Satu ja Tommi 80 v -puutarhajuhlat Herttoniemessä

Kesän odotetuimmat juhlat järjestettiin lauantaina puutarhamökillämme. Vietimme Rouvan kanssa yhteisiä 80-vuotisjuhliamme, ja pitkän harkinnan jälkeen juhlat siirrettiin kotoamme Herttoniemeen. Nyt voi sanoa, että päätös oli aivan täydellisen loistava.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-13.jpg

Vielä lauantaina sää yritti hieman säikäyttää: kun olin asettelemassa pöytiä ja tunnelmavaloja paikoilleen vain muutama tunti ennen juhlien alkua, taivaalle kerääntyi hyvin synkkiä pilviä ja ne heittivät hieman vettäkin. Ilmatieteenlaitos lupaili sadekuuroja koko iltapäiväksi ja illaksi, joten varauduimme jo henkisesti siihen, että viettäisimme osan illasta mökin sisätiloissa. Onneksi se oli sentään raivattu ja siivottu sellaiseen kuntoon, että sinne olisi mahtunut ja kehdannut päästää ihmisiä sateensuojaan.

Lopulta juhlien aikaan taivaalta ei tullut pisaraakaan vettä, ja puolipilvinen sää oli mitä mainioin juhlille.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-4.jpg

Päädyin tilaamaan juhliin vuokrapöydät ja -penkit, ja Rouva asetteli niille pellavalakanoita liinoiksi.

Kiinnitin pöytien päälle ristiin Clas Ohlsonin aurinkokennolla latautuvat ledivalosarjat. Sarjoja oli neljä, ja jotta ne ylettyisivät omenapuusta toiseen, solmin kaksi sarjaa yhteen päistään.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-6.jpg

Rouva poimi puutarhasta kukkia pöytiin.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-7.jpg

Toimme kotoa lautasia, laseja ja aterimia, joita Rouva on ostanut kirpputoreilta varta vasten mökille tuotavaksi.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-8.jpg

Pari tuntia ennen juhlien alkua saimme mökille touhuamaan Pipsa Hurmerinnan, joka vastasi juhlien ruoista. Pipsa on vaimoni tuttu työhommien kautta, ja olenhan itsekin ollut hänen ja Meri-Tuuli Väntsin haastateltavana Radio Helsingin Ruokatunnissa

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-2.jpg

Valitsimme pitopöytään kasvisruokia. Näin ei tarvinnut tehdä useita versioita eri ruokavalioille ja ruokien säilyvyys lämpimällä verannalla oli myös parempi lihaan ja kalaan verratuna. Lasken nyt myös burratan ja säilötyt sitruunat kasvisruoaksi.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-29.jpg

Burratan lisäksi Pipsa loihti pöytään fenkolisalaattia, pinaatti-hernesalaattia ja sinappivinegrettiä.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-3.jpg

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-11.jpg

Varsinainen pääruoka oli tomaatti-vuohenjuusto-quiche ja perunasalaatti salsa verdellä. Ah, miten olikin hyvää.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-10.jpg

Kylläpä helpotti juhlien järjestämistä, että ruokia ei tarvinnut laittaa itse. Oli suoraan sanoen ihan riittävästi tekemistä muutenkin, ja uunin päällä pitäminen muutenkin kuumassa asunnossamme ei olisi oikein houkutellut.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-9.jpg

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-12.jpg

Olin jäähdyttänyt mökin jääkaapissa ja sähkökäyttöisessä kylmälaukussa valmiiksi juomia. Asetin niitä tarjolle kottikärryihin, ja hain niille kaupasta 12 kg block-jäitä. Ne riittivät hyvin pitämään juomat viileinä pitkään.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-5.jpg

Kun vieraat sitten saapuivat, unohdinkin taas perinteisesti lähes tyystin valokuvien ottamisen.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-18.jpg

Ruoka maistui, vieraat ihastelivat kuorossa sekä mökkiä että puutarhaa, ja oli kaikin puolin leppoisaa ja hauskaa.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-14.jpg

Edes ampiaiset eivät häirinneet juurikaan, vaikka lehdissä on peloteltu niiden valtavasta määrästä.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-17.jpg

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-15.jpg

Alkumaljana tarjosimme samaa tasmanialaista Jansz-kuohuviiniä, jota varaamme aina juhliin. Ruoalle valitsimme puolestaan saman italialaisen Cantina Zaccagnini – Cerasuolo D’Abruzzo -roseeviinin, johon ihastuimme viime kesänä. Raikas roseeviini sopii hyvin kesäisiin juhliin ja tämä viini puolestaan on maultaan hyvin tasapainoinen ja sopii sekä ruoan kanssa että seurustelujuomaksi.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-16.jpg

Alkoholittomaksi juomaksi valitsin kaupan hyllystä aivan puhtaasti pullojen ulkonäön perusteella ahvenanmaalaisia Amalias-limonadeja, jotka olivat todella herkullisia ja ihastuttivat vieraat niin, että limsaa olisi saanut olla enemmänkin! Makuina oli mansikka, mustikka, raparperi-seljankukka ja sitruuna.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-19.jpg

Ruokailun päätteeksi yllätimme vieraat lauluesityksellä lauluyhteeni, St. Notesin kanssa.

St. Notes-2.jpg

St. Notes-4.jpg

Suurin osa vieraista ei ollutkaan kuullut yhtyettä livenä, joten oli hauska päästä esittämään kavereille, mitä olemme talven ja kevään aikana harjoitelleet.

St. Notes-3.jpg

Juhlat olivat periaatteessa aikuisten juhlat, jotta vierailla ei olisi kiire lähteä nukuttamaan lapsia seitsemän aikoihin. Pyysimme kuitenkin omaa lastenhoitajaamme pyörähtämään mökillä tytön ja pojan kanssa, jotta he voisivat syödä siellä ja näkisivät myös, miten kiva juhlapaikka on.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-20.jpg

Myöhemmin oli jälkiruoan aika, ja se oli Pipsan ja Rouvan yhteistyössä tekemä pavlova. Pipsa toi marengit, täytteet ja koristeet, ja Rouva täytti ja koristeli tortut. Aivan törkeän hyvää.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-21.jpg

Tavallaan minulla oli mielessä, että meistä voisi Rouvan kanssa ottaa jonkin yhteiskuvankin, mutta eihän sitäkään jotenkin sitten muistanut. Onneksi juhlissa vieraillut Hanna Gullichsen sentään ymmärsi pyytää meitä poseeraamaan verannalla, ja sain häneltä muutamat yhteiskuvat muistoksi.

Satu ja Tommi Koivisto-2.jpg

Satu ja Tommi Koivisto-3.jpg

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-22.jpg

Illan toinen ohjelmanumero oli vuoden 1978 Madeira-pullon avaaminen. Pulloa ei ollut varsinaisesti ostettu näitä juhlia varten, vaan Rouva hankki sen jo 11 vuotta sitten omille kolmikymppisilleen. Pullo jäi avaamatta ja juoma odottamaan seuraavaa hyvää syytä avata korkki.

Nyt pääsimme siis maistamaan 40-vuotiasta Madeiraa.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-23.jpg

Harva oli maistanut aiemmin näin vanhaa viiniä, ja eräs viineistä itseäni hieman enemmän tietävä vieraamme arvioi, että juoma oli säilynyt oikein hyvin. Hieman maussa oli havaittavissa hapettumisen merkkejä, mutta ei se missään tapauksessa etikaksi ollut mennyt ja oli erittäin juomakelpoista.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-24.jpg

Illan hämärtyessä myös väki väheni ja tunnelmavalaistus syttyi pöytien ylle.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-25.jpg

Rouva kantoi pöytään iltapalaksi leipää ja juustoja sekä oman kasvihuoneen tomaatteja ja kurkkuja.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-27.jpg

Ilta jatkui pitkälle yöhön, ja poistuimme viimeisten vieraiden kanssa samalla taksilla kahden aikoihin.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-26.jpg

Olipahan kaikin puolin onnistuneet ja hauskat juhlat ja puutarha mitä parhain paikka niiden järjestämiseen. Ja vaikka edellisenä päivänä mietinkin, että ikinä en enää järjestä mitään juhlia, niin se fiilis taas muuttui, kun kaikki meni niin hienosti. Pitäisi siis järjestää juhlia useamminkin.

Satu ja Tommi 80 v - puutarhajuhla-28.jpg

Kiitos siis kaikille vieraille kaikesta! Edes sunnuntain siivoukset ja tiskaukset eivät harmittaneet lainkaan, kun lauantaista jäi niin hyvä mieli. Ja eiköhän näitä puutarhajuhlia voida järjestää hieman pienemmässä mittakaavassa jo ensi kesänä, ei siis tarvitse odottaa kymmentä vuotta seuraavia 😉

Suhteet Ruoka ja juoma Oma elämä Ystävät ja perhe

Nooo… miltäs se nyt näyttää?

Oikea vastaus otsikon kysymykseen on tietysti: UPEALTA! Ei puhuta kuitenkaan vielä remontin lopputuloksesta vaan jostain välituloksesta.

Mökkiremontti-tupa-5.jpg

Mökkiremonttimme on siis pahasti kesken, mutta koska päätimme järjestää eiliset syntymäpäiväjuhlamme mökillämme, mökki piti siivota sellaiseen kuntoon kuin kaikki olisi lähes valmista. Se vaati muutaman aika pitkän illan mökilla, ja vielä perjantai-iltana naputtelin oven karmeja paikoilleen, piilotin maalipurkkeja kaappeihin ja imuroin remonttipölyjä ikkunalaudoilta.

Lauantaisiin juhliimme palaan toisena päivänä, mutta ennen sitä haluan esitellä, miltä mökillä nyt sitten näyttää!

Mökkiremontti-tupa-6.jpg

Katto, paneelit ja listat on nyt maalattu valkoisiksi, alkovin lattia harmaaksi ja tuvan lattia ruudulliseksi.

Mökkiremontti-tupa-7.jpg

Alkovin seinät on maalattu ensin turkooseiksi ja sittemmin uudelleen mintun värisiksi, kun alkuperäinen maali alkoi vaikuttaa liian räikeältä valitsemamme tapetin rinnalla.

Mökkiremontti-tupa-2.jpgTapetitkin ovat siis jo seinillä, ja eläissäni vain 2,5 seinää tapetoineena olen melko tyytyväinen lopputulokseen, ja itse tapetti näyttää päivä päivältä kauniimmalta.

Mökkiremontti-tupa-4.jpg

Mutta keskenhän tämä homma on. Listat ja karmit puuttuvat sieltä täältä, ja keittiö on vielä täysin tekemättä.

Mökkiremontti-tupa-3.jpg

Valkoisesta kaapista jääkaapin ja hellan välissä tulee allaskaappi, ja sen päälle tilataan teräksinen taso altaineen.

Keittiön yläkaapiksi asennetaan oman kotimme remontista yli jäänyt yläkaappi, jossa on liukuovet ja pienet vetolaatikot. Omassa keittiössämme on vastaavia kaappeja nykyisin kolme, ja neljäs tulee nyt luomaan kotoisaa tunnelmaa Herttoniemeen. Maalasin kaapin valkoiseksi ja tukin sen pohjasta kolon, johon upotimme kaksi keittiöremonttia sitten halogeenivalot.

Mökkiremontti-tupa-8.jpg

Seuraavana vuorossa ovat sähkötyöt. Riippuen sähkökalusteiden saatavuudesta/toimitusajasta sähkömies saattaa aloittaa asennukset jo nyt alkavalla viikolla.

Ja lähes kaikki sähkövedot menevät käytännössä uusiksi: uudet pistorasiat, katkaisijat, valaisimet, lisää pistorasioita ja vielä uudet ja kauniimmat pintavetojohdot.

Sitten jossain välissä remonttimiehemme ehtivät toivottavasti käydä tekemässä omat hommansa loppuun ja vetämään vesi- ja viemäriputket keittiöön odottamaan keittiön kalusteiden asennusta.

Mökkiremontti-tupa-9.jpg

Verannan puolella maalaushommia ei ole aloitettu, joten siellä sähköjä ei päästä vielä tekemään. Joudun myös täyttämään verannan juhlien jälkeen romulla, sillä puutarhavälinevarasto on käytännössä tyhjennettävä keittiön sähkö- ja putkitöiden ajaksi.

Mökkiremontti-tupa-10.jpg

Nyt on kuitenkin sen verran monta päivää ja iltaa tullut vietettyä mökillä, että lienee ihan paikallaan miettiä välillä muitakin asioita ja olla vaikka jokin ilta ihan kotona.

Mökkiremontti-tupa-11.jpg

Koti Remontointi Sisustus DIY