäkuvat kuvastavat mielestäni ihmismieltä: ulkoapäin hyvinkin ylväs ja vehreä, mutta sisältä voi löytyä sumuisia polkuja, sateenkaaria tai kätkettyjä vesiputouksia. Mitä viidakosta ei löytyisi? Mitä hyvinvoivalta näyttävän ihmisen pään sisällä tapahtuu?

Havahtuminen muuttuneeseen sisäiseen ääneen

Ajoin autolla kehää pitkin Helsingissä (ei oikeasti mitään tietoa, mikä niistä kolmesta kehästä) ja navigaattori ohjasi kääntymään. Käännyin kuitenkin väärästä liittymästä. Kahdesti. Kun lopuksi pääsin oikealle tielle, havahduin:  en kertaakaan syyttänyt itseäni väärän tien valinnasta. Se ei käynyt edes pienessä mielessäni, vaikka olin myöhässä sovitusta tapaamisesta. Silloin havahduin ensimmäisen kerran, että sisäinen ääneni oli muuttunut. Jotain oli todella isosti tapahtunut pääni sisällä.

Entinen sisäinen ääneni olisi syyttänyt väärästä tienvalinnasta, surkeista ajotaidoista ja surkeista kyltinlukutaidoista. Myöhästyessä olisin syytellyt itseäni myöhästymisestä ja siitä, etten lähtenyt aiemmin. Nyt olin ylipäätään ylpeä siitä, että olin voittanut pelkoni ajaa Helsingissä autolla ja päässyt perille. Yhtenä kappaleena ja autossakaan ei ollut naarmuja.

Toinen havahtuminen tapahtui, kun ystäväni valitti shoppailureissulla pukukopissa selluliiteistaan. Olin aina ennen tuo selluliittituomitsija ja arvostelija. Kun keskittyy vartalossaan siihen, mikä ei ole ns. täydellistä, näkee vain mielestään kehitettävää ja ketjureaktiona ajattelu ”pitäisi käydä enemmän salilla” .Nyt en enää ollut se arvostelija ja itseasiassa olin huomannut, että yhtäkkiä ostelin hirveästi uusia vaatteita, koska kaikki näyttivät jotenkin paremmilta kuin aikaisemmin. Mitä ihmettä oli tapahtunut? Oliko kaikki itsensä kehittäminen alkanut todella tuottamaan muutosta?

Muistutuksena sen verran, että sisäisen ääni ei ole joka päivä samanlainen. Vähäiset yöunet ja muuten tymperä ilmapiiri voivat huomaamatta ohjata ajattelua ”vanhaan” tuttuun kaavaan. Sisäistä ääntä – tapaa jolla puhumme itsellemme pitää jumpata koko ajan, jotta se ei vajoa lähtötasolleen. Harjoittelen edelleen.

Kannattaa tiedostaa , että ne asiat, joihin keskityt, ohjaavat päivittäistä ajatteluasi ja tekemistäsi. Se tarina, mitä kerrot itsellesi, on sinulle totta. Miten voisit hyödyntää tätä tietoa omassa elämässäsi?

Sisäinen ääni saattaa romuttaa hyvinvoinnin perustan

Tuon autoajelun jälkeen aloin miettiä asiaa syvemmin. Sisäinen ääni saattaa olla yksi suurin syy siihen, että hyvinvoinnin tukipilarit alkavat halkeilla ja lopuksi romuttua kokonaan. Ruuansulatus sakkaa, hormonitoiminta ei toimi kunnolla ja huonot yöunet pilaavat lähtökohtaisesti koko paletin. Silti sisäinen ääni käskee jatkamaan – kuin juoksisit saavuttamattoman porkkanan perässä. Kiire voi syntyä pelkästään sisäisen ääneen tarpeesta saada asioita aikaiseksi, vaikka niillä ei olisi mitään suurta virkaa tai ne eivät olisi prioriteettilistalla kovin akuutteja. Uni ei välttämättä tule, koska sisäinen äänesi käy läpi tekemättömiä asioita ja sättii, kun iltapalassa oli sokeria ja kun päivän lenkki jäi välistä.

Ihmisen mieli on ohjelmoitu toimimaan negatiivisesti. Jos et siis kehitä mieltä ja ajatteluasi, ovat suurin osa ajatuksistasi automaattisesti negatiivisia. Negatiiviset ajatukset taas aiheuttavat taajuksia, jotka eivät tee hyvää kehollemme. Stressikäyrät alkavat nousta ja kaikki tietävät, miten paljon se vaikuttaa ihan kaikkeen elimistössä. Salakavalasti ja hiljaa, kunnes isompia ongelmia alkaa ilmetä.

On todella tärkeää tiedostaa, miten vahva vaikutus sisäisellä äänellämme on hyvinvointiimme. Jos huomaat, että ääni päässäsi on ankara tai kitisevä, on aika vaihtaa melodiaa. Sisäisen äänen muuttaminen on todellakin mahdollista harjoittelemalla siitä vähitellen lempeä ja rakastava. Olethan jo harjoitellut siitä ankaran tai kitisevän – negatiivisiin asioihin keskittyvän.

Viimeisen kahden vuoden aikana olen ymmärtänyt, että mielenhallinta ja päässä liikkuvat ajatukset ohjaavat suurta osaa tekemistämme. Hermoston kautta niillä on myös valtava merkitys elimistön optimaaliseen toimintaan. Mitä, jos sisäisen äänen korjaaminen lempeäksi ja rakastavaksi olisikin tärkein askel kohti hyvinvointia? Silloin teemme lähtökohtaisesti parempia valintoja itsemme eteen ilman pakottamista, porkkanoita tai motivaatiokursseja.

Tämän ymmärrettyäni tajusin, miksi jotkin tiukat ruokavaliot eivät välttämättä toimi: jos rajoituksia on liika tai keskittyy liikaa siihen, mitä ei saa syödä, aiheuttaa ruokavalio liikaa stressiä. Se saattaa aiheuttaa myös sen, että kun poikkeat tiukasta ruokavaliosta, alat sättimään itseäsi. Tämä oli omalla kohdallani ehkä suurin syy, etten ollut saanut kokeilemaani ruokavaliota kunnolla toimimaan autoimmuunisairauksien suhteen. Nyt oli asiat alkaneet muuttumaan ja uskon sisäisen äänen muutoksella olevan asian kanssa tekemistä.

Sisäistä ääntä voi harjoittaa terveyttä edistäväksi

Pidin joskus kiitollisuusharjoituksia hölynpölynä. Nauratti, miten paljon niistä jauhettiin sosiaalisessa mediassa. Kunnes olin niin epätoivoinen oman terveyteni suhteen, että päätin kokeilla itse. Ihan itse joka ilta mietin asioita, joista olin kiitollinen. Ensimmäiset päivät tuntuivat teennäisiltä. Mietin ironisesti, pitääkö tässä kaivaa kukkainen vihko ja kultainen kynä käteen vielä tehostaakseni prosessia. Ehkä ensimmäisen viikon jälkeen aloin huomata, että saatoin päivän aikanakin pysähtyä olemaan kiitollinen jostain. Harjoitus alkoi tuottamaan pientä tulosta ja tulokset paranivat treenien jatkuessa. Kun opin, että sisäistä ääntä pystyy todella harjoittamaan, olen tehnyt monta muutakin harjoitusta. Muuttanut kirjaimellisesti elämääni sen avulla.

Muutama käytännön vinkki:

  • Tee kiitollisuusharjoituksia säännöllisesti huolimatta siitä, millaisessa elämäntilanteessa olet.
  • Kiinnitä huomiota erityisesti epäonnistumisen hetkiin. Miten puhut itsellesi? Miten haluaisit puhua itsellesi tuossa tilanteessa?
  • Kun katsot itseäsi peiliin, harjoittele löytämään senhetkisestä olotilasta huolimatta asia, josta pidät näkemässäsi.
  • Mieti jokaisena päivänä edes jokin pieni asia, joka saa sinut hyvälle tuulelle. Toteuta se. Olet sen ansainnut<3
  • Omien uskomusten kehittämisessä apuna voi olla ratkaisukeskeinen valmentaja eli coach, joka auttaa sinua löytämään itsestäsi voimavarat muutokseen. Olenkin aloittanut juuri coaching-opinnot, jotta voisin hyödyntää näitä taitoja hyvinvoinnin parissa! Mielettömiä työkaluja haastaa ja oivalluttaa omaa sisäistä ajattelumaailmaa ja kaikkea sitä, mille on jo saattanut sokeutua. Tarkoituksenahan on oikeasti saada tieto toiminnaksi eli kirjaimellisesti muutosta aikaiseksi.

Sisäisen lämmin ääneni suosittelee nyt sulkemaan tietokoneen tältä päivältä ja nauttimaan iltateetä kynttilänvalossa. Omalla kohdallani sisäisen äänen harjoittaminen on muuttanut koko elämääni ja auttanut löytämään minusta aivan uutta potentiaalia. Jo neljässä kuukaudessa uskon itseeni enemmän kuin koskaan aiemmin. Olemme usein itse niitä pahimpia ruoskijoita itsellemme – asiassa kuin asiassa. <3

Jos haluat inspiroitua hyvinvoinnista ripauksella (huono) huumoria, otathan minut seurantaa myös Instagramissa ja Facebookisssa! 😀

Lue myös:

Millä keinoin syysväsymystä voi helpottaa? Lue nämä!

Miksi muutoksissa usein epäonnistutaan?

Reippaan tytön (tai pojan) syndrooma ja lepo – kaksi vaikeasti yhdisteltävää asiaa

Kommentit (0)
Rekisteröitymällä Lilyyn kommentoit kätevämmin ja voit perustaa oman blogin. Liity yhteisöön tästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät merkitty *