En tiedä, mitä tahdon -ikä

Keskustelu siitä, onko vanhempien hermoja raastava ikä taaperoajan jälkeen uhma– vai tahtoikää, on täysin turhaa. Kyseessä on tarkalleen ottaen en tiedä, mitä tahdon -ikä.

Herra 2-v-3.jpg

Se ilmenee loputtomina ja vaihtelevan turhauttavina keskusteluina, joissa vuorotellen tahdotaan ja ei tahdota jotain ja lopulta tahdotaan ja ei tahdota sitä kyyneleet poskilla.

Esimerkki:

2-v: ”Vettä, vettä!”
Minä: ”Haluatko vettä?”
2-v: ”Ei.”
Minä: ”No ei sitten.”
2-v: ”Vettä, vettä!”
Minä: ”Haluatko vettä? Tässä on vettä.”
2-v: ”Ei.” (Tönäisee vesimukin pois.)
Minä: ”No ei sitten.”
2-v: ”Vettä, vettä!”
Minä: ”Tässä on vettä.” (Ojennan vesimukin takaisin.)
2-v: ”Ei.” (Tönäisee vesimukin pois.)
Minä: ”No ei sitten.”

Tätä voisi jatkaa kai loputtomasti, mutta lopulta vien vesimukin pois, jotta se ei kaatuisi pöydälle, ja sitten kaikki riivaajat pääsevätkin irti.

Herra 2-v-4.jpg

Samaa dialogia voi soveltaa mihin tahansa: leluun, kirjaan, haarukkaan, riisumiseen, pukeutumiseen, pöntöllä käymiseen, peittoon, xylitol-pastilliin, pipoon.

Hesarissa annettiin hiljattain ohjeita, miten näistä uhmakohtauksista selviää. Vaikein neuvo ei ole kuitenkaan laskea kymmeneen ja pysyä itse viilipyttynä vaan tämä: ”Tunnusta lapsen tahto – Lapsen tahdon sanallinen vahvistaminen on usein toimiva tapa. Vanhempi voi todeta neutraalilla äänensävyllä: Niin, et halua lähteä ulos.”

Yritetäänpä:

2-v: ”Vettä, vettä!”
Minä: ”Haluatko vettä?”
2-v: ”Ei.”
Minä: ”Niin, et halua vettä.”
2-v: ”Vettä, vettä!”
Minä: ”Niin, haluat vettä”
2-v: ”Ei.”
Minä: ”Niin, et halua vettä.”
2-v: ”Vettä, vettä!”
Minä: ”Niin, haluat vettä”
2-v: ”Ei.”
jne.

Tarkoitus olisi osoittaa, että kuulee ja ymmärtää lasta, mutta nyt on myönnettävä suoraan: En ymmärrä.

En todellakaan ymmärrä, miten tilanteen voisi välttää tai laukaista. Jos tälle kierteelle joudutaan, on vain vietävä kohtaus loppuun, annettava itkun laantua ja odottaa, että lapsi vastaa lopulta myöntävästi, että todella haluaakin vettä. Ja hetkeä myöhemmin hän onkin kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan.

Hauskaa on (ainakin toisinaan), että nyt meitä on jo kolme jakamassa nämä tilanteet, ja kun kohtaus alkaa myös neiti 6-v pyörittelee silmiään ja toteaa: ”Voi ei, taas se aloittaa tuon.” Sitten voimme luoda toisiimme merkitseviä katseita, kun toinen haluaa ja ei halua asioita pöydän toisella puolella.

Huoh. Lapset. Juuri kun luulet tuntevasi yhden, toinen toimiikin täysin eri säännöillä. Ja kun luulet oppineesi ne, hän pelaakin aivan toista peliä.

Herra 2-v-2.jpg

Perhe Lapset Vanhemmuus

Testissä uusi D-vitamiinisuihke

Kaupallinen yhteistyö: Hyvinvoinnin.fi

Talvi lähestyy, on se hyväksyttävä. Vaikka lämpöä vielä riittää, auringonvalo vähenee kovaa vauhtia, joten tarve D-vitamiinilisille lisääntyy.

nordic_health_sprays-2.jpg

Annamme lapsillemme käytännössä D-vitamiinilisiä ympäri vuoden, ja olemme käyttäneet useita erilaisia D-vitamiinivalmisteita. Vauva-aikana kätevintä oli tiputtaa D-vitamiiniöljyä lapsen suuhun, ja sittemmin olemme käyttäneet erilaisia tabletteja.

Nordic Health Sprays-3.jpg

Vaihtelu kuitenkin virkistää, joten otin hyvin mielelläni testattavaksi meille Hyvinvoinnin tavaratalosta tarjotun uuden tuotteen: D-vitamiinisuihkeen. Suihke on kotimaisen Nordic Healthsprayn / Pohjoismaiden Terveyssuihkeiden tuote.

Hyvinvoinnin.fi on turkulaislähtöinen perheomistuksessa oleva hyvinvoinnin verkkokauppa, jonka tavoitteena on edistää asiakkaidensa hyvinvointia. Hyvinvoinnin tavaratalossa kerrotaan olevan Suomen laajin valikoima luonnonkosmetiikkaa, vitamiineja, luontaistuotteita, luomutuotteita, urheiluravinteita sekä ekologisia kodin puhdistusaineita.

Nordic Health Sprays-4.jpg

Testasimme yli 3-vuotiaille tarkoitettua Junior-suihketta ja alle 3-vuotiaille tarkoitettua Infant-suihketta. Vitamiinisuihke suihkautetaan pumppupullosta suoraan suuhun, ja yksi suihkaus vastaa päivän annosta.

Nordic Health Sprays-1-2.jpg

Junior-suihkeessa oli raikas, mutta ei liian voimakas piparmintun maku. Tuotteessa ei ole keinotekoisia väri- tai makuaineita, vaan suihke on maustettu piparminttuöljyllä. Tyttäreni piti mausta, ja hänestä oli hauska suihkauttaa vitamiinia suoraan suuhun.

Nordic Health Sprays-8.jpg

Hän auttoi mielellään myös pikkuveljeään, joka testasi kookosöljypohjaista ja lisäaineetonta Infant-suihketta. Siinä ei ole myöskään makuaineita, mutta se ei tuntunut herra 2-v:tä haittaavan. “Lisää”, hän sanoi siskolleen.

Nordic Health Sprays-7.jpg

Suihkeet ovat kiva lisä D-vitamiinivalikoimaan, ja lapsista on hauskaa ottaa toisina aamuina vitamiininsa suihkeena ja toisina tabletteina. Jatkamme siis tyytyväisinä D-vitamiinin suihkauttelua.

Voisipa olla hyvä käyttää itsekin D-vitamiini- tai jotain monivitamiinilisää talven tullen.

* * *

Nordic Healthsprayn tuotteet Hyvinvoinnin tavaratalossa: hyvinvoinnin.fi/collections/nordic-health-sprays

Tilauksia toimitetaan kaikkiin EU-maihin, ja tänä vuonna Kaupan Liiton teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan Hyvinvoinnin verkkokauppa on suomalaisten verkkokauppojen joukossa viidenneksi arvostetuin.

Hyvinvoinnin tavaratalolta saa myös ilmaiseksi terveysneuvontaa asiantuntijoilta, jos on kysyttävää vaikkapa tuotteista tai niiden soveltuvuudesta itselle tai muulle perheelle: hyvinvoinnin.fi/pages/asiantuntijat.

Hyvinvointi Terveys